“Teljesen
online oktatásra már nem szabad átállni művészeti területen”
Ember Csaba évfordulóról, új kihívásokról, akkreditált képzésről
Ember
Csaba (kultura.hu)
Eredetileg
2020. márciusban köszöntötte volna alakulásának 30. évfordulóját a Magyar Zeneiskolák
és Művészeti Iskolák Szövetsége, de lehet, hogy a jubileumi koncertet és
díjátadót ismét el kell halasztaniuk. Ember Csaba azért bízik benne, hogy még
idén megünnepelhetik a születésnapot, és emellett a tisztújításra is sor kerül.
S bár azt mondta korábban, hogy leköszön a sok-sok éve betöltött
tisztségéről, éppen a covid-vírus okozta új
kihívások miatt úgy döntött, ismét elindul az elnöki posztért. Ember Csabával
az online művészeti oktatás nehézségeiről, a zenei versenyekről,
az MZMSz következő öt évének terveiről
beszélgettünk.
-
Mikorra
halasztották a születésnapi előadást?
-
Reméljük,
hogy végül nem csak egy online megemlékezést tartunk! Bízunk benne, hogy
októberben meg tudjuk rendezni az ünnepi előadást, s a tavaszra tervezett
műsoron sem akarunk változtatni. Éppen az lenne ugyanis a gálaest lényege,
hogy a szövetséghez tartozó, összes művészeti ágból bemutassunk kiváló
szólistákat, táncosokat, színészeket, zenekarokat. Emellett pedig húsz
kitüntetést is át szeretnénk adni a művészetoktatásban kiváló munkát
végzett kollégáknak, iskoláknak. Nagyon örülnék, hogyha minderre még idén sor
kerülne!
-
Ősszel
tisztújítás is lesz a szövetségben, legutóbbi beszélgetésük során azt mondta,
leköszön a posztjáról…
-
Igen,
tavasszal még valóban így vélekedtem, de közben betört a covid,
s minden eddigi tervünket felrúgta a vírusveszély, ezért a búcsúzást sem
lehetett nyugodtan előkészíteni. Új kihívások adódtak jócskán, így
valószínűleg ismét elindulok az elnökségért.
-
Milyen
tervekkel vágna neki az újabb ötéves ciklusnak?
-
Éppen
most zajlik a tagságunk körében egy felmérés arról, hogy ki hogyan képzeli a
jövőt. Szeretném, hogyha a szervezet megerősödne hálózatként, s ehhez
sokkal jobban használnánk az új technológiai lehetőségeket. Ha majd
elmúlik a vírusveszély, akkor jobban be kellene kapcsolódnunk a nemzetközi
vérkeringésbe is, hiszen fontos feladatunk továbbra is a Kodály-módszer, egész
nevelési rendszerének terjesztése, ami változatlanul az egyik legjobb,
legeredményesebb metódus a zeneoktatásban és a nevelésben. Emellett szeretnénk
a világ elé tárni értékeinket is. A következő fél évben újabb nyolcvan
iskolát szeretnénk bemutatni az alapfokú művészetpedagógiai értéktárban és
ehhez jelentős támogatást nyertünk az NKA-tól. További nagy pedagógus egyéniségekkel
készülnek felvételek, hogy rögzítsük, hogyan tanítanak, és megörökítsük az
oktatásról vallott ars poeticájukat. A módszertani gyűjtemény szintén
bővül. Emellett fontos volna, hogy ne legyen annyira széttagolódott a
zenei nevelés, a kollégák újra tájékozottabbakká váljanak más hangszerek terén
is. Ne különüljön el ennyire a szolfézs, a hangszeres zene tanítása.
Nyilvánvalóan nem lehetséges, hogy a legkisebb faluban is találjanak 35-40
különböző hangszeres tanárt… A jogszabályok
lehetővé teszik, hogy ha valaki egy hangszer módszertanát tanulta, akkor
azt taníthassa is. Szükséges persze ehhez egy művészeti tanári
alapdiploma. Sokan aláírták azt a nyilatkozatot, hogy a szükséges módszertani
ismereteket 120 órás képzés keretében öt éven belül elsajátítják, aztán nem
foglalkozott vele senki, pedig a határidő 2022-ben lejár. A szükséges
képzettségekkel addigra minden aláírónak rendelkeznie kell. Éppen ezért a
szövetségünk a Metronóm KHT-vel, az EMMI
támogatásával elindít egy akkreditált képzést a társhangszerek módszertani
oktatásához. 120 órás, részben élő, részben online tanfolyamot hirdetünk,
s úgy állt össze az anyag, hogy nagyon sok gyakorlati képzés is van benne. De
persze, akadnak még olyan tisztázatlan pontok, hogy brácsás taníthat-e hegedűst,
fafúvós oktathatja-e mind a négy fafúvós instrumentumot, a rézfúvós az összes
rezet. Vagy az orgonista a zongorát és fordítva… Nagyon sok még e téren a
nyitott kérdés. De az biztos, hogy változnak az igények, s ehhez kell a
zenetanároknak is igazodniuk. Úgy vélem, hogy a szövetségtől nagy lépés,
hogy elindulnak ezek a képzések.
