DR. Szőke Anna PhD
A magyar szellemi haza*
„Minden pedagógia hamis, amely nem elsősorban arra a személyre támaszkodik, akit nevel, annak szükségleteire, bensőbb énjére.” (Celestin Freinet)
Közösségi
szinten arra kerestem a választ, hogy az érintett célcsoport, azaz, a
pedagógusok közössége szellemi síkon hogyan keresi az utat a gyerek, a tanuló
egyéniségének felfedezéséhez?
Az
első kérdés, vajon a pedagógus, szolgáltatást végez-e vagy szolgál?
Amikor csak szolgáltatást végez, akkor hiányzik nála az összetartozás
erősítése.
Amikor
szolgál, akkor elsősorban azokra a személyekre támaszkodik, akiket nevel.
Így létrejöhetnek vagy felerősödhetnének érdeklődési kapcsolódási pontok. Ez nem más lenne, mint az oktatási
intézményben (osztályokon belül) kiemelt kulturális tevékenységet végző
egyének csoportosulása. Ilyen tanulók minden csoportban léteznek.
Ez
magában foglalhatná a művészi tevékenységet kedvelő tanulókat, a
kulturális örökség ápolására fogékony gyermekeket, a nemzeti öntudat parányi
szikráját. Egyszóval a humán erőforrás fejlesztését önszerveződés
formájában.
Ha az
ilyen példaértékű pedagógusok a már említett bármelyik cél érdekében az
osztályát kis közösségekké alakítanák, (az összetartozás élménye), könnyen
beszélhetnénk privilegizált pedagógusokról. Megítélésem szerint már az is
komoly privilégiumnak számítana, ha az átlagpedagógustól követendő
példaként eltérnének tevékenységükkel, szervezőkészségükkel, tenni
akarásukkal. Mindez a pedagógusok mobilitását vonná magával, példaértékű
nevelőkké válnának, akiket valamilyen szempont alapján a többinél
fontosabbnak észlelne a környezet. Oktatásunk akkor válhatna tartalmasabbá, ha
kis pedagógusvilágok jönnének létre, akik magukkal ragadnák az egy-egy téma
iránt érzékeny és érdeklődési területükön belül a tehetséges tanulókat.
Egyszóval a humán erőforrás fejlesztését szolgálnák önszerveződés
formájában.
A társadalomban elfoglalt pozíció
A pedagógusok
társadalomban elfoglalt pozíciója, vagy a már megszerzett pozíciónak a
megváltoztatása összefüggésben van a közvetlenül az egyénhez tartozó
tényezőkkel. Az egyén általános társadalmi státusát – természetesen –
befolyásolja egy sor olyan tényező, amely közvetlenül csak az adott
egyénre jellemző. Olyan tényezőkről van szó, mint képességek,
tehetség, szorgalom, az egyén érték-és életcél, továbbá a
magatartásminta-választásai.
Felvetődik
a kérdés: Vajon külső (objektív) tényezők befolyásolják-e a
szubjektív, azaz az egyéni tényezőket, vagy fordítva? A válasz: ha létezik
is kapcsolat, ez többnyire észrevétlen. Senki sem kéri számon beszél-e több
nyelvet, jelentet-e meg tanulmányokat, akár rövidebb írásokat munkájával,
tapasztalatával kapcsolatban? Látogatja-e más külföldi intézmények oktatási
programját? Részt vesz-e a tudományos diákköri konferenciák szervezésében?
Intenzíven, személyre szabottan foglalkozik-e tanítványaival, támogatja-e
karrierjüket? Áldoznak-e önköltséges alapon saját képzésükre (önképzésükre) a
pedagógusok vagy ezt egyértelműen az ország (állam) feladatának tekintik?
E. Durkheim – az oktatás és nevelés kérdéseivel is foglalkozó
neves szociológus állítja, hogy „az oktatás az embereket nem olyanná formálja,
amilyennek természetüknél fogva lehetnének, vagy amilyennek szeretnének lenni,
hanem olyanra, amilyenre a társadalomnak szüksége van.” Ez a világon mindenhol
így van. A vallási iskolák a saját képükre nevelik tanulóikat, az állami
intézmények az állami elveknek megfelelően és így tovább. Az alkotásra
ösztönző szakmailag regionálisan összetartozó pedagógusokra nekünk van
szükségünk, az igényesség nekünk szükség,
ezért tehetséges fiataljainkat olyanná formáljuk, amellyel a szakmai színvonal
még magasabb szintre emelkedik. Ennek megvalósulása pedig amagyar szellemi haza
feladata.
