GRAMOFON KÖNYVEK 2020*
(A könyv 2.
fejezete)
„A
JAZZ AZ ÉLETEM”
Beszélgetés
a nyolcvanéves Berkes Balázzsal
Aligha van a hazai jazzmuzsikusok és -rajongók táborában bárki is, aki
ne találkozott volna a nagybőgős Berkes Balázs művészetével. Ma
is aktív, pedig ott volt a modern magyar jazz bölcsőjénél az 1950-es évek
közepén, és végigjátszotta az azóta eltelt több mint hat évtizedet. Ez a
szimpatikus, halk szavú ember szívesen mesélt sokszínű, változatos és
gazdag zenei pályájáról, kedvenc muzsikusairól, a zeneoktatás fortélyairól,
érdekes passzióiról. Exkluzív születésnapi interjú a Gramofonban.
– Felmenőid
miatt egyértelműnek tűnt-e számodra a zenei pálya?
– Nem
egészen. Igaz, hogy édesapám, dr. Berkes Kálmán neves klarinétművész-tanár
volt, akinek klarinétiskoláját ma is használják – világviszonylatban is. A zene
állandóan jelen volt családunkban, hiszen apám rendszeresen kamarazenélt
hivatásos és műkedvelő barátaival. Édesanyám a Villányi úti Szent
Imre-templom kórusában énekelt. Öten vagyunk testvérek, mindegyikünk tanult
zenét. Kálmán fivérem folytatta az apai örökséget, mint klarinétművész és
karmester negyedszázadig tevékenykedett Japánban, ma pedig a Győri
Filharmonikusoknál művészeti vezető és karmester. Anikó hegedűtanár,
zeneiskolai igazgatóhelyettesként ment nyugdíjba, Kati hárfát tanult, és a
hanglemezgyárnál volt zenei rendező, Mária pedig egy nemzetközi zenekar
brácsása a Kanári-szigeteken. Én viszont háromévi csellózást követően
tinédzserként abbahagytam a zenetanulást, és csak 18 évesen „tértem meg”.
Jobban érdekelt a sport, és nem is a zenei pályát választottam élethívatásul:
állategészségügyi technikumot végeztem. Érdekes, hogy véletlenül akadt a
kezembe egy vállalati „bulin” a bőgő, de ez a pillanat egész
jövőmet eldöntötte. Lényegében a jazz vezetett vissza a klasszikus zenéhez
is. 1957-ben felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
nagybőgő szakára, ahol 1962-ben végeztem. Ráérezve a zene varázsára szorgalmasan és módszeresen
tanultam, mégpedig Tibay Zoltánnál, aki az Operaház
legendás bőgőse volt. Jazzt persze abban az időben csak
autodidakta módon lehetett elsajátítani.
– Kik
voltak az első példaképeid?
– Külföldi
jazzfelvételekhez úgyszólván szinte lehetetlen volt hozzájutni az 50-es
években, de még később sem volt könnyű. A kelet-európai
országokban Willis Conover „Music USA” nevű
rövidhullámú rádióadásait hallgatva jutottunk rengeteg jazz élményhez.
Mindannyian az amerikai jazz bűvöletében éltünk, ez jelentette számunkra a
szabadság érzetét. Első kedvenceim Percy Heath, a
Modern Jazz Quartet bőgőse, a nálunk
kevésbé ismert West Coast zenész, Leroy
Vinnegar, majd a rendkívül sok formációban
foglalkoztatott zseniális Paul Chambers voltak.
Ugyancsak nagy hatással volt rám a korai időkben a mára már szinte
teljesen elfeledett Oscar Pettiford is, akit a
„bőgősök Charlie Parkerének” tartottak. Érthető okokból azonban
az első olyan bőgős, aki azt a soundot
produkálta, amit én a Conover műsorok hallatán kerestem, egy itt
fellépő belgrádi zenész, Bosko Vukosavjevic volt, 1959-ben. Őt még a lakásomra is
meghívtam, és zenész barátaimmal egy kis „workshop” keretében próbáltunk
tanulni tőle. Még fotókat is készítettünk pengetés-technikájáról. Azt
hiszem, hogy jogosan vagyok büszke arra, hogy ezt itthon én sajátítottam el és alkalmaztam
elsőként.
Egyébként a
kezdet kezdetén – úgy 1955 körül – pesti „jazzfertőzött” zenészbarátaimmal
a Modern Jazz Quartet és a George Shearing
együttes játékát próbáltuk utánozni. Káldor Péter vibrafonon játszott, Szervánszky Gábor zongorázott, Palkó Barna dobolt, és én
bőgőztem.
Természetesen
egész pályám során odafigyeltem a szakma elitjére,
és boldog voltam, ha külföldi fesztiválokon, de akár itthon is megcsodálhattam
az olyan kiválóságokat, mint például Eddie Gomez, aki
több mint tíz évig játszott Bill Evansszel. Vele többször is találkoztam,
Poritól Debrecenig, és barátságot kötöttünk. Legutóbb pár hete a Chick Corea-trió fellépését
követően találkoztunk ismét.
– Abban az
időben, sőt még ma is szinte lehetetlen jazzből megélni. Te
hogyan tudtad az egzisztenciális kérdést megoldani?
– Szerencsém volt, mert 1962-től tizenhat éven át a rádióban
dolgozhattam, először az MRT Tánczenekarában, majd a Stúdió 11-ben. Ekkoriban a bőgő mellett a basszusgitár
lett a fő hangszerem, amit az akkori vezetőség az aktuális zenei
igényekhez leginkább illeszkedőnek tartott. Ez a státusz rendkívül sok és
változatos elfoglaltsággal járt. Film- és hanglemezgyári munkák, tv-felvételek, hazai és külföldi koncertek. De igazi jazzt csak e
mellett játszhattam, gyakran a magánélet rovására. A Gonda János nevével
fémjelzett jazzoktatás 1965-ös megindításától a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakiskola Jazz tanszakán, majd 1993-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Jazz tanszékén tanítottam, egészen nyugdíjba vonulásomig. Mindig szigorúan ragaszkodtam a gondos megalapozáshoz, a
precíz tanmenethez, a stílustanulmányokhoz, mert azt vallom, hogy nem elég a vonzalom és az ambíció, a szakmai ismeretek
elsajátítása nélkülözhetetlen. Hogy aztán ki mit tesz hozzá, mikor válik ez
igazi művészetté, az a tehetségen és még sok más tényezőn is múlik:
szorgalom, szerencse, partnerek stb. Én mindent megmutattam nekik, apró
fogásokat és műhelytitkokat is, rajtuk múlt, hogy mit hasznosítottak mindebből. Olykor voltak vitáim neves
jazz-zenész tanártársaimmal is, de azt hiszem, az élet engem igazolt. A
legfiatalabb generációt leszámítva a jazzbőgősök háromnegyede nálam
tanult, és az eredmények önmagukért beszélnek.
– Téged
„zenei mindenevőként” tartanak számon. Milyen felállásban szeretsz
leginkább szerepelni?
– Természetesen a kisegyüttesek a kedvenceim, a duóban és
főleg a trióban érzem magam a legjobban. Az utóbbi formációban a
bőgős középen helyezkedik el, a zongora és a dob között, ami ideális
számára, hiszen így adhatja-veheti leggördülékenyebben a zenei kártyalapokat a
partnerek között. Egyébként pedig lehet szó bármilyen formációról, akár bigbandről is, lényegében mindegyiknek trió a magja.
Hálás vagyok zongorista barátaimnak, Fogarassy
Jánosnak, Garay Attilának, Vukán Gyurinak, akiktől elsajátítottam a
jazzjáték lényegét. Nem véletlenül aposztrofáltak „mindenevőnek”, hiszen
játszottam nagyzenekarokban, kisebb együttesekben, hírneves hazai és külföldi
szólistákkal, részt vettem fesztiválokon, versenyeken. Volt olyan rádiós
jazzverseny, ahol a tizenkét induló zenekarból nyolcban én voltam a
bőgős. Minden stílusirányzatban kipróbálhattam magam, a hard-boptól a latin zenéig, a poptól a cross-overig,
sőt még a free-től és avantgárdtól sem riadtam vissza. Számos
felkérés érkezett az Országos Filharmóniától és az Interkoncerttől
is. Csak egy példa a sok közül: 1976-ban Benny Goodman nagynevű zongoristája, Teddy
Wilson egyedül járta Európát, és helyi ritmustandemekkel dolgozott.
Kőszegi Imrével engem kértek fel kíséretére. Két frenetikus koncertet
játszottunk végig vele, óriási sikerrel: egyet az Erkel Színházban, a másikat
pedig a Nagykanizsai Jazzhétvégén. De hasonló felkérés volt a világhírű
fekete-amerikai énekegyüttes, a Golden Gate Quartet
kísérete is, amely voltaképpen egy hazai koncertkörút volt.
