Virágné dr.
Juhász-Nyitó Klára
Óvodapedagógus és tanító szakos hallgatók zenei előképzettségéről
Gondolatok, észrevételek egy doktori
dolgozathoz
1993 és
2015 között főállású oktatóként vettem részt tanítószakos hallgatók, majd
óvodapedagógus hallgatók képzésében Jászberényben. 2015-től óraadóként
veszek részt az oktatásban. Kicsit több mint tíz – tizenkét évvel ezelőtt
szomorúan és egyre elkeseredettebben tapasztaltam, hogy a képzésre jelentkező
hallgatók zenei képességei nem kevés kívánnivalót hagynak maguk után.
Tanító
és óvodapedagógus hallgatóktól – a képzés jellegéből adódóan – elvárható a
tiszta szép, élményszerű éneklés, jó zenei hallás, a hangszerhasználat, a
kottaolvasás- és írás. A tapasztalatom azonban az volt, hogy nem szeretnek, nem
mernek énekelni, hiányos a dalkincsük, kevés népdalt ismernek, nem mernek
elénekelni (szöveggel még csak-csak eléneklik a dalt, de az önálló
utószolmizálás már gondot okoz). A népi gyermekjáték dalok jó részét – melyek a
képzés alapját is adják – kevéssé ismerik. Nem alakult ki náluk az egyenletes
lüktetés érzete. Hangterjedelmük kicsit, igyekeznek „kényelmesen” énekelni, ebből
adódóan „mormogósan” énekelnek. Zenei memóriájuk – főként dallamok
esetében – esetleges. Az alapvető zeneelméleti ismeretek pedig finoman
szólva is igencsak hiányosnak mondhatók.
A fenti
tapasztalatokból következik, hogy a tanító és óvodapedagógus képzésben a
hallgatók ének-zenei képzését az alap készségek fejlesztésével kell kezdeni
vagy legalább időt kell rá szorítani abból a kevés rendelkezésre álló
időből, mely a képzés idejéből az ének-zenei
nevelésre fordítható. A saját gyakorlatomban igyekeztem erre hangsúlyt
fektetni. Egyrészt azért, hogy a hallgatók egy kicsit biztosabban tudjanak
teljesíteni, szerezzenek némi magabiztosságot az éneklésben, a zenei
tevékenységek kivitelezésében.
De
nyilvánvaló – s eddigi ismereteinket, tudásunkat, tapasztalatunkat nem írja
felül – hogy a zenei képességek fejlesztése már nem lehetséges
ebben a korban olyan hatékonyan, mint gyermekkorban 10-12 éves korig.
Ezekkel
a tapasztalatokkal a birtokomban éreztem visszaigazolást akkor, amikor elolvastam
Nagyné dr. Árgány Brigitta, a Kaposvári Egyetem
oktatójának doktori dolgozatát.[1]
A
szerző hat év kutatási tapasztalatait dolgozta fel és elemezte doktori
munkájában. Hétköznapi tapasztalatainkat olvashatjuk számszerűsítve,
tényként.
A
kutatási eredményeket ismertető fejezeteket megelőzi néhány
tanulságos összefoglalás, a Nemzeti alaptantervek (1995, 2003, 2007)
ének-zenére vonatkozó „Általános fejlesztési követelményeiről”,
érzékeltetve ezzel azt az ének-zenei oktatási -nevelési milliőt, melybe
napjaink fiataljai felnőttek. Továbbá sok érdekes, elgondolkodtató
momentumot tudhatunk meg néhány európai ország ének-zenei nevelésének főbb
vonalairól.
Fentiek
ismeretében, valamint a Kodály koncepció gyakorlati alkalmazásával kapcsolatos témához
relevánsan kapcsolódó írások bemutatását követően
kerülnek ismertetésre a kutatás eredményei, mely önmagában már azért is
figyelemre méltó, mert korábban még nem készült nagy mintájú, a hallgatók zenei
előképzettségére irányuló vizsgálat. A vizsgálat területei a
következők voltak:
· Alkalmassági
vizsgák dokumentumaiból származó eredmények,
· zenei
alapképességek vizsgálata (zenei hallás, zenei olvasás és zenei írás).
