I.

Albert Tay ISMERTETŐJE a parlando.hu részére a 2020. évi ázsiai Kodály Szimpóziumról

 

Tisztelettel ajánlom az olvasó figyelmébe Tóth Teréz szerkesztésében és fordításában megjelent újabb írást, amely ismét egy fontos esemény kapcsán hívja fel a figyelmet arra, a minket igen nagy büszkeséggel eltöltő tényre, hogy Kodály Zoltán zenepedagógiai munkássága által inspirált magyar zenepedagógiai gyakorlatnak a nagyvilágban milyen sok tisztelője és követője van. Az Albert Tay által vezetett Kodály Academy Music Singapore évekkel ezelőtt indított útjára egy olyan programot, amely minden páros évben Ázsiai Kodály Szimpózium (Asian Kodály Symposium) néven zenepedagógusok százai számára népszerűsíti Kodály Zoltán életművét, s azon belül is kiemelt szerepet szán Kodály Zoltán korszakos jelentőségű koncepciójával harmonizáló magyar és nem magyar tanítási gyakorlatok bemutatásának. Tóth Teréz a témában megjelent korábbi írásaihoz hasonlóan ismét felhívja a szakma és a közvélemény figyelmét arra, hogy a magyar zenetanítás Kodály nevével fémjelzett módszere nem egy letűnt korszak hagyománya, hanem egy ma is friss, élettel teli gyakorlat mindazok számára, akik a világban nyitott szemmel járnak, s lépten-nyomon azon fáradoznak, hogy a 21. század kulturális környezetébe és a modern iskola világába segítsék integrálni Kodály örökérvényű humanista pedagógiai szemléletét.

 

Dr. habil. Nemes László Norbert

egyetemi tanár

igazgató

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem

Kodály Intézet 

 

Albert Tay* (tayalbert.com)

Albert Tay igazgató, Kodály Zeneakadémia (Singapore), művészeti igazgató Schola Cantorum Singapore Ltd.  és az Ázsiai Kodály Szimpózium Szervezőbizottság Elnöke

 

Az Ázsiai Kodály Szimpózium kétévente, a Szingapúri Kodály Zeneakadémia szervezésében, különböző ázsiai városokban kerül megrendezésre. Az esemény és a kapcsolódó programok világszerte több, mint 5000 főt vonzottak eddig. 2014-ben Jakarta, 2016-ban és 2018-ban Kaohsziung[1] adott otthont a szimpóziumnak. 2020-ban Szingapúrban rendezték meg a találkozót, kivételesen és elsőként Virtuális Szimpózium formájában.

 

Vízió:

·       Művészetek a Művészetekért legjobbjainak találkozója

Küldetés:

·       A Kodály koncepción keresztül inspirálni, továbbá eljuttatni és megértetni a művészeteket és a kultúrát mindenkivel.

·       Olyan nemzetközi színteret biztosítani, amely a művészetek és a kultúra sokszínűségét ünnepli.

·       Lehetőséget teremteni a tanulásra, egymás megértésére és együttműködésre a zeneszerzők, művészek és szponzorok számára, hogy a művészeteket az élvonalban, kezdeményező egyszersmind fenntartható módon képviselhessék.

Tematika

·       A zenepedagógia, zeneszerzés és előadás digitalizációja.

·       30+ órányi tartalom, 25 előadó, résztvevők 25 országból & tartományból. Az AKS (Ázsiai Kodály Szimpózium) egyúttal megünnepli a Magyarország és Szingapúr között fennálló 50 éves diplomáciai kapcsolatot is. Helyi partnere az 5. évfordulóját ünneplő non-profit Schola Cantorum Szingapúr Közösségi Kórus.

 

Innováció

Szervezés

A Covid-19 vírus globális elterjedése nem tette lehetővé a személyes találkozást zárt térben. Kihívást jelentett a személyes találkozók biztosította közvetlenség nélkülözése, de a digitális eszközök egész arzenálja állt rendelkezésünkre, hogy mégsem legyen lehetetlen a feladat: a felhőben megosztott dokumentumok és meghajtók, csoportos videókonferencia eszközök (Zoom), üzenetküldő, platformok-közötti eszközök (WhatsApp, Telegram), megosztott, közös feladatlisták (Microsoft To-Do), a munkatársak képzését rögzítő videós alkalmazások (LOOM) segítségével létrejöhetett a közös együttlét.

Villámgyorsan lebonyolítható az előadók és a kerekasztal résztvevőinek meghívása és elfogadása. A konferencia egyik moderátora feljegyzést készített arról, hogy az egyes országok / tartományok, mely kommunikációs alkalmazásokat részesítik előnyben: Viber (Magyarország), Messenger (Fülöp- szigetek), KakaoTalk (Korea), LINE/Google Meet (Tajvan), WeChat (Kína), WhatsApp/Telegram (Szingapúr).

