GÁBOR BÁCSI
100 ESZTENDEJE
zeneiskolákat, fúvószenekarokat és énekkarokat is szervező tanító-igazgató
Az emlékező írás Bakó Endre Benedek Lászlóval készített interjúján alapul. Szerkesztette és kiegészítette:
Trencsényi László.
Erdélyi Gábort Berettyóújfaluban
ezrek ismerték és tisztelték, nevének ma is patinás csengése van a városban.
Azt is mondhatnánk, hogy kevesebben vannak a bihari településen, akiknek
tanítványi vagy szülői minőségben ne lett volna vele találkozása. A
városban minden évben kiosztják az Erdélyi Gábor-díjat a város kultúrájáért és
művelődéséért végzett munkáért. Az elismerést először posztumusz
maga a névadó kapta meg 2000-ben.
Nagyváradról származott, ott járt
elemi iskolába, majd Nagykőrösön tanítóképző intézetbe.
1939-ben kapott tanítói
oklevelet. Berettyóújfaluban kezdte nevelői pályáját, de nem sokáig
dolgozhatott, mert a világháború közeledtével behívták katonai szolgálatra.
Mint érettségizett embert, hamarosan tiszti iskolába küldték. Zászlósként
szolgált a második világháborúban az orosz fronton 1943-tól 1945 tavaszáig.
Akkor fogságba esett, ahonnan jó néhány év múlva eléggé legyengülve tért
haza Berettyóújfaluba. Legendás történetét ő maga mesélte. A
hadifogság hónapjai során a cseremiszek közt szorgalmasan gyűjtötte a
hazai ízekre emlékeztető pentaton dalokat. Csizmaszárába rejtve hozta haza
a kottákat a szabadulás után – egészen Csapig, a határállomásig. Ott, az utolsó
ellenőrzőponton a lábbeli megtetszett az orosz határőrnek, leparancsolta
a lábáról, így a titokzatos kézirat is lelepleződött, elkoboztatott.
Ő maga ép bőrrel megúszta.
Nevelői hivatását ott
folytathatta, ahol kezdte, vagyis ahonnan elszólították katonának, az 1. számú
iskolában. Rövidesen letartóztatták. Valami gyerekcsínyt fújtak fel politikai üggyé,
ami neki három év szabadságába került. Életének erről a
mélypontjáról később is csak szűkszavúan volt hajlandó beszélni.
Tiszalökön kitanultam a
gömbvasszerelő szakmát, kétszer annyit kereshettem volna vele, mint egy
pedagógus. Visszatértem azonban a pályára, az 1-es számú iskolában kaptam
állást, ahol 1939-ben kezdtem, s ahol a remek pedagógus és ember, Fehér
Istvánné volt az igazgató – emlékezett erre az
időre.
Ezután már nem zaklatták, nem is
adott rá alkalmat. Óvatos volt, nem politizált, elfogadta a helyzetet olyannak,
amilyen, beletemetkezett a munkába. Meg is becsülték érte, több kitüntetésben
részesítették. Született pedagógusként nem a kitüntetésekben látta pályájának
igazi jutalmát, hanem abban a köztiszteletben, a felé áradó szeretetben, ami
mindenhonnan sugárzott rá. Negyvenkét év alatt körülbelül ötezer gyereket
tanított, s bár azokban az években sokan elvándoroltak Berettyóújfaluból, akkor
is rengetegen maradtak a tanítványai közül. Mondta is, hogy neki kétszer annyi
idejébe telik megjárni a hivatalt vagy a boltot, mint másnak, mert
lépten-nyomon meg kell állnia két szóra. Hamarosan igazgatóhelyettes lett, mert
kitűnő pedagógus volt, egészen 1960-ig töltötte be ezt a vezető
beosztást. Abban az évben – mert becsülték mind a kollégái, mind a felettesei –
felkérték, vállalja el a József Attila Általános Iskola igazgatói állását.
1965-ig volt a 2. számú Általános Iskola igazgatója, innen a nem sokkal
korábban épített 3. Számú Általános Iskolába került ismét tanárnak, s ott
dolgozott egészen 1981-ig, nyugalomba vonulásáig. Rajzot és éneket tanított,
tanítói oklevele mellé ugyanis időközben Nyíregyházán tanári képesítést
szerzett.
