„Beleszülettem a zene, a
hangszer szeretetébe”
A Varga család tanításról, tanulásról, a zeneszeretet átadásáról
A Varga-család. Középen Varga György és Vargéné Korchma Fruzsina, mellettük gyermekeik, Fruzsina és György,
és a 100 éves nagymama, aki korábban maga is jól zongorázott
Két
klarinét, két szaxofon és két fuvola. Mindegyik hangszernek akad mestere a
Varga család tagjai között, az instrumentumok szeretetét a szülők
továbbadták gyermekeiknek, hiszen Varga György példáját követte a fia, aki
először a klarinétot, majd a szaxofont választotta hangszerének, Fruzsina
pedig édesanyjától leste el a fuvola megszólaltatásának titkait. Hogyan tanítja két zenetanár a gyermekeit, mennyire félti a zenei
pályától, miben segíthet az igazgatói tapasztalat, milyen tanácsokat lehet adni
a már kész művészeknek, erről beszélgettünk hármasban a temérdek
kiváló muzsikust nevelő fuvolatanárral, Vargáné Korchma
Fruzsinával, az abonyi Bihari János és a budapesti
Rácz Aladár Zeneiskola élén máig emlékezetes munkát végző Varga Györggyel,
valamint lányukkal, a külföldi karrier után a Rádiózenekar
fuvola-szólamvezetői posztját betöltő Varga Fruzsinával, de gyakran
szó esett a család negyedik tagjáról, a Budapest Jazz Orchestrában
is játszó szaxofonművészről, Varga Györgyről.
- A
családjuk példája azt mutatja, hogy tényleg öröklődik a zeneszeretet, s a
zenei tehetség… Nem is nagyon merült fel, hogy a fiuk és a
lányuk más hivatást választ?
Vargáné Korchma Fruzsina: Lehetett volna
mindkettőjükből más, hiszen a férjemmel soha, egyetlen pillanatra sem
erőltettük a zenei pályát. S el kell mondjam,
láttunk azért olyan zenész, zenetanár családot jócskán, amelynek tagjai nem ezt
az utat járták be… De Fruzsi már óvodásként kiválasztotta magának a hangszert.
Délutánonként, amikor tanítottam, ahogy bezárt az óvoda, áthozta hozzám a
testvére, ő pedig ámulattal figyelte a fuvolát, azt, ahogyan játszanak
rajta a többiek. Amikor a bátyja, aki öt évvel idősebb nála, otthon
gyakorolt a klarinéton, neki is oda kellett állítanunk egy kottaállványt. A
mesekönyve került fel rá, ő pedig a szekrényben talált fadarabbal az
imitálta, hogy fuvolázik, s még dúdolt is hozzá. Amikor kicsit nagyobb lett,
elég hamar meg is fogalmazta, hogy ő mindent elkövet azért, hogy
fuvolázhasson.
Varga
György:
Látta, hogy élünk aktív zenészként, hallgatta az otthoni gyakorlásainkat,
körbevette a zene, és persze sok időt töltött velünk a zeneiskolában.
VKF: Soha
nem kellett a fuvolához fogni, haladt vele a maga módján. A nyári szünetben
azért nem került gyakran elő a hangszer, de nem is lett erőszakolva sosem.
VGy: Nem
akartuk, hogy mindenáron zenész legyen. Egyik gyerekünket sem ösztönöztük erre,
mindketten a saját választásukat hozták meg. S aztán Fruzsinak ott volt az
édesanyja, hogy elkezdje fuvolázni tanítani.
- Nem volt nehéz ezt a szerepkört is vállalni?
Hátrányt vagy előnyt jelentett a saját gyermekével foglalkozni?
VKF: Nem
éreztem soha, hogy hátrány volna. Ugyanúgy foglalkoztam Fruzsival, azzal a
szeretettel, bizalommal, mint más gyermekkel. Ha nem készült, márpedig tudtam,
hogy több olyan otthoni este is akadt, amikor nem gyakorolt, akkor ugyanúgy
felelősségre vontam, mint a többieket. Nem volt kivételezés. Bár akadt
olyan helyzet, amikor nem volt könnyű eldöntenem, hogy jó anyja legyek
vagy inkább jó tanára… De szépen mentek előre a dolgok, s hamar kiderült,
hogy Fruzsi mennyire tehetséges.
Varga
Fruzsina:
Azért voltak konfliktusaink anyával. S azt éreztem, hogy velem nem olyan kedves,
mint a többi gyerekkel. Persze, az is előfordult, hogy én visszaszóltam,
grimaszoltam, amit a társaim nem tettek. Akadtak hát csetepaték, de ettől
függetlenül nem is volt kérdés, hogy a fuvola az utam.