A fenti
vizsgálatok alapját az Erős Istvánné és kollégái által kidolgozott
szakmailag elfogadott tesztek adták.
· Belépő
első éves hallgatók zenei előképzettségének vizsgálata – kérdőíves
módszerrel.
· A
kutatás előző nagy egységeinek – főként kvantitatív vizsgálati
eredményeit -egészíti ki annak a hallgatói tematikus esszének a kvalitatív
módszerrel történő értékelése, mely az első éves óvodapedagógus
hallgatók zenéhez, zenei neveléshez kötődő személyes viszonyát,
hozzáállását vizsgálja.
A
szerző három nagy vizsgálati területről szerzett adatai
lehetőséget biztosítanak olyan részletek, mélyebb kapcsolatok kimutatására
is, melyek árnyaltabbá, érzékletesebbé teszik az egyes kutatási kérdések
közötti összefüggéseket.
A tanító
és óvodapedagógus képzésre jelentkezők számára a felvételi eljárás részét
képezi az alkalmassági vizsga, melynek egyik részterülete az ének-zenei alkalmasság
felmérése, mely az alapképességekre fókuszál.
A
hallgatójelöltek alkalmassági vizsgán nyújtott teljesítményének összegzését, a
kutatási eredmények ismeretében így foglalja össze a szerző:
„… a
hallgató képes viszonylag tisztán, segítséggel elénekelni egy egyszerű
népdalt/gyerekdalt, ezt képes – szintén segítséggel – magasabb vagy mélyebb
kezdőhangról is elkezdeni, egy egyszerű, egyszer (kétszer) hallott
ritmussort/dallamot kis hibával visszaadni, egy zongorán hallott
hangközt/hangzatot körülbelüli hangmagasságban viszszaénekelni,
kottát ugyanakkor minimális szinten sem olvas. Ebből prognosztizálható,
hogy ismeretlen zenei anyag (például egy gyermekdal/népdal) elsajátítására
kizárólag hallás után képes.” (Nagyné: 2019:93)
Az
óvodapedagógus képzésbe belépő hallgatók zenei alapképességekre vonatkozó
vizsgálata tulajdonképpen alátámasztja, megerősíti az alkalmassági vizsgák
eredményeiből leszűrt következtetéseket. A vizsgálat azokra a
területekre koncentrált melyek megléte és megfelelő alkalmazása az
óvodapedagógus képzés ének-zenei tárgyainak sikeres teljesítéséhez és a majdani
gyakorlatban – az élményszerű énekes tevékenységek kivitelezéséhez - elengedhetetlenül
szükségesek.
Az
óvodapedagógus képzés ének-zenei nevelésében szerepet játszó dalanyag és zenei
olvasási készség fejlesztésére kijelölt olvasógyakorlat-anyag teljesítéséhez,
megtanulásához szükséges a zenei olvasás területén való jártasság. Azonban a
felmérés eredményeit látva kiderül, hogy magas azon hallgatók aránya (75%),
akiknek gondot okoz egy egyszerű betűkotta olvasása is, s tovább
bonyolódik a helyzet akkor, amikor ötvonalas rendszerről kell énekelni
szolmizálva. Ezen a területen – a dallam szolmizált éneklése hangjegyről –
a felmérésben résztvevők 69,23%-a azaz 27 fő
eredménye mutat kialakulatlan képességet. Valamivel bíztatóbbak a ritmikai
reprodukció területén elért eredmények.
A zenei
írás területén még nagyobb bizonytalanságot tükröznek a hallgatók elért eredményei.