Rengeteg formációban dolgoztam, és a sok hazai fellépés mellett rangos
fesztiválokon is játszhattam, Varsótól Prágáig, Havannától Palermóig. Egyik
legemlékezetesebb fellépésem az első Prágai Jazzfesztivál volt 1964-ben,
ahol a magyar színeket képviselhettük. Pitó Tibor
zongorázott, Kovács Gyula dobolt, Szirmay Márta énekelt, és én
bőgőztem. Négyszer hívtak meg Montreux-be, ahonnan 1968-ban a Tomsits-együttessel elhoztuk a „Kritikusok díját” is. Az is
kiemelkedő élmény volt, hogy ifjúkorom bálványával, minden idők legnagyobb
rádiós műsorvezetőjével, Willis Conoverrel több alkalommal
személyesen is találkozhattam. Csak néhány név, akikkel alkalmam volt együtt
játszani: Art Farmer, Kai Winding,
Paquito D’Rivera, Steve
Grossman, Tony Scott, Ted Curson, Frank Foster, Albert
Mangelsdorff, Anette Lowman (neves amerikai énekesnő) vagy Kenny Wheeler. Ami pedig a jazz
hazai művelőit illeti, nem sokan lennének azok, akikkel nem
játszottam.
– Jóllehet
igen változatos, sokszínű zenei pálya áll mögötted, tevékenységed
évtizedeken át mégis Vukán Györgyhöz kötődött.
– Aligha
van a műfaj hazai történetében olyan partneri és baráti kapcsolat, mint a
miénk, amely több mint fél évszázadon át egészen Gyuri haláláig tartott. Még a
legendás Dáliában találkoztunk. Én már viszonylag ismert zenész voltam, ő
pedig orvostanhallgatóként mint szerény amatőr zongorista kérte, hogy
játszhasson. Még arra is emlékszem, hogy az akkoriban divatos John
Lewis-kompozíciót, a Djangót játszottuk először
együtt. Azonnal éreztem benne a komoly elhatározást, amit fényes pályája
igazolt később. Több formáció is működött Gyuri vezetésével,
amelyekben játszottam, de két trió vált igazán ismertté, már csak hosszú
fennállása miatt is. A korábbi a Super Trió volt,
amelynek nem mi adtuk ezt a bombasztikus nevet. Történt ugyanis, hogy meghívást
kaptunk Athénba, ahol az Akropolisz tövében, a Plaka
nevű mulató-negyedben lévő jazzklubban játszottunk. A tulajdonos
hirdette így fellépéseinket, majd, amikor a Columbia lemezszerződést
ajánlott, megmaradt a név, amit aztán évtizedekig használtunk. Ebben
Kőszegi Imre dobolt. A másik, a Creative Art
Trió 1990-ben indult, és ott a dobos a jóval fiatalabb Balázs Elemér volt.
– Hasonlóan
a Vukán Györgyhöz fűződő kapcsolatodhoz, Gonda Jánossal is sokat
dolgoztál, olykor játszottál is együtt.
– Jancsit
még Gyurinál is korábban ismertem meg, hiszen ő akkor végzett a
Zeneakadémián, amikor én elsőéves voltam. A jazz iránti vonzalom azonnal
összekötött bennünket. Elsőként Pernye Andrással és velem osztotta meg
gondolatait, terveit a jazzoktatásra vonatkozóan, és a jazztanszak
megalapításakor, 1965-ben azonnal meghívott, hogy az első
jazzbőgőtanár legyek. El lehet képzelni, hogy mekkora kihívást
jelentett ez nekem és tanártársaimnak is, hiszen ennek a fajta
oktatásnak semmilyen előzménye nem volt mifelénk… A Gonda János
vezette különféle formációkban is játszottam. Duófelvételeink például a
Képek-Emlékek című lemezalbumon jelentek meg.
– Lemezfelvételek,
„hangzó örökség”?
– Sok
évtizedes munkásságom alatt rengeteg felvételen játszottam, ezeknek persze csak
töredéke került lemezre. Nem kell magyaráznom, hogy az ún. LP-korszakban milyen
nagy nehézségekbe ütközött egy lemez kiadása. Azért így is játszottam mintegy
harminc nagylemezen, és közreműködtem legalább ötven CD-n. Tömérdek koncert-
és fesztiválfelvétel lehet az archívumok mélyén itthon és külföldön. Éppen
nemrégiben sikerült egy csaknem húsz éve készült koncertfelvételt felfedezni és
kiadni, amelyen a Creative Art Trió a
Gershwin-centenárium alkalmából a nagy komponista hét szerzeményét játssza.
Saját nevemen csak egy lemezem létezik, az is zenészbarátaim biztatására
született 1994-ben. Soha nem forszíroztam, hogy zenekarvezetőként saját
lemezt jelentessek meg, mert az én véleményem szerint a bőgő
mégiscsak kísérőhangszer. A „Forever” nem is
szólólemez, hanem szerzői, tehát saját kompozícióim kerültek rá, de
ugyanúgy trióban játszunk. Igaz egy kicsit többet szólózom, mint a CAT más
lemezein.
– „Csapott-vállú”
bőgőd annyira különleges, hogy volt, amikor a letámasztott hangszer
árulta el számomra, hogy azon az estén te fogsz játszani…
– Ez egy
közel 250 éves olasz mesterbőgő mintájára készült, eredetileg
kamarazene-játékra szánták. Nagyon szeretem, és ragaszkodom hozzá. Sokan
megcsodálták, és kipróbálták az évtizedek során itthon és külföldön…
Berkes Balázs (cziffrafesztivál.hu)
– Ma is
aktívan muzsikálsz, és változatlan érdeklődéssel figyeled a műfaj
fejlődését, újabb zenészek felbukkanását.
– Minden
hétfőn Pintér Zoltán zongorista barátommal játszom a városmajori Mezzo étteremben, ahol – még John Bull Pub korában –
Gyurival vagy két évtizedig duóztunk. Halálával a Creative
Art Trió ugyan megszűnt, de Creativ B Trió néven
alkalmanként fellépünk úgy, hogy Balázs József foglalja el az elárvult
zongoraszéket. Azt tartjuk, hogy „aki A-t mond, mondjon B-t is”. Végül is van
három Balázs – kettő „elölről”, én „hátulról”, ez is indokolta a
névválasztást. Alkalmanként meghívnak különféle fellépésekre, amelyeknek
örömmel teszek eleget. Különösen megtisztelő számomra, ha fiatalok hívnak,
mert igazán sokat tanulhatok tőlük. Egyébként is öröm látni-hallani az új
generációk hangszertudását, tájékozottságát. Sokkal könnyebben jutnak hozzá
minden szükséges információhoz, mint mi annakidején, és igazán kinyílt számukra
a világ. Nagy örömömre meghívást kaptam az idei Debreceni Jazzfesztiválra, ahol
Maloschik Róbert ötletére úgynevezett „Artist in Residence” leszek. Ez azt
jelenti, hogy mind a négy napon felléphetek más és más stílusirányzatot
képviselő formációkkal. Első nap a Debreceni Jazz Együttesben
bőgőzök, majd az említett CBT felállás következik a
Balázs-fivérekkel. Harmadik napon két gitárossal,
Gyárfás Istvánnal és Juhász Gáborral játszom, végül pedig a Debrecen
Dixieland Jazz Banddel muzsikálok. Nem zenei elfoglaltság ugyan, de pályámhoz
kapcsolódik annak a hihetetlen mennyiségű dokumentumnak, fotóknak,
újságcikkeknek, hangfelvételeknek a rendezése, amely hat évtized alatt
felhalmozódott. Nem is haladok vele annyira, mint szeretném…
– Kitüntetések,
díjak?
– Szinte
az elsők között, már 1998-ban megkaptam a Magyar Jazz Szövetség Szabó
Gáborról elnevezett díját, amelynek rangját nemcsak az adja meg, hogy a
legmagasabb szakmai elismerést jelenti, hanem az is, hogy tényleg a magyar
jazzelit tagjai kapták meg az alapításától eltelt negyedszázad során.
Kitüntettek a Liszt Ferenc- és a Weiner Leó-díjjal is, a kisebb elismeréseknek
pedig se szeri, se száma. Hetvenedik születésnapomra két kitüntetésben is
részesültem. Megkaptam a Magyar Zene- és Táncművészet Kiemelkedő
Előadóművésze kitüntetést, oktatási tevékenységemért pedig az
Artisjus-díjat. De korábban már a Magyar Köztársasági Érdemrend
tisztikeresztjét is megkaptam. Ha elgondolom, hogy mindezek korábban
elképzelhetetlenek lettek volna egy jazzmuzsikus számára, akkor elmondhatom,
hogy elégedett vagyok. Nem vágytam sohasem kitüntetésekre, még
növendékeimtől sem vártam elismerést vagy hálát, de ha mégis kaptam, az
természetesen jólesett.
– Jóllehet
családapa vagy, és hivatásod, a hangszeres játék és az oktatás is lekötötte
minden idődet, de volt-e, van-e valamilyen hobbid?
