„A hangok mögé kell nézni”
Frankl Péter
tanításról, kamarázásról és egyéniségekről
Frankl Péter (yellowbarn.org.)
Bár azt gondolta, a tanításhoz nincs elég türelme,
harminc esztendőt töltött a Yale Egyetemen, ahol a professor emeritus
címet is elnyerte. Frankl Péter ma is örömmel tart
mesterkurzusokat és rendszeresen koncertezik, az online oktatást azonban már
nem szívesen vállalná. A zongoraművésszel, aki októberben ünnepelhette 85.
születésnapját, a hangok mögötti világról, hasonlóságokról, különbözőségekről,
valamint a nagyzenekari kamarazenélésről is beszélgettünk.
- Egy interjúban
arról mesélt, hogy azért kezdett tanítani, mert azt látta, a fiatalok főleg
a technikai tökéletességre törekszenek, de az érzelmekre, a szerző
üzenetére kevésbé figyelnek.
- Így igaz, ezek
miatt mondtam igent az oktatói felkérésre, s akkor már ötvenéves elmúltam.
Korábban már többször kértek fel tanítani, főként Amerikában. Egyszer Menahem Pressler is hívott,
menjek Bloomingtonba, de erre is nemet mondtam. Mesterkurzusokat persze gyakran
tartottam, de az kicsit más módja az oktatásnak, mert ott a közönség jelenlétét
is valamennyire figyelembe kell venni. Váratlanul Boris Berman,
a Yale zongora tanszakának vezetője, akit akkor még csak hírből
ismertem, egy nagyon udvarias levélben megkérdezte, nem segíteném-e ki
őket, nem mennék-e el egy évre oda tanítani. A híres Yale Egyetem nagyon
vonzott, habár akkor még a zenei szakosztályról nem tudtam semmit. Ennek
ellenére úgy döntöttem, hogy nem utasítom vissza felkérését. Nagyon meglepődtem,
hogy milyen kisméretű, intim az iskola, összehasonlítva olyan zenei
intézményekkel, mint Juilliard, az Eastman vagy Bloomington. A zongora tanszakon mindössze 24
növendék volt és a kellemes atmoszféra is hozzájárult, hogy megszeressem a tanítást.
Ezért, amikor felkértek vendégprofesszori pozícióba – miután nem adtam fel
londoni otthonomat – sok koncertem ellenére elvállaltam ezt a különleges
feladatot és hatszor „ingajáratoztam” Anglia és Amerika között, három évtizeden
keresztül.
- Sokáig azért sem
akart oktatni, mert úgy vélte, nem alkalmas rá, nincs hozzá türelme. Mi volt az
oka, hogy a Yale ezt ennyire megszerettette?
- Nem tudom
pontosan. Talán az, hogy sok igazán tehetséges növendékem volt és mindaz, amit
mondtam, nem talált süket fülekre. A 24 zongorista három professzor között lett
elosztva. Fantasztikus élmény volt Claude Frankkal, az egyik utolsó Schnabel-növendékkel, valamint Boris Bermannal,
az orosz iskola kiváló képviselőjével együtt dolgozni. Soha semmilyen
féltékenység nem ütötte fel közöttünk a fejét. Mindhárman koncertező
művészek voltunk, kisegítettük egymást, ha éppen erre volt szükség. Olyan
baráti hangulat uralkodott, hogy a szemeszterek végén zongorapartikat
rendeztünk, amelyeken a növendékeknek például énekelniük kellett. Egy alkalommal
Schubert-dalokat, máskor francia dalokat (Couperin-től
Edith Piaf-ig) – önmagukat
kísérve, eredeti nyelven. Viszont ők azt kérték, hogy ebben mi, tanárok is
vegyünk részt, amit nagy nehézséggel, de végül is örömmel megtettünk! Meglepő
volt, hogy ázsiaiak is milyen nagyszerűen helyt álltak. Sokat tanultam a
tanításból, hiszen olyan művekkel is foglalkoztam, amelyeket magam sem
játszottam. Megpróbáltam szavakba öntve összefoglalni egy-egy darab lényegét,
mert féltem, ha a művek eljátszását állítom a fókuszba, akkor a japán vagy
kínai növendékek utánozni fognak. Annak se nagyon örültem, amikor mindent, amit
mondtam, hangfelvételre akartak venni, hiszen nem Biblia, amit mondok. A
növendékeknek a mondandóm lényegét kell leszűrniük és saját egyéniségükkel
azonosítani. Ugyanis az előadó-művészetnek ez a lényege. Hernádinak, professzoromnak rendkívül hálás
vagyok nagyon sok mindenért, amire megtanított. Ő olyan mesterektől
tanult, mint Bartók, Dohnányi és Schnabel. Nagyon
fontosnak tartotta az „ujjrendezést” amit ki kellett másolnunk kottáiból. Én
ezt nem vettem át tőle tanításomkor, és csak akkor tanácsoltam ilyesmit,
amikor szükségük volt segítségre, hogy a saját, egyedi adottságú kezükhöz a
legjobb megoldást megtalálják.
