Synevych Inna*
Kritériumok, mutatók és a
kvázi-professzionális tapasztalatok kialakulásának szintjei jövőbeli tanárokkal
kapcsolatban
A cikk elemzi a jövőbeli zenetanárok
kvázi-professzionális tapasztalatainak kialakulásának folyamatát; feltárják a
"kritériumok", "mutatók" fogalmát; kiemeli
a leendő zenetanárokra vonatkozó kritériumokat,
mutatókat és
képzettségi szinteket.
Kulcsszavak: zenetanár, kvázi-szakmai
tapasztalat, kritériumok, mutatók, szintek.
Modern körülmények
között történő pedagógiai nevelés átalakulása, más művészeti ágtól
függetlenül, erősen érintkezik a kreatív munka elvégzésének és ennek
fejlesztését elősegítő feltételeknek, valamint hatékony módjainak a
kérdéseivel.
Ennek fényében a zenei és pedagógiai tevékenységeket végző szakemberek
képzésének problémája meglehetősen akut.
A jövőbeli zenei tanárok szakmai
továbbképzésének hatékonyságának javítása érdekében be kell vonni őket
kvázi-szakmai tevékenységekbe a kvázi-szakmai tapasztalat megszerzése
érdekében.
A jövőbeli zenei tanárok
kvázi-professzionális tapasztalatainak kialakításának hatékonysága
nagymértékben függ annak szintjellemzőitől és a tapasztalat
kialakulásának kritériumainak és mutatóinak megfelelő indoklásától.
Számos tanulmány a pedagógia területén a
kritériumok elméleti megalapozására irányul. A "kritérium" kifejezés
a görög kritériumból származik - az ítélet eszközéhez. A tudományos és
pedagógiai irodalomban ezt a fogalmat olyan tulajdonságként definiálják,
amelynek alapján valami kiértékelésre, meghatározásra vagy minősítésre
kerül [3, p. 227]. A kritériumok meghatározásával kapcsolatos különféle
szempontok Yu Babansky, N. Gronlund, Zagvyazinsky V., S. Maksymenko, L. Masol,
O. Rudnytska, V. Yagupov és mások munkáiban találhatók. A tudósok azt állítják,
hogy tudományosan megalapozott kritériumok alapján meg lehet határozni egy
bizonyos jelenség kialakulásának szintjét, megfigyelni annak kialakulásának
folyamatát, és ezen irányba igazítani a pedagógiai munkát.
Továbbá a
hallgatók szakmai tevékenységre való felkészültségének kritériumait és mutatóit
meghatározza N. Bezgodova, Bibik N., Vvedensky V., Gorokhovskaya T., Lisovy M.,
V. Momot, A. Khutorsky tudományos munkája is [4].
Tanulmányunkban a „kritérium” fogalmát
olyan iránymutatásként definiáljuk, amelynek alapján felmérjük a zene
jövőbeli tanárainak kvázi-professzionális tapasztalatainak kialakulásának
szintjét.
A jövőbeli zenetanárok
kritériumainak és szintjének a kvázi-szakmai tapasztalatának jellemzése
szempontjából fontos véleményünk szerint figyelembe venni a tudósok által
alkotott kritériumokra vonatkozó általános követelményeket, nevezetesen: a
kritériumoknak reprodukálniuk kell a tárgy fő mintáit; a tárgy jelentős
jellemzői; a kritériumoknak meg kell könnyíteniük a kapcsolatok
kialakítását a vizsgált tárgy összes alkotóeleme között; a kritériumokat
mutatók segítségével teszik közzé, amelyek megléte jelzi ennek a kritériumnak a
bizonyos mértékű kifejezését; a kvalitatív mutatókat kvantitatív
mutatókkal összefüggésben kell meghatározni [1].
A meglévő kutatások elemzése
lehetővé tette számunkra olyan hatékony eszközök kifejlesztését, amelyek felhasználhatók
a jövőbeli zenetanárok kvázi-professzionális
tapasztalatainak kialakulási szintjének
meghatározására.
Úgy gondoljuk, hogy a kritériumok
kifejezik azokat a lényeges vonásokat, amelyek alapján fel lehet mérni vagy
összehasonlítani a pedagógiai jelenségeket, folyamatokat, és amelyek
alkalmazható jellegűek, azaz a kutatás tárgyától függenek. A kritériumok
bizonyosságát mutatók fejezik ki, amelyek léte vagy hiánya meghatározzák a
kvázi-szakmai tapasztalat kialakulásának szintjét. A kritérium mutatói képezik
ennek a tapasztalatnak a konkrét, tipikus megnyilvánulását, amely szerint meghatározzák
annak kialakulásának szintjét.
A tudományos irodalomban az „indikátor”
kifejezést valami jelként értelmezik. Indikátorok alapján következtetéseket von
le a folyamatok lefolyásáról, kvantitatív leírást végez a folyamat jellemzőiről [2,
p. 1024].
