VÁSÁRHELYI ZOLTÁN 120
Ittzés Mihály
Emlékek, találkozások*
Vásárhelyi
Zoltán (1900-1977)
Vásárhelyi
Zoltán (zeneakademia.hu)
A címben foglalt első évszám elárulja, miért írok Vásárhelyi
Zoltánról: március 12-én volt születésének századik
évfordulója. Ilyen alkalomkor jól dokumentált áttekintő pályaképet kellene
megrajzolni, gazdagon idézni a korabeli méltatásokból, elhelyezni az ünnepelt
életművét szakterületének történetében, felmutatni példáját a mának, és
így tovább… Ehelyett – kárhoztatni való vagy bocsánatos eljárás?, nem tudom – inkább néhány személyes élmény feljegyzésével
kísérlem meg, hogy néhány téglával hozzájáruljak a százados emlékműhöz. Az
élmények egy része természetesen nem volt s nem lehet csak a sajátom, hisz
többen, sokan voltak, lehettek részesei. Bennem így maradtak meg, ma így látom
őket, így tudom felidézni saját emlékezetemből, (de a
tárgyszerűség érdekében természetesen korabeli dokumentumokat,
szakirodalmi forrásokat is segítségül hívok). Remélem, hogy mindig, minden
formában megmarad bennük főszereplőnek Vásárhelyi Zoltán, s nem
tolakszik előtérbe az emlékező…
Vásárhelyi Zoltánt először 1955. december 18-án láttam vezényelni. A
győri Zeneművészeti Szakiskola növendéke voltam. Az iskola jóvoltából
meghallgathattuk a budapesti Zeneakadémián a Zrínyi szózata hangversenytermi
bemutatóját. A mű kottája rövidesen megjelent, s így a következő,
1956-57-es tanévben volt Vásárhelyi-tanítvány karnagy-tanárunk, Szabó Miklós
vezetésével nekifoghattunk a mély értelmű és hatalmas karmű
tanulásának (amit persze hamarosan félbeszakított a tiltás, melyet a mű
„titkos” – vagy nagyon is nyilvánvaló és időszerű – mondanivalója
váltott ki). A nyomtatott kottában ott olvashattuk a zeneszerző
kézírásának hasonmásával a feleségének szóló ajánlást és még egy
mondatot: Köszönetem az első előadás remeklőinek: Palló
Imrének és a Vásárhelyi Zoltán vezette M. Rádió énekkarnak. Akkor még nem
sejtettem, hogy másfél év múlva magam is a Vásárhelyi-növendékek népes
táborának leszek tagja…
A karvezetés oktatása általában kétféle órán történik a Zeneművészeti
Főiskolán: az alapvető felkészülést segíti a néhány fős
csoportokban folyó munka, amikor a kórust a zongora helyettesíti; a
kargyakorlat órákon már a diákok kisebb-nagyobb kórusa a vezénylést gyakorlók
„hangszere”. 1958-ban takarékossági okok miatt az előbbi formát éppen
mellőzték. Így lehettem huszadmagammal Vásárhelyi Zoltán karvezető
tanítványa csütörtök esténként két órára. Kargyakorlat óráinkat továbbra is
Vásárhelyi tanár úr, ahogy a tanszakon mindenki csak emlegette: „az Öreg”
vezette, azután, hogy a zongorás karvezetés órákat
ismét bevezették a következő tanévben (e tárgy tanára Párkai István lett a
mi évfolyamunknál).
Vásárhelyi szigorúan megkövetelte új darabjaink alapos tudását: fejből
kellett mindent vezényelni, de ezt megelőzően a szólamok
„felmondásával” bizonyítani is kellett felkészültségünket.
Igen nagy gondot fordított arra, hogy a különböző zenei karaktereknek
megfelelően változóképes legyen a vezénylésünk, s amennyire csak lehet,
független az „ütemező” jobb kéz és az „értelmező” bal kéz mozgása.
Sokszor magyarázta a tudatos vezénylő mozdulatok kialakításához szükséges
anatómiai részleteket, a kar s a vállöv szerkezetét, működését. Persze
maga is sokszor megmutatta, hogyan is gondolja, hogy a megfelelő hangzás
és a különböző karakterek előhívásához a kórusból mit tart
megfelelő mozdulatnak. Igen fontosnak tartotta, hogy a karvezető arca
élő, mimikájában kifejező legyen. Gyakran mondta, főleg riadt
lánynövendékeknek: „Legalább a szöveget mondja a kórussal, aranyoskám, ne
legyen az arca olyan kifejezéstelen!” (Saját magának erre a „segédeszközre”
igazán nem volt szüksége; inkább valamilyen furcsa, disszonáns morgást
hallatott, mintha magában a kórus minden szólamát egymaga akarta volna
énekelni). Ha valakinek nagyon nem sikerült életre kelteni a zeneművet, s
ő megmutatott valamilyen „fogást”, akkor nem egyszer felzúgott az egész
kórus: „Tanár úr, tessék eldirigálni!”. S ha Vásárhelyi kötélnek állt, hogy végigvezényeljen
egy egész művet, ott az órákon zenei csodák történhettek, s történtek is!