-
Mikor hozta meg a döntést, hogy a
muzsikuspályát választja?
VF: Nem
kellett döntést hoznom, hiszen már kisgyerekként beleszülettem a zene, a
hangszer szeretetébe. Egyértelmű volt a pályám, már az első
zeneiskolai óráktól. Kiskoromtól kezdve nem láttam más opciót, mint a fuvolát.
Örömmel mentem az óvodából a zeneiskolába, már csak azért is, hogy kezdetben
hallgathassam a többieket.
VGy: Arról
nem is beszélve, hogy abban az időben a fénykorát élte az abonyi zeneiskola. Temérdek tehetséges növendék járt oda, s
Fruzsinak nagyon tetszett, hogy szépen muzsikálnak a gyerekek, s látta azt is,
hogy milyen sokan folytatják konzervatóriumban a tanulást. Tényleg olyan légkörben
dolgoztunk akkor, hogy a zenekaros gyerekekből negyven zenei pályát
választott, sikerrel. A növendékeink nemzetközi zenei versenyeken indultak, így
tényleg fel sem merült az a kérdés: mi akarsz lenni, kislányom?!
VKF: Közben
pedig azért azt is elmondtuk neki és a fiunknak is, hogy nem olyan
egyszerű ez a hivatás, az élethosszig tartó tanulást kíván, gyakorlást nap mint nap.
VGy: Ezt az
életünkből, a mindennapjainkból látta is, hiszen akkoriban a tanítás,
az igazgatás mellett színházban,
zenekarban is játszottunk, sőt édesanyja nemcsak
oktatta a növendékeket, hanem fuvolaegyüttest is szervezett, és a társulattal
külföldön is felléptek rendszeresen. Ráadásul tagja volt a Budapesti
Fuvolaegyüttesnek is. Azt látta tehát, hogy reggeltől éjszakáig a zenéről
szól az életünk, de Fruzsit ez még inkább ösztönözte.
-
S nem féltették amiatt, hogy még a
tehetséges zenészeknek sem mindig könnyű megtalálni a helyüket ezen a
pályáján?
VKF: Az abonyi, közös éveink után Kecskeméten folytatta a
tanulmányait, ahol mindig sok jót hallottunk róla a tanárától. Az is remek
volt, hogy minden koncertjét felvették, közösen kiértékelték, és mi is
meghallgattuk. Kiváló tanára volt, Berényi Bea, aki az utolsó
lélegzetvételéből is megmondta, mit hogyan kellett volna játszania, mire
figyeljen, hogyan tud fejlődni. S már akkor szólistaalkatnak tartották,
mert mindig kiválóan szerepelt.
VGy: Abonyban
annyi gyerek pályáját kísértük figyelemmel, olyan sokakat hordtunk versenyekre,
felvételikre, hogy volt összehasonlítási alapunk. Fruzsinál minden
természetesen jött. Haladt előre, sosem kellett biztatni. Gyakorolt, járt
megmérettetésekre, hallgattuk a fellépéseit, és láttuk a tehetségét. Jó volt,
hogy mi sosem akartunk csodagyerekeket nevelni, ezért mindig csak figyeltünk és
vártunk. Sosem mentünk elébe annak, amit csinál, inkább óvtuk, támogattuk. Sohasem
erőltettük semmiben, hagytuk, hogy a maga tempójában haladjon. Ahogy a
bátyjánál is engedtük, hogy azt az utat járja, ami érdekli. Gyurinak nem volt
annyira szoros kapcsolat a hangszerrel, mint Fruzsinak. Nála nem volt olyan egyértelmű, hogy
zenei pályát
választ, de aztán mégis konzervatóriumban
folytatta, és jól döntött. A
fiunk először klarinéttal diplomázott, de ahogy én is, ő is játszott
szaxofonon, és mindig ez utóbbi hangszer érdekelte jobban. Ma már a MH Központi
Zenekarban és a Budapest Jazz Orchestrában muzsikál.
Róla azt képzeltem, még a főiskolai évei után, hogy majd visszajön
Abonyba, s az örökömbe lép. Ő viszont más utat választott. Megmondta
nekem, hogy a szaxofonban több fantáziát lát, mint a klarinétban. Akkor ezt
kicsit kétkedve fogadtam, de igaza lett. Ugyanúgy neveltük a gyerekeket, mégis
másképpen épült fel a pályájuk.
-
Mennyire tudták átadni a tanítás
szeretetét?
VGy: Az
kevésbé sikerült…
Gyuri tanított egy ideig, de zenélni szeret ő is igazán.