Sajnos,
pedagógusaink szolgáltatást végeznek, és nem szolgálnak. Csak a gyakorlati,
látványos tevékenység kap kitüntetett figyelmet.
Egyéniség
vagy személyiség
Előadásom
fő alappillére a pedagógus jövőben betöltendő lehetséges
funkcióinak feltérképezése, amelyhez azonban elengedhetetlen az egyéniség és a
személyiség szerves kapcsolatrendszerének vizsgálata.
Az
egyéniség az egyént megkülönböztető belső tulajdonságok összessége.
Valakinek az egyénisége. Valaki, mint bizonyos (különleges) tulajdonságok
hordozója. Érdekes egyéniség. (Önálló alkat; azoknak a lelki, szellemi,
jellembeli tulajdonságoknak az összessége, a melyek az adott személyt minden
más embertől megkülönböztetik. Az író egy nagyszerű művészi
egyéniség. Letöltés: https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/Egy%C3%A9nis%C3%A9g)
A
személyiség: Jelentős személy. Közéleti személy. Az ember, mint kora
társadalmától meghatározott sajátos egyén. (MÉK, 1972.)
Amikor a
pedagógus személyét, személyiségét szeretnénk körvonalazni, nem kerülhetjük meg
az egyéniségvizsgálat témakörét sem. A két szó – a személyiség és az egyéniség
– általában sokakat megtéveszt, pontosabban egy fogalomkör alá tartozónak
tekintik mindkettőt. A fentebb idézett definícióból kitűnik, hogy két
külön jelentéstartalomról van szó. Témaválasztásom előtérbe helyezi azokat
az alkotó-személyiségek felkutatását, akik egyéniségek és személyiségek is egy
személyben. Pedagógiai hivatásunkat ebben a kettősségben kell
felismernünk, látnunk és gyakorolnunk. Ugyanis minden viszonylagosság ellenére
éppen emiatt lehet teljes a pedagógus hitvallása, elkötelezettsége,
megszállottsága.
Közismert tény, hogy a gyermekkorban megszerzett ismeretek, szokásrendszerek a
legtartósabbak. A genetikai adottságok és a szociális háttér (elsősorban a
család) egyforma súllyal bírnak a személyiség kialakulásában.
A világhálón a személyiség kérdéskörre
kattintva több száz definíció jelenik meg, azonban egyetlen találat sem szól a
pedagógus személyéről. Íme, néhány
a találatok közül: Vallási megközelítésben a személyiség, Pszichoterápia,
Felettes én (szuper ergo), Betegség és személyiség, Személyiség-motiváció, A
személyiség pszichológiája, A személyiség szerkezete stb.
Milyennek kell lenni a kor
pedagógusának?
Van
saját véleménye, nem a másokkal való igazodás és nem a másokkal való tettek
jellemzik. Sajátos személyiségjegyei egyértelműen pozitívak. Nem hat rá a
tömegnyomás módszere. Szavai fontosak, de tettei adnak hitelt nekik. Hatékonyan
nevelni pedig csakis hiteles személyiségként lehet. A jellem az emberi
személyiség azon szerzett (tanult, tehát nem örökletes) alapvető
szerkezeti összetevő komponense, amely mindenekelőtt szociális és
morális szempontból minősíthető, pozitív vonatkozásban értékes,
negatív vonatkozásban káros, tehát kétpólusos. A szülők és a pedagógusok
folyamatosan magatartási mintákat nyújtanak a gyermek számára. A gyermek
életében fontos szerepet betöltő felnőtt olyan értékek hordozója és
egyben bemutatója, amelyek olykor spontánul vernek gyökeret a gyermek
személyiségében.