(Néha meg valakinek az ügyetlenkedésén vagy fegyelmezetlenségünkön
felbosszankodva faképnél hagyta az osztályt, s csak egy rumos feketekávéval
felfrissítve magát tért vissza, hogy befejezze az órát.) Tanítványai sikerének
egyébként örült, a jól megoldott feladatokat, koncert
vezényléseket elismerte, megdicsérte, a diplomakoncerten készült
fényképre szívesen írt néhány jó szót…
Valamikor a Zeneakadémián, majd a Zeneművészeti Főiskolán (a neve
változott, s rangban lépett előre) kitűnő, nagyszabású
produkciókra is képes kórus működött. Miért, miért se – ahogy Vásárhelyi
maga is megállapította egy 1973-as beadványában – „a Főiskolai Kórus 1945-től
1959-ig gyakorlatilag szünetelt”. 1959 szeptemberében azonban Szabó Ferenc
főigazgató rendelkezése nyomán újra megindult az énekkari munka, amelyben
a középiskolai énektanár- és karvezetőképző tanszak növendékein kívül
más tanszakok hallgatóinak is részt kellett venniük. Attól kezdve e kórus volt
Vásárhelyi Zoltán együttese (tudtommal az előző évadban vált meg a
Rádió Énekkartól). Nem tudom pontosan felidézni, mi mindent énekeltünk a négy
év során, de néhány mű, szereplés emlékezetembe vésődött.
Ezekről szólva talán el tudom mondani, milyennek láttam (láttuk)
Vásárhelyi Zoltánt, az előadóművészt.
Abból, ahogy velünk, a Zeneművészeti Főiskola kórusával
foglalkozott, aligha lehet következtetni arra, hogy hogyan dolgozott hajdan
műkedvelő énekeseivel a Kecskeméti Városi
Dalárdában, vagy később a budapesti munkáskórusokkal. A Főiskolán nem
kellett bizonyos alapvető kórustechnikai, kottaolvasási, zenei kérdésekkel
foglalkoznia. Egyrészt azért nem, mert eleve adott dolgok voltak, hiszen
hivatásos zenésznek készülő fiatalokból állt a kórus; másrészt azért nem,
mert a hangképző gyakorlatokhoz vagy más előkészítő feladatokhoz
megvolt a segítsége. Szinte rögtön a kidolgozáshoz kezdhetett, amikor új
művet tűzött műsorra.
Itt érdemes néhány szót szólni a repertoárról. Azt valahogy már akkoriban
is tudtam, tudtuk, hogy nagy tekintélyű tanárunk hatalmas, valóban
úttörő munkát végzett az 1930-as években kecskeméti kórusával
(helyesebben: kórusaival, mert mielőtt a Városi Dalárda karnagya lett
1933-ban, vezette a Városi Zeneiskola égisze alatt működő kórust,
előbb nőikarként, majd vegyes kórussá fejlesztve is). Igazán azonban
csak sokkal később, Kecskemét zenei életének emlékeivel is foglalkozva
vált világossá számomra, hogy milyen széles körből válogatta műsorát
Vásárhelyi Zoltán már pályája elején is (nevezetessé tették itteni
működését a régi mesterek, például Schütz és Purcell
műveinek magyarországi bemutatói, nemcsak a Kodály és Bartók
ősbemutatók). A tanítványok számára is természetes volt, hogy a
megtanulandó műveket a kórusirodalom egészéből válogassuk. A 15-16.