– Már
gyerekkoromban is igen erős vonzódásom volt a természet, az erdő
felé. Ha csak lehet, mind a mai napig is minden ún. „szabadidőmet” a
természetben töltöm. Van a Pilisben egy erdőszéli kis kertünk, ahogy
nevezem „előretolt bástya” az erdők, a hegyek felé. Így tehát a
kertészkedés és a kisebb-nagyobb kirándulások között osztom meg a városon kívül
töltött időt. Mindkét elfoglaltság remek fizikai és szellemi
feltöltődést jelent. Talán meglepő, de nagyon érdekelt az észak-amerikai
indiánok élete, messze túl a gyermekkori romantikán – Cooper vagy May Károly
könyvein. Barátaimmal, akik között talán Juhász Árpád, világjáró geológus,
tv-személyiség a legismertebb, évtizedeken át „indiánoztunk” télen-nyáron. Vele
még mindig rendszeresek hétvégi kirándulásaink. Nem is lenne kerek az évünk, ha
az őszi szarvasbőgés egyszer is kimaradna! Családom is élvezte a
városból való kiszakadást. Két lányom persze időközben felnőtt, és ma
négy unoka boldog nagypapája vagyok.
(Gramofon, 2017. nyár)
„A HANG A LÉLEK MEGSZÓLALÁSA”
Balázs
Elemér 50 éves
Balázs Elemér (balazselemergrop.hu)
Balázs Elemér, a
középgeneráció egyik legkiemelkedőbb jazzmuzsikusa, az idén töltötte be
50. életévét. Nem pusztán dobos, aki a ritmusalapot biztosítja zenésztársai
számára, hanem komponista, hangszerelő, zenekarvezető, emellett
természetesen férj, apa, jó barát és megnyerő személyiség is. Vele
beszélgettünk – nemcsak a muzsikáról.
– Hogyan
lehet sokirányú érdeklődését, szenvedélyesen szeretett hivatását
összeegyeztetni a magánélettel?
– Nem
könnyű, de több évtizedes rutinom van már ebben. Boldog házasságban élek,
feleségem nagyon megértő a rendkívül hektikus jazz-zenészi pálya iránt.
Talán a tizenhét éves Elemér fiam éppen ezért akar inkább komolyzenész és
komponista lenni…? Tény, hogy a klasszikus és kortárs
zene érdekli jobban, bár igazán „blikkfangos” intrókat
írt a zenekarom, a Balázs Elemér Group (BEG) tizenötödik születésnapja
alkalmából készített, Örök szerelem című lemezemen közreműködő
Budafoki Dohnányi Zenekar számára. Kiváló zongoraművésznek ígérkezik, az
ötvenedik születésnapi koncertemet egy barokkos hangvételű darabbal
nyitotta meg a MOM Kulturális Központban. Egyébként a Bartók Béla
zeneművészeti szakközépiskola harmadéves tanulója zongora és zeneszerzés
szakon.
– Köztudott,
hogy öccse, Balázs József is neves zongorista, akinek két saját együttese is
van: a kvintettje és a hattagú East Gipsy Band. Úgy tudom, Balázs János zongoraművész is a
tágabb családhoz tartozik.
– Öcsém
komponistaként is jelentős, nem beszélve a hangszerelői
munkásságáról. Ebben a vonatkozásban is óriási szerencsém van, hiszen mindhárom
különleges zenei „kirándulásom” során felbecsülhetetlen segítséget nyújtott.
Ezek voltak a Contemporary Gregorian Dés Lászlóval, a reneszánsz zenét feldolgozó Early Music album – többek között Pergolesi és
Palestrina műveiből – a neves katalán énekesnővel, Núria Riallal, valamint a Magyar
népdalok Szalóki Ági és Palya
Bea közreműködésével. Balázs János is rokonom. Őt aligha kell
bemutatni a Hegyvidék olvasóinak, hiszen gyakori vendég a MOMkult-ban,
elég csak a jövő tavasszal harmadízben sorra kerülő Cziffra
György Fesztiválon játszott rendkívül aktív szerepére gondolni. Országosan is
jól ismert, klasszikus zongoraművész, különösen Chopin és Liszt
műveinek avatott tolmácsolója.
– Bár ön a
főváros nyolcadik kerületében lakik, különleges a Hegyvidékhez való
kötődése. Honnan datálódik ez?
– Csaknem
negyed évszázadon keresztül voltam Vukán György Creative Art Triójának dobosa. Gyuri – barátom és mesterem
– itt lakott, a tizenkettedik kerület díszpolgára. Gyakran játszottunk a MOMkult-ban, itt volt az egyik legutolsó nyilvános
szereplése is, 2013 tavaszán. Annyira megszerettem mind a színháztermet, mind
pedig a kupolát, hogy saját exkluzív nagykoncertjeimet is ide szerveztem. Itt
volt a New BEGinning és az Örök szerelem lemezek
bemutatókoncertje, az idén pedig ugyancsak itt ünnepeltük meg az ötvenedik
születésnapomat több mint harminc jazz-zenész részvételével. De játszottam itt
a Trio Midnighttal is, a
kupolában pedig a Vukán-emlékesten és Szulák Andreával is felléptem. Örömmel
tettem eleget minden meghívásnak, akár olyan kis klub részéről is, mint
amilyen a Ráth György utcai Nyitott Műhely. Az itteni fellépéseim közül
felejthetetlen emlék Tommy Vig
vendégszereplése hazatelepülése előtt, 2006 elején, vagy Tony Lakatos
frenetikus koncertje 2013 őszén, és persze az Early
Music album hazai premierje. Természetesen nem feledkezhetem meg másik kiváló
barátomról és pályatársamról, Berkes Balázsról sem. Sok formációban játszottunk
együtt, de a legfontosabb Vukán Gyuri már említett Creative
Art Triója volt. Ezt folytatjuk CB Trió néven, az elárvult zongoraszéken Józsi
öcsémmel. Nos, ez is kötődésem a Hegyvidékhez, hiszen Berkes Balázs is itt
lakik.
– Szülei
felmenői mindkét ágon zenészek voltak ugyan, de dobos nemigen akadt
közöttük. Mitől vonzódott ehhez a hangszerhez?
– Nem
tudom megmondani, de arra jól emlékszem, hogy úgy hároméves koromtól kezdve
ellenállhatatlan vonzódást éreztem minden „zajkeltő” eszköz iránt. A
rádióban hallható zenére kezem-lábam járt, a fedőket cintányérként
használtam. Apám és nagybátyám is felfigyeltek erre, és azzal kísérleteztek,
hogy különféle ritmusképleteket doboltak az asztalon, amiket én
visszatapsoltam, vagy visszaidéztem hiba nélkül. Így aztán már hatévesen
elkezdtem a dobtanulmányokat a Vasutas zeneiskolában, Kőszegi Imre, majd
Gáti József irányításával. Ezt követően a jazz tanszak
előképzőjének számító Postás zeneiskolában Nesztor Iván tanítványa
voltam. A Vörösmarty Gimnázium másodikos tanulójaként Gonda János segítségével
bekerülhettem a jazz tanszakra, ahol a legendás Kovács Gyula tanított.
– Több
mint három évtizedes zenei pályája során számos híres jazz-zenésszel játszott,
kötött tartós barátságot. Kik a legismertebbek?
– A külföldi szereplések, különösen a fesztiválok
sok kapcsolatfelvételre adnak lehetőséget. Csak egy érdekes példa: amikor
Belgiumban indultunk egy jazzversenyen, harmadik helyezettek lettünk, az
első díjat egy amerikai tenorszaxofonos, Tim Ries
nyerte el. Nagyon összebarátkoztunk, és amikor később Ausztriában
vendégszerepelt a Rolling Stonesszal – amelynek a fúvóskórusában játszott –,
felhívott, hogy átugrana hozzánk. Épp a Nyitott Műhelyben tudtunk
szervezni közös koncertet, és ezzel egy tartós barátság vette kezdetét. Saját
kompozícióval is megtisztelt, Brother Elemér címmel.
Számos alkalommal fellépett velünk itthon, sőt később Amerikában és
Kanadában is. De említhetem Pat Methenyt, Rick Margitzát – vele nemrég
turnéztunk itthon és külföldön –, Dave Liebmant, Joe Lovanót, Lew Tabackint vagy Joshua Redmant is.
– Saját
együtteseivel sok lemezt készített, azoknak a száma pedig, amelyeken
közreműködött, bizonyára még több.
– Valóban,
a saját albumaim száma is több tucat, amelyeken pedig sidemanként
szerepeltem, csaknem száz! Most folynak a BEG következő lemezének
előkészületei. Öcsém és én jegyezzük a számokat, és az évtizedek óta
Franciaországban élő Gadó Gábor gitáros egy-két
szerzeménye is szerepel majd rajta, de lesz népdalfeldolgozás is.
Előreláthatólag januárban vesszük fel, márciusra tervezzük a lemezbemutató
koncerteket.
