“Semmit
különöset nem tettem, csak a dolgomat, csendben”
Brieber János szakszervezeti múltjáról és a nehezen
szervezhető táncosokról
Brieber János
Ötvennyolc esztendeje tagja a
szakszervezetnek, hiszen 16 évesen lépett be a szervezetbe. Az alelnöki posztot
megszakítások nélkül, három évtizeden keresztül töltötte be, tavaly óta pedig
ő a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének az
elnöke. Brieber János volt az, aki kezdeményezte, hogy ne csak a
balettművészekre, hanem a néptáncosokra is vonatkozzon a korkedvezményes
nyugdíj, de emellett számos fontos ügyben harcolt az elnökséggel vállvetve. A
táncművész, balettmester, koreográfus ma - professor emeritusként - is
szakszervezeti titkár a Magyar Táncművészeti Egyetemen, sőt szeretne
a hallgatókból alakítani egy alapszervezetet. A művésszel erről a
közel hat évtizedről, az MZTSZ új elnökségéről, valamint arról is
beszélgettünk, hogy mi mindent szeretne még megvalósítani.
-
Hogyan
ismerkedett meg a szakszervezettel?
-
Akkor
történt, amikor bekerültem a Magyar Állami Népi Együttesbe. A „Ki Mit Tud?”-ot
megnyertük az együttesemmel, s a csapatból kettőnket Rábai Miklós
kiválasztott és felvett a társulatába. 16 éves voltam ekkor. Beléptem az ÁNE-ba
szeptember 2-án, 3-án pedig már a szakszervezet tagja lettem. Abban az
időben ez ugyanis szinte kötelező volt, az együttesből mindenki
más is a szervezethez tartozott. Akkor még a Művészeti Dolgozók Országos
Szakszervezete (MŰDOSZ) altagozata voltunk mi, táncosok is. Aztán rövid
idő elteltével a kollégáim megválasztottak szakszervezeti titkárnak.
- Ezt minek köszönhette? Miért Önre esett a
választásuk?
- Elég kritikus voltam, és többször felszólaltam
a különböző gondok miatt, amelyeket mi csak ‘kapca-problémáknak’ hívtunk.
Onnan származott az elnevezés, hogy abban az időben mi még kapcát kaptunk
az együttestől, s azt tekertük a csizmába. Ha az ellátásunkban, a pénz
terén problémák voltak, felszólaltam, erősködtem, nem hagytam annyiban a
dolgokat. Ezért is választottak meg a többiek. Később én készítettem el a
legjobb SZMSZ-t. Amikor ugyanis a vezetés összeállította a saját verzióját,
abban csak az szerepelt, hogy a dolgozó mi mindenre köteles, arról pedig
egyetlen szó sem esett, hogy a munkáltatónak cserébe ezért mit kell
teljesítenie. Ezt pedig nem hagyhattam, így beleírtam néhány részt arról, hogy
mire köteles a munkáltató, milyen körülményeket kell biztosítania. Például az
is szerepelt benne, hogy 20 év után védettséget kapjanak a táncosok, vagy hogy
milyen ruhákat kell a munkáltatónak adnia a számukra. Az ÁNÉ-ban 27 éve
töltöttem, és sajnos, a távozásom után már olyan új SZMSZ született, ami nem
volt olyan kedvező, mint amit én elértem…De ekkor már nem sokat tudtam
tenni.
- Viszont a szakszervezet vezetőségében
nagyon sok mindent elért, többek között az Ön javaslatára kerültek bele a
korengedményes nyugdíjra jogosultak körébe a néptáncosok is.
- Mint titkár, mindig küldött voltam a
szakszervezeti kongresszusokon, s ezeken a találkozókon rendszeresen felszólaltam.