- Említette azt is,
hogy a zongorázásban azt tartja fontosnak, hogy már néhány hang után lehessen
tudni, kinek a darabja szól és kinek az előadásában. Erre sikerült a
növendékeit megtanítania?
- Arra próbáltam rávezetni őket, hogy sokoldalúak
legyenek és legyenek tisztában a zeneszerző egész munkásságával. Például
Mozart-zongoraversenyeket nem lehet igazán jól eljátszani a Mozart-operák
ismerete nélkül. Otthonosnak kell lenni Beethoven-szimfóniákkal,
vonósnégyesekkel, valamint Schubertnél a dalirodalommal. Valójában minden nagy
szerző stílusát tanulmányozni kell. Vannak persze olyan karmesterek, szólisták,
akik minden stílust egyformán interpretálnak. Ez gyakran káros tud lenni, mert
ez rossz irányban befolyásolja a közönséget. Ha valaki csak hangosan és gyorsan
zongorázik, akkor annak mindig sikere lesz… De egy előadásnak nem erről
kell szólnia.
-
Frankl
Péter és Pauk György, 1999 (epa. oszk.hu)
- Tanárként
sikerült elérni, hogy a fiatal muzsikusok nézzenek a hangok mögé?
- Remélem! Ez
ugyanis a legfontosabb, ezt még Weiner Leótól tanultuk. Amikor Pauk Gyurival szonátáztunk nála, nem is tudom, hogy valaha
végigjátszottunk-e egy művet, de sok részletmunka révén végül is összeállt
az egész. Egy életre megtanultuk, hogy a hangok mögé kell nézni, és ezt a
mondását soha, a mai napig nem felejtettem el. Pauk Gyurival -
akivel egyébként úgy kezdődött barátságunk gyerekkorunkban, hogy miután
közel laktunk egymáshoz, együtt fociztunk a grundon – későbbi pályánk
során végigjátszottuk nagyjából a szonáta-repertoárt. Később Londonban
csatlakozott hozzánk a kiváló amerikai csellista, Ralph Kirshbaum,
akivel aztán 28 éven keresztül muzsikáltunk együtt. Amikor egy sorozatban
Beethoven vagy Brahms trióit adtuk elö, gyakran
hozzátettük a hegedű és cselló szonátákat is.
- A kamarázás
mindig jelentős szerepet kapott a pályáján.
- Így igaz. Rengeteget játszottam az
évtizedek során világhírű hangszeres művészekkel, vonósnégyesekkel,
hogy csak néhányat említsek: Kyung Wha Chung, Yo-Yo
Ma, Zuckerman, Starker, Amadeus
Kvartett, Tokyo Kvartett, s örömmel játszom fiatal
művészekkel is. Amikor először léptünk fel Várdai Istvánnal, ő
harminc, én nyolcvan éves voltam, s teljes természetességgel és összhanggal
adtuk elő Beethoven cselló szonátáit. Különböző zenei fesztiválokon
mi, idősebb művészek, szívesen állunk össze tehetséges fiatalokkal,
akikkel széles repertoáron dolgozunk és adunk elő. Ezek az alkalmak mindig
nagy élményt jelentenek számomra.
Yale-en is a kollégákkal nagyon sokat játszottunk együtt, különböző
együtteseket formálva: énekesekkel, fúvósokkal, vonósokkal és természetesen
zongoristákkal.
- A szólózongora
mellett kamarazenét is tanított a Yale-n. Mik az együttjátszás titkai? Mi kell az összhanghoz?
- Az kialakul,
szinte már rögtön. Egy vonósnégyessel könnyebb játszani, mint négy egyéni
vonóssal, hiszen a kvartett egységet képvisel, amely közös elképzelés mentén
muzsikál. De ezt ki is lehet alakítani, ha egy irányba visszük a zenét, ha
egyformán érezzük. S ha ismerjük egymás gondolatait, akkor már mindez
könnyebben megy. Amikor pedig különböző egyéniségek kerülnek össze, akik
korábban még nem játszottak együtt, azoknak meg kell találni egy közös elindulási
pontot. Egyébként ez a különbözőség is adhat igazi inspirációt.