– Jazzberkekben
nagy feltűnést keltett, hogy a BEG tizenötödik születésnapjára nemcsak az
Örök szerelem CD készült el, hanem Somogyvári Péter tollából ugyanezzel a
címmel egy kiváló interjúkötet is napvilágot látott.
– Nagy
öröm volt számunkra ez a monográfia, annál is inkább, mert a hazai jazzirodalom
messze elmarad a még nálunk is sokkal kisebb nyelvterületeké, például a
skandináv országoké mögött. Ez az információkban rendkívül gazdag, mégis
olvasmányos kötet nem kevesebb, mint harminc interjút tartalmaz élvonalbeli
magyar jazz-zenészekkel és -szakemberekkel. Ők valamennyien a 2000-ben
alapított BEG korábbi – Juhász Gábor, Hajdu Klára – és mostani – Komjáti Áron,
Pecek Lakatos Krisztián – tagjai. Olyan zenészpartnerek is megszólaltak,
akikkel más formációkban játszottam, mint Babos Gyula, Szakcsi Lakatos Béla,
Berkes Balázs vagy Oláh Kálmán. Milyen jó lett volna, ha még Vukán Gyuri is helyet
kaphat köztük… Figyelemre méltó és megszívlelendő az olyan
jazzszakértők – Maloschik Róbert, a rádió
jazzszerkesztője, Pallai Péter
koncertszervező, jazzszakíró – véleménye is, akik mindvégig odafigyeltek
az együttes pályájára, és támogattak minket. Hosszú interjú készült velem is a
BEG történetéről, amelynek három szakaszát három terjedelmes
beszélgetésben mondom el az olvasóknak.
– A BEG
különlegessége, hogy miközben alapvetően hangszeres zenekar, nagy teret
kap benne az emberi hang.
– A hang,
legyen az instrumentumtól származó vagy emberi eredetű, a lélek
megszólalása. Végül is az első hangszer, az emberi lény első
közlésformája maga az emberi hang volt. Úgy éreztem, hogy az emberi hang
számára, szinte hangszerként is, helyet kell biztosítanom a zenekarban,
sőt – ami szokatlan gyakorlat – mindkét nembeli énekest kellene
alkalmazni, akik nemcsak szöveget énekelnek, hanem sokszor a háttérvokált is biztosítják. A férfi- és a női hang
kontrasztja különleges hangzásvilágot hozott létre, nemkülönben a hangszerek
kombinációja, ami szinte a zenekarom védjegyévé vált. Eddig három énekesnő
váltotta egymást, először Hajdu Klára, majd Szőke Nikoletta énekelt,
most pedig Kiss Flóra. A férfihang először Winand
Gáboré volt, majd Szakonyi Milán következett. A hangszeres művésztársak is
változtak a csaknem két évtized során, a BEG új kezdete óta létező
felállásban Komjáti Áron gitározik, Pecek Lakatos Krisztián bőgőzik,
Czibere József kezeli a mindenféle ritmushangszereket, öcsém, Balázs József zongorázik,
én pedig dobolok.
– A magyar
jazz-zenészek napjainkban már ugyanazt a fontos kulturális küldetést töltik be
külföldön, amit hajdanában az operaénekeseink, a szimfonikus zenekaraink és a
klasszikus zenét játszó zongoraművészeink.
– Így
igaz. A jazz is az országimázs része lett, mi is hazánk jó hírét növeljük a
világban. Erről igazán az amerikai és kanadai turnéink győztek meg,
bár a különböző európai országokban is nagyon jó fogadtatásban volt
részünk. De a tengerentúli közönséget, ahol a jazz bölcsője ringott, még
inkább elbűvölte mind az East Gipsy Band, mind a BEG különleges hangzásvilága, amely nem
az amerikai kliséket utánozta, hanem a mi kultúrkincsünkre
alapozott, a jazz nyelvén megszólaló művészettel lepte meg az ottani
közönséget. Ezt sokkal többre becsülik bárhol, mintha kizárólag a nemzetközi jazzvilágban megszokott módon
játszanánk. Az öcsém zenekarában például nemcsak hegedűs van – mégpedig a
Cziffra fesztiválok rendszeres vendége, Sárközi Lajos –, hanem cimbalmos is,
egyes vokális számok pedig roma nyelven hangoznak el.
– Mit
jelent az ön számára a karácsony? Milyen emlékeket idéz fel ez az ünnepi
időszak?
– Nem
könnyű a megállás, hiszen nem kevesebb mint tíz
formációnak vagyok a tagja: a BEG, az East Gipsy Band, a harmincéves
Trio Midnight Oláh
Kálmánnal és Egri Jánossal, a CB Trió, a SzakcsiJr.
Trió, az Oláh Kálmán Sextet, a Pintér Zoltán trió, a Regály György trió, a Szulák Andrea kvintett és a Remember 80/81 együttes. Jellemző, hogy már a két
ünnep között, december 28-án is lesz koncertem a saját együttesemmel a Budapest
Jazz Clubban. De a karácsony szent: mind a család, mind pedig a vallás
szempontjából. Amikor még élt édesanyám, Vukán Gyuri barátom több mint tíz éven
keresztül nálunk töltötte a szentestét. Mi jelentettük neki a családot, nagyon
szerette anyám főztjét, különösen a halászlét. Nagyra tartotta, és
élvezettel hallgatta öcsém és fiam zongorajátékát, tanácsaival segítette a
fejlődésüket. Elemérnek ő volt a keresztapja. Csodálatos emlékek
fűződnek ezekhez az ünnepekhez, éppen úgy, mint a gyermekkori
karácsonyokhoz a hetvenes-nyolcvanas években. Az akkori ajándékok között voltak
zenész édesapám külföldről hozott lemezei: Chick
Corea, George Benson vagy Herbie Hancock albumai, amiket
szájtátva hallgattunk. Mi lett volna nagyobb ajándék egy muzsikuspalántának?
– Ön
szerint – kortól függetlenül – miért olyan fontosak nekünk az ünnepek,
különösen a karácsony?
– Ünnepekre
nagy szükségünk van. Mindenki igényli, hogy a nagy rohanásban, ami a mai embert
jellemzi – és ebben, mi, zenészek, még inkább „halmozottan hátrányos”
helyzetben vagyunk –, nagyon kell a megállás és a lelki egyensúly
megtalálása. A család mindennél fontosabb, és a karácsony valóban a család, a
Szent Család ünnepe is. Még akkor is, ha ez a szép ünnep is erősen kommercializálódott az elmúlt évtizedek során. A mai
gyerekek számára mégis ugyanolyan, mint nekünk volt évtizedekkel ezelőtt,
hiszen ők már ebben a világban nőttek fel. Fontos lenne, hogy az
emberek megértsék: nem az ajándékok sokasága, hanem a mély emberi érzések
teszik ezt az ünnepet oly fontossá. Ráadásul a mi kultúrkörünkben a karácsony
nem az a fajta „Merry Christmas”,
mint az angolszász népeknél, hanem meghitt családi ünnep, az elhalkulás, a
bensőséges érzelmek és gondolatok ünnepe. Olyan, mint egy szépséges,
méltóságteljes jazzballada…
(Hegyvidék,
2017. december 12.)
DZSESSZMECSERE
ÉS SZÜLETÉSNAPI KONCERT
Szakcsi
Lakatos Béla zongoraművész, zeneszerző
Szakcsi Lakatos Béla (Stekovics Gáspár felvétele)
Szakcsi Lakatos Béla Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas
zongoraművész és zeneszerző, a Nemzet Művésze, a magyar zenei
világ kiemelkedő képviselője. Szándékosan nem csupán a jazzt
említjük, hiszen sokoldalú tevékenységében a mainstream
jazz mellett helyet kap a világzene éppúgy, mint a szabad improvizáció és a
kortárs klasszikusok.
Sokféle műfajban kamatoztatta tehetségét: írt a
népzenében, a cigány folklórban gyökerező, bartóki hatást mutató
modern jazzt, musicalt, operettet, valamint improvizatív kortárs zenei
darabokat Kurtág György és Eötvös Péter tiszteletére. Legfrissebb tervei közt
bibliai témájú opera, pontosabban misztériumjáték komponálása szerepel,
amelyben a „tudás fája” a központi motívum. Bach, Mozart, Mahler vagy Bartók
zenéje örök szerelem számára, nemcsak szereti, de játssza is a klasszikusokat.
Oroszlánrésze volt és van mind a mai napig a jazz hazai
térhódításában. Generációk sorát nyerte meg a műfajnak, vezette be
rejtelmeibe. Felsorolni is nehéz, hány zenekarban játszott hosszú pályája során
itthon és külföldön, koncerteken, fesztiválokon és a lemezstúdiókban. Neve
fogalommá vált, mind a közönség, mind pedig a szakma tisztelete és szeretete
veszi körül. Külföldön, főleg Amerikában, az aktív jazzmuzsikusokat tekintve
a legismertebb név Magyarországról, több lemeze készült a jazz
szülőhazájában.
