ÓBUDAI TÁRSASKÖR
1036 Budapest, Kiskorona u. 7.
október havi programja
2020. október
3., szombat 19 óra
BEETHOVEN 250 –
TRIÓ EST
Szabadi Vilmos
– hegedű
Onczay Csaba –
gordonka
Falvai Sándor –
zongora
Haydn: G-dúr
zongoratrió
Andante
Poco adagio
Finale: Rondo
all'Ongarese, Presto
Beethoven:
Esz-dúr zongoratrió, op. 1/1
Allegro
Adagio
cantabile
Scherzo.
Allegro assai - Trio
Finale. Presto
***
Beethoven:
B-dúr "Erzherzog" trió, op. 97
Allegro
moderato
Scherzo,
Allegro
Andante
cantabile ma perň con moto
Allegro
moderato
Miután 1792-ben
Beethoven Bécsbe érkezett, felkereste Haydnt, aki még Bonnban tett ígéretet,
hogy foglalkozik majd vele. A tanítvány, akiben szenvedélyes szabadságszeretet
lobogott, aki tiszteletet érzett a forradalom iránt, éles kijelentéseivel és
megállapításaival megrémítette a fejedelmek iránt hódolattal viseltető,
istenfélő Haydnt. A tanítás mindössze egy évig tartott és nem volt
feszültségektől mentes. Haydn nagyon elfoglalt volt akkoriban, kevés ideje
jutott Beethovenre, aki hamar elégedetlenné vált, és titokban, hogy Haydn meg
ne tudja, másoktól is elkezdett leckéket venni. Kapcsolatuk a konfliktusoktól
sem volt mentes. Beethoven három korai zongoratriójára (később éppen
Haydnnak ajánlotta) Haydn bíráló megjegyzéseket tett, s ezt az önérzetes fiatal
komponista soha nem bocsátotta meg. Egyszer állítólag így fakadt ki: „Soha nem
tanultam semmit Haydntól!”
Amikor
Beethoven megkérte az öreg Haydnt, hogy mondja meg őszintén véleményét
első munkáiról, az egy sor bókot mondott a bennük megnyilatkozó képzelet
nagy, soha nem hallott méretű, szinte már iszonyú gazdagságáról, azután a
következő mély értelmű megjegyzést tette:
– Ön olyan
ember benyomását kelti bennem, akinek több feje, több szíve és több lelke van.
És miután
Beethoven tovább unszolta, bár valóban félt a választól, hozzátette:
– Szomorú
leszek, ha nem mond el mindent, amire gondol.
– Rendben van.
Kívánságára megmondom, hogy véleményem szerint az Ön alkotásaiban van valami,
amit ha nem is neveznénk különösnek, de valami váratlan, szokatlan – más szóval
az Ön dolgai nagyszerűek, sőt csodálatosak, de hol itt, hol ott
felbukkan valami különös, valami komor; éppen úgy, mint ahogyan önben is van
valami mogorvaság és furcsaság. Hiszen a zeneszerző stílusa olyan, mint
amilyen ő maga...
Azt, hogy kinek
volt igaza, mindenki döntse el maga. Tényleg nem tanult semmit Beethoven
Haydntól? Vagy esetleg ennek a kijelentésnek ellentmond az a tény, hogy
szimfóniáiban és kamarazenéjében egyértelműen tetten érhető Haydn reá
gyakorolt hatása?
A mai koncertet
a Szabadi-Onczay-Falvai Trió – akik 15 éve játszanak együtt minden évben
Japánban a gifui fesztiválon – gazdag repertoárjából Beethoven tanárának,
Haydnnak G-dúr triója nyitja. Az est folyamán elhangzik Beethoven két ritkábban
játszott, de kiemelkedően jelentős triója is. Az op. 1 és az op. 97
Beethoven két, egymástól időben és stílusban is távol eső
remekművének tolmácsolásával tisztelegnek a szerző halálának 250.
évfordulója előtt a művészek.
Belépőjegy:
1800 Ft, diákjegy: 900 Ft
2020. október
7., szerda 17 óra
JÁTÉKOS MUZSIKA
7X10 PERCBEN
Közreműködik:
Drahos Béla és
tanítványai
Műsorvezető:
Czigány György
„Sok újdonságot
nem mondunk, ezeknek utána lehet mindenütt nézni, de ebben a szituációban,
ebben az élő közegben, ebben a zenélő, házi muzsika hangulatban,
ebben a közvetlen légkörben azért más a lexikális tudás lehetősége. Itt
semmilyen feszes műsorrend nincsen, nagyon spontán, családias az
együttlét, és én igyekszem mindig az élmény, az öröm felé vinni az embereket.”