 

A résztvevők biztonságának és személyes adatainak védelme érdekében a fizetett tartalmak eléréséhez a technológia nyújtotta lehetőségeket aknáztuk ki. Az előre felvett anyagok lehetővé tették az időeltolódásból és az internet kapcsolat esetleges gyenge minőségéből fakadó nehézségek elkerülését, a 6 méter hosszú kábelcsatlakozás a routerekhez jó ötletnek bizonyult. AKS (és a korábban teszt-jelleggel lefuttatott Studiorum Sorozat) egyben azt is jelenti, hogy a világ minden táján élők számára elérhetővé vált a tartalom, és az online programjainkon üdvözölhettünk résztvevőket olyan országokból, ahonnan korábban nem (Örményország, India). A technológia tette lehetővé azt is, hogy a konferencia résztvevőinek könnyen szerkeszthető videókat készíthessünk.

 

Tartalom

Az „átfordított osztályterem”[2] koncepciója ugyan nem teljesen ismeretlen a pedagógiában, de ez idáig nem hallottunk arról, hogy egy egész szimpózium során használják ezt a pedagógiai eszközt. Az AKS előre tekintő módon élt a lehetőséggel, és összeházasította a szinkron és az aszinkron tanulás módozatait.  Rita Cheng Professzor foglalkozására a résztvevőknek meg kellett tekinteniük két 30-perces videót, amiről az órán beszélgetést folytattak, illetve kérdéseket tehettek fel. A szimpózium „Előzetesen felvett” szekcióin lehetővé tettük, hogy az osztálytermekben korábban élőben felvett foglalkozások bemutatásra kerülhessenek az online előadásokon. A Beszélgetés szekció kimagaslóan eredményes volt, sikerült a figyelmet mindvégig a tárgynál tartani, a résztvevők aktivitása még az ázsiaiak ismert visszafogottsága ellenére is igen magas volt. Az AKS bővelkedett az e-pedagógiai eszközökben. Az audio-vizuális eszközök kihasználása egy újabb szintre lépett a szimpózium során, amelyet hagyományos előadásokon ritkán látni: ilyen volt például a Google Slides alkalmazása hagyományos körjátékok / mondókák lejátszásában, vagy képernyő-megosztással gondolattérképek bemutatása; az „élő”kotta bemutatása , amelyen a partitúra a karnagy bejelöléseivel válik láthatóvá; egészen közelről látható a hangképzés tanár vagy a karnagy szájmozgása; audio felvétel alkalmazása diktáláshoz(búcsút mondhatunk a hangot kifárasztó , ismétlődő lediktálásoknak a zongorás énekgyakorlatoknál).

 

Tanúi voltunk a Kodály koncepció egyik helyi, a Szingapúri Kodály Zeneakadémia által végzett adaptálásának: olyan kötött ritmusneveket használunk pl. a tizenhatod elnevezésére, ’te’ (például 4 tizenhatod: te te te te), amely segítségével lehetővé válik a komplex ritmusok elnevezésének következetes használata. Ha a szolmizációs hangok következetesen alkalmazhatóak a népzenétől a 12-fokú zenéig, miért ne lehetne hasonló rendszere a ritmus elnevezéseknek is, miáltal lehetővé válna a gyermekdalok ritmusrendszerében való tájékozódás csakúgy, mint az indiai tala-zenétől ihletett Messianen zenéjében való, hasonlóan könnyed eligazodás?

 

Stratégiai irányítás

Fennáll a kockázata annak, hogy a közönség létszámának csökkentésével egyidejűleg az élő koncertek kirívóan megdrágulnak, s éppen ezért csak az elit számára válnak elérhetővé. Hogyan aknázhatjuk ki a digitalizációban rejlő lehetőségeket és biztosíthatunk hozzáférést az alacsonyabb jövedelmű családoknak? Melyek a veszélyek és a lehetőségek, amelyek a művészetek előtt állnak, és milyen lehetséges innovációi vannak e gazdasági modellnek? Hogyan segíthet a digitalizációban rejlő megoldás abban, hogy a jövedelem a művészeti intézményekhez áramoljon? Hogyan változtatta meg a pandémia a koncertek, a következő bemutatók repertoárjának összetételét? Hogyan gondolható újra a technológia szerepe a művészetben? A virtuális tér mi módon vezetett ahhoz, hogy a komponisták újra gondolják a tér-idő metafizikai jelentését?

 

Technológiai eszközök, erőforrások

Az Ázsiai Kodály Szimpóziumon számos nagyszerű magyarországi eszköz bemutatásra került. Kiemelt figyelmet kapott ezek közül a Kodály Hub, a Move Mi, a Musicators és a Loom is. A Logic Pro X nevű zenei produkciós szoftver nagyszerűen alkalmazható a zongorista, az énekes és a hangszeres oktatásban mint kiváló vizualizációs eszköz.  A MIDI mind a tanárnak, mind a hallgatóknak újabb vizualizációs eszközt biztosít az expresszív játék és a pedálozás bemutatására, és színkódolja minden egyes rögzített hang sebességét. Biztosítja az azonnali lejátszást a diákok számára, az audio hullámalakzatok elemzése jelzi a stabil vibrátót, az instabil légáramlás vagy a nem kívánt hangsiklások és portamentok jelenlétét.
 