Minden stílusirányzatban otthonosan mozog. Ő volt az,
aki sikeres amerikai szerepléséről nemcsak az akkoriban rendkívül ritka Fender zongorával tért haza, de – nem kis feltűnést
keltve – először játszott itthon korszerű, fúziós jazzt. Azóta is
naprakészen ismeri a nagyvilágban ható zenei áramlatokat, nem véletlen hát,
hogy „anyanyelvi szinten” játszik, és készít lemezeket a hozzánk látogató
jazzikonok társaságában is, Jack DeJohnette-től
Chris Potterig.
Több mint fél évszázada él boldog házasságban feleségével,
Kati asszonnyal. Mindkét fiuk a zenészi pályát választotta: Béla és Róbert is a
hazai jazz-zongorázás jeles képviselője.
Szakcsi Lakatos Béla mindig a pesti oldalon lakott, zenei
tanulmányai és pályájának korai szakaszában fellépései is Pesthez kapcsolódtak,
de már régóta örömmel kel át a Dunán, hogy eleget tehessen a budai
kerületekből érkező meghívásoknak. Készségesen beszélt a XII.
kerülethez való kötődéseiről:
„Nagyon szeretem a Hegyvidék városrészt! Örülök, hogy az
elmúlt években véglegesen felkerült a főváros zenei térképére, amiben
oroszlánrésze van a MOM Kulturális Központnak. Olyan kimagasló
rendezvénysorozatok vonzanak ide nagy tömegeket nemcsak a pesti oldalról, de
vidékről is, mint az immáron hároméves Cziffra György Fesztivál, vagy a GetCloser Jazz Fest. Én is sokszor játszottam már a MOMkult-ban, akár a színházteremben, akár a kupolában. Az
idén tavasszal, a GetCloser jazzfesztivál keretében,
az improvizáció mibenlétét mutattuk be: Balázs János a klasszikus zene, Presser
Gábor a pop-rock, én pedig a jazz vonatkozásában. Nem véletlen, hogy
hetvenötödik születésnapi koncertemet is a MOMkult
nagytermében rendezzük meg október 31-én a legendás hírű, időközben
újjáalakult Rákfogó együttessel.
Természetesen más hegyvidéki helyeken is felléptem hosszú
pályafutásom során. Szívesen emlékszem a Budapest Kongresszusi Központban vagy
a Városmajori Szabadtéri Színpadon adott koncertjeimre éppúgy, mint arra,
amikor a svábhegyi Jókai Klubban, vagy a piciny, Ráth György utcai Nyitott
Műhelyben játszottam. Legutóbb például itt, a Dzsesszmecsere
című interaktív zenés beszélgetéssorozatban idéztük fel a hazai jazz
hatvanas-hetvenes évekbeli »aranykorát«. Örömmel
értesültem arról, hogy tovább bővült a kerület egyébként is bőséges
kulturális palettája, zenei rendezvényekre is kiválóan alkalmas színhelyeinek
száma az új Hegyvidéki Kulturális Szalon és a Felsőkrisztinavárosi
Keresztelő Szent János Plébánia közösségi házának megépülésével.
A kerülethez oly módon is kötődöm, hogy közeli jó
barátom volt Vukán György, a Hegyvidék díszpolgára, aki évtizedeken át,
haláláig itt lakott. Számos különleges – kétzongorás – koncerten és
lemezfelvételen szerepeltünk együtt. Én játszhattam el Gyuri Last Message című
kompozícióját az emlékének szentelt gyászmisén a városmajori templomban, majd
néhány hónappal később a Müpában rendezett
koncerten is.
Szívből kívánom a Hegyvidék további kulturális
felemelkedését és sikereit ezen a téren is!”
(Kultúra a Hegyvidéken,
Önkormányzati kiadvány,
2018. szeptember 25.)
„A GYÖKEREKET NEM LEHET ELSZAKÍTANI”
Tokody Ilona
operaénekesnő
Tokody Ilona (femina.hu)
Nem véletlen, hogy tavaly karácsony előtti
koncertjének „A Tokody”
volt a címe. Akit így, névelővel említ a közbeszéd, az fogalom, azt egy
egész ország megbecsülése, mi több, szeretete övezi. Tokody
Ilona művészete határainkon túl is ismert és elismert. Kitüntetéseinek se
szeri, se száma, Kossuth- és Liszt-díjas, kiváló és érdemes művész, a
Halhatatlanok Társulatának és a Magyar Állami Operaháznak örökös tagja,
utóbbinak mesterművésze is. Méltán lett szűkebb pátriája, a Hegyvidék
díszpolgára, amit számos elismerése sorában is különösen nagyra értékel. Gyermekkoráról,
pályájáról, hazájához és a XII. kerülethez való kötődéséről is
kérdeztük őt.
– Hol kezdődött a történet?
– A Szeged melletti tanyavilágban nőttem fel. A
piciny tápékutasi iskolában édesapám volt a tanító, a
különböző osztályok tanulói egy teremben zsúfolódtak össze. Mégis
gyönyörű volt ez az egyszerű élet, a természet közelsége, a hatalmas
kert, a család melege, az a paradicsomi állapot, amit ma már nem sokan
ismernek. Szigorúság, rend és fegyelem is velejárója volt az akkori életnek,
ami csak a javunkra vált a későbbiekben.
– Hogyan találkozott a zenével?
– Édesapám fiatalon még teológiára is járt,
kántortanítói képzést kapott, és remekül hegedült. Nagyon sokoldalú volt, régészkedett még Móra Ferenccel is, színdarabokat írt és
tanított be, focizott. Mivel nagyon szeretett énekelni, már ötévesen eltanultam
tőle a kedvenc népdalait. Hamar feltűnt a szép hangom és a jó
hallásom, az iskolai ünnepségeken mindig felléptettek. Nem volt lámpalázam, ez
a mai napig tart. Az ötvenes évek végén, majd a hatvanas években a
rádióműsorokban hallgattam slágereket, magyar nótákat, operettrészleteket,
zenekari műveket, de operaközvetítéseket is. Közben a középiskola mellett
a konzervatóriumban is szisztematikus zenei oktatásban volt részem. Korábban
tanultam hegedülni, majd fuvolázni és zongorázni is. A pianínót kölcsönből
vettük, amit kétévi napszámba járással törlesztett le anyám és nagymamám! A
zongorázás azért fontos, mert erősíti a belső hallást: miközben nézem
a kottát, hallom a zenét. Ily módon képes vagyok magamban megtanulni egy
szerepet. Nehéz döntés volt, hogy fuvolista vagy énekesnő legyek, de
alighanem jól döntöttem.
– Szeged után Budapest következett…
– Szegeden, a Tömörkény István Gimnáziumban
érettségiztem 1971-ben, és azonnal felvételt nyertem a Zeneakadémiára. Azt,
hogy a szegedi konzervatóriumban kapott képzés a daléneklés területén mennyire
fontos volt, jól mutatja, hogy a következő évben az A
csitári hegyek alatt… című dallal első
lettem a Kodály-versenyen, majd genfi, oostendei és pozsonyi győzelmek
következtek. Az Erkel-versenyt olyanok mezőnyében nyertem meg, mint Sass
Sylvia, Budai Lívia, Kováts Kolos és Miller Lajos. A tévéközvetítés révén az
egész ország megismert bennünket. Aztán 1976-tól a Magyar Állami Operaház tagja
lehettem.
– Több mint négy évtizedes pályája részleteit
lehetetlen felidézni, az a magyar opera történetének aranylapjaira tartozik.
Legendás együttműködése sztárénekesekkel, mint José Carreras,
vagy Placido Domingo, fellépései a New York-i
Carnegie Halltól és Metropolitantől a
bécsi Staatsoperig és a londoni Covent Gardenig, s
természetesen itthon is, megdobogtatták az operabarátok szívét. Logikus a
kérdés: soha nem akart külföldön élni?
– Ez fel sem merült bennem, két hét után már
honvágyam volt. Minden ideköt, a gyökereket nem lehet elszakítani. A mi
különleges nyelvünk, irodalmunk, zenénk, kultúránk, életvitelünk nem
nélkülözhető. Mit ér az anyagi jólét, ha hiányérzete van az embernek?
Szinte nem is találkoztam olyan külföldön élő magyarral, aki nem apró
gyermekkorától élt ott, mégis maradéktalanul sikerült beilleszkednie.
– Az operaénekesi karrier mellett szívesen adja
elő a dalirodalom remekeit, mindenekelőtt az olasz dalokat. Honnan
ered ez a vonzalom?
