DUKAY BARNABÁS 70

 

Monódia tenor hangra*

Spiritus ubi vult spirat et vocem eius audis sed non scis unde veniat et quo vadat;

 sic est omnis qui natus est ex Spiritu

 

„A szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született.”

(János evangéliuma 3:8)

 

 

Gulyás Dénes és Dukay Barnabás

 

Milyen lassan tudod elénekelni? – kérdezte.                                                                                                     

Nagyon – válaszoltam.                                                                                                                                                           

 

Lehet még annál is lassabban? – kérdezte. Ameddig levegőm van, és egyben tudom tartani a dallamot, mondanivalót – válaszoltam.                                                 

 

Végig olyan pianissimo legyen, és gyémánt tiszta, amit enged a torkod – mondta.  És ugye tudsz egyenes hangot énekelni, vibrátó nélküli hangot? – kérdezte.                                              

Persze, hogy tudok – mondtam és nekilódultam a Monódiának még egyszer és még tízszer.                                                                          

 

Dénes, most próbáljuk még lassabban. Vegyél levegőt, látod itt, és rámutatott a kottában a jelre.

Barnabás, de itt ez egy szó, válasszam el és vegyek levegőt szó közben? kérdeztem.

Igen, nyugodtan, s ne gyorsan vedd a levegőt, de oldd meg, hogy mégis egyben érezzem mondta.

 

Még egy kicsit lassabban kérte a tizenötödik próbálkozás után. Ez a darab templomi zene, oda való, ahol játszhatsz a visszhanggal. Ezért kell nagyon, de nagyon lassan énekelni. Hogy éljen még a visszhang által az egyik hang, miközben a másodikat éppen intonálod és összezúgjon a kettő, s még éljenek a visszhangok, amikor a harmadikat, ötödiket énekeled. Persze, hogy az első, már elenyészett, de ott szól még a többi, és jönnek a következők, s egymás után fonódnak és buggyannak ki a harmóniák. Így aztán nyugodtan vehetsz levegőt szó közben, így az egész mű szinte egy hang, mégis sok. It, itt ez a G hang idegen, nem illik a hangsorba. Viszont rendkívül fontos, mert ez a szó a G hang fölött, mást akar, mint a többi. Szóval valami történjen vele. Ne hangosabb legyen, ne vibrátóval teli, csak fontos és érezzem, hogy ez más hang, mint a többi volt. Időtlensége, időn túlisága van ennek, a metrumot se figyeld, elég, ha tudod mit mond az ütem, engedd, hogy csak történjen, megtörténjen a dolog. És nagyon halkan, nagyon lassan. Hiszen ez a fajta szabadság a romantikára, az olasz verista operákra illik, sőt elvárás is az előadóval szemben ébredek rá hirtelen s egyszerre megvilágosodok.

 

Rájövök, hogyan lehet szabad ez az éteri zene úgy, hogy mégse emlékeztessen a verizmusra, ami jellemzően és kedvesen, de mégiscsak az élet velejét marcangoló, hovatovább profán zenei beszédmód, mellyel szemben elnézők vagyunk, hiszen micsoda öröm Caniót énekelni, s valljuk be hallgatni is.

 

Most, hogy ezt a mondatot leírtam, össze is rezzentem kissé, attól tartva, hogy az érzelmi, sokszor érzéki hullámokat dagasztó, de a magasrendű szellemmel s annak szakralitásával, finoman szólva is spórolósan bánó verista operák kedvelőitől kapok a fejemre. Pedig én is szeretem azokat, énekeltem is sokat belőlük, Caniót is. Hamvas Béla ír erről a fajta zenéről az Öt meg nem tartott előadás a művészetről című írásában.

 

Előszedtem tehát minden tudásomat a légzéstechnikáról, egyetemi mestereim mesterkedéseire emlékezve. Mindjárt az első hangok, az első szó „spiritus”, aztán sok sziszegő, amivel, ha nem bánunk ügyesen, mondhatnám trükkösen, bizony gyorsan fogy a levegőnk. De hogy is van, hogy is volt csak, amikor néhányszor már sikerült? Hány éve is? Igaz más darabban, de akkor is meg kellett küzdenem az oxigénhiánnyal. Dukay darabjában ráadásul könnyebben megy, mert pianissimo és lassú, tehát időt is ad a megoldásra. Igen, megvan emlékszem, hogy a sziszegőknél, ahol csak lehetséges volt, nem a tüdőmből használtam a levegőt, hanem számból. A nyelvem és szájpadlásom között lévő levegőt préseltem át a fölső fogsorom és a nyelvem hegye között, míg a tüdőmből egy gyűszűnyit sem pazaroltam.

 

No, ugorjunk csak neki. És még ötször, tízszer, s a koncertig otthon, még százszor. Már nem emlékszem, hogy elégedett voltam-e az aznapi magammal. A munkával igen. Jött velem a próbára. A következő koncertemen, Schumann és H. Wolf dalokat énekeltem és Liszt dalok mellé, a Monódiát. Persze meghallgatta a próbát.

 

Van a tanulásnak, tanításnak egy bizonyos szintje, módja, szisztémája? Igen biztosan! Amikor nem tanulsz, vagy nem veszed észre, hogy tanulsz, hanem egyszerre csak tudsz valamit, amit eddig nem. Anélkül, hogy tanulnál, s amit rendesen a tanulás, vagy tanítás szó és a vele járó gyakorlat ébreszt benned, nem tapasztalod. Egyszerűen csak együtt vagy valakivel, s a tudás megszületik. Szándék nélkül, egyszerűen csak van és lesz s onnan már örök használatra a tiéd. Mi több, át is adhatod, ha tudod.