S aztán amikor a nyolcvanas évek végén dr. Gyimesi Lászlót választották meg az
MZTSZ főtitkárának, ő javaslatot tett arra, hogy kikkel szeretne
együtt dolgozni: az egyik alelnöknek Varsányi Annit, a másiknak engem javasolt,
az elnök pedig Sólyom-Nagy Sándor lett. Meg is választott minket a
küldöttgyűlés. A mi négyesünk 1989-től 2019-ig, változatlan
felállásban működött. Visszatérve a korengedményes nyugdíjra, még
korábban, a nyolcvanas évek közepén volt az a nagy kongresszus, amelyen javaslatot
tettem, hogy ne csak a balettosok kapjanak szakmai nyugdíjat, hanem a
néptáncosok is. A kongresszus elfogadta a kezdeményezést, a vezetés
rábólintott, küzdött is ezért nagyon sokat, így végül sikerrel jártunk.
Sőt, később még az énekesek, zenészek is tágították a kört, egészen
addig, amíg az egészet meg nem szüntették…
- Az MZTSZ-ben a zenészek, zenepedagógusok
vannak többségben. Mindig nyitottak voltak a táncosok problémáira is?
-
Valóban a
miénk a legkisebb csoport, de mindig nagyon odafigyeltek és figyelnek a táncosokkal
kapcsolatos ügyekre. Az összes javaslatomat aprólékosan megtárgyalta az
elnökség. A mi területen azért elég sok gond akadt az évek során, s az
összessel foglalkoztunk, nem is keveset. Így van ez mind a mai napig. Olyannyira, hogy most az EJI-ben, azaz az
Előadóművészi Jogvédő Irodában még bővült is a létszámunk.
Eddig egymagam képviseltem a táncszakmát, most a jogvédő bizottság még két
művésszel bővült, az egyik az Operaházból érkezett, a másik pedig egy
modern táncos. Hiszen természetesen a táncosok is kapják a jogdíjakat a
felvételeik után. Emlékszem egyébként az az EJI születésére, a szervezet az
MZTSZ-ből nőtt ki, mi alapítottuk. Az alapötlet természetesen Gyimesi
Lászlótól származott… Nagyon sok hasznos
támogatást oszt, például így tudtak elmenni a fiatalok próbatáncra, s ha ennek
nem is az egész összegét, de legalább egy részét támogatásként megkapták a
szervezettől. Sajnos most számos fontos ügyre kisebb összeg jut, mint
korábban, az EJI által szétosztható büdzsé ugyanis jelentősen csökkent, a
befolyó jogdíjak egy részét át kellett engednünk más szervezetnek…
- Tavaly változott az elnökség összeállítása, s
Önt választották elnöknek. Hamar beletanult a poszt adminisztrációs
teendőibe?
- Nem és soha nem is fogok, ezek a dolgok állnak
tőlem a legtávolabb. Nagyon szívesen megyek mindenhová tárgyalni,
képviselem a különféle ügyeket, az adminisztrációs részt azonban a nálam
hozzáértőbbekre bízom. Szerencsére dr. Gyimesi Lászlóra – aki, mint
mindig– -rengeteget dolgozik, számíthatok, ahogy az elnökség többi tagjára is.
De azt is látom, hogy én már nem tudom kitalálni az új, a XXI. századi MZTSZ-t.
Persze, nem kell a szervezetünket alapjaiban megváltoztatni, hiszen rengeteget
tettünk, léptünk előre az elmúlt évtizedek alatt, olyan eredményeket
értünk el, amelyek azt mutatják, ez egy jól működő szervezet.
Jöhetnek persze újítások, amelyeket a kor megkövetel. De majd érkeznek a
fiatalok, akik még jobbá fogják tenni a szakszervezetet.
- Most,
hogy alelnökből elnök lett, mennyiben változott a szerepköre?
- Átalakult a
vezetés, hiszen most dr. Gyimesi László az alelnök, az ügyvezető titkár
dr. Dorogi Ákos, a titkárságvezető Fekete Krisztina, s még három elnökségi
tag vesz részt a munkában: Jakabné Muity Mária, Ludvig István és Szirmai
László. Havonta elnökségi ülést tartunk, ahol megbeszéljük az aktuális ügyeket,
s azt, hogy mikor milyen határidővel kell dolgoznunk. S míg korábban
Sólyom-Nagy Sándor - aki most már tiszteletbeli elnökünk - volt mindig a
levezető elnöke a küldöttgyűléseknek, ez a feladat rám szállt.
