ELHUNYT KORMOSNÉ BOROS TERÉZ ILONA FUVOLAMŰVÉSZ, KÖLTŐ,

A FASANG ÁRPÁD ZENEISKOLA TANÁRA

(1962-2020)

 

I.

Kormosné Boross Teréz Ilona

 

58 éves korában elhunyt Kormosné Boross Teréz Ilona fuvolaművész, tanár, költő, a Fasang Árpád Zeneiskola pedagógusa. A tizenegy gyermekes édesanya 2020. november 13-án hajnalban távozott az élők sorából.

 

Hirtelen halála megrendítette családtagjait, rokonait, kollégáit, tanítványait, barátait, ismerőseit. Kedves mosolya, finom lelke, segítőkészsége, szeretetreméltósága felfoghatatlan veszteség a gyászolóknak.

 

 

A Fasang Árpád Zeneiskola a fenti portrét és kollégájuk 2016-ban írt versével emlékezik szeretett kollégájukra az intézmény honlapján:

 

életem nem a szenzáció
hamisan csengő látszata
előtti parádés látomás
apró tennivalókban
zajló lassú változás
a szeretet mozzanatain
keresztül a minden percnek
-amin lehet-örülni tudó
szeretetáramlás

 

A Fasang Árpád Zeneiskola intézményvezetője, dr. Szentkirályi Aladár Miklós Kormosné Boross Teréz Ilona ihletett vallomását eljuttatta a Parlandóhoz. Köszönet érte.

 

KORMOSNÉ BOROS TERÉZ ILONA: ÉLETEM

 

Életem során több művésztől, tanártól tanulhattam. Ezeket a tapasztalatokat és zenei tudást pedagógusi munkám során igyekszem kamatoztatni.

Zeneiskolai tanáromtól a precíz kottaolvasást, a pontos hangszerjátékot, és a sokrétű tanulást hoztam magammal. Tanáromnak zenei, minden mást feladó, már-már életformává vált elköteleződése nagyon megfogott. Nagyon becsülöm őt ezért, sok tanítványából lett fuvolaművész.

Konzis tanáromnak, aki Európa-szerte elismert fuvolaművész volt, és ő írta az első fuvolaiskolát, köszönhetem azt, hogy láttam, micsoda nagy szeretettel lehet tanítani, zenélni, és mennyi alázat szükséges mindehhez. Egy kicsit olyan volt ő nekem, mint az édesapám. Ha beteg voltam, mézet hozott nekem, hogy meggyógyuljak. Én is igyekszem tanítványaimra személyesen odafigyelni, egy kicsit úgy, mintha az én gyermekeim lennének.

A Főiskolán, ahol három szakon tanultam (szolfézs, ált. iskolai énektanár és fuvola szak) tanáraimtól sokrétű tudást kaptam. Tanáraim egytől-egyig Kodály tanítványok voltak, akik hatalmas tudással szeretették meg velem a zenetörténelmet, szolfézst, összhangzattant, karvezetést, fuvolázást. Fuvolatanárom kiemelkedően jó pedagógus volt, és sokrétű zeneművész, aki ezt a sokrétű tudást nagyszerűen, kellő alapossággal tudta átadni. Nála tanultam meg, hogy kell gyakorolni, hogy lehet figyelni, jelen lenni akkor, amikor fuvolázom. Több hangszeren kiemelkedő szinten játszott, Európát járva koncertezett egy másik hangszerrel. Megmutatta, hogy milyen alaposan lehet megtanulni egy darabot, mekkora türelem kell saját magamhoz, és mekkora intenzitás kell ahhoz, hogy úgy gyakoroljak, hogy az minél eredményesebb legyen.

Az itt szerzett tudásomat úgy kamatoztatom, hogy a gyerekeknek igyekszem széleskörű ismeretet adni. Például egy skála esetén elmesélem, hogy milyen hangsort tanulunk. Beszélek a hármashangzatról, mit is jelent a tercskála, szeptimakkord stb. Ha népdalt tanulunk fuvolázni, akkor eléneklem tanítványomnak a népdalt, hogy tudja, hogy mit is játszik.

A fuvolatanulás terén rengeteg türelemre, kitartásra van szüksége nemcsak a diáknak, hanem a tanárnak is. Tanárom példája mindig ott lebeg a szemem előtt, mennyire kitartóan, türelmesen, apró elemekre tudta szedni akárcsak a hangképzést is. Én is figyelek arra, hogy türelmes legyek. Az alapfokú művészeti tanításban azonban meg kell találnom az egyensúlyt a nagyon aprólékos és az egyenletes haladás közt. Kell látnom előre is, egészben is.