– Már édesapám is játszotta például Enrico Toselli Szerenádját, a rádióban pedig legnagyobb
operaénekeseink is szívesen énekelték a nápolyi dalokat, Paolo Tosti, Ernesto De Curtis
remekműveit. Említhetem Ilosfalvy Róbert, Simándy József vagy Udvardy Tibor nevét a hazaiak közül, de Beniamino
Gigli, Giuseppe di Stefano
is gyakran szerepelt a műsorokban. A nagy Caruso című film Mario
Lanzával a legmaradandóbb korai élményeim közé tartozik. Így aztán – férjemmel,
Muskát Andrással együtt – örömmel adunk olyan
koncerteket, mint amilyet múlt karácsonykor a Budapest Kongresszusi Központban.
Meggyőződésem, hogy ezek a dalok a közönségnek azt a részét is közel
hozzák a minőségi zeneélményekhez, amelyik idegenkedik egy teljes
operaelőadás meghallgatásától.
– Hogyan látja az opera jövőjét?
– Bár sok minden megváltozott, de az élő zenét,
a helyszíni előadás élményét és varázsát semmi sem helyettesítheti. Miként
más zenei műfajokban is, mindig lesz igény arra, amit az opera nemcsak a
muzsika terén, de látványként is nyújtani tud.
– Díszpolgári címe kapcsán is adódik a kérdés: hogyan
érzi magát a Hegyvidéken?
– Évtizedek óta a Mártonhegyen lakom, igazán otthon
érzem magam itt. Simándy József volt a
kertszomszédom. Korábban a rózsadombi társasházi lakásomban nem tudtam
gyakorolni a szomszédok zavarása nélkül, kénytelen voltam bejárni az
Operaházba. A tizenkettedik kerület a főváros legkellemesebb
mikrokörnyezete, erősen megfigyelhető a polgári miliőhöz való
visszatérés. Sokat fejlődött minden területen, különösen a közelmúltban:
elég csak a Hegyvidéki Kulturális Szalont és a Hegyvidék Galériát említeni. A
budai oldal kulturális életében óriási szerepe van a MOMkultnak,
a Budapest Kongresszusi Központnak. Egymást érik a különféle rendezvények,
fesztiválok, rangos koncertek. Nagyot javultak a vásárlási és sportolási
lehetőségek, kedves színfolt a Városháza téri piac. Nem utolsósorban sok
itt a zöld, jó a levegő, könnyen lehet hosszabb sétát, akár kisebb
kirándulást is tenni. Nagyon szeretünk itt élni férjemmel és édesanyámmal
együtt.
(Hegyvidék, 2018. október 16.)
KETTŐSFOGÁS
Nyolcvanéves Deseő Csaba
hegedűművész
Deseő Csaba (bmc.hu)
A klasszikus zenében és a jazzben egyaránt otthonosan
mozog Deseő Csaba hegedűművész. Az
idén februárban nyolcvanadik születésnapját ünneplő zenésznek nemrégiben
jelent meg Kettősfogás című memoárkötete, a kerek évfordulót pedig
régi zenésztársaival ünnepli a Magyar Rádió Márványtermében.
– Mit jelent pontosan az életrajzi könyv címe?
– Ezzel mind a zenei fogalomra, mindpedig
a kettős művészi pályámra céloztam. Hivatalosan több mint harminc
évig az Állami Hangversenyzenekar brácsaszólamában játszottam, de a jazz
világában még ennél is hosszabb ideig működtem. Már főiskolásként
belekóstoltam a jazzjáték szépségeibe, és ez a szenvedély a mai napig tart. Természetesen mint az idősebb generáció minden tagja,
én is elsősorban klasszikus képzést kaptam.
– A zene szeretetét már a családból hozta?
– Édesanyám, aki egyedül nevelte két fiát,
hegedűtanárnő volt. Tőle kaptam az alapképzést és az első
hangszert. Attila öcsém szintúgy, ő viszont a klarinétot választotta.
Sokat játszottunk együtt jazzt is a hatvanas-hetvenes években, bár ő más
irányba indult el: az Apostol együttes tagja volt. 1978-ban telepedett le az
NSZK-ban, és egy zeneiskola igazgatójaként később már csak a klasszikus
zenével foglalkozott. Feleségem is zongoratanárnő volt, évtizedekig
tanított a zuglói Szent István Zeneiskolában, Balázs fiam szintén zongorázni
tanult, neves popegyüttesekkel dolgozik, billentyűs, hangszerelő,
emellett saját stúdiója van.
– Hogyan kezdődött a fényes jazzkarrier, amely
egészen odáig vezetett, hogy számos szakcikk és előadás után immár tíz éve
a Háló Jazzklub művészeti vezetője is?
– Már gyerekként érdekelt a műfaj. Az ötvenes
évek első felében detektoros rádión hallgattam a jugoszláv
rádióállomásokon játszott amerikai jazzt, majd 1955-től az Amerika Hangján
Willis Conover Music USA című jazzműsorait. A forradalom után már a
jazzlemezek is bejutottak Magyarországra, ezeket egymástól kunyeráltuk el
meghallgatásra, és elkezdődött a kisebb-nagyobb zenekarok szervezése is.
Jómagam először 1959-ben, az Astoriában játszottam jazzt, 1962-től
pedig a legendás Dália jazzklubban léptem fel többször is. A hatvanas
évektől számos formációt vezettem, a hangszerem miatt is különlegesnek
számítottak az együtteseim. Ez még külföldön is fontos volt, hiszen mindenütt,
még Amerikában is rendkívül kevés volt a jazzhegedűs.
– Olyannyira értékelte mindezt a nemzetközi jazzvilág,
hogy első műfaji nagylemeze sem itthon, hanem a híres német MPS
stúdióban született.
– 1973–74-ben két évadra az Oberhauseni
Színház zenekarához szerződtem, és persze rögtön felvettem a kapcsolatot a
helyi jazz-zenészekkel, ráadásul különféle fesztiválokról ismert már a
nyugatnémet jazzszakma nagy része. A Four String Tschaba című album,
amelyen német, svéd és angol zenészekkel szerepeltem az akkor újdonságnak
számító fúziós jazz stílusban, mindenhol nagy feltűnést keltett, még az
amerikai jazzlistákon is megjelent a nevem. Hazatérésem után a Magyar
Hanglemezgyártó Vállalatnak köszönhetően már itthon is számos nagylemezem
készülhetett: az első a sorban az Ultraviola volt, amelyet aztán további
nyolc követett Magyarországon, egy pedig Zágrábban.
– Mitől más jazzt játszani, mint klasszikus
zenét?
– Utóbbi esetében, főleg egy szimfonikus
zenekarban, a muzsikus mégis csak egy csavar a gépezetben: ragaszkodnod kell a
kottához, alkalmazkodnod a karmesterhez, a kollégákhoz, az egyéniségedet nem
tudod kiteljesíteni. A jazz viszont óriási szabadságot biztosít nemcsak a
játék, az improvizálás lehetőségét illetően, de a formáció, a
partnerek, a repertoár, a stílusirányzat, a tempó, a hangnem megválasztásában
is. Ezzel együtt mindkét zenei világot szenvedélyesen szerettem, és szeretem a
mai napig, mind a szimfonikus zenekari fellépéseim, mind pedig jazzkoncertjeim
száma külön-külön meghaladja az ezres számot!
– Kikkel ünnepli meg ezt a kivételes pályát a
születésnapi koncerten?
– Régi kedves barátaim kísérnek majd, mindenekelőtt
Gyárfás István gitáros, a zongoránál Cseke Gábor, Berkes Balázs, a hazai jazz
egyik igazi doyenje bőgőzik, a doboknál pedig Jeszenszky György ül
majd, aki minden stílusirányzatban otthon van. A Magyar Rádió Márványtermében
közismert sztenderdek, valamint néhány saját szerzeményem is elhangzik majd.
(Magyar Demokrata, 2019. január 30.)
„KÖZELEBB HOZNI EGYMÁSHOZ
AZ
ELŐADÓKAT ÉS A KÖZÖNSÉGET”
Kleb Attila, koncertszervező és fotóművész
Kleb Attila (archivum.sajto-foto.hu)
Az utóbbi években egyre több színvonalas koncertet
élvezhetünk a korábban ebből a szempontból kicsit elhanyagolt
Hegyvidéken. A GetCloser produkciós irodának
köszönhetően számos kiemelkedő program várja a zenekedvelőket a
XII. kerület legfontosabb kulturális intézményeiben, mindenekelőtt a MOM
Kulturális Központban és a MOM Sportban. A GetCloser
alapítójával, Kleb Attilával beszélgettünk.
Kleb Attila az MTI
fotóriportereként kezdte pályáját 1986-ban. Fiatal munkatársként őt
küldték a nálunk fellépő rock- és jazzelőadók koncertjeire, ami jó
iskolának bizonyult számára. Megismerte ezt a világot, gyűjtötte a
lemezeket, sőt évekig egy hanglemezbolt tulajdonosa is volt.
