I.
Albert Tay
ISMERTETŐJE a parlando.hu részére a 2020. évi
ázsiai Kodály Szimpóziumról
Tisztelettel ajánlom az olvasó figyelmébe Tóth Teréz szerkesztésében és
fordításában megjelent újabb írást, amely ismét egy fontos esemény kapcsán
hívja fel a figyelmet arra, a minket igen nagy büszkeséggel eltöltő
tényre, hogy Kodály Zoltán zenepedagógiai munkássága által inspirált magyar
zenepedagógiai gyakorlatnak a nagyvilágban milyen sok tisztelője és
követője van. Az Albert Tay által vezetett
Kodály Academy Music Singapore évekkel ezelőtt
indított útjára egy olyan programot, amely minden páros évben Ázsiai Kodály
Szimpózium (Asian Kodály Symposium)
néven zenepedagógusok százai számára népszerűsíti Kodály Zoltán
életművét, s azon belül is kiemelt szerepet szán Kodály Zoltán korszakos
jelentőségű koncepciójával harmonizáló magyar és nem magyar tanítási gyakorlatok bemutatásának. Tóth Teréz a
témában megjelent korábbi írásaihoz hasonlóan ismét felhívja a szakma és a
közvélemény figyelmét arra, hogy a magyar zenetanítás Kodály nevével fémjelzett
módszere nem egy letűnt korszak hagyománya, hanem egy ma is friss, élettel
teli gyakorlat mindazok számára, akik a világban nyitott szemmel járnak, s
lépten-nyomon azon fáradoznak, hogy a 21. század kulturális környezetébe és a
modern iskola világába segítsék integrálni Kodály örökérvényű humanista
pedagógiai szemléletét.
Dr. habil.
Nemes László Norbert
egyetemi tanár
igazgató
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Kodály Intézet
Albert Tay* (tayalbert.com)
Albert Tay igazgató,
Kodály Zeneakadémia (Singapore), művészeti igazgató Schola Cantorum Singapore Ltd. és az Ázsiai Kodály Szimpózium
Szervezőbizottság Elnöke
Az
Ázsiai Kodály Szimpózium kétévente, a Szingapúri Kodály Zeneakadémia
szervezésében, különböző ázsiai városokban kerül megrendezésre. Az esemény
és a kapcsolódó programok világszerte több, mint 5000
főt vonzottak eddig. 2014-ben Jakarta, 2016-ban és 2018-ban Kaohsziung[1]
adott otthont a szimpóziumnak. 2020-ban Szingapúrban rendezték meg a
találkozót, kivételesen és elsőként Virtuális Szimpózium formájában.
Vízió:
· Művészetek
a Művészetekért legjobbjainak találkozója
Küldetés:
· A Kodály
koncepción keresztül inspirálni, továbbá eljuttatni és megértetni a
művészeteket és a kultúrát mindenkivel.
· Olyan
nemzetközi színteret biztosítani, amely a művészetek és a kultúra
sokszínűségét ünnepli.
· Lehetőséget
teremteni a tanulásra, egymás megértésére és együttműködésre a
zeneszerzők, művészek és szponzorok számára, hogy a művészeteket
az élvonalban, kezdeményező egyszersmind fenntartható módon
képviselhessék.
Tematika
· A
zenepedagógia, zeneszerzés és előadás digitalizációja.
· 30+
órányi tartalom, 25 előadó, résztvevők 25 országból
& tartományból. Az AKS (Ázsiai Kodály Szimpózium) egyúttal megünnepli a
Magyarország és Szingapúr között fennálló 50 éves diplomáciai kapcsolatot is.
Helyi partnere az 5. évfordulóját ünneplő non-profit Schola Cantorum Szingapúr Közösségi Kórus.
Innováció
Szervezés
A
Covid-19 vírus globális elterjedése nem tette lehetővé a személyes
találkozást zárt térben. Kihívást jelentett a személyes találkozók biztosította
közvetlenség nélkülözése, de a digitális eszközök egész arzenálja állt
rendelkezésünkre, hogy mégsem legyen lehetetlen a feladat: a felhőben
megosztott dokumentumok és meghajtók, csoportos videókonferencia eszközök
(Zoom), üzenetküldő, platformok-közötti eszközök (WhatsApp, Telegram),
megosztott, közös feladatlisták (Microsoft To-Do), a
munkatársak képzését rögzítő videós alkalmazások (LOOM) segítségével
létrejöhetett a közös együttlét.