Lehetőségei, feltétlen
lehetőségei, kötelező lehetőségei
Kapcsolatteremtés
a szülőkkel. Feltétlen kapcsolatteremtés a szülőkkel. Kötelező
együttműködés a szülőkkel. A gyerekek ma jócskán későn, az
óvodában és az iskolában sajátítják el azokat a viselkedésszabályokat,
normákat, amelyeket néhány évtizede a szülők adtak át. Ez azt jelenti,
hogy ráébredtünk arra, hogy ezeket az alapszabályokat be kell építeni a
szülői kapcsolatrendszerbe, hogy valamifajta szocializálódást el lehessen
érni. Természetesen, jobb lenne, ha mindezt otthon tanulnák meg a gyerekek, és
az óvodában, iskolában már alkalmazni tudnák pedagógusaink. Így talán azok a
szociális viselkedészavarok, amelyekkel ma is találkozunk, például az
agresszió, elkerülhetőek lennének. Nagy szükség volna a polgári nevelésre,
ugyanis az oktatás túlzottan „verbalizált”, a
tananyagra összpontosít. A hitoktatás manapság mind gyakrabban kerül a nevelési
célok középpontjába. Véleményem szerint a hitre való oktatásra szükség van, de
inkább a plébániák keretein belül kellene ennek megtörténnie.
A
felnövekvő nemzedék oktatása és nevelése nem kizárólag az iskola feladata.
Nagyon sok függ az intézményt körülvevő szűkebb-tágabb társadalmi
közösségtől, a médiától és a családoktól. Mit tehetünk, és mi az, amit
naponta tennünk kell: szívünket-lelkünket szakmai tudásunk mellé téve nem
csupán tanítani, hanem nevelni a ránk bízott gyerekeket.
A mai
világ sem kapitalizmus, sem kommunizmus. Az igazi jellegzetességek sokkal
mélyebbek. Azok a gyerekek, akik a kereskedelmi tévéket nézik, benne a
halálosztó terminátort, a csillagok háborúját, a rafinált vérszívó vámpírokat,
a bárgyú latin-amerikai sorozatokat, a mindig győztes (ázsiai
harcművészeti) vetélkedőket, a halál percenkénti különleges
megjelenéseit, az emberi értékek habozás nélküli feladását, a gyerekek lelkének
megnyomorítását szolgálják.
A tévé
kiveszi a szülők kezéből a gyerekek nevelésének irányítását. A
jövő arról szól, hogy pedagógusaink mennyire lesznek képesek az iskolai
életet saját képükre formálni, mennyire érzik át a kultúra minőségét,
hiszen a kultúra határozza meg a kor minőségét. Már nem a szülő a
kultúra tartóoszlopa, hanem a pedagógus, ezen belül is az osztályfőnök,
hiszen kezében van a legnagyobb lehetőség. Új kihívások elé néznek a
pedagógusok. Nekik kell olyan következményekre felhívni a figyelmet, amelyeket
a hagyományos nevelés nem igényelt. A hagyományokat, egykori viselkedési
normákat tiszteletben tartó családoknál ma sem merülnek fel értékrend zavarral
küzdő gyermekek.
Napjaink
oktatási rendszerének a leggyengébb pontja az esztétikai nevelés
kidolgozatlansága, illetve az esztétikum felismerésének hiánya. Az esztétika
szó hallatán mindenki a művészet valamely ágára gondol: zene, színház,
képzőművészet. Senkinek sem jut eszébe, hogy a legtermészetesebb,
önmagából a természetből, az ősi emberi hagyományokból eredő
népművészet foglalja magában a legsokrétűbb esztétikát.
Globalizáció vagy a média befolyása!
Az
Európai Uniót megteremtő Maastrichti Szerződés 8. cikkelye
érthetően körvonalazza az európai polgár identitásának legfontosabb
tulajdonságait. Ezek között is elsősorban az interkulturalitás,
a tolerancia, az ökológiai identitás, az emberi méltóság, a demokrácia
eszményének vállalása, a közösnek tekintett európai hagyományok és értékek
melletti kiállás. Ebből pedig egyenesen következik egyfajta európai
illemtan szabályaihoz való alkalmazkodás. Az európai illemszabályok által a
mindennapok gyakorlatára vonatkozóan elvárás a pontatlanság, a legkülönfélébb
okkal bekövetkező zajosság kiküszöbölése. És olyan is szerepel, hogy a
telefonon-levélben érkező megkeresésekre való válaszolás kötelessége, a
korrekt politikai stílus és hangnem kialakítása, a termelőmunka becsülete,
egyfajta pénzügyi alapkultúra elsajátítása stb.
