Kortárs kompozíciók – fagottra
Madarassy István: Az örök fagottos*
Az
Akkord Zenei Kiadó egymás szomszédságában jelentetett meg két, a fagottosok
érdeklődésére méltán számot tartó kompozíciót. Vajda János darabjának a
címe: Az örök fagottos, és címlapján a szakmabeliek közül sokak számára ismerős
szobor képe látható. A kiadvány átfogó tájékoztatást nyújt: Oromszegi Ottó
fagottművész-tanár készíttette a plasztikát Madarassy
István szobrász- és ötvösművésszel. 2002-ben avatták fel a szobrot a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem épületében. Az intézmény tulajdonában
lévő szobrot napjainkban hiába keresnénk – az épület felújítását
követően nem kerül vissza korábbi helyére. Akik látták eredetijét, azok
ismerősként üdvözölhetik a kotta címoldalán, mások így szerezhetnek
tudomást létéről. És a látványhoz társul annak hangokba öntése, Vajda
János darabja, melynek záró kettősvonala után a „Kisoroszi, 2014 november” datálás került. A szerzőt
fagottművek komponálására inspiráló művésztanáré, Herpay
Ágnesé az érdem, hogy az elveszett kéziratot a rekonstrukció szándékával
újrakomponált műből további, zenetanulók számára is elérhető
verzió készült. A kotta tehát két darabot tartalmaz, amelyek közül ki-ki választhatja a saját hangszertudásának megfelelő
nehézségűt, ugyanakkor viszont izgalmas bepillantást kaphatunk a
zeneszerző műhelyébe, összehasonlítva a szólamokat, a kíséreteket,
felismerve, mi az elsődleges (megőrzendő) és másodlagos
(változtatható) Vajda számára. A nem-fagottosokon kívül pedig a kezdő
zeneszerzők számára is tanulságos feltérképezni a hangszerszerű
formulákat. A szobor: pillanatkép, Az örök fagottos hangportréja viszont
dinamizálja a hangzásteret. Lassan, tűnődve – olvashatjuk a darab
karakter-megjelölését. Az első pillantásra felfedezhető tánc-jelleg –
Vajda más kompozícióihoz hasonlóan – ezúttal is olyan érzetet kelt, hogy a
felidézett gesztusok időtlenek, s a hangok a megjelenítésükre hivatottak
csupán. Időtlen a mű a tekintetben is, hogy karakterével nem kíván keletkezésének
korára reflektálni – mintha bármikor készülhetett volna. Olyasfajta stiláris
otthonosság-érzetet kelt, mint világméretekben örökzöld (sláger) kompozíciók,
melyek kedvelését semmiféle divatirányzat nem befolyásolja.
Érdemes
tehát párhuzamosan mindkét művel megismerkedni a fagottosoknak (akkor is,
ha a nehezebb verzió meghaladja a növendékek technikai felkészültségét).
(A-1254)
2006-ban
komponálta szólóhangszerre Tre pezzi
con due intermezzi
című darabját Hollós Máté. Nem kell, hogy elriassza a kivitelezés, az öt
különálló oldal az érdeklődő játékosokat: a kottából való
megszólaltatás nem feltétlenül igényel összetolt kottaállványokat, és arra
sincsen szükség, hogy a leszerepelt lapokat előadás közben a földre dobja
a játékos. 2 + 1 + 2 oldal csoportosításával zökkenőmentesen megszólaltatható.
Első látásra a metrumok választékossága tűnik fel (ami egyúttal a
karakterek, hangulatok egymásutánját illetően is egyértelműen
tájékoztat): a szélső tételek 4/4 ütemmutatójúak, a középtétel táncos
lejtését a – 6/8-os ütemek beékelődésével – 9/8 határozza meg. Az
első intermezzo ľ-es, új ritmusképletekkel gazdagító 2/4-es ütemek
beékelődésével. A legnagyobb kontrasztot a második intermezzo hozza: itt
nem véletlenül nem szerepel ütemmutató, ezzel is aktív kottaolvasásra
inspirálva a játékost. A tempót a többi szakaszokban negyedekben
ill. pontozott negyedkottában adta meg a szerző, itt a nyolcadérték
adja az alaplüktetést. 3+3+2, 2+3+3, 3+2+3 nyolcados
szegmensekből épülnek az ütemek, s ha valaki korábban nem adta volna össze
értéküket, az utolsó előtti ütemben szembesül, a tartott hangnál: a 4/4
változatos felosztásának lehettünk tanúi.
