Búcsú Sárika Nénitől
dr. Péczely Lászlóné
(1921–2020)
Dr. Péczely Lászlóné
(A fénykép
2010-ben készült a Pécsi Bartók Béla Leánykar 35. születésnapján)
Szomorú
szívvel búcsúzunk dr. Péczely Lászlóné
tanárnőtől, a Magyar Kodály Társaság alapító
– tiszteletbeli, immár „örökös tagjától”. Nagy tisztelettel és szeretettel
búcsúzom magam is egykori gyakorlatvezető tanáromtól, mentoromtól, akinél diploma tanításomat végeztem. Munkássága szorosan kapcsolódott
Pécs zenepedagógiai életéhez az ezerkilencszázötvenes, hatvanas, hetvenes
években.
Hogyan
is kezdődött? A pécsi – de mondhatjuk, a magyar zenei élet szempontjából
is igen nagy jelentőségű volt 1945 ősze. A budapesti ostrom után
Kodály Zoltán feleségével, Emma asszonnyal Pécsett töltötte ezt az
időszakot, és itt hozta először nyilvánosságra az új magyar zenei
neveléssel kapcsolatos elgondolásait, koncepciójának lényegét. „A magyar zenei
nevelés megvalósításában egy ilyen városnak, mint Pécs nagy szerepe lehet –
esetleg a fővárosnak is példát mutató, kezdeményező szerepe.” –
mondta Kodály és egyben segítő, támogató kezet is nyújtott a város tenni
akaró kiváló zenészeinek, zenetanárainak: Agócsy
Lászlónak, Antal Györgynek, Maros Rudolfnak. A Takács Jenő vezette
konzervatórium vállalkozott a zenei nevelési kísérletre, mely később
„Kodály-koncepció” néven vált világhírűvé. Később ebben a Pécsi
Konzervatóriumban szerzett diplomát dr. Péczely
Lászlóné, aki azután a pécsi ének-zene tagozatos osztályok létrehozásának
fő szervezője lett.
Az
előzmények „Dombóvárhoz vezettek.” Sárika néni tanári működését a
dombóvári Tanítóképzőben és annak gyakorló iskolájában kezdte. Férje, az
akkor már elismert tanár, dr. Péczely László
tudomására jutott, hogy Kodályék számára ellátásbeli
nehézségek mutatkoznak, így a régi családi ismeretségre alapozva dr. Kiss Lajos
– Kodály későbbi munkatársa – tanácsát követve meghívta a Kodály házaspárt
Dombóvárra, hogy az ostrom alatti nehéz idők fáradalmainak kipihenését Pécs
után Dombóváron folytassák. Kodályék hat hetet
tartózkodtak a városban. A Mester összehívta az énektanárokat, óráikat
látogatta, elképzeléseit megbeszélte velük és javasolta, hogy vegyenek részt a
Kerényi György által vezetett, az új koncepció alapjait tárgyaló tanfolyamokon,
továbbképzéseken. Péczely László
Eötvös-kollégistaként magyar-német szakon végzett az egyetemen, de zenei
képzettsége alapján szaktárgyai mellett énekkart is vezetett. Gimnáziumi és
tanítóképzős tanítványaival pezsgő kulturális életet szervezett a
városban, többek között nagy sikerre vitte, betanította, rendezte és zongorán
kísérte Kodály: Székely fonóját, melyet több mint harminc előadáson
mutattak be a városban és a megye falvainak színpadain. E jeles eseményről
a Tolnai Napló 1953. április 14-i száma a következőket írta: „Szombaton
este mintegy 600 néző előtt tartotta ünnepi hangversenyét a Dombóvári
Tanítóképző. A műsor második részének fénypontja Péczely
Lászlóné énekszámai voltak, aki Kodály: Molnár Anna és Csillagom, révészem
című szerzeményeit énekelte férje zongorakíséretével.” Péczely
Lászlóné így emlékezett meg erről az időszakról: „Az énektanítás
iránti érdeklődésem nem volt előzmények nélkül való. Családunkban a
zene szeretete fontos volt, magánéneket tanultam két kaposvári tanárnál is.