Emberi kiválósága abban volt,
hogy túl tudta magát tenni a szörnyű sérelmeken, nem vonult csigaházba,
nem lett cinikus, kiábrándult ember! Sőt egy város Gabi bácsija tudott
lenni! A tanítványai, a szülők és a település valamennyi pedagógusa
előtt szakmai és erkölcsi tekintélyt vívott ki magának. Egyéniségének egy
másik pozitív vonása az volt, hogy sohasem tolta előre magát, hanem mindig
az ügyet szolgálta, ami jött, válogatás nélkül. Alkatából hiányzott a
mindenáron való egyéni érvényesülés, az önmegvalósítás individuális szándéka,
egyszóval az önzés. Ha honismereti, múzeumi vagy zeneiskolai munka várt rá,
akkor annak élt, azt csinálta, méghozzá dinamikusan, példamutatóan. Szinte
hallom, amint mondja: „Menjünk, gyűjtsük be a leendő városi
múzeumba a feleslegessé vált paraszti eszközöket, hogy végképp el ne
kallódjanak!” Sohasem tétlenkedett. Rajztanári tudását különösen a 3.
számú iskolában kamatoztatta. Tanítványainak rendkívüli módon fel tudta kelteni
az érdeklődését, ezért is ért el országosan kiemelkedő sikereket.
Van két fontos kulturális
objektum Berettyóújfaluban, amelynek alapkövét, jelképes értelemben, ő tette
le. Az egyik a zeneiskola, a másik a Bihari Múzeum. Ha valaki Nagykőrösön
vagy akár a Debreceni Református Kollégium Tanítóképzőjében kántortanítói
oklevelet szerzett, az garancia volt arra, hogy zeneileg művelt ember
legyen, s legalább egy hangszeren játsszon. Gabi bácsi rendkívül szépen tudott
orgonán játszani és hegedülni. De jött az államosítás, nem kántorkodhatott
tovább. Zenei kötődése azonban nagyon erős volt, ezért is végezte el
az ének szakot. Természetes hát, hogy azonnal segítségére sietett a
zeneiskolának, mely a hajdúböszörményi zeneiskola fiókjaként indult, s
felajánlotta, hogy délután és este a zeneiskola megkap egy-két tantermet.
1959-et írtunk ekkor. A zeneiskola aztán 1963-ban önálló intézménnyé vált.
A 3. számú iskolában Makai Mihály
kolléga vezetésével működött a zeneiskola fúvósrészlege. Gabi bácsi ezt is
felkarolta. Ő maga minden hangversenyen jelen volt, a tehetséges
tanítványokat személyesen irányította a zenekarba. A nagy fia rézfúvós volt,
családi alapon is motivált tehát. Ebből a tanszakból vált híressé a
fúvószenekar Kovács Kálmán vezetésével. Kétévenként rendeztek országos
versenyt, az újfalui fúvószenekar négyszer egymás után első lett.
Mint lelkiismeretes falusi,
kisvárosi pedagógus, rendszeresen eleget tett családlátogatási
kötelezettségének, ismerte tehát tanítványainak az otthoni hátterét, a szüleit
is. S mint művelt és elkötelezett értelmiségi felismerte, nem szabad
hagyni, hogy az egykori paraszti életmód, a falusi gazdálkodás tárgyi emlékei
és népművészeti eszközei veszendőbe menjenek. Össze kell őket
gyűjteni az utókor számára. Néprajzi szakkört szervezett az iskolában, s
rengeteg tárgyi emléket gyűjtetett össze a tanítványaival. Rövidesen egy
nagy ház padlása tele lett kerámiatárgyakkal, rokkákkal, mángorlókkal, vasalókkal,
szőttesekkel. Ezért mondhatjuk, hogy a Bihari Múzeum anyagának
megalapozásában oroszlánrésze volt. Rendkívül szerencsés körülménynek mondható,
hogy 1974-ben, amikor megérett a helyzet az önálló múzeum megnyitására, már
több száz helyben gyűjtött, értékes anyagot lehetett az épületbe vinni,
amiből azonnal kiállítást tudtak rendezni. Méghozzá olyat, amivel a
helyieknek nem kellett szégyenkezniük.
A szakemberek felismerték,
hogy egy múzeum akkor fejlődhet, ha a fiatalokkal megszerettetik a
gyűjtőmunkát, és felébresztik bennük a lokálpatriotizmust. Ezzel Héthy Zoltán, a Bihari Múzeum első igazgatója is
tisztában volt. Éppen ezért elhatározta, hogy minden nyáron 25-30 környékbeli
és helyi gyereknek honismereti tábort szervez, akik a szomszédos falvakba mennek
gyűjteni, különböző témakörökben. Ehhez megnyerte a fenntartó szervek
támogatását. Az idén már a 25. tábort szervezték. Az első néhány évben
Gabi bácsi is részt vett a munkában, előadásokat tartott, és személyesen
avatta be a tanulókat a gyűjtőmunkába. Sokat segített hasznos
tanácsaival, olykor manuális munkával is, a táborokat lezáró tablókat többször
ő rajzolta, készítette. Értett hozzá, hiszen rajztanár volt. Ezért is
lehet mondani, hogy Berettyóújfalu kulturális életének ezt a szeletét is támogatta.
Evidens tehát, hogy róla nevezték el a közművelődési díjat.