 

A zenéje is ilyen. Nem csak a Monódia tenor hangra, hanem a zongora darabjai és más művei is. Végtelenül letisztult, ráébresztő, megvilágosító, a leglényegesebb lényegre egyértelműen tapintó, belemagyarázásra módot nem adó, széles ösvényen lépdelő, áttetsző, s amit a fátyol másik oldalán látsz és érzel, úgy változtat meg, hogy örülsz a változásnak, mert jobbnak ismered meg magad általa, kérlelhetetlenül igaz zene, igaz művészet, igaz szellem.

 

Monódia tenor hangra. Két A/4-es oldalnyi zene egyetlen szál hangra, minden kíséret nélkül. Mint egy gyertyaláng, mely meg sem mozdul, kivéve a G hangot, ahol mintha kicsit karcsúsodna, aztán kicsit hízna, nem libbenne, de mintha oldalra nézne rád, s megkérdezné, hogy tudod-e miért a G hangra mozdultam meg csak picit mozdul, de János evangéliumából ad. Sokat.

 

Gulyás Dénes

 

* Dukay Barnabás: Monódia tenor hangra János evangéliumának szövegére

 

 

Függelék 

Dukay Barnabás 

(Szőny1950július 25.)

zeneszerző, pedagógus, egyetemi tanár

 

Középiskolai éveit a győri Tinódi Lantos Sebestyén Zeneművészeti Szakközépiskolában járta ki. 1969-1974 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hallgatója volt Sugár Rezső tanítványaként; 1976-ban diplomázott. 1970-től 20 évig az Új Zenei Stúdió tagja volt. 1974-1991 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium pedagógusa volt. 1980 óta tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. 1991-1995 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképző Intézetének tanára volt. 1994-től a Magyar Zeneszerzők Egyesületének tagja. 1995 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneelmélet tanára.

 

Főbb műveiből:

·       Láthatatlan tűz a téli éjszakában (1990)

·       Az új fuvola (1992)

·       A születés titkai (1999)

·       A mélység színén (2001)

·       Hallomások (2010)

·       A kő lobogó lángja

·       Láttam Uramat a szívem szemével

·       A lenyugvó Naphoz

·       A változó Holdhoz

·       A rejtőző Földhöz

·       Kiszáradt kút a nedves holdfényben

·       Elhagyott ösvény a ködös messzeség felé

·       Rondino, amely a szívhez szól

·       Porszem és vízcsepp a liliom szirmán

·       Szimfóniák az éjféli Naphoz

 

Anima Moments 24: Dukay Barnabás: Fölizzás a tüzekben - Incandescene in the fires Nonet (16:09)

Anima Musicae Kamarazenekar, művészeti vezető: G. Horváth László

Zenei rendező: Deák András

Óbudai Társaskör (2011.11.2.)

Dukay Barnabás: A Pantokrátor Szentjei Körében - Anima ... (3:01)

      Dukay Barnabás (1950- ): A Pantokrátor Szentjei Körében - részlet egy angyalkoncertből - hangszeres motetta vonós kamarazenekarra (2016)

"Für Anima" concert recording

Nádor Terem – Budapest (2016.02.05.)

 

 

Klukon Edit és Ránki Dezső koncertje  (2:02:18)

Klukon Edit és Ránki Dezső kétzongorás estje Liszt Ferenc és Dukay Barnabás műveiből

Dukay Barnabás: …, aki saját csöndjében megpihen hangköltemény – két zongorára

J. S. Bach-Dukay B.: …A Szent Lélek eljövetele hangszeres motetták – két zongorára 1. egyszerűvé lenni 2. boldoggá válni

Dukay Barnabás: Oroszlános kút a növekvő Holdnál – a vörös hangköltemény – két zongorára

Liszt: Dante-szimfónia Eine Symphonie zu Dante’s Divina Commedia a szerző kétzongorás átiratában 1. Inferno 2. PurgatorioMagnificat

(Budapest, 2016. szeptember 29.)

 

Dukay: The Sun is but a morning star (Fülöp Ránki) (5:15)

(A nap csak egy reggeli csillag)

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Nagyterme, Ránki Fülőp diplomakoncertje

(Budapest, 2018. 04.30.)

 

Könyveiből:

·       Dukay Barnabás - Ábrahám MártaRészletek az örökkévalóságból (könyv): Az idő és a jellem tisztulása, a szeretet kiteljesedése, együttműködés az Égi Akarattal Johann Sebastian Bach hegedű-Ciaccona-jábanISBN 978-963-12-8720-2

·        

Ábrahám Márta és Dukay Barnabás: RÉSZLETEK AZ ÖRÖKKÉVALÓSÁGBÓL (1:02:15)

Andante - 0:30, Beszédek - 7:28, Ciaccona - 43:30...

Dukay Barnabás és Ábrahám Márta évekig tartó kutatás, elemzés után egy CD mellékletes, igényes megjelenésű könyvben mutatják be, milyen eredményre jutottak, hogyan kerültek egyre közelebb a Bach által megteremtett örökkévalósághoz - a hegedűre írt d-moll szólószonáta Ciaccona tételében. Csak ennyi, de ez a MINDEN!

·       Angolul: Dukay Barnabás - Ábrahám Márta: Excerpts from Eternity

: The Purification of Time and Character, the Fulfilment of Love, Cooperation with the Celestial Will in Johann Sebastian Bach's Ciaccona for Violin. Budapest: BioBach-Music Book and Music Publishing L.P., cop. 2017. ISBN 978-963-12-8865-0

Díjaiból:

·       a Soros-alapítvány díja (1997, 2003)

·       Erkel Ferenc-díj (2000)

·       Bartók-Pásztory-díj (2007)

·       Érdemes művész (2019)

 


 [ÉZ1]