Otthon a dalirodalom remekművei mellett már akkor gyakran énekeltem Kodály
Zoltán tíz kötetes „Magyar népzene” sorozatának darabjait férjem
zongorakíséretével. Hamarosan Pécsett folytattam az énektanulást Kalliwoda Olgánál, a konzervatórium tanáránál.”
Dr. Péczely Lászlóné és Kodály Zoltánné Péczely Sarolta Kertész Attilával, a Pécsi Bartók Béla Leánykar
alapító karnagyával, a Kórus 35. születésnapi koncertjén (2010)
Pécsre
költözésük után a kodályi koncepció és módszer alapján történő tanítást
már Agócsy Lászlótól tanulta és ének szakos tanári
diplomájával a Pécsi Pedagógiai Főiskola Gyakorló Általános Iskolájában
kezdte pályafutását 1953-ban. Antal György támogatásával, a főiskola, a
gyakorló iskola igazgatójának egyetértésével és Kodály Zoltán segítségével –
melyhez a minisztérium is hozzájárult – 1954-ben harmadikként az országban
elindulhatott az ének-zene tagozat. Első osztályban 5 óra, 2-3-4. osztályban
6 óra, felső tagozatban 4 ének óra és 2 óra
énekkari foglalkozás biztosította az eredményes munka lehetőségét. Ezen
kívül a tagozatos gyerekek néptáncoktatásban és
hangszeroktatásban is részesültek. Az eredményes munka Péczely
Lászlóné tagozatvezető tanárnő, a gyerekek Sárika nénije vezetésével
indult. Nagy volt az érdeklődés, az igény és rengeteg a jelentkező
ezekbe az osztályokba, így igényesen lehetett válogatni a tehetséges gyerekek
közül. Péczely Lászlóné: „Néhány évvel azután, hogy az első nyolcadik osztály elhagyta az
iskolát, a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Pécsre
kihelyezett tagozatának, Antal György igazgatása mellett szüksége lett a zenei
általános iskolára, hogy ott hallgatói gyakorlati tanításban vehessenek részt.
Így került a zenei tagozat a Mátyás Király Úti Általános Iskola keretei közé.”
A
kép baloldalán dr. Péczely Lászlóné Sárika néni
és leánya Kodály Zoltánné Péczely Sarolta, mellette Szabó
Orsolya DLA egy ábrahámhegyi rendezvényen, 2012-ben
A
Főiskola gyakorlójában működő zenei tagozatos osztályok Péczely Lászlóné vezetésével tehát átjöttek a Mátyás király
utcai iskolába. Ezentúl itt hospitáltak és tanítottak
az ének és zeneszakos tanárképzős hallgatók, itt történtek dipolma – tanításaik is. Abban a szerencsében részesültem,
hogy az én gyakorlatvezető tanárom is Péczely
Lászlóné volt. Az a több hónapos összefüggő gyakorlat a tanulságos,
meghatározó és egyben szép emlékeim sorába tartozik. A zenetagozatnak
kiemelkedő évei következtek 1964 után a Mátyás király utcai iskolában.
Sári néni kiváló munkatársakkal dolgozott, így Szesztay
Zsolt főiskolai tanárral, aki tíz évig vezette az iskola felső
tagozatos kórusát. Az iskola egyik jubileumi évkönyvében Sárika néni így
emlékezett vissza ezekre a szép évekre:” Neki (Szesztay
Zsolt) volt köszönhető Kodály Háry Jánosa gyermekváltozatának
tizenhétszeri, színpadon történő előadása, melyet Kodály Székely
fonójának nagysikerű oratorikus megszólaltatása
követett. 1976-ig voltam énektanár a Mátyás király utcai ének-zene tagozatú
általános iskolában. A zenei tagozat kezdettől fogva nyitott volt a
látogatók számára. A magyarországi zenészek, énektanárok látogatásai után,
1966-tól a vendégek száma erősen megnőtt. Kínától Kanadáig,
Hollandiától Finnországig jöttek hozzánk, volt úgy, hogy 50 japán vendég
előtt folyt az órám. Egymás után jönnek elő az emlékek: a
nagyszerű tanártársak, a ragaszkodó és szeretetteljes tanulók, akik annyi
időt talán saját szüleikkel sem töltöttek együtt, mint egy emelt óraszámú
ének tagozatos osztályfőnökkel… Kár, hogy mindez már a múlté!”