-
Újdonság
az is, hogy elindult egy rég várt folyamat, tisztul a művészeti iskolák
profilja.
-
Régi
vágyunk volt, hogy szakmailag tisztán működhessenek az iskolák, hogy
elkezdődjön a profiltisztulás. A korábbi összevonások nyomán, a s minden
iskolatípust egybevonó lépésekkel annak idején lényegében lefejezték a
zeneiskolák szakmai irányítását. Bár feltételeztük a jó szándékot, de pusztán pedagógia képesítéssel nem elegendő egy zeneiskolát
vezetni. Ettől a tanévtől sok intézmény vált végre ismét önállóvá.
Bár számos feladattal jár az önállóság, de legalább az igazgatóknak nem kell
megmagyarázni, hogy mit jelent a zeneoktatás vagy a tánctanítás… Ugyanakkor
reméljük, hogy intézményvezetőknek teljesebb körű beleszólásuk lesz
abba, hogy a tantestület tagjait a pályázatok alapján hogyan választják
ki. Vagyis az intézményvezető
egyetértése nélkül ne lehessen például zenetanári állásokat betölteni egy
zeneiskolában. Ami azért is fontos, mert egy tantestület építése hosszú
folyamat.
-
Bár
elindult a tanév, azért mindenhol fel kell készülni az online oktatásra is.
Mindez milyen nehézséget jelentett tavasszal a zenetanárok számára? Milyen
kérdésekkel, gondokkal fordultak a szövetséghez?
-
A
legelső és a legnehezebb kérdés az volt, hogy a művészetoktatás
teljesen leáll vagy valamilyen formában folytatódik.
Ez egyrészt szakmai, másrészt munkaügyi kérdés volt, mert ha nem tudja
elvégezni a munkáját, akkor kérdésessé válik, hogy miért is fizetik a pedagógusokat…
A szakmai véleményünk az volt, mindenképpen meg kell
valahogyan oldani az oktatást, hogy azok a gyerekek, akik ezen az úton indultak
el, ne vesszenek el. S persze, hamar kiderült, hogy sem a tapasztalat, sem az
eszköz nem elegendő. Mert az egy dolog, hogy ellátjuk digitális
eszközökkel az iskolákat – noha sok helyen ez még nem sikerült – de azért ezt
nem mindenki tudta az eszközöket megfelelő módon használni. Voltak persze,
akik kísérleteztek a digitális technikával, megvoltak erről elképzeléseik,
de sokan csak arra törekedtek, hogy megteremtsék a kontaktust a gyermekekkel, s
ezeken az eszközökön keresztül a hagyományos óráikat tartották meg. Tegyük hozzá, hogy elég művészetellenes az online képzés,
éppen a személyesség varázsa vész el, egy kicsit vele a lelkünk is, meg késik a
hang, kérdés az is, hogy egyáltalán milyen a mikrofon minősége, s a
kamerán keresztül nem látni pontosan a növendék testtartását, kar-,
kéztartását… Mindenesetre a gyerekek nagy többsége szívesen fogadta, hogy legalább
így megkapta az óráit, azonban ez idegőrlő, nem mindig reményteljes
munkát jelentett a pedagógusoknak. Nem tudtuk azt és úgy adni, amit a
legjobban szeretnénk. De temérdek új
módszer is született, rengetegen összefogtak, egymást is segítették a
zenetanárok, művészetpedagógusok. Megosztották egymással a technikai
trükköket, s azt is, hogy ebben a helyzetben hogyan lehet kottához jutni. A
Zeneműkiadó pedig roppant türelemről tett tanúságot, amit itt is
megköszönök, s remélem, hogy a hagyományos tanítás visszatértével a legális
kottahasználat is visszatér. Interneten keresztül cserélgették a kollégák és a
gyerekek a műveket, mostanra azonban már a kiadó is elkezdte bővíteni
a digitálisan vásárolható kottáik körét. Az első napok voltak a legnehezebbek,
amikor sokan úgy érezték, hirtelen eszköz, kotta, módszerek és gyerekek nélkül
maradtak, hiszen sokszor az is kérdés volt, hogy ott van-e a növendék a
képernyő előtt. Mindez nagy kihívást jelentett.
-
Mégis
minden működött…
-
Ebben
az összefogás segített. Bár az Oktatási Hivatal adta ki, a mi szövetségünk
készítette elő, más szakmai szervezettekkel is együttműködve azt az
alapfokú művészetoktatás számára készült kiegészítő segédanyagot,
amely arról szólt, mit hol, hogyan lehet elérni, miként működik az online
oktatásban. Elég szájbarágós anyag lett, éppen azért, hogy azoknak is segítsen,
akik nem értenek annyira a számítógéphez, technikai eszközökhöz, megoldásokhoz.