Czigány György
– Óbudai Anziksz
Belépőjegy
egységesen: 500 Ft
2020. október
9., péntek 19 óra
HÁZIMUZSIKA
MÁCSAI JÁNOS ZENETÖRTÉNÉSSZEL
Szigeti Quartet
Varga Gábor –
klarinét
Mozart: B-dúr
kvintett, K. Anh. 91 (516 c)
Schumann:
a-moll vonósnégyes, op. 41/1
***
Mozart: A-dúr
kvintett – Rondó, K. Anh. 88 (581a)
Mozart: A-dúr
„Stadler-kvintett”, K. 581
Ezen a
koncerten Mozart jól ismert és népszerű A-dúr kvintettje mellett két
igazán különleges csemege is elhangzik majd.
Az egyik egy
B-dúrban íródott, befejezetlen tétel Mozart klarinétra írott kamaradarabjai
közül; a másik, az A-dúr rondó pedig valószínűsíthető, hogy a nagy
klarinétötös egyik tétele lehetett volna, de végül kimaradt a zeneirodalom e
gyöngyszeméből.
Mozart,
csakúgy, mint a K 622-es jelzésű concerto-t, ezen kamaraműveket is jó
barátja, Anton Stadler klarinétművész számára komponálta. Stadler szorosan
együttműködött Theodor Lotz hangszerépítő mesterrel és kereste az új
instrumentum lehetőségeit, ötvözve a klarinét és a basszetkürt
sajátosságait. Ez a hangszer az írott alsó C alaphangig tud megszólalni, ami
egy terccel mélyebb, mint a hagyományos klarinétok hangfekvése.
Manapság nagyon
ritkán hangzik el feltételezhető eredeti formájában az állandó
repertoárdarab, az 581-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr kvintett, a két
kvintett-töredék pedig szinte sohasem - ezért bátran mondhatjuk, hogy ez a koncert
rendkívüli zenei csemegét kínál a mai este folyamán. Még az is
valószínűsíthető, hogy ősbemutatóként is tekinthetünk erre a
hangversenyre a két töredék tételt illetően.
Az est klarinét
szólistája Varga Gábor, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első
klarinétosa.
Belépőjegy:
1600 Ft, senior és diákjegy: 800 Ft
2020. október
12., hétfő 19 óra
BARTÓK: A
KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA
Altorjay Tamás,
Töreky Katalin – ének
Oberfrank Péter
– zongora
A Kékszakállú
ősképe Gilles de Retz vagy Gilles de Laval, Bretogni földesúr,
Franciaország marsallja (fő lovászmestere) volt, akit bűnei miatt az
inkvizíció 1440-ben halálra ítélt.
Az ősképre
a Balázs Béla által írt misztériumjáték főhőse csak mint a kortárs
köztudat számára titokzatos, ismeretlen várúr alakja utal. Ez a történet a
Kékszakállú „hétpecsétes” lelki titkairól szól. A várba őt követő
Judit mindent – vőlegényt, szülői házat – feláldoz szerelmükért. Így
cserébe joggal várja a Kékszakállú teljes feltárulkozását, bizalmát. Kékszakállú
tudja, hogy múltja több elemének, eseményének ismerete megviselné,
veszélyeztetné szerelmüket, és ezért elzárkózna a múltja bemutatásától. Judit
viszont hajthatatlan. Ajtóról-ajtóra, lépésről-lépésre feltárja a férfi
titkait, de így szerelmük által a férfiről Juditban kialakult ideális kép
szertefoszlik. Elveszítik egymást. A leleplezett szerelmi illúziók helyett
marad mindkettőjüknek a magány.
Altorjay Tamás
Oberfrank Péter
zongoraművész, karmester. A Soproni Petőfi Színház zenei
vezetője, a Pécsi Nemzeti Színház karmestere, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem tanára, Liszt-díjas, Érdemes Művész.