Tanárnőm
igazi mentor-tanár volt. Ma is élnek bennem szakmai és példamutató emberi
értékei, melyek eszembe jutnak, amikor egyetemi előadásaim alkalmával a
mentor tanár feladatait sorolom diákjaimnak. Először is a magas
szintű, mintaértékű óráit említem, melyekből sugárzott a
gyermekszeretet, a gyermek megértése. Ugyanakkor a következetes, igényes
munkáltatás, a szakmai anyag rendszeres számonkérése jellemezte ezeket az
alkalmakat. Hamarosan kiderült, hogy ennek alapja a „teljes gyermek” felé
fordulás a tanár „teljes személyiségével”. A kezdő tanár számára talán
éppen ez a látható, hallható példa a legfontosabb, a legemlékezetesebb, amit
magával visz a tanítási gyakorlatok után. Nagyon jó érzés volt, ahogyan
segítette beilleszkedésemet az iskolai környezetbe, a tantestületbe, segítette
a diák-tanár szerepváltás nehézségeinek áthidalását. Emlékezetesek azok a
baráti beszélgetések, amikor a Tanárnő a tanári identitásról, tanári
hitvallásról, elkötelezettségről beszélt, amikor szeretetteljes szigorral
megfogalmazta felém kritikáit. Sokszor nagyszerű humorral oldotta a bennem
kialakuló kételyeket, feszültséget. Lelkemre bízta, hogy a zene „nagyhatalom”,
a legcsodálatosabb lehetőség a diákok személyiségének kibontakoztatásához,
lelki-testi egészségük megőrzéséhez. Visszaemlékezésem legvégére hagytam a
kóruséneklést. A Tanárnő saját próbáin keresztül is érzékeltette az
énekkari munka rendkívüli közösségfejlesztő szerepét, a zenei nyelv
használatát, mint a leghatásosabb kommunikációs eszközt. Mindezt -a szakmai
pályafutásomra ható sok értéket- személyesen már csak élete végén, egy évvel
ezelőtt tudtam Sárika néninek megköszönni, amikor legnagyobb csodálatomra
fejből felsorolta annak az osztálynak a névsorát, akikkel
ötven évvel ezelőtt diplomáztam. Akkor is úgy jött felém, elegánsan,
kedves derűvel, tele kérdésekkel, bíztatva új feladataim sikeres
megoldásaira, erőt adva, mint annak idején.
Nagyon
sajnáljuk, hogy dr. Péczely Lászlóné, Sárika néni már
nem érhette meg Kodály zenei nevelési koncepciója pécsi nyilvános
meghirdetésének 75 éves évfordulóját, melyet ennek az évnek novemberében
szeretnénk megünnepelni. Akkor is szeretettel és tisztelettel gondolunk majd a
bennünket itt hagyó nagyszerű Tanárnőre, a zenei tagozatos oktatás –
nevelés egyik első úttörőjére. Emlékét megőrizzük!
Kertész
Attila
a Magyar
Kodály Társaság elnöke,
a Pécsi
Bartók Béla Nőikar karnagya,
a Pécsi
Tudományegyetem docense
Megjelent: ZeneSzó, XXX. évfolyam 3. sz. 2020 és a Magyar Kodály
Társaság Híreiben /2020. június - Magyar Kodály Társaság
(43-46. oldal)/