Vagyis a kritériumokat a vizsgált tárgy
tulajdonságainak, a mutatókat pedig a kvázi-szakmai tapasztalat kialakulásának és ezek mérőszámának tekintjük. Így a
kritériumok és az indikátorok szorosan összefüggenek egymással: az indikátor
minőségét befolyásolják a kritérium objektív tulajdonságai, és fordítva a kritériumok megválasztása határozza meg a
mutatók rendszerének megválasztását [3, p. 227].
A vizsgált jelenség kritériumainak és
indikátorainak meghatározásánál figyelembe vettük a kvázi-szakmai tapasztalatok
strukturális elemeinek főbb jellemzőit: szakmai-reflexív, amely
magában foglalja a motivációs-érték, az intellektuális és a tevékenységi
szférára gyakorolt hatást, a szakmai készségek fejlesztését és a jövőbeli
szakmai „én” szakemberek gazdagítását; kreatív tevékenység, amely irányítja az
egyén tájékozódását, a zenei-kreatív és a szakmai-pedagógiai tevékenység
ismereteinek, gyakorlati tapasztalatainak megszerzését, valamint a saját
szakmai fejlesztési és kreatív önmegvalósítási képességeit; az érték-motiváció,
amelyet személyes iránymutatásoknak, motívumoknak, értékeknek, amelyek a
jövő zenetanárainak szakmai és pedagógiai tevékenységeinek
irányát határozzák meg, a módszertani tevékenységek nagy fontosságát, annak
szükségességének tudatosítását, a szakmai önmegvalósítás szükségességét és a
jövőbeli szakma iránti pozitív hozzáállást jellemzi;
érzelmi-értelmező, amely hozzájárul a szakmailag szükséges készségek és
személyes tulajdonságok kialakulásához, amelyek meghatározzák a jövő zenetanárának személyes érzelmi
stílusát, zenei értelmezését, művésziségét, imázsát, ami jelentősen
befolyásolja jövőbeli szakmai tevékenységét.
A jövőbeli zenetanárok
kvázi-professzionális tapasztalatainak szerkezetének összetevőivel
összhangban meghatároztuk a jövőbeli zenetanárok kvázi-szakmai
tapasztalatának fő kritériumait és mutatóit: a professzionális és kreatív
hozzáállás kritériumát, amely tükrözi a hallgatók kreatív zenei és pedagógiai
tevékenységeit. Ennek a kritériumnak a mutatói a következők:
érdeklődés és érdeklődés e szakmai tevékenység iránt; a jövőbeli
zenetanárok kognitív és kreatív tevékenysége; Az axiológiai-reflexív
kritériumot a következő mutatók alapján határozzuk meg: a leendő zenetanárok
motivációs foka és hozzáállásának értéke a zenepedagógiai tevékenységhez; a
művészi és érzelmi kritérium magában foglalja az olyan mutatók figyelembe
vételét, mint például: a művészi és a figurális gondolkodás kialakulása és
az értelmezési készségek kifejezőképessége (pedagógiai, zenei
előadás, művészi stb.); érzelmi tezaurusz és az empátia mértéke; Az
operatív tevékenység kritériuma a következő mutatók figyelembevételét
foglalja magában: a hallgatók kvázi-szakmai tevékenységekbe történő
bevonásának tevékenysége; részvétel a tömeges kreatív és zenei előadás sokrétű
formáiban; a jövőbeli szakemberek improvizációs képessége.
Az általunk alátámasztott kritériumok és
indikátorok alapján a kvázi-szakmai tapasztalatok kialakulásának négy szintjét
azonosítottuk.
A kvázi-szakmai tapasztalatok magas
szintjét a hallgatók nagyfokú érdeklődése a választott szakma iránt,
valamint a zene és a pedagógiai tevékenységek iránti érdeklődés és értékek
jellemzik, a tevékenység szisztematikus megnyilvánulása révén az oktatási és
kreatív, valamint a zenei és az előadó tevékenységek különböző
formáiban. Az e szinthez tartozó hallgatók alapos pszichológiai, pedagógiai és
szakmai ismeretekkel, értelmezési képességekkel, széles művészeti
tezauruszral és művészi erudícióval rendelkeznek. A magas színvonalú
kvázi-szakmai tapasztalatokkal rendelkező hallgatók fejlett művészi
és figurális gondolkodással rendelkeznek, amely lehetővé teszi számukra,
hogy ügyesen értelmezzék a
szerző szövegét a szubjektív hallásképpel kombinálva és ennek megfelelően készítsenek zenei műveket. Ezeket a nagyfokú empátia és a zenei előadás
képességének fő alkotóelemei,valamint annak magas
szintű képzettsége jellemzi. Az érzelmi nyitottság jellemzi őket,
amely a zenei és a pedagógiai kommunikáció sikeres megszervezésében valósul
meg.