századtól a kortársakig. Tanárunk példát mutatott abban is, hogy ritkaságokon
és újdonságokon sajátítsuk el a különböző zenei stílusokat. Francia barokk
operakórusok, ritkán hallható romantikus kompozíciók, új magyar darabok egyaránt
helyet kaptak a tanulni, énekelni valók között, persze az alapvető régi
kórusirodalom és Kodály meg Bartók remekei mellett. Ezekben aztán igazán otthon
volt Mesterünk, ahogy a romantika is igen közel állt lobogó, szenvedélyes
egyéniségéhez. Schumann és Brahms kórusművei biztosan nagy helyet kaptak a
szívében. E zeneköltők lágyan elomló vagy szenvedélyes, máskor meg
melankolikus vagy éppen energikusan táncos tételei színes csokrokban szólaltak
meg keze alatt. Emlékezetesek persze Mozart kis notturnói
is, ahogy kamarazenei finomsággal keltette életre a meglehetősen nagy
létszámú kórussal a rádió mikrofonjai előtt. A csúcspontot azonban éppen
azok a nagy magyar művek jelentették, amelyek közül nem egyet valamikor
ő tartott keresztvíz alá, úgy értem, ő mutatott be a kecskeméti
hőskorban. Énekeltük Bartók hatalmas, négy tételes Magyar
népdalok című ciklusát és Kodály fenséges népdalszvitjét, a Mátrai
képeket. Szerencsére olykor még a kötelező protokollszerepléseket is
élménnyé tehette például ez utóbbi mű előadása.
Ha nem is a Mátrai képekkel, de Kodály műveivel is
ékeskedett az a koncertműsor, amely a Zeneművészeti Főiskola
kórusának tagjaként engem is először Kecskemétre hozott.
Emlékezetemben kutatva próbáltam meghatározni, mikor is történhetett ez. Úgy
gondoltam, 1962 tavaszán, talán éppen április 4-én. Műsorom nem lévén, a
könyvtári folyóiratolvasóban fellapoztam a korabeli Petőfi Népe-számokat.
Mindössze egy apró híradást találtam róla a március 31-i, szombati számban
a Felszabadulásunk 17. évfordulójának méltó megünneplésére készül
megyénk lakossága című cikkben: az április 4-ére tervezett
politikai és protokolláris események ismertetése között egy mondat hívta fel a
figyelmet a kulturális eseményre: „Délelőtt 11 órakor pedig a
Zeneművészeti Főiskola vegyes kara és a debreceni filharmonikusok
zenekara ad ünnepi hangversenyt Vásárhelyi Zoltán vezényletével”.
Az igazat megvallva a vendégzenekar szerepléséről nem tudok, úgy emlékszem
magunk adtuk a teljes műsort. Bizonyára karnagyunknak kivételes örömére
szolgált, hogy szülővárosában, hajdani szép sikerei és – Kodály szavával
szólva – közönytörő munkálkodása színhelyén léphetett fel ifjakból álló
énekkarával. A számos ihletett Vásárhelyi-koncert emléke között ez bizonyos,
hogy az egyik, ha nem a legmaradandóbb számomra. Azt hiszem a
még kölyök költőzseni, Weöres Sándor versére írott megrázó
szépségű Öregek volt a hajdani kecskeméti újdonságok
közül az egyik műsorszámunk, a másik pedig bizonyosan a Jézus és a
kufárok című motetta. (Mindkettőt az 1934-es Hírös Hét nevezetes kórushangversenyén vitte közönség elé
először Vásárhelyi Zoltán a Kecskeméti Városi Dalárdával.) A közönségsiker
biztosan megvolt, de alig tudok rá visszaemlékezni, mert az él bennem, ahogy
Vásárhelyi szuggesztív vezénylése szinte odacövekelte a kórust a dobogóhoz.
Fantasztikus feszültséggel izzott fel Kodály muzsikája: a
költői-festői látomást prófétai harag és krisztusi szelídség járta
át, és fenséges rácsodálkozás fejezte be. A páratlan feszültségre és a karnagy
megbűvölő szellemi-zenei jelenlétére mi sem volt jellemzőbb,
mint az, hogy egy pillanatban, amikor a mű főpapok és írástudók Jézus
elleni acsarkodásáról beszél, egy félreérthető vezénylő mozdulat
ellenére nem borult fel a darab, hanem – a megszokottól ugyan eltérő,
annál gyorsabb tempóban – az egész énekkar egy emberként követte karnagyát. A
műsor könnyedebb részét aztán egy Brahms Magyarországi
cigánydalok című sorozatából válogatott csokor jelentette Párkai
István nagyszerű zongorakíséretével…
Mindezek alapján azt gondolhatnánk, hogy Vásárhelyi úgynevezett „feldobós”
és ösztönös-impulzív művész volt. Kétségtelen, hogy megvolt ez is benne.