Villámgyorsan
lebonyolítható az előadók és a kerekasztal résztvevőinek meghívása és
elfogadása. A konferencia egyik moderátora feljegyzést készített arról, hogy az
egyes országok / tartományok, mely kommunikációs alkalmazásokat részesítik
előnyben: Viber (Magyarország), Messenger (Fülöp-
szigetek), KakaoTalk (Korea), LINE/Google Meet (Tajvan), WeChat (Kína), WhatsApp/Telegram
(Szingapúr).
A
résztvevők biztonságának és személyes adatainak védelme érdekében a
fizetett tartalmak eléréséhez a technológia nyújtotta lehetőségeket
aknáztuk ki. Az előre felvett anyagok lehetővé tették az időeltolódásból
és az internet kapcsolat esetleges gyenge minőségéből fakadó
nehézségek elkerülését, a 6 méter hosszú kábelcsatlakozás a routerekhez jó
ötletnek bizonyult. AKS (és a korábban teszt-jelleggel lefuttatott Studiorum Sorozat) egyben azt is jelenti, hogy a világ
minden táján élők számára elérhetővé vált a tartalom, és az online
programjainkon üdvözölhettünk résztvevőket olyan országokból, ahonnan
korábban nem (Örményország, India). A technológia tette lehetővé azt is,
hogy a konferencia résztvevőinek könnyen szerkeszthető videókat
készíthessünk.
Tartalom
Az
„átfordított osztályterem”[2]
koncepciója ugyan nem teljesen ismeretlen a pedagógiában, de ez idáig nem
hallottunk arról, hogy egy egész szimpózium során használják ezt a pedagógiai
eszközt. Az AKS előre tekintő módon élt a lehetőséggel, és
összeházasította a szinkron és az aszinkron tanulás módozatait. Rita Cheng
Professzor foglalkozására a résztvevőknek meg kellett tekinteniük két
30-perces videót, amiről az órán beszélgetést folytattak, illetve
kérdéseket tehettek fel. A szimpózium „Előzetesen felvett” szekcióin
lehetővé tettük, hogy az osztálytermekben korábban élőben felvett
foglalkozások bemutatásra kerülhessenek az online előadásokon. A
Beszélgetés szekció kimagaslóan eredményes volt, sikerült a figyelmet mindvégig
a tárgynál tartani, a résztvevők aktivitása még az ázsiaiak ismert
visszafogottsága ellenére is igen magas volt. Az AKS bővelkedett az
e-pedagógiai eszközökben. Az audio-vizuális
eszközök kihasználása egy újabb szintre lépett a szimpózium során, amelyet
hagyományos előadásokon ritkán látni: ilyen volt például a Google Slides alkalmazása
hagyományos körjátékok / mondókák lejátszásában, vagy
képernyő-megosztással gondolattérképek bemutatása; az „élő”kotta
bemutatása , amelyen a partitúra a karnagy bejelöléseivel válik láthatóvá;
egészen közelről látható a hangképzés tanár vagy a karnagy szájmozgása; audio felvétel alkalmazása diktáláshoz(búcsút mondhatunk a
hangot kifárasztó , ismétlődő lediktálásoknak a zongorás
énekgyakorlatoknál).
Tanúi
voltunk a Kodály koncepció egyik helyi, a Szingapúri Kodály Zeneakadémia által
végzett adaptálásának: olyan kötött ritmusneveket használunk pl. a tizenhatod
elnevezésére, ’te’ (például 4 tizenhatod: te te te te), amely segítségével
lehetővé válik a komplex ritmusok elnevezésének következetes használata.
Ha a szolmizációs hangok következetesen
alkalmazhatóak a népzenétől a 12-fokú zenéig, miért ne lehetne hasonló
rendszere a ritmus elnevezéseknek is, miáltal lehetővé válna a
gyermekdalok ritmusrendszerében való tájékozódás csakúgy, mint az indiai tala-zenétől ihletett Messianen
zenéjében való, hasonlóan könnyed eligazodás?