A kvázi-szakmai tapasztalat
megfelelő szintjét a hallgatók kellő mértékű érdeklődése a
választott szakma iránt, érdeklődés és értékek a zene-pedagógiai
tevékenységek iránt, a tevékenység oktatási, kreatív és zenei előadások
különböző formáiban történő megnyilvánulása révén. Az ebbe a szintbe
tartozó hallgatók fejlett pszichológiai, pedagógiai és szakmai ismeretekkel
rendelkeznek, megfelelő szintű értelmezési képességekkel
rendelkeznek. Kifejlesztik a művészi és figurális
gondolkodást, amely lehetővé teszi képek, zenei alkotások értelmezését,
részleges létrehozását, a szerző szövegének és a szubjektív
hallásérzékelésnek a kombinációjával. Időnként nehézségeket okoz a zenei
készségek integrálása. Képesek megszervezni a zenei és a pedagógiai
kommunikációt, de a zenei és a pedagógiai feladatok megoldását szabványos módon
közelítik meg.
A
kvázi-professzionális tapasztalatok átlagos szintjén
a hallgatók bizonyos fokú érdeklődése a választott szak ma iránt, az érdeklődés és az értékek részleges
kifejezése a zenepedagógiai tevékenységben, a motiváció instabilitása, amelyet
az időszakos tevékenység határozza meg az oktatási és kreatív-zenei
tevékenységek különböző formáiban. Az ebbe a szintbe tartozó hallgatók
részben rendelkeznek pszichológiai-pedagógiai és szakmai ismeretekkel,
értelmezési készségekkel, művészi erudícióval és művészi tezaurussal,
amelyek nem haladják meg a szakmai specializációt, ami némi nehézséget okoz a
szakmai problémák megoldásában. Azok a hallgatók, akiknek átlagos fejlettségi
szintje a kvázi-szakmai tapasztalat, kifejlesztették
a
művészi és figurális gondolkodást, amely lehetővé teszi a zene
jövőbeli tanárai számára, hogy részletekben értelmezzék azokat. Az ilyen
szintű hallgatók számára a zenei előadás képességének fő
alkotóelemei a középtávon alakulnak ki, bizonyítják
a túlzott reprodukciót a zenei és kreatív feladatok megoldása során. Az érzelmi
nyitottság jellemzi őket, képesek végrehajtani a zenei és pedagógiai
kommunikációt, de segítségre van szükségük a zenei és pedagógiai feladatok
megoldásában.
A kvázi-professzionális tapasztalat
alacsony szintű képzettségét jellemzi a hallgatók alacsony
érdeklődése a választott szakma iránt, a zene iránti közömbösség és a
pedagógiai tevékenységek, a motiváció hiánya, amelyet a hallgatók folyamatos
passzivitása határoz meg az oktatási, kreatív és zenei teljesítmény különféle
formáiban. Az ebbe a szintbe tartozó hallgatók alapvető pszichológiai,
pedagógiai és szakmai ismeretekkel, hiányos értelmezési képességekkel,
szűk művészi tezaurusz kötettel rendelkeznek, ami jelentős
nehézségeket okoz a szakmai problémák megoldásában. Ezeket a kezdeményezés
gyenge megnyilvánulása, a függetlenség fragmentált megnyilvánulása jellemzi;
állandó segítségre és útmutatásra van szükségük a tanárok részéről. Az
ilyen szintű hallgatók számára a zenei figyelem, a képzelet, a művészet
és az empátia művészi és figurális gondolkodásának gyenge fejlődése
jellemzi, ami jelentősen megnehezíti a zenei és a pedagógiai kommunikáció
megvalósítását.
Így láthatjuk, hogy a meghatározott kritériumok,
mutatók és a kvázi-professzionális tapasztalatok kialakulásának szintjei elősegítik
a jövőbeli zenetanárok szakmai képzésének hatékonyságát és a releváns
tapasztalatok kialakítását.
IRODALOM
1. Borytko N.M
A tanár diagnosztikai tevékenysége / N.M. Boritko,
V.A Slastenin, I.A. Kolesznyikova.
- Moszkva: szerk. Center "Academy", 2006. – 288.o.
2. A modern ukrán nyelv nagy magyarázó
szótára (kiegészítésekkel) / Kiadó és főszerk. V. T. Buszel. - К .; Irpiny: VTF "Perun", 2005. – 1728. o.
3. Új magyarázó szótár az ukrán
nyelvről: 4 kötetben együtt. V.Yaremenko., O.Slipushko, Kijev: Aconyitt,
2001. 941. o.
4. Novikov A.M
A tudományos kutatás módszertana / A.M. Novikov, D.А.
Novikov. -
М.: Librokom, 2010.
– 280. o.
*Synevych Inna
a Munkácsi Állami Egyetem Zeneművészeti Karának aspiránsa