Sorrend-játék
Fekete-Kovács Kornél új CD-je
ürügyén
A hang
elszáll – hirdette egykor a szlogen, felhívva a figyelmet a hangrögzítés
többlet-hasznára, úgy az időbeli, mint a mennyiségi ismételt meghallgatás
többlet-lehetőségére. A hangfelvételek sorában különleges szerepet tölt be
a „live”-felvétel, amikoris egy egyébként elillanó
hangzás kerül megörökítésre. Aminek leginkább azok örülhetek, akik részesei
voltak az „itt-és-most” élménynek, és így dacolhatnak a felejtés természetes
jelenségével, és sokáig ébren tarthatják az egykori friss élményt. E
lehetőség viszont azzal járt, hogy alkalmasint olyan teljesítmények is
megörökítésre kerültek, amelyekben esetlegességek is szerepelnek (ami azzal
jár, hogy többszöri felidézés során a hallgató előre „várja” a kivédhetetlenül
bekövetkező gikszert). Tekintve, hogy a felvételkészítés magában hordozza
a javító szándékú ismétlés lehetőségét, a stúdióbeli produkciók nemritkán
túlszárnyalják azt, ami az adott előadóktól élőben hallható (más
kérdés, hogy a részletekben felvett produkciókból hiányzik az a gondolati ív,
amely a kevésbé tökéletes élő-előadások alkalmával az élményt,
mondhatni, a mű-ismeretet adja).
A
lemezbemutató koncertek sajátosságát tehát az adja, hogy maximális
felkészültség birtokában, a felvétellel vetekedő minőséget kínálnak.
Vonatkozik ez a zeneirodalom megannyi területére, tehát történeti
műfajokra és experimentális praxist magába foglaló produkciókra egyaránt.
Ilyen
előzetes meggondolások birtokában döntöttem úgy, hogy meghallgatom a
Modern Art Orchestra (MAO) lemezbemutató koncertjét,
amelyen Fekete-Kovács Kornél Foundations-ja került
előadásra. És természetesen, utána következett a „teszt”, hogy a
hangzásélmény birtokában mit ad hozzá a CD-felvétel (BMC CD 297).
Fekete Kovács Kornél (bmc.hu)
Persze,
nem volt haszon nélkül való némi „puskázás”, a CD kísérőszövegének
előzetes tanulmányozása. Az olvasottak némi többlet-toleranciát
biztosítottak, ami kifejezetten hasznos volt a tekintetben, hogy a hangzás
már-már öncélúan (l’art pour l’art) kerüljön előtérbe.
Miként
elő az előadók együttes neve, úgy a Cd kísérőszövegének
elsődleges nyelve is az angol (a szereplők neve, a program ilyen
módon kerül feltüntetésre). A magyar érdeklődő azonban érthetően
a magyar nyelvű ismertetőt lapozza fel, és nem hátrány, ha a
zenehallgatás előtt végigolvassa Szász Emese szövegét. Az utolsó gondolat
ugyanis így szól: „A lemez is erre szólít fel minket:
újbóli és újbóli hallgatásra, anélkül, hogy vallatnánk, kérlelnék és
megpróbálnánk szóra bírni a zenét. Hiszen az éppen arra van, amire a
Jóga-szútrák láthatatlan szálai: hogy feltárják azt, amire a szavak
alkalmatlanok”.
Az
európai történeti zenén nevelkedett számára bevilágító erejű ez a mondat,
egyfajta hidat jelent, sajátos átjárhatóságot. Hiszen a történeti zenék
befogadása/ismerete/szeretete is ideális esetben előfeltételezi a
többszöri meghallatást… És a szavak erejének
behatároltságára is találunk analógiát az európai
művelődéstörténetben, Beckettől Kurtágig (What
Is the Word?).
Az
ismertetőből alap-információkat kap az érdeklődő a „keleti
gondolkozásmódot” illetően, és könnyen képbe kerülhet, megtudván, hogyan kapcsolódik Fekete-Kovács Kornél Foundations
című művével a keleti és nyugati gondolkozás (és zenélés-)módhoz.
(Közben kissé rosszmájúan arra gondoltam: hasonló irányított tájékoztatással
talán a kortárs komolyzene is többek számára lenne elérhető…)
A
szerzői és előadói motivációkkal való részletező „elszámolás” a
gondolatiság más útjára terel – szerencsére amikor felhangzik
a zene, már csak távoli információkként emlékezünk az
olvasottakra: a hallgatnivalóra figyelünk. Ami kétségkívül érdekes és
inspiráló. Lehet akár „köldöknézően” meditálni, de hasonlóképp lehet
felfigyelni analógiákra, felfedezni szókincsbeli azonosságokat (vagy legalábbis
hasonlóságokat) más stílusú, más műfajú zenékkel – itt már aktivizálódik a hallgató
korábbi zenei ismeretanyaga. És a hallgatói aktivitásnak új szintje jön létre!
A
lemezbemutató koncerten, a BMC hangversenytermében (szeptember 13-án) lehetetlen
volt nem gondolni Pernye András – egykor némi vitákat
kiváltó – meglátására, miszerint „a zene vizuális művészet”. Mert a
különleges hangszínek hallatán a muzsikus-néző óhatatlanul is kereste a
„hangforrást”, beazonosítva, melyik hangszerből jött az extrém hangzás
(mindezt persze kicsit nehezítette az elektronika-kínálta lehetőségek
gazdag kiaknázása).
A magyar
hallgató persze kicsit szomorkodott, amikor gondolati tartalmak
„lefordíthatatlanságával” szembesítették (angolra lehet, magyarra
nem? – hiszen egykor magyar nyelvű filozófiai terminológia sem volt…).
Mindenesetre, sokat segített, ha a koncert előtt megpróbált minél többet
kisilabizálni a CD kísérőfüzetében közölt szövegből. Mert hát –
legyünk őszinték – nem árt, ha legalább valamilyen szinten „értjük” a
szöveget (legalább szavait, ha az általuk sugallt gondolatiság megértése várat
is magára).
A
szöveget (emberi ének- ill. beszédhangot)
instrumentumként felfogva, sokszínű hangzó környezetbe kerültünk. A
kivetítő további (képi és szöveges) információi olyan többletet adtak,
amit a CD-hallgató nélkülözni kénytelen. A látvánnyal komplexebb lett az
élmény. Amikor Szakcsi Lakatos Béla bevonult, érezhetően megnőtt az
érdeklődő figyelem, közjáték-funkciójú improvizációja iránt. Élmény
az élményben – ami intenzívebb a háromdimenziós környezetben, mint amit a
kiváló CD-felvétel nyújthat (itt jegyzem meg, a sűrű „trackezés” nem mindig sikerült pontosra, s néha a hangzás
folyamatosságát is pillanatnyi zavaró mozzanattal akasztja meg). Mindaz, ami –
az ismertetőszöveg alapján – Fekete-Horváth Kornél szándéka volt,
elhihetően megvalósult az élő előadás hallatán csakúgy, mint
amikor a felvételt hallgatjuk.
Mindenesetre,
a lemezbemutató koncert élménye jelentős impulzus volt a CD hallgatásához.
Fittler Katalin