Stratégiai
irányítás
Fennáll
a kockázata annak, hogy a közönség létszámának csökkentésével egyidejűleg
az élő koncertek kirívóan megdrágulnak, s éppen ezért csak az elit számára
válnak elérhetővé. Hogyan aknázhatjuk ki a digitalizációban rejlő
lehetőségeket és biztosíthatunk hozzáférést az alacsonyabb jövedelmű
családoknak? Melyek a veszélyek és a lehetőségek, amelyek a
művészetek előtt állnak, és milyen lehetséges innovációi vannak e
gazdasági modellnek? Hogyan segíthet a digitalizációban rejlő megoldás
abban, hogy a jövedelem a művészeti intézményekhez áramoljon? Hogyan
változtatta meg a pandémia a koncertek, a
következő bemutatók repertoárjának összetételét? Hogyan gondolható újra a
technológia szerepe a művészetben? A virtuális tér mi módon vezetett
ahhoz, hogy a komponisták újra gondolják a tér-idő metafizikai jelentését?
Technológiai
eszközök, erőforrások
Az Ázsiai Kodály Szimpóziumon számos nagyszerű magyarországi eszköz bemutatásra került. Kiemelt figyelmet kapott ezek közül a Kodály Hub, a Move Mi, a Musicators és a Loom is. A Logic Pro X nevű zenei produkciós szoftver nagyszerűen alkalmazható a zongorista, az énekes és a hangszeres oktatásban mint kiváló vizualizációs eszköz. A MIDI mind a tanárnak, mind a hallgatóknak újabb vizualizációs eszközt biztosít az expresszív játék és a pedálozás bemutatására, és színkódolja minden egyes rögzített hang sebességét. Biztosítja az azonnali lejátszást a diákok számára, az audio hullámalakzatok elemzése jelzi a stabil vibrátót, az instabil légáramlás vagy a nem kívánt hangsiklások és portamentok jelenlétét.
A Schola Cantorum Singapore digitális bemutatója: Kodály Esti dal
Albert Tay jegyzete Kodály: Esti dal című kórusművének digitális előadásához:
Főállású karmesterként már elegem lett a sok hamisan hangzó, egyforma hangulatú, túlságosan automata hangolt virtuális kóruselőadásból. Úgy döntöttem, hogy kísérletezem, és létrehozok egy olyan digitális változatot, amely tisztább hangzásával is közelebb áll a klasszikus, koncert-termi előadáshoz. Beprogramozott hangszereket használtunk, amelyek a helyes intonációt játszották le vezetősávokon keresztül, a metronómot pedig arra programoztuk, hogy szimulálja az árnyalt zenei kifejezés spontaneitását. Az előadás premierjét az Ázsiai Kodály Szimpózium záróünnepségén tartottuk. Az alábbi linken megtalálható Kodály Zoltán Esti Dal című kórusműve a Schola Cantorum Singapore non-profit közösségi kórus előadásában:
https://www.facebook.com/kodalysingapore/videos/4501324769907695
Kérem, ne feledjék, hogy a kórus tagjai nem magyar anyanyelvűek, de azért remélem, sikeresnek ítélik a munkánkat.
Összegzés
A mindenhonnan érkező kiváló visszajelzések tükrében elmondhatjuk, hogy a világjárvány okozta rengeteg bizonytalanság ellenére, sikerült egy intenzív, előre-mutató programot összeállítanunk mindössze 8 hét alatt. Személyesen is nagy öröm számomra a Kodály Intézet és Magyarország Szingapúri Nagykövetségének támogatása. A technológia itt van, itt is marad velünk, s nekünk az a feladatunk, hogy befogadjuk, mi több új lehetőségeket fedezzünk fel általa a gondolkodás, a munkavégzés, a tanítás, a zeneszerzés és az előadóművészet számára! Javítsunk a munkafolyamatainkon, hozzunk létre új eszközöket az élethosszig tartó tanulás szellemében…ezáltal reményeink szerint sokkal közelebb hozhatjuk az emberiséget Kodály ideáljához, hogy mindenki számára elérhető legjobb minőségű zenét alkossunk!