Hol van kotta, hogyan lehet hozzáférni az eszközökhöz, kinek milyen módszer
válik be jobban - minderről olvashattak az érdeklődők. S
hozzáteszem, sok esetben kevesebbet felételeznek az idősebb korosztályról,
a pedagógusok szükségszerűen örök kívácsiságáról,
tanulási vágyáról. Ha valami nagyon érdekli ezeket a kollégákat, akkor
valamilyen módon csak megtanulják működtetni. Bár
biztos gondot jelentett így is, például egy háromgyerekes anyukának – hogy
miközben otthon voltak a gyerekei is, akik szintén tanultak –, neki még online
zeneórákat is kellett tartania.
-
Ráadásul
a képernyőn keresztül nem lehet behangolni egy hegedűt, s egy
kezdő növendék nem tudja magának beállítani…
-
Éppen
a hegedűoktatással volt mindenki a legszkeptikusabb, de a téren nagyon sok
segítség érkezett. Remek ötleteket tett fel a netre a Kokas házaspár vagy Ácsné
Szily Éva. Horgas Eszter is készített egy fuvolaműhelyt, az ugyancsak nagy
hasznára volt az instrumentum tanárainak. Összefogtak nemcsak a
zenepedagógusok, hanem a művésztársadalom is, mindenki hozta az ötleteket,
volt, akinek e téren külföldön szerzett tapasztalatai
jelentettek segítséget. Akadt, aki videókat tett fel, s elmondta azt is, hogy
nála melyik módszer hogyan működött. Voltak persze kedves, vidám történek
is. Egy zenetanár mesélte, hogy a kis növendéke eljátszotta a darabot, viszont
a kottában szereplő két B-t nem vette figyelembe. Amikor ezt megemlítette
neki, az volt a válasz: ‘De tanárnő, covid
idején ilyenekkel minek foglalkozni?!’
-
S
most hogyan tovább? Hogyan készülnek az új tanévre, s arra, hogy netán ismét
történnek szigorítások?
-
Meg
kell tanulni használni, alkalmazni azokat az eszközöket, amelyek az elmúlt
időszakban előkerültek, s mindez azt is bizonyítja, hogy nagyon nagy
technikai fejlesztésre van szükség. Miközben lassan véget ér a harmadik év,
amely során hangszerekkel szerelik fel a zeneiskolákat, már kiderült az is,
hogy a művészeti intézményekben szintén szüksége van laptopra minden
tanárnak. Nagy kompromisszumkészségről tettek tanúságot a tanárok és a
diákok, megtettek mindent, hogy a digitális munkarend működhessen, de
teljesen online oktatásra már nem szabad átállni művészeti területen. Most
már akad annyi tapasztalat, hogy az egyéni hangszeres órákat meg lehessen
tartani részben online formában, de legalább alkalmanként szükség van élő
foglalkozásokra. Vegyíteni kell az oktatási formákat. Mert természetesen meg
kell védeni a fölösleges kontaktustól az embereket, de ahogy bevásárolni is el
kell menni, ugyanúgy szükség van a lélek táplálására is, megfelelő
védőeszközök között. Arról nem is beszélve, hogy igaz, sok zenetanár a
veszélyeztetett korosztályba tartozik, tehát rájuk még jobban oda kell
figyelni, de olyan tudásuk van, ami minden időszakban pótolhatatlan.
Rubinstein nyolcvan esztendősen visszavonult a koncertezéstől, de a
továbbiakban oktatással még hosszan foglalkozott…
-
Komoly
gondot jelentett az is, hogy tavasszal elmaradtak a koncertek. Mire számítanak
a következő időszakban?
-
Sajnos
olyan hangversenyeket sem tudtunk megrendezni, amelyek alapján a beiskolázás
történik. Azt sem tudjuk még, hogy ebben az időszakban mennyi gyereket
veszítettünk, hányan iratkoztak vissza, mennyien kezdték el valóban a tanulást.
Gondban vagyunk most is amiatt, hogy hogyan rendezzük meg a szokásos
rendezvényeket, például a kórus és zenekari próbákat. Az azonban még nagyobb
probléma, hogy sok helyen a művészeti iskolák telephelyeken működnek,
kérdés, hogy a zeneórák előtt hogyan lesz fertőtlenítve a terem, a
zongora, mi lesz a védekezés egy szolfézscsoport esetében, amelynek tagjai több
osztályból gyűlnek össze. Kértük az oktatásirányítást, hogy az alapfokú
művészetoktatás biztosítása érdekében adjon ki útmutatást.
-
S
mi lesz a zenei versenyekkel?
-
Sokféle
módszer létezik, de itt is elsődleges cél, hogy legalább az országos
döntőket hagyományos módon rendezzék meg. Az őszi versenyek
válogatóinak megszervezése biztosan gondot okoz. El tudjuk képzelni, hogy a
jelentkezők saját iskoláikban készítsenek felvételeket, s azt az
eredetileg tervezett szakmai bírálóbizottság értékelje. Ennek persze több jogi
és technikai feltétele van, amiről az Oktatási Hivatallal előzetesen
szakmai egyeztetést folytattunk, a döntés ott születik. Az országos döntő
pedig valamelyest halasztásra kerülhet, de élő rendezvény legyen.
Réfi
Zsuzsanna
Tájékoztató az alapfokú
művészetoktatás megszervezéséről (pdf)