Bizonytalanok, nem ismerik a jelrendszert, az irányokat. „Munkájukat kevésbé
a következetesség és a tudatosság, inkább gyakran a találgatás és néhol a
figyelmetlenségből adódó hibák jellemezték.” (Nagyné:2019:104)
A zenei
íráskészség fejlesztésének egyik alapgyakorlata a betűkottás dallamok
vonalrendszerbe kottázása megadott ritmussal és megadott
kezdőhanggal. A hallgatók jelentős része közepesen fejlett, valamint kezdeti
fejlettségű képességi szintet ért el ebben a feladatban. „A
feladatlapok eredményei alapján megállapítható, hogy nagy részük nem tudja
alkalmazni sem a dallami, sem a ritmikai ismereteket, sokan a
legalapvetőbb kottaírási szabályokat sem (úm. hangjegyek
„besatírozása”, ritmusértékek szárának helye és iránya, a dó hang alatti hangok
elhelyezkedése).” (Nagyné: 2019:104)
A
ritmuselemek pótlása megadott ütemmutatóban, valamint a megadott ütemmutató
szerinti ütembe rendezés terén is tájékozatlanok, bizonytalanok
a hallgatók mind az ismeretek, mind pedig az alkalmazást illetően.
A
felmérések eredményei számos kérdést vetnek fel:
· Milyen ének-zenei oktatási előzmények, élmények
vezettek/vezethettek ezekhez az eredményekhez?
· Milyen
szociális körülmények befolyásolták/befolyásolhatják a képzésbe érkező pedagógusjelöltek
ének-zene iránti attitűdjét?
· Hogyan
ítélik meg saját maguk zenei képességeit a főiskolai tanulmányaik
megkezdésekor?
A fentiekben
lényegre törően ismertetett – zenei képességekre vonatkozó – felmérések
eredményeit helyezi más megvilágításba a belépő első éves hallgatók
zenei előképzettségének vizsgálatára irányuló kérdőíves felmérés eredményei.
Ahogy
haladunk a képzési szinteken egyre inkább felfelé, halványodik a tárgy kedveltsége,
eltűnik az éneklés, mint zenei tevékenység, egyre kevesebben lesznek
kórustagok, a középiskolai órákon az éneklés és más zenei tevékenységek helyét
átveszik a zenetörténeti adatok, lexikális ismeretek, a zenehallgatás
órakitöltő funkciót tölt be.
A
kérdőíves felmérésből csak néhány, de annál inkább sarkalatos adatot
szeretnék kiemelni: A részt vevő hallgatók 70%-a
alapfokon kedvelte az ének-zene órát, ugyanennyinek volt kedvelt népdala, melyek
leginkább az alsó tagozatos ének-zene órák élményeként maradtak meg az
emlékezetükben, de már jóval kevesebb azoknak az aránya, aki ezt a szeretett
népdalt egyedül, önállóan is segítség nélkül el tudná/merné énekelni!!!
Meghatározó
volt számukra az ének-zene tanár személyisége, kiemelték az éneklést, az órák
érdekességét, játékosságát, a jó hangulatot, az énekkari élményeket.
Negatívumként jelölték meg a szolmizálást, a zeneszerzők életrajzi
adatainak megtanulását.
A
megkérdezettek szintén 70%-nak nem volt kedvelt klasszikus zeneszerzője,
zeneműve, 50% még nem járt klasszikus zenei koncerten.
50%-a a megkérdezetteknek folytatott tanórán kívüli zenei
tevékenységet – járt zeneiskolába, tanult valamilyen hangszeren, tanult
szolfézst - vagy más művészeti ágban tevékenykedett.
A
középiskolai ének-zene órák kedveltségében ismét előtérbe került a tanár
személyisége, az órák érdekessége, mely összefonódott az énekléssel,
karénekkel, énekeltek popdalokat és megjelent a középiskolai ének
órákon a karaoké.
Negatívumként
jelölték meg a felmérésben részt vevők az elméleti ismeretek, életrajti
adatok sokaságát, az óra fegyelmezetlenséget vagy az
unalmas hangulatot és megjelent sajnos az éneklés hiánya, valamint a tanár
személyisége – negatív jelzőkkel.
Ezek az
eredmények komolyan felhívják a figyelmünket arra, hogy milyen nagy
jelentősége van/lenne a kisgyermekkori, iskoláskori pedagógiai
munkát végzők zenei nevelésének. A felmérésekből született eredmények
mellett nem lehet elmenni szó nélkül.
