Élő legenda
110
ÉVE SZÜLETETT DR. SIPOS JENŐ*
Dr. Sipos Jenő
Faragó Andrással
Legendák
születnek, élnek, fényt és erőt adnak és enyésznek, s újak születnek. Ahogyan
Babits csodálatos versében kérdezi: „miért nő a fü, hogyha majd leszárad? Miért szárad le,
hogyha újra nő?” Mint ahogyan egy dallam születik, fejlődik, időzik a zeniten,
súlyát adja a zenei csúcspontnak, majd lassú és szépséges enyészetnek indul,
hogy elszáradásában is megigézzen, s hogy egy modulációval újra életre keljen
valahol, az öt vonal között. Mint az ember, akiből legenda lett. Született, 110
éve, élt harcosan, megpróbáltatások, sikerek, elismerések, elégedetlenségek,
büszkeségek és tüzes szándékok között. Születik, fejlődik, élt a zeniten, s még
aggastyán korában is, szinte teljesen vakon
sugárzott és ömlött belőle valami megmagyarázhatatlan erő. Ő is újra nő és
időzik a zeniten a növendékei, és azok növendékeinek hangjában. A nekik szóló
hosszú tapsokban, a tőle kapott szavakban és segítő lélektámogatásban, s abban,
ahogyan most is előttünk áll, s szinte látjuk alacsony, mégis délceg termetét,
ahogyan mindig egyenes háttal, tele talppal, mint egy szobor, mégis akcióra
kész izomzattal áll a zongora mellet és megmutatja, hogyan használd a testedet,
ha énekelsz. Babits kérdezett az Esti kérdésben.
Ezer és ezer
magunknak feltett kérdéssel próbálom megfejteni, mi volt az a varázslat, mitől
vált legendává? Mi volt az a misztikum, amely, mint egy szakszerűen beadott
oltás a gyengélkedőt a betegségtől, úgy minket, növendékeit a pálya
nehézségeitől megóvott. Mi volt az a leírhatatlan, szabályokba, törvényekbe nem
önthető, nem szorítható szisztéma és varázspálca mutatvány, amikor három
mondattal és két gesztussal, olyan hangokat húzott ki belőlünk, melyekről azt
képzeltük, sosem leszünk képesek rá.
Kerestem a
válaszokat. Nézd fiam – mondta – ide vedd a levegőt. Igen tanár úr – mondtam,
de én a levegőt csak egy helyre tudom venni, a tüdőmbe. Igen - mondta - de így -
s tenyeremet az alsó bordáihoz illesztette. Érzed, ide vedd, ne csak itt
táguljon a tested, hanem amikor levegőt veszel, a vállad ne emelkedjen, de
hátul, a hátadon is érezned kell, hogy minden energia, minden cseppnyi oxigén
téged szolgál. Na így, - s megmutatta még egyszer.
A
szabályokba, törvényekbe nem foglalható képesség lényegére később rájöttem, bár
soha erről kapcsolatunk közben nem esett szó. Minden technikai utasításon, a
hangot pallérozó, profi és jó értelemben vett mesterkedésen túl számomra a
legfontosabb lényege az ő varázslatának az volt, hogy az énekórák alatt, később
a próbákon és az előadásokon a tőle kapott, - sokszor a dolgoknak csak
konkrétum nélküli körülírásában és az ő hitének sugárzásában minden növendéke,
- de én bizonyosan – hangfaja szerint, Domingónak, Pavarottinak, Callasnak,
Brusonnak, Gyaurovnak érezte magát, s ezt az érzést vitte magával a színpadra.
Vitte
magával a pályán, mindvégig. A hitet! Mert más nem lehet olyan fontos, mint a
gyakorlásba, tanulásba, művészi meggyőződésbe, önfeláldozásba, színpadi életbe
és halálba, szerelembe, a művészetbe, zenébe, Istenbe és önmagamba vetett hit.
Ő képes volt megágyazni ennek a hitnek két félmondattal, egy jól énekelt
dallamnak, frázisnak, áriának, felvonásnak, szerepnek,
végső soron egy művészi pályának és a művész sikerének. Igen. Számomra ez
volt ő, dr. Sipos Jenő.
Gulyás Dénes
* Dr. Sipos Jenő Kecskeméten született
1910. július 20-án és Budapesten hunyt el 2000. decembere 27-én. Tanulmányait 1936-tól a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola operaének és énektanárképző szakán Molnár
Imre, majd Olaszországban Riccardo Stracciari növendékeként
végezte. 1939 és 1944 között a zsidótörvények miatt csak az OMIKE Művészakció rendezvényein szerepelhetett. 1961-től
a Zeneakadémia tanára, majd 1970-től 1981-ig egyetemi tanára volt.
1977 és 1980 között a Frankfurt am Main-i Städtische Bühnen énekmestere,
1979-től 1986-ig Teheránban, 1981 és 1983 között Tokióban volt énektanár.
1983-tól a Magyar
Állami Operaház énektanáraként
működött. Énekkurzusokat vezetett Ausztriában, a Német Szövetségi
Köztársaságban, Norvégiában és Svájcban. Pedagógiai műve: Hangképzés az
énekkarban. Több világhírű magyar operaénekes mestere volt, mint Gulyás
Dénes, Hamari Júlia, Kelen Péter, Kincses Veronika, Marton Éva, Pitti Katalin, Polgár László, Takács Klára, Tokody
Ilona.