Altorjay Tamás,
operaénekes, a Szegedi Operatársulat magánénekese, az SZTE tanára, Artisjus-,
Dömötör-díjas és Gregor Emlékplakettel jutalmazott.
Töreky Katalin
szoprán operaénekes, a Magyar Állami Operaház tagja, címzetes
magánénekesnője.
Belépőjegy:
1800 Ft, senior és diákjegy: 900 Ft
2020. október
15., csütörtök 19 óra
FEHÉREN FEKETÉN
ALLES
VERGÄNGLICHE
Négykezes
koncert Mahler és Zombola művekből
Philipp György
és Zombola Péter – zongora
Bevezetőt
mond: Bolla Milán
Philipp György
karmester-rendező és Zombola Péter zeneszerző 23 éves barátságának
zenei lenyomata, Mahler és Zombola művek zongorára és énekhangra.
Együtt ismertük
meg Mahlert, és rajta keresztül sok mindent. A szimfóniáit én a karmesterség
miatt főként Bernsteinnel hallgattam. A Zeneakadémián Abbadoval hallottuk
a 9.-et. Életre szóló, transzcendentális élmény volt, a végén értelmetlen
tapssal. Sok-sok közös emlékünk van ezzel a szerzővel, ezeken szeretnénk a
koncerten picit elmerengeni.
Philipp György
Belépőjegy:
1600 Ft, diákjegy: 800 Ft
2020. október
17., szombat 15 óra
MOZART KLUB
Kalandozás a
napfényes Európában
Lakatos György
vezetésével
Tiszteletbeli
elnök:
Varga Károly
Zenei utazásunk
során eljutunk Spanyolországba, Portugáliába, Olaszországba és
Görögországba. Vajon más a déli zene?
Több a ritmus,
több a tánc, a dallam, a temperamentum. Napfényes dallamok, érzelmes harmóniák…
és a violinkulcs.
Lakatos György
Belépőjegy
felnőtteknek: 500 Ft, gyermekeknek és diákoknak: 300 Ft
2020. október
22., csütörtök 19 óra
NAGY ZENÉSZEK,
NAGY SZERELMEK
#SCHUMANN
Bősze Ádám
előadássorozata
A zenetörténet
legismertebb zeneszerzői és az ő szerelmi életük. Illetve nem is: a
legvonzóbb nők és férfiak, akikbe a legnagyobb zeneszerzők lettek
szerelmesek.
Wagner,
Mendelssohn, Puccini, Mozart, Brahms, Schumann, Britten, Liszt, Mahler és
Beethoven – lehetnének ezek akár a főszereplők nevei is, de most
csupán vezetéknevek, hiszen az általuk legvonzóbbnak tartott hölgyeken és
férfiakon keresztül mutatja be Bősze Ádám a zenerajongók által oly kedvelt
komponisták néha egyáltalán nem vonzó tulajdonságait.
Belépőjegy
egységesen: 2500 Ft
2020. október
28., szerda 19 óra
OPERAHŐSÖK
NEM MINDENNAPI SZITUÁCIÓKBAN
Helyzetgyakorlatok
az operairodalomból, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem BA Ének Tanszék
hallgatóinak előadásában
Kurzusvezető
tanár: Varga Bence
Korrepetitor és
zongorán közreműködik: Termes Rita
Belépőjegy:
1400 Ft, diákjegy: 700 Ft
Társrendező:
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszéke
2020. október
29., csütörtök 19 óra
BEETHOVEN
ÖSSZES HEGEDŰ-ZONGORASZONÁTÁJA I.
A Bartók
Emlékházzal és a Régi Zeneakadémiával közös sorozat
Takács Zoltán –
hegedű
Váradi László –
zongora
Ludwig van
Beethoven:
D-dúr
hegedű-zongora szonáta, op. 12/1
A-dúr
hegedű-zongora szonáta, op. 12/2
Esz-dúr
hegedű-zongora szonáta, op. 12/3
Az 1790-es
években, Beethoven alkotói és előadói munkásságának kezdetén megjelent egy
fiatal hegedűs-generáció, akik alapjaiban megváltoztatták, megújították a
hegedűtechnikát. A hegedűszonátákat írva Beethovennek
lehetősége volt kihasználni a hegedűtechnikai újításokat és
átgondolni a hegedű-zongora duó-műfajban rejlő
lehetőségeket. Az op. 12-es szonáták keletkezésének életrajzi indíttatását
nem tudjuk biztosan, valószínűleg nem megrendelésre készültek. Ha így lenne,
akkor egy mecénásnak szóló ajánlás valószínűbb lenne, mint a tanárának,
Antonio Salierinek szóló, aki a monarchia udvari zeneszerzője volt.
