(Napkút
Kiadó, 2020)
„Fegyvert
s vitézt éneklek” – konferálta be tárgyát Zrínyi Miklós, a Szigeti
veszedelemről írva. Magam a Napkút kiadó példamutató bátorságát hirdetem,
amikor az Ablak felfelé című kiadványra hívom fel
a muzsikus-társadalom figyelmét. Mert miről is van szó? Amikor megannyi
könyvkiadó vállalkozik különböző tárgyú írás publikálására, a Napkút olya
címmel jelentet meg kötetet, amely önmagában aligha sejteteti, hogy zenei
tárgyú írások gyűjteménye. A szerző neve némiképp tájékoztat, hiszen
ugyanitt korábban már jelent meg kötete (Csodafiú-szarvas címmel, a Kocsár
Miklós munkásságával foglalkozó legjelentősebb szakirodalomként,
disszertációjának publikálásával), ám valljuk meg, önmagában sem a szerző
neve, sem a cím nem egyértelműsíti a nagyközönség számára, hogy egyértelműen
a zenei szakirodalmat gazdagító kötetről van szó. Éppen ezért kiemelt
jelentőségű mindennemű reflexió, amely a megcélzott közönség
figyelmébe ajánlja a könyvet.
Ordasi
Péter (*1948) karnagy, zenetanár, aki ezúttal kötetbe rendezte az elmúlt 33
évben készült, maga által legjelentősebbnek tartott publikációit. „Írások
és tanulmányok a kóruszenéről és művelőiről” – hirdeti az
alcím. Ez az állítás igaz is, meg nem is – az utóbbi alatt azt értve, hogy
korántsem csupán a kórusmuzsika iránt érdeklődők (ill. a
kórusmuzsikával bárminemű kapcsolatban állók) jelentik a megcélzott
olvasótábort.
Az egyes
írások műfaja különböző, számukra közös nevezőt a szerző
elhivatottsága jelent; személyes elkötelezettsége akkor is, amikor személyes
hangot üt meg, s akkor is, amikor szigorúan tárgyszerű keretek között
marad. Mondhatni, afféle „kincses kalendárium”, amely a benne foglaltak értékét
szakmai fedezettel biztosítja, ugyanakkor változatos olvasnivalót kínál, az olvasóval
támasztott különböző szintű elvárások alapján. Mert Ordasi – minden
szakmai elkötelezettsége mellett – korántsem szakbarbár, sőt,
időről-időre azzal nyűgözi le az olvasót, hogy megannyi
ablakot nyit: irodalomra, néprajzra stb. És
válogatásának sokrétűségével egyúttal tevékenységének sokrétűségének
is maradandó emléket állít. Mert a különböző (országos, avagy
kisebb-nagyobb hatósugarú helyi) hatósugarú fórumok figyelemmel követésére
aligha vállalkozhat a legelszántabb érdeklődő sem – a kötet viszont könnyen
elérhető közelségbe hozza a figyelemre írásokat. Melyek között vannak
tudósítások (különböző jubileumi alkalmakból rendezett
hangversenyekről), évfordulós megemlékezéseket emel ki, időtlen
érvényűvé (amikoris újabb lépést tesz annak érdekébe, hogy átörökítse
azoknak a – maguk idejében, működési területén – korszakos
jelentőségű muzsikusoknak az emlékét az utókorra, akik egyébként
legfeljebb nevükkel (mint áruvédjeggyel) lennének emlékezetesek. Korántsem
csupán karnagyok, karvezetők szakmai magánügye, hogy ne merüljön feledésbe
Kardos Pál munkássága (a későbbi generációk számára neve legfeljebb
Kórusnevelés – kórushangzás című könyvének szerzőjeként ismerős…).
Ordasi válogatása elkötelezettségről tanúskodik, olyan írásoknak adva
nagyobb nyilvánosságot, amelyek egy-egy kortárs szerzőt (Kocsár Miklóst, Csemiczky Miklóst) ajánlanak az érdeklődők figyelmébe,
és felelősséggel bizonyítja elkötelezettségét olyan karvezető-kollégái
mellett, akiknek jelentőségéről meg van győződve. Kollégát
dicsérni – nemcsak szóban, magánbeszélgetésben, hanem vállaltan írásban is,
történeti léptékkel: értékítéletre és a minőség iránti elkötelezettségre vall.
És valljuk meg: miközben a szakma (mint olyan) „tudja”, hogy Szabó Dénes
munkássága páratlan a maga nemében – a „mezei” zenebarát aligha kárhoztatható,
ha elkerüli figyelmét a hazai 20-21. századi előadóművészettörténet
eme műhely-alkotó művészének tevékenysége…
A széles
látókörű zenetanár-karnagy minőségérzékét mi sem bizonyítja jobban,
mint hogy a kiválasztott – terjedelmesebb – tanulmányaival
Bárdos Lajos és Lendvai Ernő elkötelezett hívének vallja magát.
Generációja számára üdítő az általa életre hívott nosztalgia, olyan
könyvekre utal, amelyek többsége csupán utánjárással érhető el a „mai
fiatal” kollégák számára. Ugyanakkor Ordasi korántsem csupán „felmondja a
leckét” (ami egyébként önmagában sem kis teljesítmény), hanem rendre arra
vállalkozik, hogy a kapott módszertani, elemzési szempontok ismeretében
vizsgáztassa a zeneirodalom kiválasztott szegmenseit (s nyilvánvaló: a
legeklatánsabb példákat hozta nyilvánosságra).
A könyv,
többműfajúságából adódóan, különböző tempót
diktál az érdeklődőknek. A személyes hangú visszaemlékezések afféle
gyorsan falnivalók, míg a tanulmányok akkor érik el tényleges hasznukat, ha ki-ki veszi a fáradságot, s nem csupán végigolvassa
őket, nem is csupán a kottapéldákat böngészi végig, leginkább zongora
mellett, utánagondolva, utánaszámolva az összhangzattani elemzéseknek, hanem
pótolva zeneirodalomismereti hiányosságait, az említett művekkel teljes
egészükben is megismerkedik. Ily módon hosszútávú projekt a könyvvel való
foglalkozás, életkortól függetlenül szakmai továbbképzéshez lehetőséget
kínáló, zenei élményekkel gazdagító kalandozás. És akkor még nem is említettük
a rendkívül érdekes „Képes beszéd” című fejezetet, amely további
művelődéstörténeti kirándulásokra inspirál.
Tartalmához
méltó gondos kivitelezést biztosított a megjelenésnek a szöveggondozó Kovács
Ildikó és a tördelőszerkesztő Szondi Bence.
A
könyvben precízen feltüntetésre került a kottapéldák forrása – talán egy oldalt
az is megérdemelt volna, hogy valamennyi írásról kiderüljön,
mikor, milyen alkalomból készült, illetve hol jelent meg korábban.
Voltaképpen
azzal is egyet lehet érteni, hogy utolsó tételként került a könyvbe –
Bemutatkozás helyett – az az interjú, amely valójában függelék ahhoz képest,
hogy Ordasi Péter ezekkel az írásokkal már bemutatkozott olvasóinak. Azoknak
is, akik most ismerték – s tanulták meg – a nevét.
Fittler Katalin