Ha Vajda
darabjában az időtlen „tánc”-jelleget figyeltük meg, Hollósnál a
mozdulatszerű gesztusokra hívja fel a figyelmet már a kottakép is. Hosszú
hangból kinövő dallamfordulat torkoll jóleső nyújtózkodó mozdulatba,
s a kis szegmensek hólabdaként egyre nagyobbá gördülnek, majd hirtelen
megtorpanás, mintha felébrednénk a révületből, hogy ismét- immár
tudatosan, felidézzük a kétségkívül barátságos érzésvilágot. Az ábrándozást
követő közjáték földközelibb a játékos fordulatokkal, majd a középtétel
egyetlen nagy belefeledkezés, alig két perc idejére. További karaktereket hoz a
folytatás, történeti zenék tételtípusait idézve, egyszersmind kihasználva a
hangszer lehetőségeit. Pillanatképek, konkrét program nélkül – azonban oly
módon fogalmazva, hogy lehetőséget adjon előadóknak és hallgatóknak
egyaránt a fantáziát szabadjára engedő programalkotáshoz.
(A-1255)
Külön
öröm, hogy az Akkord Zenei Kiadó kottáinak hátlapján értesülünk a kiadó további
fagott-kiadványairól – megkönnyítendő a repertoár-bővítésre
vállalkozók irodalom-keresését.
Fittler Katalin
* 2002. május 21-én megtartott szoboravatás a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem 3. emeletén volt. Beszédet mondott Falvai Sándor, a
Zeneakadémia akkori rektora, Oromszegi Ottó karakterdarabjait Ambrózy Attila fagottművész
szólaltatta meg. A szobrot az ajándékozó, Oromszegi Ottó fagottművész-tanár
avatta fel. Szavaiból idézünk:
„Negyvenkét
éve léptem ki ezen daloló intézmény falai közül, amelynek hatásaként
kiszabadultak zenei génjeim - csakis a muzsika feltétlen szolgálatára. Szeretem
az Alma Materemet, mint gondolataim megtermékenyítőjét, amely rávezetett a
beleérzés (az intuíció) gyakorlatára. Szinte nincs oly ötletem, melyben ennek
ne lenne nagy szerepe. Oly sok hatalmas tehetségű tanárom volt e falak
között, s mindegyiküktől épültem, sőt bátorodtam még évtizedek múltán
is. Közismert, hogy minden huzavona miatti lelassulás (egyhelyben topogás)
hamar elavulttá teheti az eddig követett (alkalmazott) metodikai rendet. A
folyamatos továbblépés érdeke nem tűr gátakat, önző presztízst,
egyéni érdekeket. Örülök, hogy nem mutogattam senkire sem, hisz aki nem képes
az alkotómunkára, az arról nem is tehet. De mindig kikérhettem volna magamnak,
hogy hagyjanak dolgozni! Ezt sem tettem! Az Alma Materem nagyon szigorú zenei
elkötelezettségre (hűségre) tanított, melyben nincs helye semmiféle
haragnak, mely csak rongálhatja az emberi stílust is.
Azonban itt
áll most előttünk egy kérlelhetetlen muzsikus, egy remek anyagból „gyúrt”
örök fagottos, Madarassy István művész úr
jókedvű alkotása, és egyébként egyúttal az én hálateli ajándékom ez
intézménynek, mely jelképe kell, hogy legyen a szorgalomnak, a zenei
hűségnek, egyben a zenei örökkévalóságnak. Ez a bronz „kolléga” sem
fogja abbahagyni a dolgát, s időtlen-időkig hirdetheti is, hogy csak a
valamiből lesz valami! 1895 körül kezdődött el a felsőfokú
fagottos-képzés a Zeneakadémián, de már a Liszt Ferenc által vezényelt pesti
zenekarban működött ismert fagottos 1857-67 között, ki a Nagy Mester egyik
oratóriumában játszott egy fennmaradt rézkarc bizonyítéka szerint.
Üdv, áldás és dicséret illesse a mi Liszt Ferencünk zsenije által
megtermékenyített, világhírű magyar zenei intézményt, a mi közös Alma
Materünket, s tartsa is fenn a világban a Zene lelket, szellemet,
műveltséget tápláló, éltető hatását.”
(Parlando 2002/4.)