Amennyiben érdeklődik munkánk iránt, keressen minket az alábbi elérhetőségeinken: enquiries@kam.sg KAM Facebook Page: https://www.facebook.com/kodalysingapore/ KAM Facebook Group (to interact with others): https://www.facebook.com/groups/kodalysg/ KAM YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCs0Vmlry09mElrXKkuCmHGA/featured SCS Facebook: https://www.facebook.com/scholacantorumsg/ SCS IG: https://www.instagram.com/scholacantorumsg/
*Albert Tay vendégkarmesterként és konferenciák
meghívott előadójaként szerte a világon keresett zenész, tanár és
versenyeken zsűritag. Számos szakmai fejlesztő kurzust vezetett
zenészek és tanárok részére, valamint műhelyfoglalkozásokat kórusok és
zenekarok számára Ázsia, Európa és az Egyesült Államok számos városában.
Meghívásokat kap díjnyertes kórusoktól, országos kórus, illetve oktatási
intézményektől, egyesületektől és alapítványoktól. Albert Tay kórusa rendszeresen kap elismerő kritikákat és
nemzetközi díjakat egyaránt.
II.
Asia Kodály
Symposium, 17-23 August, 2020, Singapore
Report for
Parlando.hu written by Albert Tay, Kodály Academy of
Music, Singapore with Foreword by Norbert László Nemes, Kodály Institute
of the Liszt Ferenc Academy of Music
I respectfully recommend this writing in
the editing and translation of Teréz Tóth, which once again draws attention to the
fact that the Hungarian music
pedagogical practice inspired by Zoltán Kodály has so many admirers
and followers in the world. Kodály Academy Music Singapore, led by Albert Tay, launched a program that promotes Zoltán Kodály's oeuvre to
hundreds of music educators under the name Asian
Kodály Symposium every two years, and in particular specializes
in presenting Hungarian and non-Hungarian teaching practices harmonising Zoltán Kodály's concept
of centuries-long significance.
Like
her previous writings on the
subject, Teréz Tóth once
again draws the attention of the profession and the public that the
method of Hungarian music teaching, hallmarked by the
name of Kodály, is not a tradition of a bygone era, but a fresh,
lively practice for all those
who walk with their eyes
open in the
world, and are constantly working to help integrate
Kodály's eternal humanist pedagogical approach into the cultural
environment of the 21st century and into the world of modern school.
Dr. habil.
László Norbert Nemes
Professor
Director
Kodály Institute
of the Liszt Ferenc Academy
of Music
Albert Tay (soundcloud.com)
Albert Tay is a Singapore based Music Conductor, Composer and Educator. He is also the Founder
and Director for the Kodály Academy of Music
(Singapore) and the Artistic
Director for Schola Cantorum Singapore Ltd. (Non-profit).
III.
Kodály Zoltán:
Esti dal (1938) - népi szöveg
Zoltán Kodály:
EVENING SONG (1938) - folk texts
Schola Cantorum Singapore, dir,
Albert Tay
https://www.facebook.com/kodalysingapore/videos/4501324769907695 (4:05)
A Schola
Cantorum (latinul: "Éneklő Iskola") a
szingapúri Kodály Zeneakadémia kórusegyüttese, kimagasló képviselője az
éneklésen alapuló zenetanulásnak https://www.facebook.com/scholacantorumsg/.
Az
Albert Tay vezetésével létrejött Schola Cantorum Singapore (SCS) része az SCS Kamarakórus, amely
zeneszerető amatőrökből és képzett profi zenészekből,
énekesekből és zenei szakemberekből álló vegyeskórus. Az
előadásaikat a nyelvi és műfaji eklektikusság jegyében állítják
össze: szingapúri, ázsiai és ASEAN-országokból származó kortárs
kórusműveket adnak elő, karácsonyi dalokat, afro-amerikai
spirituálékat és popdalokat az angol mellett japán és mandarin nyelven valamint
számos más dialektusban.
Az SCS
égisze alatt működik Szingapúr egyik legjelentősebb operakórusa, az
SCS Opera Kórus, valamint a SCS Fesztivál Kórus, amely az egyre
jelentősebbé váló szingapúri szimfonikus zenei szcéna fontos
szereplője.
[1] Város
Tajvanban
[2] Angolul
„flipped classroom”. A
koncepció lényege, hogy a résztvevők előre megkapják az óra anyagát,
amit a tanár segítségével kérdések, válaszok, reflexiók formájában dolgoznak
fel az órán. Lásd ezzel kapcsolatban Halász Gábor írását: https://ppk.elte.hu/file/atforditott_tanulas_hg.pdf (A
ford.)