De próbái, magyarázatai inkább úgy mutatták be, mint akinek igen tudatosan
átgondolt elképzelései vannak egy zenemű életre keltéséről, zenei és
költői, esetleg vélt vagy valós dramatikus tartalmáról. (Fennmaradt néhány
vázlata jellegzetes energikus, dőlt írásával, például az évekig
elmaradhatatlan zöld tintával, amelyek egyes művek előadására való
felkészülésének dokumentumai.) Aztán mindent ennek a határozottan felépített
gondolatnak rendelt alá. De igényes volt a végtelenségig a hangzást
illetően is. Ezt azonban nem holmi énektechnikai trükkök segítségével
próbálta meg elérni (akkoriban már valószínűleg nem is tudott volna előénekléssel
példát mutatni agyoncigarettázott, rekedtes hangjával). De a belső
hallásában megszületett hangzásképet, hangszíneket mégiscsak előhívta az
énekesek torkából. Képes volt hosszú perceket eltölteni azzal például, hogy a
Mátrai képek első részét, a Vidróczki balladát
lezáró különös akkord (mely egyúttal átkötést jelent a másik történet dalaihoz)
lidércfényszerűen, foszforeszkáló hangszínnel szólaljon meg. Sztanyiszlavszkijra szóban is, írásban is szívesen
hivatkozott. A nagy orosz rendező elméletét vallotta, hogy egy alak, egy
szituáció hiteles megteremtéséhez mindent kell tudni róla, még azt is, ami
nincs beleírva a műbe. Kedvenc hasonlata volt a művészi megjelenítés
megalapozásához, a „szerep” megfogalmazásához egy olyan gúla vagy kúp, amelynek
alsó, legszélesebb része a gondolati (és érzelmi) alap, a középső réteg az
érthető, kifejező szövegmondás, és csak a legfelső, teljesen
elkeskenyedő rész – a jéghegy csúcsa – az éneklés, mely magasabb szintre
emeli az előbbi tényezőt.
Írott formában egy Kodály intézeti évkönyv szerkesztésekor, már Vásárhelyi
Zoltán halála után találkoztam ezzel a gondolattal. Érdekes módon éppen Brahms
és Kodály műveiből választotta Vásárhelyi a példákat, magavezényelte Rádió Kórus felvételeket, amelyekkel
megvilágította elméletét és karvezetői gyakorlatát Élményszerű
előadás a kórusművészetben és ennek előkészítése a
próbákon című értekezésében. Mindez pedig történt 1970. április
16-án, abból az alkalomból, hogy a Tanár urat a kecskeméti Katona József
Társaság tiszteletbeli tagjává választotta. (A dolgozat csak 1982-ben jelent
meg.) Az esemény előkészítésére a Petőfi Népe két híradást közölt. Az
április 15-i, szerdai szám így: „Vásárhelyi Zoltán köszöntése. Kecskeméten
élt, és hosszú évtizedekig itt dolgozott a Kossuth-díjas Vásárhelyi Zoltán, a
Magyar Népköztársaság kiváló művésze. Holnap a Városi Művelődési
Központban este fél hat órai kezdettel műsorral
köszönti Kecskemét a 70 éves alkotót.” Az ünneplésnek, tiszteletadásnak szánt
rendezvény napján ismét felhívta az újság a figyelmet az eseményre,
szerzői estként tüntetve azt fel. Majd ezt írta a lap: „A
kiváló karnagy ezúton is kéri azokat a dalosokat, akik valaha, valamelyik
kecskeméti kórusban énekeltek, hogy minél többen keressék meg a műsor
után. Szeretné velük együtt feleleveníteni a régi énekkari időket,
szeretné megtudni mi történt egykori dalosaival.”
Nemcsak az eddig említett alkalmakkor szólította haza a szülőváros
nagyhírű fiát. Filmszalag őrzi a hatvanas évek közepéről, hogy
az ének-zenei iskola akkor új Katona József téri épületének előcsarnokában
az egyesített iskolai gyermekkar élén Kodály Villőjét vezényli. 1972-ben
pedig a II. Nemzetközi Kodály Szeminárium második felének kórusfoglalkozásait
vezette. A hangversenyről beszámolót író Körber
Tivadar az augusztus 22-i Petőfi Népében így írt: a záró hangversenyen „a
hallgatóság együttesen is számot adott önmagának és a szeminárium
vezetőinek a karénekórákon tanultakról: Vásárhelyi Zoltán vezénylete alatt
Kodály öt vegyes kari művének eléneklésével búcsúztak a résztvevők…”
Tudomásom szerint ez volt az utolsó alkalom, amikor Vásárhelyi Zoltán
Kecskeméten vezényelt. Szép búcsú… – mondhatnánk.
