90 ÉVE SZÜLETETT HALÁSZ FERENC
HEGEDŰMŰVÉSZ, ZENEAKADÉMIAI TANÁR*
(Győr, 1930. január 27. – Budapest, 1994. december 15.)
Halász Ferenc (zeneakademia. hu)
I.
Művész-tanárok uralják a zeneoktatás legmagasabb szintű
intézményeit szerte a világon. Velük szemben látszólag hátrányosabb helyzetben
vannak azok a zenepedagógusok, akinek életéből hiányzik a koncertszereplés
lehetősége, a pódiumrutin megtapasztalása. Mégis, mindenütt megtalálhatók
az olyan nagy tanáregyéniségek is, akiket nem mintegy mellékesen kifejtett
oktatói tevékeny- ségük alapján, hanem kizárólag
tanítványaikon keresztül ismerhetünk meg. Rendszerint olyasmit tudnak ők a
hangszerjáték módszertanáról, a zenei képességek kifejlődésének
fiziológiás és lélektani folyamatairól, aminek elsajátítására nemigen jut
idejük aktívan hangversenyező kollégáiknak. Csak a hegedűoktatás
területét nézve közéjük tartozott a közelmúltban például Jurij Jankelevics Moszkvában vagy Ivan Galamian
New Yorkban – s ilyen volt a Zeneakadémián több mint három évtizeden át tanító
Halász Ferenc is.
1930-ban született Győrben. A helyi zeneiskolában megkezdett
tanulmányai után 1946-ban került a Zeneakadémiára, Gábriel Ferenc osztályába,
majd Zathureczky Ede tanítványaként végzett 1953-ban.
Kezdettől elsősorban a hegedűtanítás kérdései vonzották. Végig járta
a „szamárlétrát": 1954 és 1959 között a Fővárosi Zeneiskola Szervezet
VI. kerületi és újpesti iskolájában tanított alapfokon, 1959-től a Bartók
Béla Zeneművészeti Szakiskolában a középfokú oktatás problémáival
ismerkedett, majd 1962-től 1994-ben bekövetkezett haláláig a Zeneakadémia
tanára volt. De nem maradt hűtlen a fiatalabb korosztályokhoz sem:
miközben intenzíven foglalkozott a Különleges Tehetségek Iskolájának korán a
hivatásos zenélés mellett elkötelezett növendékeivel, folyamatosan tanított a „Konziban" is, amelynek 1972 és 1981 között – egy év
megszakítással – igazgatója is volt. Itt törekvéseinek középpontjában a pályára
való zavartalan felkészülés körülményeinek megteremtése mellett a közismereti
és zenei tárgyak „kibékítése", a művelt muzsikus és művelt ember
egységének ideálja állt.
Hegedűpedagógiai tudását Rados Dezső és Rozgonyi Ágnes mellett
alapozta meg, amelyre az 1970-es évektől ráépültek a moszkvai iskolával
kialakult együttműködésből leszűrt tapasztalatok, különösen a Volodar Petrovics Bronyinnal
folytatott gyakori konzultációk. Élete utolsó évtizedében Fenyves Loránddal
való szoros kapcsolata hatott rá, akiben felismerte a művészi és tanári
tevékenység kivételesen kiegyensúlyozott kettősségét. Tanításának alapját
a kikezdhetetlenül szilárd és a gyakorlatba is könnyen átültethető
módszertani ismeretek jelentették. Egyedülálló mélységben ismerte a
hegedűjáték élettani feltételeit, de pontosan tudta azt is, milyen
lépésekben, milyen tanulási folyamatok révén lehet ezeket elsajátítani. Rövid
távú kurzusokon páratlan diagnosztaként ismerte fel az eléje kerülő
növendékek hangszerkezelési problémáit, és olyan azonnal ható recepteket
kínált, amelyek nyomán valóságos „varázsló" hírében állt. Tanításának
rendszerezettségét azonban csak azok a tanítványai ismerhették meg, akik éveken
keresztül követhették nyomon saját hegedülésük fokozatos felépülését, a zenei
kérdések megoldásához kapott, mindig nagyon tárgyszerű instrukciók
egymásra rétegződő hatását. És eközben nemcsak hegedülni tanultak
tőle, hanem ennél sokat többet is: gondolkodni.
A hazai viszonyok ismeretében nem meglepő, hogy a Halász-osztályok nem
lehettek kizárólag válogatott tehetségekből álló zseniképzők.
Sorolhatnánk ugyan szólista pályán vagy kamara-muzsikusként elismert,
nemegyszer nemzetközi rangot kivívott tanítványait, mint például Bálint Mária,
Éder Pál, Ligeti András, Takács Nagy Gábor, vagy Szabadi Vilmos, de legalább
ennyire fontos, hogy minden jelentős zenekarunkban ott ül számos
tanítványa, akik az ország zenekari kultúrájának fenntartásában játszanak nagy
szerepet. És talán még ennél is jelentősebb, amit az egész magyar
hegedűoktatásért tett, nemcsak a módszertan és a gyakorlati tanítás
felügyeletével, hanem az iskolarendszer egészét átfogó tanár-továbbképzéseken
keresztül is, amelyeken elméleti előadások és bemutató órák szerves
összekapcsolásával hívta fel a figyelmet e két terület elválaszthatatlan
összefonódására.
Elméleti érdeklődésű, de nagyon is gyakorlati gondolkodású ember
volt, akit mindig elsősorban a tudás alkalmazhatósága foglalkoztatott. A
helyes metodika elvezet a helyes hangszerkezeléshez, erre pedig egyesegyedül
azért van szükség, hogy utat találjunk a helyes, vagyis technikai akadályoktól
nem korlátozott zenéléshez – vallotta. Nem volt híve a tekintélyelvű
pedagógiának, mégis óriási tekintélye volt, amiben a tudása iránti tisztelet
összefonódott a nyitott, ám mégis szinte konzervatívan következetes személyiség
erőteljes hatásával.
Halász Péter
„Nincs már e földön, mégis jelen van a
világban”
Elhangzott 2000. január 15-én, a Zeneakadémia Kistermében, a
Halász Ferenc Emlékesten) (Pichner Teréz)
(Parlando 2002/2.)
*Halász Péter magyar és angol nyelvű írását (I. és II. rész) a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem honlapjáról vettük át. Köszönet érte!
(A Szerk. megj.)