A
doktori dolgozat kapcsán dr. Antal-Lundström Ilona
elindított egy vitairatot itt a Parlando lapjain, melyben
az ének-zene tanárképzés fontosságára, aktualitására, a képzés tartalmi,
minőségi megújítására hívja fel a szakma figyelmét.
Valóban
szükség van a változásra, de azt gondolom, hogy csak a tanárképzés terültén
keresni a probléma megoldását nem elegendő. Sok-sok kicsi fogaskerék
egymásba kapcsolódása, olajozott együtt mozgása oldhatja meg a problémát s ez hosszú-hosszú
évek alatt valósulhat csak meg.
A
nevelési szintek koncentrált, egymásra épülésével, a következetes zenei élményt
előtérbe helyező és az életkori szakaszok jellemzőinek
figyelembe-vételével kialakított ének-zenei nevelési
koncepciót kell/kellene követni.
Az
óvodai és kisiskolás évek ének-zenei nevelését a tapasztaltszerzés, a zenei
élmények időszakaként kell kezelni sok énekléssel, ritmikai
játékkal, egyszerű hangszerek használatával sok-sok zenehallgatással.
Ezekre
az élményekre, tapasztalatokra, zenei alapismeretekre kellene, hogy épüljön és
táplálkozzon a zenei ismeretszerzés szakasza az általános
iskola felsőtagozatán és a középiskolai években, oly módon, hogy
megmaradjanak az aktív zenei tevékenységek és az interaktív foglalkozásokkal
egybekötött zenehallgatások, továbbá előtérbe kellene helyezni azoknak a tudástranszfereknek
a formáit, melyek tágítják a tanulók látáskörét, ismeretkörét és
lehetőséget biztosítanak a széleskörű látásmód kialakításában.
De,
legyünk nagyon őszinték: heti egy-két órában a legjobb szándékkal is
maximum az érdeklődést lehetne/kellene fenntartani. Ennek megvalósításához
pedig valóban a szakmailag és módszertanilag is kiművelt zenei
tevékenységekben jártas, újszerű módszerek alkalmazását bátra vállaló
pedagógusokra, tanárokra van szükség. Mert, ahogyan a disszertációban is
olvasható a pedagógus személyisége, szakmai, módszertani tudása, felkészültsége
meghatározó abban, hogy a tárgy irányába milyen attitűd alakul ki a
tanulóban, milyen élményekkel lépnek tovább a következő iskolai, oktatási
fokozatba.
Ha a
dolgozatban ismertetett felmérések eredményeit vesszük figyelembe akkor
felmerül a kérdés: hol is fogja megtanulni a
tanítói/óvodapedagógusi pályát választó hallgató azokat az ismereteket, melyek
elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy ő a korábbi zenei élményeire
építve tudja használni, alkalmazni zenei ismereteit, s hiteles az ének-zene
tárgy területén járatos, ismereteit megfelelően alkalmazni tudó tanító ill. óvodapedagógus legyen, képes legyen
élményszerű énekes, zenei foglalkozások megtartására, levezetésére?
A
dolgozatban bemutatott kutatási eredmények jól igazolják, hogy a tanító – és
óvodapedagógus – képzésbe bekerülő hallgatók jelentős része az ének-zene területén felkészületlenül érkezik a felsőoktatási
intézménybe, s ez a helyzet számos kérdést vet fel mind a hallgatókat
érintően, mind pedig az oktatásban jelenleg is részt vevő oktatók
tekintetében.
A
tanítói és óvodapedagógusi szakok iránt érdeklődő középiskolai diákokat
fel kell készíteni, tájékoztatni kell a rájuk váró feladatokra, s ebben nagyon hasznosak az alkalmassági vizsgára
felkészítő konzultációk – Jászberényben több éve működik ez – dr. Réz
Lóránt vezetésével, de a hosszabb időtartamot felölelő tanfolyamok
még hatékonyabbak lehetnek a hallgató jelöltek zenei készségeinek
fejlesztésében, hiányos zenei ismereteinek felzárkóztatásában. Erre Kaposváron
volt példa.