VF: Valahogy
nem vonz a tanítás, bár sokszor gondolkoztam már rajta. Időnként arra is
felkér egy-egy fiatal, hogy felkészítsem vizsgára, próbajátékra, amit szívesen
meg is teszek. Talán majd egyszer…
- Pedig
átadhatná a külföldi tapasztalatait is. Hiszen Ön akkor indult el
tapasztalatszerzésre - a 90-es évek végén - amikor ez a hazai muzsikusok
körében nem volt általános, de még egyszerű sem… A
szülei azonban ebben is támogatták.
VF: S ezért
nagyon hálás is vagyok. Mindig szerettem volna külföldön tanulni, ötödéves
voltam a Zeneakadémián, amikor eldöntöttem, hogy elindulok világot látni.
VKM: Támogattuk
persze, bár volt nagy izgalom, hogy hol fog lakni, hogyan fog boldogulni, mi
lesz vele…
VGy: Hasznos
volt, hogy mi is a pályán dolgoztunk, hiszen annyi pályázatot készítettünk a
gyerekeknek az iskolában, hogy legalább e téren volt gyakorlatunk. Ebben
segítettünk, de külföldön már neki magának kellett boldogulnia. Mindig is
nagyon bíztunk benne, hiszen Fruzsi biztosan állt a lábán, és beszélt kicsit
németül. Persze, volt azért bennünk aggodalom is jócskán.
- Miért
akart annyira külföldön tanulni?
VF: Kiskoromtól
izgatott a külföld varázsa, hajtott a tanulási vágy, s érdekelt, hogy milyen tudást
tudok onnan hazahozni. Nagyon élveztem a müncheni zeneakadémiát, ahol
mesterdiplomát szereztem, emellett a Bajor Állami Operaház zenekari
akadémistája voltam, ösztöndíjjal. Aztán a Grazer Philharmonisches Orchesternek lettem
a tagja, majd Bécsben szabadúszóként töltöttem két esztendőt, a Bécsi
Filharmonikusokkal is játszhattam, s még a Wiener Staatsoperben
is fuvoláztam. Megtanultam próbajátékokon megmutatni a tudásomat, abban az időben,
amikor itthon sokan még nem is hallottak erről.
VKF: Nem
volt könnyű időszak, megesett, hogy Fruzsival csak úgy lehetett
találkozni, hogy Abonyból a reptérre vonatoztam, hogy legalább egy-két órát
lássam. Egy évig nem is járt otthon, folyvást úton volt.
- Mindig
tudott a szüleitől is tanácsot kérni?
-
VF: Igen, s
ez így van mind a mai napig. Ma is kikérem a véleményüket mindenféle ügyben, s
mind zenei, mind zenekari téren nagyon jó meglátásaik vannak.
VGy: S
nemcsak Fruzsi fordul hozzánk, hanem - annak dacára is, hogy éppen egy évtizede
vagyok már nyugdíjas - sokan jönnek egykori tanítványok, még a mostani
otthonunkba, a Balatonra is. Éppen ezért nagyon szépnek és értékesnek tartom
ezeket az éveket. Mindig örömmel vitatjuk meg a különböző kérdéseket.
- Hogy
telnek a nyugdíjas esztendők? Azt hallom, hogy amilyen aktív volt
igazgatóként, most épp olyan elánnal veti bele magát ezekbe az évekbe is…
VGy: A
kedvteléseimnek élek, kertészkedem, sütök-főzők, sportolok, sok zenét
hallgatok. A feleségemhez és hozzám is jönnek az egykori növendékek. Nagyon jó
érzés, hogy szeretettel emlékeznek a közös évekre, s nemcsak azok, akik
zenészek lettek, hanem azok is, akik más hivatást választottak. Néhány éve még
muzsikáltak is nekünk… Ültünk a teraszon este, és váratlanul egy fúvószenekar
érkezett, zenére menetelve. Bevonultak a kertünkbe és rövid koncertet adtak.
Nagyon megható volt. Egyébként nagyon élvezzük azt is, hogy mindkét gyermekünk
szép hangversenyekre hív meg minket, bár mostanában már csak a rádióban, tévében
hallgatjuk ezeket, hiszen mi vagyunk az unokafelügyelet…
VKF: De
nemcsak a gyerekektől, hanem egykori növendékemtől is rendszeresen
kapok koncertmeghívásokat. Az utolsó
tanítványom most jár még a Bartók konzervatóriumba, van hát még kiért izgulni,
kinek szorítani is hangversenyeken.
- Ad
iskolavezetésről is tanácsokat, hiszen újító ötletekkel virágoztatta fel
az abonyi és a XVI. kerületi iskolát?