Aztán a GetCloser produkciós
iroda megalapítása után, 2014-től belevágott a rendezvényszervezésbe, és
ami igazi kihívást jelentett, igyekezett fellendíteni a budai oldal zenei
életét is. Persze, a GetCloser által szervezett
koncerteknek a főváros más helyszínei is otthont biztosítottak, a Papp
László Sportarénától a Budapest Music Centerig, a RAM Colosseumtól az Opus Jazz
Clubig. Visszatérve a Hegyvidékre: ma már komoly hagyománya van az évenként
itt megrendezett GetCloser Jazz Festnek,
amely jövőre kisebb jubileumot ünnepel, ötödik alkalommal hozza el a jazz legnagyobbjait.
– Mit jelent a GetCloser
elnevezés, és miért épp ezt választotta? – kérdeztem Kleb
Attilát.
– Azt fejezi ki, hogy célunk közelebb hozni
egymáshoz az előadóművészeket és a közönséget. Ez a műfaj
igényli a zenészek és a hallgatóság szorosabb kapcsolatát, bizonyos
mértékű együttműködését. Az utóbbi időszakban azt tapasztaltuk,
hogy az az élénk koncertélet, amely a nyolcvanas évek végét, a kilencvenes évek
elejét jellemezte, nagyon visszaesett. Akkoriban még tízezrek mentek el a
Sportcsarnokba, a Kisstadionba Pat Metheny, Santana kedvéért, bensőséges kapcsolat alakult ki a
művészek és a rajongók között. Emellett a közönséget ahhoz szoktatták,
hogy csak a jól bevált stílusokat és előadókat értékelje, holott a
jövő ifjú zenészsztárjai már itt kopogtatnak az ajtón. Vasvári Pál
basszusgitáros barátom mesélte, hogy a világhírű jazz-zenész, Joe Zawinul hívta fel a figyelmét Omar
Sosa kubai zongoristára. Nos, ő már négyszer
volt a vendégünk különféle formációkban, és mindannyiszor frenetikus sikert
aratott.
– Mi köti önt a Hegyvidékhez?
– A Szent János Kórházban születtem 1965-ben, és a
Királyhágó utcában, majd a Kissvábhegyen nőttem
fel. A Németvölgyi úti „Mackós” iskolába jártam, a nagyobb iskolai ünnepségek a
MOM Művelődési Központban voltak. Mindig imádtam a Hegyvidéket, és ez
így van ma is. Tevékenységünkben támogat az önkormányzat és a MOMkult vezetősége is. Örömmel tölt el, hogy a
Hegyvidék ismét rákerült a főváros kulturális térképére.
– Honnan ered a fotózás és a jazz iránti szenvedélyes érdeklődése?
– A fotózást gyerekkoromban kezdtem, amikor
édesapámtól kaptam egy kis gépet, és megtanultam a szakma minden
csínját-bínját. Később magam hívtam elő, és én is nagyítottam a
filmeket. Zenész ugyan nem volt a családban, de szüleim olyannyira szeretik a
zenét, hogy hetvenötön és nyolcvanon túl sem hiányoznak az általunk rendezett
koncertekről. Az MTI kulturális rovatánál az én feladatom volt, hogy
fotókat készítsek a nagyhírű jazz- és rockikonok előadásain.
Felejthetetlen például, hogy másfél éven belül kétszer is jelen lehettem Miles
Davis koncertjein, sőt a második alkalommal a plakáton már az én
Davis-fotóm szerepelt. Módomban állt az itt készített fotókkal megajándékozni a
nagy jazzgurut, aki dedikálta is a képeket, sőt egy kis rajzát is nekem adta.
Az ilyen élmények nagyban hozzájárultak ahhoz az ambíciómhoz, hogy én is
koncertszervező legyek. 2014 óta rendezek jazzkoncerteket a MOMkult-ban, az első fellépőink között volt a Kenny Garrett Quartet
és az Oregon is. A különböző szólókoncertek mellett 2016-ban elindult a
tavaszi GetCloser fesztivál. Hagyománnyá vált, hogy a
háromnapos koncertsorozat minden rendezvényén egy hazai és egy külföldi
együttes lép fel. A magyar jazzelit képviselői mellett az eddigi négy
alkalommal olyan kiváló zenészeket láthatott a nagyérdemű, mint Billy Cobham, Richard Bona, John Scofield, Erik Truffaz, Nicholas Payton, Lizz Wright, Patricia Barber vagy az említett Omar Sosa.
– Lehet-e már tudni valamit az ötödik GetCloser Jazz Festről?
– Jövő március első hetében ezúttal már öt
napon át szól majd a jazz két helyszínen! Az első koncert az Opus
Jazz Clubban, a további négy a MOMkultban lesz. Nagy
szerepet szánunk a hazai jazz legjobbjainak, a külföldi résztvevők pedig
természetesen a műfaj világsztárjai közül kerülnek ki.
Gőzerővel folynak a tárgyalások, de pillanatnyilag még nem nevezhetek
meg előadókat. Az is a terveink közt szerepel, hogy minden este legyen
örömzene a közreműködő művészek részvételével.
– Azért már most ősszel sem maradunk zene nélkül…
– Valóban, nagyon gazdag kínálattal csábítjuk a
közönséget. Szeptember és december közepe között hat világszínvonalú koncerttel
jelentkezünk a MOM Kulturális Központban: négy énekesnő és két
instrumentális formáció lép pódiumra. Gaby Moreno és Lizz Wright már voltak
vendégeink, de bizonyosan most is telt házat vonzanak majd. Cristina
Branco portugál fadoénekesnő
ennek a különleges zenei irányzatnak a legfontosabb képviselője, és fellép
a világhírű Davina is, Vagabonds
nevű együttesével. A hangszeres jazzt az LBC Quintet,
azaz a Dave Liebman, Randy Brecker és Marc Copland nevével fémjelzett formáció, valamint a Cross Currents Trio – Dave Holland, Zakir Hussein és Chris Potter –
képviseli, amely a tradicionális indiai zene találkozása a jazzel.
– Másik nagy szerelmével, a fotózással kapcsolatban is
vannak tervei?
– Mind a fesztiválokon, mind a szólókoncerteken már
hihetetlen mennyiségű kép született, és az „akciófotók” mellett régi
szenvedélyemet is sikerült megvalósítani: a portrékészítést. Mivel ezeket a
világhírű zenészeket nem lehet stúdióba hívni, ezért a helyszínre
kitelepített ministúdióban fotózom őket, így aztán csak néhány percig kell
igénybe venni a türelmüket. Ők gyakran használják promóciós célokra is a
villámportrékat. Az a tervem, hogy a jövő évi fesztivál idején bemutatom
ezeket a közönségnek a Hegyvidék valamelyik kiállítótermében.
(Hegyvidék, 2019. július 16.)
NAGY ZENÉSZEK SZERELMEI
Bősze Ádám
előadás-sorozata
Bősze Ádám (forbes.hu)
Bősze Ádámot, a közismert zenetörténészt a Muzsikáló
reggel és a Virtuózok műsorvezetőjeként ismerhetjük a rádióból és a
tévéből, emellett élő koncertek közvetítésében is közreműködik
Londontól Bayreuthig. Hegyvidéki kötődése számtalan: a Szent János
kórházban szülész főorvos nagyapja segítette a világra, a
Felsőkrisztinavárosi plébániatemplomban volt elsőáldozó, évek óta
konferálja a tavaszi Cziffra György Fesztivált a MOM Kulturális Központban, és
nagysikerű stand-up műsoraival is
meghódította a zenebarátokat, amelyekben érdekes történetekkel szórakoztatta a
nagyérdeműt. Ez utóbbiak egyenes folytatásaként havi rendszerességgel tíz
egymást követő előadást tart a zenetörténet nagyjainak szerelmi
életéről, olykor nagyon is gyarló voltáról a Lóvasút Kulturális és
Rendezvényközpontban.
– Honnan jött az ötlet, és kiket választott? – kérdeztük
Bősze Ádámtól.
– Tartottam egy előadás-sorozatot Morendo címmel a halálos betegségekről a
zenetörténetben, de úgy gondoltam, hogy alighanem jobban érdekelné a közönséget
egy sokkal szívderítőbb, ha olykor ugyan nem feltétlenül vidámabb témakör:
a zenei ikonok szerelmeinek története. Az
ötlettel megkerestem Hambuch Gerdát, a MOMkult igazgatóját,
és ő igent mondott. Az idei sorrend már ki is alakult, így tehát
Wagnerről, Mendelssohnról, Pucciniről és Mozartról „pletykálunk” december végéig, majd jövőre Schumann,
Liszt Ferenc, Gustav Mahler, Beethoven, Hugo Wolf és Benjamin Britten kerül
sorra. Utóbbi két muzsikust olyan meggondolásból választottam ki, hogy egyrészt
kevésbé ismertek, másrészt pedig ők ketten képviselik a viszonylagos
közelmúltat.
– A Nagy zenészek, nagy szerelmek című
előadások kivitelezése hasonlít majd a korábbi stand-up
műsoraiéhoz?