Az első
kritika a sorozatról a lipcsei Allgemeine Musikalische Zeitungban jelent meg,
ez általában negatív véleménnyel nyilatkozott Beethoven műveiről.
Mint ebben a kritikában, úgy a többiben is Beethoven erős egyénisége és
akarata zavarta a kritikusokat, vagyis amitől Beethoven-Beethoven. A
kritikus ugyanakkor nem kérdőjelezi meg a szerző eredetiségét
és művészi habitusát. Elismeri, hogy a „saját útját tapossa”, de
megjegyzi, hogy ez az út nagyon „furcsa”, „bizarr” és „fárasztó”. A kritikák
ellenére a szonáta-sorozat nagyon népszerű lett a maga idejében, az Op.
12-es szonáták központi helyet képviseltek a kor repertoárjában. A három
szonáta közül az Op. 12 No. 2-es A-dúr szonáta hegedűszólama használja a
legkisebb hangterjedelmet. Az utolsó tételben a tíz ütemig tartó, minden ütemre
kiírt sforzato jelzés jól ábrázolja a kritikus által jellemzett „bizarr” és
„fárasztó”„saját útját taposó” Beethovent. (Sforzando: egy-egy hangot
vagy akkordot erőteljesen megnyomva, fokozottan kiemelve, hangsúlyozva.)
Varga Oszkár
Parlando folyóiratban megjelent írása alapján
Takács Zoltán
hegedűművész, kamarazenész az elmúlt 40 év során számos ismert
zenekarban játszott: hét évig volt a Budapesti Szimfonikus Zenekar első
hegedűse, valamint a Magyar Rádió Concentus Hungaricus kamarazenekarának
szólóhegedűse. 25 éve Helsinkiben él. Ez idő alatt a Tapiola Sinfonietta
szólamvezetője, a Finn Rádió Szimfonikus Zenekarának I. hegedű
szólamvezetője és az Adelaide-i Szimfonikus Zenekar vendég
szólamvezetőjeként is dolgozott. Tavaly nálunk ünnepelte 60.
születésnapját művésztársai körében.
A jászkiséri
származású Váradi László zenei tanulmányait öt évesen kezdte, tizenkét évesen
felvételt nyert a Zeneakadémia Különleges Tehetségek Osztályába. Fiatal
kora ellenére számos nemzetközi és hazai zongoraverseny díjazottja, Junior
Prima Díjas művész, elnyerte a Virtuózok című tehetségkutató
közönségdíját és Kocsis Zoltán különdíját is.
Belépőjegy:
1600 Ft, diákjegy: 800 Ft
2020. október
30., péntek 19 óra
MOSONYI 150 -
LEVELEK PAULINÁHOZ
Zenés színház a
Budapesti Filharmóniai Társaság zenészeivel
Elek Szilvia:
Levelek Paulinához
dráma egy felvonásban
felolvasó
színházi előadás
Szereplők:
Clara Schumann:
Hűvösvölgyi Ildikó
Mosonyi Mihály:
Hirtling István
Zongorista:
Elek Szilvia
Zene: Mosonyi
Mihály
Rendező:
Elek Szilvia
Két nagy
formátumú ember, két rendkívüli muzsikus találkozik egy Duna-parti
gőzhajóállomás várótermében. A történet – amely a kiegyezés utáni
Magyarországon játszódik – akár igaz is lehetne… A játék része a darabot
végigkísérő különleges szépségű zongoramuzsika, valamint azok a
szövegek, amelyeket elhunyt feleségének, Paulinának címezve tett közzé éveken
át a magyar romantikus zene egyik legkiemelkedőbb alakja, Mosonyi Mihály.
***
Mosonyi Mihály:
(h-moll) Vonósnégyes
Közreműködik:
Fahidi
Patricia – hegedű
Müller Mónika –
hegedű
Lukács Attila –
brácsa
Dávid Krisztina
– gordonka
Belépőjegy:
2200 Ft, senior és diákjegy: 1500 Ft
Támogató: EMMI