Szerencsére van jártasságom e téren, hiszen korábban többször előfordult,
hogy ebben a szerepben helyettesítettem Sándort. Érdekes tapasztalatot
jelentett a zoomon keresztül megszervezett küldöttgyűlés, s persze mi is
online tartjuk a havi megbeszéléseinket. Az EJI-ben ugyancsak akadnak mindig
újdonságok. Ott például rendszeresen szembesülünk azzal a gonddal, hogy
jelentkeznek művészek, akik elfeledkeztek arról, hogy regisztrálni kell, s
így hiába lennének jogosultak jogdíjra…
Arról, hogy mikortól, mekkora részét kapják meg mégis ezeknek az
összegeknek, nekünk kell döntenünk. A fiatal művészeket is igyekszünk
mindig tájékoztatni erről a lehetőségről, és a szakszervezeti
vezetők is hallják eleget a küldöttgyűléseken: figyelmeztessenek
mindenkit, hogy regisztrálni kell! Nem kereshetünk meg ugyanis egyesével
mindenkit, óriási munka az EJI számára maga a jogdíjak felosztása és az
ellenőrzés is…
-
Ma
is szakszervezeti titkár a Táncművészeti Egyetemen. Mit mond a fiatal
táncosoknak, miért érdemes belépni a szakszervezetbe?
- Én nem beszélek rá soha senkit. Ez ugyanis
mindenkinek a saját döntése kell, hogy legyen. Rossz volna, ha ma is muszájból
lépnének be a tagok, mint ahogy nekem kellett 16 évesen. Azon azonban már évek
óta ügyeskedem, hogy az egyetemi hallgatóknak is legyen egy külön
alapszervezetük. Egyelőre nem jön össze. De persze nem adom fel. A
táncosok nehezen szervezhetőek, és nem igazán gondolnak a jövőre.
Talán azért is, mert rövid pálya a miénk, 20-25 évig táncolhatunk. Én próbálom
a saját példámon keresztül is megmutatni, miért fontos, hogy valaki a
szakszervezet tagja legyen. A leglényegesebb persze a tanulás, mert nem táncból
áll a világ… De az szintén fontos, hogy
tartozzanak egy olyan szervezethez, amely tud segíteni, ha szükség van rá. Ezért
döntöttem úgy, hogyha majd ismét visszatér az élet a normális kerékvágásba, és
mehetünk a Táncművészeti Egyetemen a saját színháztermünkbe, akkor egy
olyan gyűlést szeretnék összehívni, amelyet kiterjesztek mindenkire, a
közismereti tanárokra is, ugyanis közöttük nincsenek szakszervezeti tagok.
Szeretném nekik is felajánlani a belépés lehetőségét, hiszen sokan nem is
tudnak arról, az MTE-n belül létezik egy szakszervezet, amelynek bizony ők
is a tagjai lehetnek. A szakszervezet temérdek területen nyújt támogatást, de
az egyik legfontosabb az, hogy lehet a szervezetre, erre a közösségre
számítani, ha szükség van rá. Erre kiváló példa a mostani helyzet, a pandémia
is. A művészek közül rengetegen veszítették el a megélhetésüket az egyik
napról a másikra, köztük sok táncos is. Temérdek segélykérés futott be hozzánk,
mind a szakszervezethez, mind az EJI-hez. Mindkét szervezet az elsők
között lépett, támogatta ezeket a kilátástalan helyzetbe került embereket.
Tragikus kérvények érkeztek, még olvasni is elkeserítő volt a leveleket. A
mértéknek csak a lehetőségeink szabtak határt, ennek ellenére mindenkinek
próbáltunk segíteni. Sajnos úgy látom, most ismét ilyen helyzet áll majd
elő… Lesz dolga mindkét szervezetünknek.
- Említette, hogy össze akar hívni egy gyűlést.
Ezek szerint bejár ma is a Táncművészeti Egyetemre?