VGy: Mi már
akkor szponzorokkal hívtunk életre rendezvényeket, amikor ez még nem volt
ismert a szakmában. Egyik alkalommal több mint száz abonyi vállalkozó állt mellénk, így abban az időben
rengetegen jöttek hozzám tanácsért. Nehéz volt elmesélni a ’titkot’, hiszen mindez
inkább úgy működött, hogyha az ember megcsinált valamit jól, az máris
hozta magával a következőt… Ezt folytattam aztán Pesten, ahol kurzusokat,
versenyeket, s nagy zenei fesztiválokat is szerveztünk. Egyébként a
fővárosba is tulajdonképpen a gyerekeink után jöttünk.
-
S mit szóltak ahhoz, amikor a külföldi
karrierje dacára Fruzsina úgy döntött, hazajön?
VGy. Nem
akármilyen helyekről jött haza, hiszen olyan karmesterekkel dolgozhatott,
mint Zubin Mehta, Daniel Barenboim
vagy Bernard Haitink. De Fruzsi úgy érezte, kell, hogy valahol otthon legyen, s
ekkor jött el a Rádiózenekar próbajátékára. Mi pedig örültünk, hogy megtalálta
itthon a párját, megszületett a kisfiúk, és ma már az együttesben ő a
fuvolaszólam vezetője. Más lett volna, ha külföldön marad, de ez is
különleges út. S ma is jár még fuvolázni a bajor kamarazenekarba, az Európai
Szólistákhoz Luxemburgba, valamint huszonöt esztendeje rendszeresen játszik a
Budapesti Fesztiválzenekarban.
VF: Rengeteget
ad nekem szakmailag, hogyha nemzetközi együttesekben muzsikálhatok.
Szólistaként is fejlődőm ezektől a vendégszereplésektől, s
amit ott tanulok, azt hazahozom magammal. Ezért is nagyon fontosak ezek az
utak, szakmai tapasztalatok.
-
S mi a helyzet a következő
generációval, az unokákkal?
VF: Az
ötéves kisfiamat a fuvola egyáltalán nem érdekli. Bár szívesen hallgatja,
hiszen otthon sokszor gyakorolok, de jobban foglalkoztatja az édesapja
hangszere, a tuba. Ha vele tart egy Rádiózenekari próbára, akkor sokszor mondja
neki, hogy a fújjad apa, fújjad! Hát, meglátjuk, hogy később mennyire
érdekli majd a zene…
VGy: A fiunk
fia, Bálint 13 éves, ő zongorázik, s elég muzikális. De ma már a zenei
pálya ebben a mezőnyben annyira telített, hogy tényleg csak annak szabad
választania, aki semmi mást nem tud elképzelni magának.
VKF: S nagyon
elszántan kell vállalni a muzsikusléttel járó nehézségeket.
VGy: Érdekesen
volt a pályánk során megfigyelni azt is, hogy sok olyan növendéket láttunk, aki
tehetséges volt, mégse futott be komoly pályát, s akadt, aki kisebb
talentummal, de nagyobb kitartással és szorgalommal kiváló karriert épített.
Volt, aki nem ment zenei pályára és megbánta, s akadt, akinek egy másik, komoly
hivatás mellett megmaradt a zene szeretete.
-
Hányan lettek zenészek a növendékeik
közül?
VKF: Ahogy a
férjem említette, mindkét zeneiskolájából nagyon sokan lettek művészek,
tanárok, nem is tudjuk szinte összeszámolni. Az én növendékeim közül 25-en
kerültek élvonalbeli együttesekhez, a fuvolistáim ott vannak
Fesztiválzenekarban, az Operett együttesében, a pécsi zenekarban, de akad, aki
Drezdában lett szólófuvolás. Emellett nagyon sokan tanítanak. Kedves emlékem,
hogy az országos fuvolaversenyre, Kaposvárra vittem a tanítványomat, s az
egykori növendékem is hozta az övét. Mindketten első díjat kaptunk, s
egymás örömének tudtunk talán a legjobban örülni! A férjemnek is – bár ő
jóval kevesebbet tudott tanítani – a növendékeiből sokan lettek kiváló
művészek, tanárok.
-
Milyen – a
szülőktől tanult – hitvallást adna tovább a jövendő
növendékeinek?
VF: Mivel
én zenekari muzsikusként, kamarazenészként és szólistaként dolgozom, igyekszem
a fellépéseimen keresztül átadni mindazt a sok-sok szép és különleges – a
zenész léthez elengedhetetlen – dolgot, amit otthon a szüleimtől kaptam,
és a szorgalmammal tovább csiszoltam. Ha netán majd egyszer tényleg tanítani
kezdek, örülnék, ha én is ilyen példát tudnék mutatni…
Réfi Zsuzsanna