Az
európai polgártól elvárják, tudjon idegen nyelven kommunikálni, legyen
munkájában és magánéletében innovatív és kreatív, saját lehetőségei
szerint alkalmazkodjék az információs társadalomhoz, magára érvényesen is fogadja el az élethosszig tartó tanulás kötelezettségét stb.
Mindeközben legyen büszke arra, hogy európai, és legyen nagyon büszke arra,
hogy mely nép, nemzetiség tagja.
Mindezek ismeretében a kisebbségi sors árnyékában hogyan védhetjük meg a magyar
nemzethez való tartozásunkat?
A
nevelőnek büszkén fel kell vállalnia kétnyelvűségét, amelyből az
egyik nyelv az anyanyelve, a másik az államnyelv. Büszkének kell neki lenni
azért, mert a kétnyelvűség, a kisebbségi sors többletmunkát,
többletenergiát követel tőlük (tőlünk), s ha ezt csak mi tudjuk
megvalósítani, akkor ezt büszkén kell viselni is. Erre csak okos ember képes.
Az okosságot pedig nem osztogatják minden utcasarkon. Valamennyink előtt
ismerős a szláv nemzet mentalitása: elbizakodott, a kelleténél kissé
önteltebb nemzet, ami egymagában nem is lenne probléma, ha csak önmaguk között
léteznének. De mivel más kultúrák is léteznek, ezért nekünk csakis a
tudásunkkal és igényességünkkel lehet erre reagálni. A szlávság egy más világ,
nem tehetnek róla. Egy kutatásomat szeretném még megemlíteni, ami szorosan
kapcsolódik a két nemzet különbözőségéhez. Szerb családokban a szülők
sokkal többet beszélnek gyermekeiknek nemzeti múltjukról, nemzeti
hőseikről, történelmükről, mint a magyar családokban. Ezt pedig
csakis a magasabb tudásszinttel, az igényesebb műveltséggel tudjuk elérni.
Erre kell nevelni és szoktatni őket.
Megjegyzés:
Az emberiség többsége a bulvársajtót olvassa.
Hangsúlyeltolódás a szellemi haza, azaz
az anyanyelvi nevelés területén.
A
szemléletesség, a megtapasztalás, a körülmények megváltozásából kifolyólag már
nem csak anyanyelvén éri a gyermeket. Az államnyelv hatása mellett legtöbbször
egy harmadik nyelv „beütése” is tapasztalható. S történik mindez nemzeti
nyelvünk és magyar műveltségünk kárára. Nem mellette, nem párhuzamosan,
hanem vertikálisan lejjebb és lejjebb nyomva azt.
Heterogén etnikai környezetben tömegkommunikációs eszközök révén a
divatjellegű igénytelenség sokoldalúbban jut kifejezésre, mint a homogén
közösségekben. Ennek tudatában tananyagszerűvé válik az anyanyelvi nevelés
a nap minden órájában. Egynyelvű környezetben is az állami
tömegtájékoztatási eszközök éreztetik hatásukat. Tipikus jelenség a
magánhangzók megnyújtása a szavakban. A gyermekek a kétnyelvűség hatására
nem érzékelik a hangsúlyviszonyokat. Szükség lenne újra elemezni, újraértékelni
a pedagógusok műveltséggel kapcsolatos értékrendszerét. Felébreszteni
bennük az igényt a folyamatos önművelésre, az igényességre, ezen belül az
objektivitásra, a tárgyilagosságra. Érezniük kell, miért fontos az ő
tevékenységük, miért fontos naprakész tudással rendelkezniük.
Zárógondolat:
Vigyázzunk, mert elkopik a magyar szemmei haza!
*Dr. Szőke
Anna PhD kishegyesi néprajzkutató, nyugalmazott óvodapedagógus, népművelő. A 2019. évi Pedagógusnap alkalmából az emberi erőforrások minisztere által adományozható
egyik szakmai elismeréssel, a Brunszvik Teréz-díjjal jutalmazták
kiemelkedő óvodapedagógiai, valamint az óvodapedagógus képzésben végzett
több évtizedes oktatói munkáját. Írása az újvidéki Apáczai Nyári Akadémián 2020.nyarán tartott
előadás szerkesztett változata. (Dr. Szőke Anna Brunszvik
Teréz-díjas - Vajdaság MA)