- Professor emeritus vagyok, bár erre az évre
nem vállaltam tanítást. Van azonban az egyetemen egy alapítvány is, amelyet
három évtizeddel ezelőtt Jakabné Zórándi Máriával hívtunk életre. Rábai
Miklósról neveztük el, célja a néptáncművészet támogatása, s ennek a
szervezetnek az elnöke vagyok. Most éppen az egyik oktatónknak adunk
támogatást, egy nemzetközi kinetográfus kongresszust szervez jövőre, s a
tanácskozásnak Magyarország ad otthon. De rengeteg hasonló üggyel is
foglalkozunk.
-
Milyen
kérések érkeztek Önhöz szakszervezeti vezetőként?
- A legutóbbi hónapokban nagyon sokan keresték
meg szakszervezetünket, legtöbben a szabadfoglalkozású zenészek. Rengeteg
muzsikust ismerek, s most a pandémia időszakában rengetegen engem hívtak,
hívnak, hogy segítsek. Persze ez egy rendkívüli helyzet, de korábban, amikor
normál menetben folyt az élet, a művészeknek például lakásfelújításhoz
vagy hangszervásárláshoz adtunk kamatmentes kölcsönt. Sokaknak könnyítettük meg
ezzel az életét. Mindig sokat tudtunk segíteni, és ez nagyszerű dolog.
-
Ha
visszanéz erre a sok évtizedre, amit a szakszervezet vezetőségében
töltött, mint emelne ki?
- Ez a legnehezebb kérdés, mert annyi minden
történt az eltelt esztendők alatt. Akadt számos kezdeményezés, amit az
elnökségünk indított útjára. Például az idősebb művészek elismerésére
létrehozott, szakszervezeti díj sem csupán egy ember ötlete, ezt az elnökség
csiszolta, finomította a megvalósulásáig. Jó és szép ez a közös munka. S nagyon
jó segíteni. Ahogy az is, amit mindig hangsúlyozunk, hogy hozzánk valóban
fordulhatnak a tagjaink, valami megoldást úgyis találunk. Hát, ahogy kitört a
pandémia, sokkal sűrűbben csörgött is a telefonom… Összegezve úgy
vélem, semmi különöset nem tettem, csak a dolgomat, csendben.
-
Az
újraválasztások - hiszen ötévente a küldöttgyűlésen újra és újra
alelnöknek, most pedig elnöknek választotta a tagság - azt jelzi, hogy jól
tette, teszi a dolgát.
- Az jelenti a nehézséget most is, hogy bár a
művészet nagyon fontos, azért nem ez az terület, amelynek megmentésén az
állam vírushelyzet esetén elsőként gondolkodik… Ezért újra és újra a
tárgyalóasztalhoz kell ülni, még jó, hogy dr. Gyimesi László személyében van
egy kiváló diplomatánk. Amit ő véghez vitt a szakszervezetben az elmúlt
évtizedekben, az példátlan. Én csak igyekeztem és igyekszem az elnökség
munkájában a tudásom szerint részt venni… Szóval, teszem a dolgom, amíg lehet.
Réfi Zsuzsanna
NÉVJEGY
Brieber János (Sopron, 1946. szept. 15.): táncos, pedagógus.
Az ÁBI-ban végzett tanulmányai után 1962–1987 között az Állami Népi Együttes
tagja. A karfeladatok mellett számos epizód- és szólószerepet táncolt az Ecseri
lakodalmas, a Hétszinvirág és a Magyar századok című
programokban, valamint Létai: Az értől az óceánig című
kompozíciójában. Együttesi pályafutása után a Magyar Táncművészeti
Főiskola néptánctanára, később tanszékvezetője lett.
Elismerései:
Szocialista
Kultúráért díj (1974, 1987)
Nívódíj
(1981)
MÁNE
együttesért díj (1986)
Magyar
Köztársasági Arany Érdemkereszt (2001)
Harangozó
Gyula-díj (2005)
MÁNE
örökös tag (2007)
Lőrinc
György-díj (2012)
Magyar
Érdemrend tisztikeresztje (polgári tagozat, 2015)
Táncművészek
Szövetsége Táncoktatásért Díj (2016)