- S mi a helyzet a
zongoraversenyeknél?
- Ez teljesen természetes Mozart-nál,
sőt még Beethovennél is, hogy ezek nagyszabású kamaraművek. De még a
nagy romantikus versenyműveknél is, mint például Chopin vagy Liszt, ahol
nagyon sok a különböző hangszeres szóló és a zongorának sokszor csak aláfestő
szerepe van. Ezért még ekkor is kamarazenélésre törekszem.
- Nézem a
felvételeit, s azt látom, az arcán is megjelenik a mű mondandója, benne él
a zenében.
- Lehet, hogy ez
rossz szokás, mert arcomon nem kellene ennyire kimutatni érzelmeimet. Bár talán
javultam az idők során…
De teljesen nem tudtam erről leszokni.
Egy közelmúltbeli
zeneakadémiai fotón Perényi Miklós, Frankl Péter és Ittzés Gergely (jegy.hu)
- Sajnos októberben
a vírus miatt nem köszönthettük itthon koncerten. Mikor lép ismét pódiumra?
- A következő évben több fesztiválon
kellene játszanom és mesterkurzust tartanom, meglátjuk, hogy mit hoz a
jövő. … Mindenesetre megpróbálom magam jó fizikai kondícióban tartani. Több
mint harminc éve Dupuytren-kontraktúrám volt. Ez egy igen
kellemetlen deformációja a 4-ik és 5-ik ujjnak, ami nem a legjobb egy
zongoristánál. A jobb kezemet négyszer, a balt egyszer kellett megoperálni. Ma
már ez egy rutin műtét, már öt hónappal később koncerteztem. A tervek szerint január végén várnak ismét Budapestre,
ahol a Zeneakadémián Fülei Balázzsal lenne egy közös koncertünk…
- Két esztendeje
nem tanít, professor emeritus címmel vált meg a Yale-től. Nem hiányzik a
tanítás?
- Nem. Különösen
mostanában nem, mert nem vagyok az a technológiai ember, aki tudna online tanítani.
Szerintem a mostani helyzetben ez egy szükséges rossz. Persze legtöbben azért
csinálják. A hangzás a képernyőn keresztül nem jön jól át, pedig az nagyon
fontos valami… Azt pedig végképp nem tudom elképzelni,
hogy az interneten keresztül hogyan lehet kamarazenét tanítani??? Mesterkurzust, amikor lehet, akkor
természetesen adok, nagyon sok helyen foglalkozom fiatalokkal Angliában és
Amerikában. Lehet, hogy most is oktatnék még a Yale-en, ha 2017-ben, Hongkongban
nem kapok szívinfarktust. Még onnan írtam a dékánnak, hogy az évi hatszori
ingajárat ettől kezdve sajnos már nem fog működni. Szomorúan vették
tudomásul, de minden elismerést megkaptam tőlük, s amikor egészségileg teljesen
rendbe jöttem, vissza is mentem még egy szemeszterre tanítani és koncertet
adni. Fájó szívvel mondtam búcsút a Yale-nak, de
annyiban jó volt az időzítés, hogy most többet lehetek a családommal, a
gyerekeimmel. A feleségem is zongorázással kezdte életét, tanulmányait
Budapesten és Párizsban végezte, de aztán elhatározta, hogy idejét és
energiáját családjának akarja szentelni. Ő a legszigorúbb kritikusom… A fiam orvos, a lányom pedig a BBC World Service-nek
munkatársa, mindketten imádják a zenét. A fiam szabad idejében két kórusban
énekel, gyerekkorában rövid ideig csellózott, majd 13 éves korában két szezonon
keresztül énekelte A varázsfuvolában a Második fiút,
az English National Operában. Azóta megszállottja az oratóriumoknak, miséknek, amiket
sokkal jobban ismer, mint én. Lányom pedig, mint még gyerek, zongorázott és
klarinétozott, s ő ugyancsak benne él a klasszikus zenében. A legnagyobb
örömöm az életben, hogy ilyen családom van.
Réfi Zsuzsanna
Frankl Péter zongorázik:
Ludwig van Beethoven: Karfantázia
Variációk zongorára, kórusra és zenekarra (op. 80, 1808)
Edinburgh-i Filharmónikus
Zenekar és Kórus,
Vezényel
Riccardo Muti
(Edinburgh-i Nemzetközi Fesztivál (Edinburgh
International Festival) (1980)
https://www.youtube.com/watch?v=jeM8aWx3vKU
(9:46)
https://www.youtube.com/watch?v=JCB6OgMmTlU (6:52)
http://www.youtube.com/watch?v=D4EdcOGneCg
(5:01)