Gabi bácsi nagyon fontosnak
tartotta a lokálpatriotizmust. Egy helyen így beszélt róla:
Mert mi a hazaszeretet? Nem
beszéd, nem prédikáció, hanem megismerés és cselekvés. A nagyvilágot szóban
könnyű magasztalni, de aki túlnéz szűkebb hazáján, aki nem tud
beilleszkedni a környezetébe, az rendszerint más hazarészt vagy világrészt sem
tudna szeretni. Az ember folyton táguló, spirális körökből szervesen építi
fel a maga világát, s ha valahol megszakad a folyamat, az egész semmit sem ér.
Vagyis aki nem jó lokálpatrióta, az nem jó patriótának sem. Mert az ember a
lábát csak szilárd talajon tudja megvetni. Márpedig a szilárd talaj rétegei a
család, a baráti kör, a munkahelyi közösség, a környezet hagyománya,
szokásrendje. Aki ezeket lebecsüli, miközben látszólag magasabb értékekre
függeszti a szemét, az becsapja önmagát: nem tudna más értékeket sem becsülni.
Kiváló úttörővezető
volt. Erdélyi Gábor 1965 körül, már nem egészen fiatalon, nagy lendülettel
kapcsolódott be a mozgalomba, s korát meghazudtoló frissességgel a nyári
táborokban is részt vett. Az általa vezetett táborok mindig élményszámba mentek
a gyerekek számára, mert ő nem elégedett meg azzal, hogy a letáborozás
után naphosszat focizhattak a tanulók, vagy napoztak, tétlenkedtek, hanem már a
táborhoz vezető út minden nevezetes állomásánál megálltak, és ismerkedtek
a történelmi emlékekkel. A pihenés, a szórakozás is mindig nevelő célzatú
volt. Egyszóval olyan ifjúsági táborokat tudott szervezni, amelyek örökké
emlékezetesek maradtak a tanulóknak, részint a látvány, részint a hangulat
miatt. Minden tábor valóságos honismereti felfedezés volt. Hozzátartozott a
táborozáshoz a sütés-főzés, ilyen gyakorlati ismeretekre is tanította a
gyerekeket. Ezt is el kell mondani az ő életművét felidézve, mert a
gyerekek a táborok miatt is szerették és tisztelték. S ezt tudták a szülők
is. Résztvevője volt osztályával a szentesi Éneklő rajok találkozónak,
a Balázs Árpád zeneszerző kezdeményezte mozgalomnak. A korra és őrá
jellemző történet, hogy a megyei selejtezőn majdnem elbukott a
csoportja – mert az utolsó szám előtt az osztály, az úttörőraj minden
tagja elővette széke mellől hangszerét, és zenekísérettel fejezték be
műsorukat, ám a szigorú helyi zsűri ezt megkifogásolta mondván: „nem
zenélő rajok, hanem éneklő rajok versenye ez!” A központi
szervezők óvták meg a döntést, így jutott el Gábor bácsi és csapata mégis
a délalföldi városba.
Maga is kezdeményező volt.
Megszervezte 1978-ban az I. országos úttörő népzenei fesztivált. (Ez az
időszak a debreceni úttörőházban a híres-nevezetes Délibáb együttes
prímásának, Joób Árpádnak, a későbbi nyíregyházi
egyetemi tanárnak vezetésével működő Csobolyó együttesnek fénykora
volt, s sorra alakultak, támadtak fel iskolákban, művelődési házakban
népzenei hangszeres együttesek. Minden megye delegálhatott csoportot, fényes
seregszemle volt ez akkor, a városi művelődési központban Béres János
elnökölte a zsűrit. Emlékezetes szemléje volt a fesztivál megnyitója,
amikor a résztvevők házuk tájáról származó pogácsakölteményeket tálaltak a
beregi abrosszal terített asztalra.
Napközis csoportjával vívta ki a
részvétel jogát a csillebérci művészeti táborokba. Kiváló rajzosai pedig a
zánkai Gyermekalkotások Galériájának kincseit gyarapították.
Remek kertész hírében is állt,
amit saját kertje bizonyított. Sokoldalú ember volt. 1994-ben
„Berettyóújfalu Városért” kitüntetésben részesült. Az önkormányzat indoklása
szerint: „Négy évtizedet meghaladóan fejtett ki példás pedagógiai
tevékenységét. Hitét és lelkesedését a hadifogság és internálás évei sem tudták
megtörni. Felejthetetlen érdemet szerzett a város zenei, művészi
kultúrájának megteremtésében, az értékek megmentésében a múzeum létesítése
révén. Számára a szülőföld – a hely, az emberek iránti mély szeretet – az
éltető erő.”
A város a jeles férfiú
születésének centenáriumára az esztendőt Erdélyi Gábor Emlékévvé
nyilvánította.
A szerzőről: Trencsényi László
Az írás forrása:
Taní-tani Online | A
szabad pedagógiai gondolkodás fóruma