A
Hungaroton a Vonósszerenádok 1-ként feltüntetett felvételével sorozatot
sejttetett – a közelmúltban megjelent a 2. korong, ugyancsak az Anima Musicae Kamarazenekar
előadásában, műsorán Josef Suk és Antonín Dvořák egy-egy kompozíciójával. Sorrendben az egykori
növendék Esz-dúr darabját (Op. 6) tanárának E-dúr darabja (Op. 22) követi.
Érdekes hasonlóságra mutatott rá ismertetőjében Gyenge Enikő: „A vonósszerenádok jó években íródnak: ha Suk
számára az 1892-es év volt a szerencse és boldogság éve, úgy Dvořák számára az E-dúr vonósszerenád (Op. 22)
keletkezési éve, 1875, sorsa fordulópontjának bizonyult.” Suk
18 évesen komponált szerenádja hosszú életűnek bizonyult: mindmáig életművének
leggyakrabban játszott darabjai közé tartozik. Hogy Dvořák
tisztában volt 35 évesen, könnyű kézzel papírra vetett szerenádjának
erényeivel (köztük azzal, hogy mindenkor sikeres fogadtatására számíthat), mi
sem bizonyítja jobban, mint hogy műsorra tűzte első dokumentált
karmesteri fellépésekor műsorra tűzte.
Ez az
adat, mely arról is árulkodik, hogy maga a szerző vezénylendő
darabnak tekintette, korántsem csupán információértékkel bír. A karmester – s
ezt megannyi, zenekari játékosból részben vagy egészében karmesterségre váltó
muzsikus tanúsíthatja – „másként” hallja a zenekar játékát. A saját
helyéről bármely hangszereshez másként jut el az összhangzás dinamikája. S
az érzékeny játékos erre a hangzásképre reagál, ehhez illeszti szólamát. Ami
eredményezhet vérszegényebb hangzást is (mert elégségesnek tartja a halkabb
tónust, a kevéssé intenzív játékot), avagy épp ellenkezőleg, jelentős
tematikus-motivikus anyagainak túldimenzionálásával akár indokolatlan mértékben
módosíthatja a hangzáskép karakterét.
A hazai
zeneélet doyenjének a Liszt Ferenc Kamarazenekar számít (elsősorban a
nevével, hiszen tagsága lecserélődött az idők folyamán).
Megalakulása idején a kamarazenekar művészeti vezetője, Sándor
Frigyes karmesterként is irányította az együttest. Ők tehát eme karmesteri
kontroll birtokában „tanulták meg” hallani egymás játékát – nem véletlen, hogy
később a koncertmester Rolla János irányításával
etalon-értékű előadásokat tudtak produkálni.
Amikorra
a kamarazenekar, mint apparátus, bármilyen rövid történeti múlttal is
rendelkezve, polgárjogot nyert a pódiumokon és a stúdiókban, az utóbbi modell vált gyakorlattá: csak a
nagyobb apparátust foglalkoztató, illetve komplex felépítésű művekhez
szokás karmestert hívni. Részben jogosan, annak tudatában, hogy a viszonylag
egyszerűbb formai felépítést, a szólamok plasztikusan áttekinthető
viszonylatait, a művek ismeretében a koncertmester irányításával maguk is
teljes értékűen tudják realizálni. Hogy ez mikor, milyen mértékben
sikerül, az nemritkán meghatározó a játszott művek értékelését
illetően. Mikrostrukturális érdeklődéssel ugyanis
találhatnak érdekes-izgalmas mozzanatokat akár olyan helyeken is, amelyeken
könnyen átsiklana a bonyolult partitúrákhoz szokott dirigens figyelme – de a
másik oldalról is fenyeget veszély: a részletszépségek magától
értődőnek tekintése által, tehát a rácsodálkozás-rácsodálkoztatás
élményének elhalványulásával.
Ilyen és
hasonló gondolatok foglalkoztattak, miután (többször) meghallgattam a két cseh
mester kompozícióit az Anima Musicae
Kamarazenekar tolmácsolásában. A Nemzeti Ifjúsági Zenekar 2018-2020
birtokosaként kétségkívül remek erőkből áll, akik értően
muzsikálnak. Repertoárjuk ismeretében elismerésre méltó az a belső
figyelem, amellyel a melódiák érzékeny szépségét megjelenítik. Van türelmük a
lassú harmóniamenetek végigvitelére, ám
érezhetően a legnagyobb élményt számukra az imitációs szakaszok jelentik,
és a hirtelen karakterváltással megjelenő markáns-ritmikus részletek. A
többi gyakran mindösszesen „korrekt” – tehát pontosan elszámolnak a kottabeli
előadási utasításokkal, megvannak a hangsúlyok, a fokozások, ám az
élvezetes mesemondó ízes fordulatainak intenzitásával némiképp adósok maradnak.
Talán csupán ingerküszöbük sokkal magasabb annál, mintsem, hogy őszintén
tudjanak örülni azoknak a részletszépségeknek, amelyeket nemritkán hangzó
életre tudnak kelteni. A személyes jelenlét intenzitását minden bizonnyal eredményesen
tudná növelni egy – személyében jól megválasztott – karmester, aki képes lenne
arra, hogy ráébressze muzsikusait: a zene minden gesztusa örömforrás lehet!
Fittler Katalin