Azonban meg kell még egy, a valóban utolsó látogatásáról emlékezni. Egy
egészen rövid, de fényképes cikkrészlet adta hírül a Petőfi Népe, 1976.
november 9-i, keddi számában, hogy a Városi Tanács Kodály Zoltán emlékérmet
adományozott Vásárhelyi Zoltánnak. Két nappal korábban, november 7-én az
előzetes hír így szólt: „Vásárhelyi Zoltán Kecskemétre jön. Várárhelyi Zoltán Kossuth-díjas karnagy, a kecskeméti
Városi Dalárda hajdani nagyhírű vezetője hétfőn délután 5 órakor
a Megyei Művelődési Központ művészklubjában találkozik az
egykori kórus tagjaival. Az érdekesnek ígérkező beszélgetés
résztvevői megtekinthetik az erre az alkalomra rendezett, Vásárhelyi
Zoltán működését bemutató kiállítást is.”
Ezen már ott voltam, s az a megtiszteltetés ért, hogy a volt Vásárhelyi
tanítványok nevében szólhattam – az évek során szép számmal megfordultak
Kecskeméten, s ma is többen élnek és dolgoznak itt. Hadd jegyezzek föl legalább
két nevet, azokét, akik legrégebb óta gazdagítják a kecskeméti zenei életet
többek között karvezetői munkájukkal is, Vásárhelyi Zoltán örökségét,
tanításait is képviselve: Pejtsikné Párdányi Judit és Erdei Péter. Érdekes volt látni s hallani
az idős mestert régi dalosai, kollégái, barátai között. Különösen szívesen
beszélgetett el Nemesszeghy Lajossal, Joós Ferenccel.
Még némi vita is kialakult az emlékezők között, hogy egy s más esemény
pontosan mikor és hogyan is zajlott le. Akkor, ott is megérezhettük, hogy
mennyire meghatározó volt számára a kecskeméti másfél évtized, amely Kodály
tanácsára az énekkari munka jegyében telt el, de nem kizárólagosan. Amint az
Heltai Nándornak az In memoriam Vásárhelyi Zoltán című Kodály intézeti
kiadványban közölt részletező oknyomozó cikkéből és a kötet más
írásaiból is kiderül, a zeneiskolai hegedűtanárnak hazatért Vásárhelyi a
kor szavának engedelmeskedve sokféle feladatra vállalkozott, tanult
mesterségétől a hegedüléstől, a koncertszereplésektől kezdve a
népdalgyűjtésen és a jó tollra valló mozgósító vagy új műveket
népszerűsítő cikkek írásán át a komponálásig, és persze mindenek felett a karvezető munkáig. Ez volt és maradt
legsajátabb területe. Ebben volt egyfelől vállalkozó kedvű, sőt
bátor hőse a magyar zeneművészet egyik nagy korszakának,
másfelől iskolateremtő mester. Ha a negyvenes évek elején a
küzdelembe belefáradva, megkeseredett szívvel ment is el Kecskemétről,
szülővárosához mindig szeretet kötötte. Igen nagyra értékelte azt a
munkát, amelyet Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi
Márta végzett. De Vásárhelyi Zoltán nem csak helyi nagysága a
zeneművészetnek. Egy nagy nemzedék, az újítók második nagy generációjának
tagjaként nevét a huszadik századi magyar zeneművészet aranykönyvébe kell
írni. Művészetét szerencsére jó néhány hanglemez és rádiófelvétel
őrzi. S ha változnak is az előadói ideálok, zenészeknek és a
kórusmuzsika kedvelőinek tudniuk kell: a népzenéből megújult magyar
karművészetben Vásárhelyi Zoltán előadóművészete, felfogása
mindig az egyik követésre méltó példa marad. Ha most róla szólunk, valóban egy
zenetörténeti jelentőségű személyiségre emlékezünk születésének
centenáriumán.
*Az írás első megjelenése:
Forrás szépirodalmi, szociográfiai és
művészeti folyóirat ...
2000-ben, Vásárhelyi Zoltán centenáriumán.
Köszönjük Ittzés Kata szíves
hozzájárulását az írás parlandóbeli közreadásához.
(A Szerk. megj.)
Függelék:
Kodály
fogadása a kecskeméti vasútállomáson, első hivatalos látogatása alkalmából
(1930. március). Balra M. Bodon Pál, szemben
Vásárhelyi Zoltán, Kodály mögött Tóth Aladár
(A
kép forrása: Kecskemét legendás karnagya | Papageno)
Címke:
Vásárhelyi Zoltán | HIROS.HU (1:49)
2020. március 12-én Vásárhelyi Zoltán születésének
120. évfordulója alkalmából rendeznek megemlékezést és koszorúzást Kecskeméten.