– Természetesen itt is lesznek zenei illusztrációk,
valamint vetített képek, hiszen mindenki kíváncsi a zenetörténet óriásainak
választására. Persze nem kell sztárfotókra gondolni, hiszen a sok évvel
ezelőtti történeteket legfeljebb festmények és metszetek őrizték meg.
Meghallgathatjuk majd Mathilde Wesendonck
egy – Wagner által megzenésített – versét is, ami okozott némi botrányt
mindkettőjük házasságában… Alighanem rendhagyónak minősül majd az a
megoldás, hogy a hallgatók nemcsak kérdezhetnek, de bele is szólhatnak a
beszélgetős, mesélős előadásba, sőt, akár kiszolgálhatják
magukat egy pohár itallal is.
– A magyar vonatkozások kiemelt fontosságot kapnak?
– Bár nem mindegyik zeneszerzővel kapcsolatosan
tudunk ilyennel szolgálni, de például Liszt
Ferenc a kivételek egyike, hiszen ő magyar volt, jóllehet külföldön
sajnálatosan megfigyelhető egy olyan igyekezet, hogy osztrákként vonuljon
be a zenetörténetbe. Közismert, hogy leánya, Cosima, Richard Wagner
felesége volt, ily módon a Wagnerről szóló előadáshoz is kapcsolódik.
Beethovent martonvásári tartózkodása idején gyengéd szálak fűzték
Brunszvik Jozefinhez, és 1806-ban itt fejezte be az Apassionatát.
– A bulváros témaválasztás nem okoz-e visszatetszést,
nincsenek-e aggályoskodó hangok ezzel kapcsolatban?
– Fel is hívom a hallgatóság figyelmét, hogy itt
zenetörténeti bulvárról van szó. Legyünk őszinték: mindenkit érdekel a
nagy történelmi személyiségek magánélete, szerelmei, betegségei, de ezek
ismeretében közelebb kerülhetünk a híres emberek saját belső életéhez,
gondolatvilágához. Természetesen vannak olyan zenebarátok, akik úgy érzik, hogy
a tények feltárása egyben „deheroizálást” is jelent, holott csak arról van
szó, hogy a zenei világ képviselői is hús-vér emberek voltak, gyakran
éppolyan gyarló megnyilvánulásokkal, mint bárki más. Részben ezért is óvakodtam
attól, hogy – Liszt Ferencet kivéve – a magyar zene nagyjait is górcső alá
vegyük, mert őket még inkább piedesztálra emeli a hazai közönség. Én szeretem
a kihívásokat, mind az úgymond „kényes” témákat, mind pedig a helyszín
megválasztását illetően. A Lóvasút hangulatos hely, van
lehetőség az említett lezserebb körülmények kialakítására. Akiket a téma
és a hely varázsa is vonz, azok biztosan eljönnek, hogy ebben a kellemes
környezetben töltsenek el egy estét kedvenc zeneszerzőikkel.
– Gondolkodik már a folytatásról is?
– Természetesen az előadássorozat után is van
elképzelésem arra vonatkozóan, hogy új témakörben foglalkozzam a zenetörténet
érdekességeivel, de erről most még nem akarok beszélni, mert jelenleg a
most induló évad tíz előadásának sikeres megvalósítása a legfontosabb. Az
biztos, hogy ezeket az előadásokat vidékre is elviszem, Sopron és a
miskolci Operafesztivál már szerepel a helyszínek között. Lesz angol
nyelvű stand-up műsorom is jövő
áprilisban a MOMkult-ban, amelyet augusztusban Edinburgh-ban is előadok.
(Hegyvidék, 2019. szeptember 17.)
NAGY AMERIKAI SWINGKÖNYV
A Müpában
lép fel Micheller Myrtill
Micheller Myrtill (hu. wikipedia.org)
Hosszú évek után Micheller Myrtill újra a klasszikus jazz, a swingkorszak számára legkedvesebb dalaiból válogat egy csokorra valót. A
Művészetek Palotájában megszólaló nagykoncertjén a Nagy Amerikai
Daloskönyv sztenderdjei mellett régi Broadway-slágerek és magyar dallamok is
felcsendülnek majd.
– Pályája során már volt olyan előadása, amelyben
a sokat emlegetett Nagy Amerikai Daloskönyv darabjai kerültek sorra. Most
látszólag visszatér hozzájuk, erre utal a koncert címe, azaz a The Great
American Swingbook is. De miben különbözik ez a zenei
anyag a hasonló korábbiaktól?
– A jazzben szinte minden énekesgeneráció az
amerikai sztenderdeken nő fel, velem is így történt. A mostani megújulás
részben azt jelenti, hogy újabb számokat vettem fel a repertoáromba a múlt
század amerikai könnyűzenei kínálatának minden szegmenséből, a swingkorszak jazzsztenderdjeitől a minőségi
popzene kiemelkedő slágerein át a hollywoodi filmek betétdalaiig. És a
kísérő muzsikusok sem azonosak a korábbiakkal.
– Kivéve a gitáros Pintér Tibort, aki régóta nyújtja
önnek a biztos hátteret a duótól a kvartett felállásig minden formációban.
– Mellette a hazai jazzszínpad egyik kiemelkedő
zongoristája, a Finucci Brothers együttesből
ismert Balogh Zoltán lesz a másik szólista, a ritmustandemben pedig Fonay Tibor bőgőzik, és Kaszás Péter dobol majd.
Mindegyikük egyéniség a hangszerén, és bár a klasszikus értelemben vett
hangszerelések szerint dolgozunk, ők mégis zseniálisan értik, hogyan kell swingesen játszani. Ami pedig a nagy amerikai sztenderdrepertoárt
illeti, természetesen nem maradhatnak ki a koncertből a Cole Porter-dalok sem.
– Hogyan csatlakoznak mindehhez a hazai szerzemények?
– Eddig is mindig beiktattam a fellépéseimen egy-egy korai
magyar slágert Sárosi Katitól vagy Breitner Jánostól, de van egy magyar népdalokat tartalmazó
lemezem is, ugyanezzel a Müpa-beli kvartettel.
Természetes volt, hogy a januári koncert esetében is ragaszkodtam hozzá, hogy
hazai számok is színesítsék az eseményt, sőt, szeretném újdonságokkal is
meglepni a közönséget. Ezért találtam ki, hogy egy blokk erejéig meghívom Wolf
Pétert, akinek nagyon szeretem a szerzeményeit, és a lányát, régi
barátnőmet, Wolf Katit. Ők lesznek a vendégeim, és Péter
szerzeményeiből is eléneklünk néhányat.
– A sokféle stílusirányzat, a legkülönfélébb
érdeklődésű közönséget is megtaláló művészete miatt rengeteg
felkérése van, miközben havi rendszerességgel koncertezik a Budapest Jazz
Clubban, Pintér Tiborral a Voice and Guitar duóban és a Premier Kultcaféban
a Swinguistique együttessel. De mely előadók
adják önnek az inspirációt?
– Nagy példaképem, akit szerencsére élőben is
láthattam Magyarországon, Natalie Cole, a
világhírű Nat King Cole lánya; nagy veszteség,
hogy ilyen fiatalon elhunyt. Nála ugyanis minden együtt volt: stílusérzék,
színpadi jelenlét, hang, ráadásul mind a popzenében, mind a jazzben otthon
érezte magát. Aztán ott egy másik kitűnő énekesnő, Patti Austin,
a fiatalabbak közül Dianne Reeves, azt pedig
valószínűleg mondanom sem kell, hogy egy jazzénekesnő számára
megkerülhetetlenek az egykori dívák, mindenekelőtt a nagy triumvirátus,
Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan és Dinah Washington.
Ők aztán tényleg mindent tudtak, amit az éneklésről, az
előadásmódról, a hangszerelésekről tudni kell. Persze az a kor
elmúlt, ma a világ is más, az ízlés is megváltozott, mégis vannak olyan örök
értékek, például a legmagasabb színvonalra való törekvés, amelyeket már ők
is képviseltek, és amelyek fennmaradásáért én is dolgozom.
– Oktat is, mi a helyzet az utánpótlással?
– Bár én a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola jazz tanszakán végeztem, és már a diploma után magam is rögtön
tanítani kezdtem, hamar rájöttem, hogy az intézményes oktatás nem az én
műfajom. Inkább az egyéni bánásmódban hiszek, még ha ezt nem is mindig
könnyű megoldani. Ezért és az idő hiánya miatt is csak néhány
növendékkel foglalkozom, mondhatni, hobbiszinten. Van bőven tapasztalatom,
mert én is végigmentem a rázós úton. A tavaly elhunyt Dékány Endre volt az
egyik tanárom, aki remek szakkönyvet írt A dráma, a
muzsika, a beszéd és az igazi bel canto címmel. Az
ő nyomdokain tevékenykedve és gondolkodva igyekszem folytatni ezt a
munkát. Mint a sportban a jó edző: az éneklésben is fontos az izomzat, a
tréningezés, de a tanítvány lelkét is ápolni kell.
(Magyar Demokrata, 2019. december 18.)