A
jelenlegi képzési hálóban megjelenő tantárgyak és azok óraszámai némiképp
előmozdítják azt a törekvést, hogy a hallgatók pótolhassák
hiányos zenei ismereteiket, és jártasságot szerezzenek a zenei
tevékenységekben, zenei készségeik fejlődjenek.
Alapkészségek
és ismeretek fejlesztéséről van szó, melyek hiányában a képzési
struktúrában megjelenő tárgyak időkeretein belül a
hallgató nem tudja, vagy csak komoly nehézségek árán
teljesíteni a tárgy követelményeit. Jól látszik az is, hogy ezeket a
kötelező kurzusokat ki kell egészítsék olyan
tárgyak, foglalkozások, melyek előmozdíthatják a megszerzett ismeretek
gyakorlati szintű alkalmazását, az egyéni alkotói, szervezői ötletek
megvalósítását.
A
disszertáció 195. oldalán az apróbetűs lábjegyzetben a téma egyik másik –
szerintem – nagyon fontos vetületét is jelzi a szerző: „…veszélyként
jelenhet meg az oktatói gárda elöregedése és a megfelelő szakemberek
folyamatos utánpótlásának hiánya. Ez már rövidebb távon is jelentős
veszélyeket hordozhat magában, mivel ugyanaz a tevékenység egyre kevesebb
személy között oszlik meg, továbbá egyre csökken a főállású oktatók száma
és ezzel párhuzamosan nő az óraadóké, akik viszont számos, az oktatással
összefüggő egyéb területen nem tevékenykedtethetők. További
kérdéseket vethet fel, hogy az amúgy az előírtnál jóval nagyobb mértékben
leterhelt oktató(k) meddig képesek a korábban, a
hallgatók hatékonyabb képzésével kapcsolatos lehetőségek megvalósítására
úgy, hogy a szakmai utánpótlás kinevelése nem kellően biztosított.
Az
ének-zenei nevelés kérdésköre a tanító- és óvodapedagógus képzés terén több
sebből vérzik:
· mérésekkel,
számokkal igazolva látjuk, hogy a képzésbe bekerülő hallgatók zeneileg
felkészületlenek
· gondot,
problémát okoz a képzésben jelenlévő alacsony oktatói létszám, mely
veszélyezteti a képzés hatékonyságát
· a
kiöregedő, komoly szakmai ismeretekkel bíró oktató bázis utánpótlása
kérdéses.
Érdemes
lenne elgondolkodni azon, hogy az oktatói utánpótlást a képzésben
résztvevő tehetséges, a szakmai irányába elhivatott, ambiciózus, jó
képeségekkel, zeneileg megfelelő alapokkal rendelkező hallgatók kiemelésével,
szakmai irányú továbbtanulási lehetőségek támogatásával – egyetemi képzés,
szakmai irányú tanárképzés, megfelelő szakmai hátteret biztosító
gyakorlati hely biztosításával – kellene előmozdítani. A gyakorlati
megvalósítást illetően a finn és litván pedagógusképzés és azzal szervesen
összefüggő szakmai gyakorlat rendszerét lenne érdemes tanulmányozni.
A fenti
problémákkal szembe kell nézni, mert nemcsak az óvodapedagógusképzést érinti,
hanem ebből adódóan hatása van a közoktatás bármely
szintjének ének-zenei nevelésére is. A megoldásokat ennek megfelelően több
szinten, összehangolva az ének-zene tanárképzést fókuszba állítva lehetne
megkeresni, megtalálni.
[1] Nagyné dr.
Árgány Brigitta: A zenei előképzettség
összetevőinek komplex vizsgálata óvodapedagógus és tanító alapszakos
hallgatók körében a Kaposvári Egyetemen, Pécs 2019
Nagyné dr. Árgány
Brigitta – Parlando, 2020/2.)