Ebben erősített meg Adams Ericson, Robert Pool: Csúcsteljesítmény 2016-ban megjelent könyve. Rendszeres, tudatos gyakorlással bármit meg lehet tanulni, mert az agyi kapcsolatok akkor jönnek létre, amikor rendszeresen, tudatosan irányítva sokszor gyakoroljuk azt, amit meg akarunk tanulni. Ez a könyv tudományosan is megerősített abban, amit már személyes tapasztalataimból eddig is tudtam. Növendékeimnél úgy tudom hasznosítani ezt a tudást, hogy igyekszem megmutatni, hogy kell tudatosan gyakorolni. Az órákon sort kerítek arra, hogy megmutassam, mekkora jelentősége van a tudatos gyakorlásnak. (kiemelünk egy-egy olyan részt, ami nehéz, vagy nem megy és többféle módon is átnézzük, gyakoroljuk, ha kell, részeire bontjuk a gyakorlandó elemet).

Mivel korán kezdtem zongorázni tanulni (6 éves koromtól kezdve), már 12évesen Kántorképzőre is jártam, ahol Zeneakadémiai professzorok (Lisznyai Mária, Jáki Sándor Teodóz, …) tanítottak orgonálni, kórust vezetni, gregorián hangjegyeket értelmezni, énekelni stb. Ugyanebben az évben kezdtem zongoratanulás mellett fuvolázni. 13 évesen Tárnokon az általános iskolai énekkart vezettem majdnem egy évig.

Konzis és főiskolai éveim alatt, míg magánéneket tanultam, egyházi kórusban is énekeltem, ahol többször játszottam a kórust kísérő zenekarban fuvolán (Dvorák: Stabat Mater.) Az énekkarban ismertem meg egy srácot, aki a kórus orgonistája volt. Jó barátságban voltunk (ma híres orgonaművész), akivel együtt jártuk a templomokat, volt, ahol koncertet is adtunk és nagyokat improvizáltunk. Ő orgonán, én fuvolán.

Az improvizáció gyakorlatát nagyon fontos elemnek tartom a mai klasszikus zene oktatásában. Új dolgokra, megoldásokra, hangzásra lelhetünk általa. Ennek oktatásában van mit fejlődnöm, mert igaz ugyan, hogy én magam szoktam őket kísérni úgy, hogy egy-egy népdal alá improvizálok, de szeretném ezt tovább fejleszteni oly módon, hogy már kezdőknél lehetőséget hagyok, hogy egy adott témát, dalt elkezdünk, és kezdeményezem, hogy találjon ki egy befejezést a fuvolán tanítványom saját maga.

Ebben az időszakban külföldön is szerepeltem az énekkarral. Többek között Mozart: Rekviem, Haydn: Nelson mise, Liszt: Missa Coralis voltak repertoáron. Lengyelországban és Németországban jártam a kórussal és neves énekművészekkel, orgonaművésszel, csellóművésszel szerepeltem együtt, ahol többek közt Bach: Musikalishes Opfer című művét is előadtuk. Ebből az időből a kamarazenélés, kóruséneklés, vezénylés szeretetét hoztam, amit igyekszem beépíteni zenei munkámba.

Kántori munkásságom kisebb-nagyobb megszakításokkal a közel jóvőig tartott. (Válban, az ország 9. legnagyobb templomában, Zugligeten Fekete István házában létrehozott kápolnában, Csepelen stb.)

Részt vettem olyan fuvolástalálkozón, ahol a kortárs darabok, és a fuvola minél szélesebb körű megszólaltatása volt az újdonság. Egy sor olyan ötletet kaptam, amiből pedagógusi munkám során meríteni tudtam. A regiszterek közti kiegyenlített világos fürge fuvolahang, kortárs zene terjesztése zeneiskolás szinten, újra értelmezése egy-egy adott darabnak a fejlődő fuvolázás tükrében.

Körülbelül 11-12 éve a fuvolafújási technikámat (mosolygós ansatz, vagy feszes szájtartás) is felülbíráltam, és átalakítottam, hogy minél színesebb, minél tisztább, világos, kiegyenlített, telt (3D) hangon tudjak játszani kiállításmegnyitókon, saját felolvasóestjeimen, vagy más kulturális rendezvényeken. Nagy hatással voltak rám korunk fuvolaművészei, akiktől koncerten, videófelvételről nagyon sokat tanultam.

Pedagógiai munkám során mindig érdekeltek az új megoldások, modern darabok, így jutottam el korunk egyik neves fuvolaművészéhez, aki kísérletezései, fuvolaművészi, és pedagógiai munkája során sok olyan érdekességre hívta fel figyelmemet, amit eddig kevesen. Tudományos és tapasztalati precizitással megírt könyvét elolvasva igencsak fellelkesültem. Bár nemrég jelent meg, ezt az új és korszerű, több mint 300 oldalas fuvolamódszertankönyvet napi szinten forgatom.

Tanítványaimmal sokat szoktunk beszélgetni a bolygó jövőjéről. Ebben a fontos kérdésben is igyekszem példát adni. A kávémat a saját poharamból iszom, ha jut idő arra, hogy elkészítsem, vagy ha veszek, a büfébe viszem a saját poharamat. Igyekszem figyelni arra, hogy minél kevesebb eldobható csomagolóanyagot használjak. Ha lehet, kerékpárral megyek tanítani. Kirándulni megyek a családdal, és a tanítványaimat is a természet szeretetére buzdítom.

Tapasztalataimat a gyermeknevelés területén úgy is kamatoztatom, hogy a hátrányos helyzetű gyermekekkel a nekik megfelelő módon törődőm. Az órák menetére igyekszem figyelni, a gyermek igényéhez, nehézségéhez igazítom.

A művészetek hatása egymásra, a gyerekekre úgy kapcsolódik munkámhoz, hogy verseket írok. A verseket felolvasó esteken, könyvbemutatókon, általában galériákban, templomokban (pl. Templomok éjszakája) adjuk elő. Itt már három vagy négy művészeti ág találkozik és egészíti ki egymást. Tanítványaim számára különleges alkalom, ha részt vesznek felolvasóestjeimen, és zenélhetnek. Arra is volt példa, hogy az egyik tanítványom arra kért, hogy elmondhassa egyik versemet.

A gyerekneveléssel eltöltött időben is aktív volt a kapcsolatom a zenével. Gyermekeim mindannyian tanultak zenét, és van, akiből zeneművész lett. Gyerekeinkkel és férjemmel együtt aktív koncert, opera és színházlátogató voltam. Ebből a koncert látogatás, ha nem is olyan sűrűn, de megmaradt.

Szeretnék a gyerekeknek koncertet szervezni egy évben legalább kétszer, hogy élőben is lássák, milyen szép hangszeren játszanak, legyen kedvük utána szüleikkel is koncertre járni. Fontosnak tartom, hogy növendékeim fuvolatanulásuk során egy-egy darabnál az egész művet megismerjék, miközben tanulják, ezért együtt is eljátsszuk a darabot úgy, hogy fuvolázom velük, vagy zongorán kísérem őket.

 

Boross Teréz Ilona versei a szerző, továbbá Barbinek Péter, Csankó Zoltán és Náray Erika előadásában

Boross Teréz Ilona - Vagyok (0:38)

 

Boross Teréz Ilona - Repdess (0:14)

 

Boross Teréz Ilona - Eljön az idő (0:37)

 

Boross Teréz Ilona - Eljön az idő  (1:01)

 

Boross Teréz Ilona - Bármi (0:13)

 

Boross Teréz Ilona - Asszony (2:09)

 

Boross Teréz Ilona - Nézd (0:34)

 

Boross Teréz Ilona - Valaha (0:38)

 

Boross Teréz Ilona - Unicornis (0:51)

 

Boross Teréz Ilona - Adótorony (0:35)

 

Boross Teréz Ilona - Létsikoly (0:48)

 

Boross Teréz Ilona - Zárolt emlékezet (0:31)

 

Boross Teréz Ilona - A titok felderül (0:46)

 

Boross Teréz Ilona - Égi történet (1:03)

 

Boross Teréz Ilona - Piros (0:48)

 

Boross Teréz Ilona - Érzelmek piacán (0:24)

 

Boross Teréz Ilona - Jelenlét (0:50)

 

Boross Teréz Ilona - Család (0:09)

 

Boross Teréz Ilona: Szent István úti csendes szonett - előadja: Csankó Zoltán (0:51)

 

 

Boross Teréz Ilona: A világ csengése - Náray Erika előadásában (1:17)

 

Boross Teréz Ilona: Úszni csak úszni (0:31)

Előadta: Barbinek Péter)