A Schola Cantorum Singapore digitális bemutatója: Kodály Esti dal
 
Albert Tay jegyzete Kodály: Esti dal című kórusművének digitális előadásához:
Főállású karmesterként már elegem lett a sok hamisan hangzó, egyforma hangulatú, túlságosan automata hangolt virtuális kóruselőadásból. Úgy döntöttem, hogy kísérletezem, és létrehozok egy olyan digitális változatot, amely tisztább hangzásával is közelebb áll a klasszikus, koncert-termi előadáshoz. Beprogramozott hangszereket használtunk, amelyek a helyes intonációt játszották le vezetősávokon keresztül, a metronómot pedig arra programoztuk, hogy szimulálja az árnyalt zenei kifejezés spontaneitását. Az előadás premierjét az Ázsiai Kodály Szimpózium záróünnepségén tartottuk. Az alábbi linken megtalálható Kodály Zoltán Esti Dal című kórusműve a Schola Cantorum Singapore non-profit közösségi kórus előadásában: 
 
https://www.facebook.com/kodalysingapore/videos/4501324769907695
 
Kérem, ne feledjék, hogy a kórus tagjai nem magyar anyanyelvűek, de azért remélem, sikeresnek ítélik a munkánkat.
 
Összegzés
 
A mindenhonnan érkező kiváló visszajelzések tükrében elmondhatjuk, hogy a világjárvány okozta rengeteg bizonytalanság ellenére, sikerült egy intenzív, előre-mutató programot összeállítanunk mindössze 8 hét alatt. Személyesen is nagy öröm számomra a Kodály Intézet és Magyarország Szingapúri Nagykövetségének támogatása. A technológia itt van, itt is marad velünk, s nekünk az a feladatunk, hogy befogadjuk, mi több új lehetőségeket fedezzünk fel általa a gondolkodás, a munkavégzés, a tanítás, a zeneszerzés és az előadóművészet számára! Javítsunk a munkafolyamatainkon, hozzunk létre új eszközöket az élethosszig tartó tanulás szellemében…ezáltal reményeink szerint sokkal közelebb hozhatjuk az emberiséget Kodály ideáljához, hogy mindenki számára elérhető legjobb minőségű zenét alkossunk!
 
Amennyiben érdeklődik munkánk iránt, keressen minket az alábbi elérhetőségeinken: enquiries@kam.sg KAM Facebook Page: https://www.facebook.com/kodalysingapore/ KAM Facebook Group (to interact with others): https://www.facebook.com/groups/kodalysg/ KAM YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCs0Vmlry09mElrXKkuCmHGA/featured SCS Facebook: https://www.facebook.com/scholacantorumsg/ SCS IG: https://www.instagram.com/scholacantorumsg/
 

*Albert Tay vendégkarmesterként és konferenciák meghívott előadójaként szerte a világon keresett zenész, tanár és versenyeken zsűritag. Számos szakmai fejlesztő kurzust vezetett zenészek és tanárok részére, valamint műhelyfoglalkozásokat kórusok és zenekarok számára Ázsia, Európa és az Egyesült Államok számos városában. Meghívásokat kap díjnyertes kórusoktól, országos kórus, illetve oktatási intézményektől, egyesületektől és alapítványoktól. Albert Tay kórusa rendszeresen kap elismerő kritikákat és nemzetközi díjakat egyaránt. 

 

 

II.

Asia Kodály Symposium, 17-23 August, 2020, Singapore

Report for Parlando.hu written by Albert Tay, Kodály Academy of Music, Singapore with Foreword by Norbert László Nemes, Kodály Institute of the Liszt Ferenc Academy of Music

 

I respectfully recommend this writing in the editing and translation of Teréz Tóth, which once again draws attention to the fact that the Hungarian music pedagogical practice inspired by Zoltán Kodály has so many admirers and followers in the world. Kodály Academy Music Singapore, led by Albert Tay, launched a program that promotes Zoltán Kodály's oeuvre to hundreds of music educators under the name Asian Kodály Symposium every two years, and in particular specializes in presenting Hungarian and non-Hungarian teaching practices harmonising Zoltán Kodály's concept of centuries-long significance.

 

Like her previous writings on the subject, Teréz Tóth once again draws the attention of the profession and the public that the method of Hungarian music teaching, hallmarked by the name of Kodály, is not a tradition of a bygone era, but a fresh, lively practice for all those who walk with their eyes open in the world, and are constantly working to help integrate Kodály's eternal humanist pedagogical approach into the cultural environment of the 21st century and into the world of modern school.

 

Dr. habil. László Norbert Nemes

Professor

Director

Kodály Institute of the Liszt Ferenc Academy of Music

 

Albert Tay (soundcloud.com)

Albert Tay is a Singapore based Music Conductor, Composer and Educator. He is also the Founder and Director for the Kodály Academy of Music (Singapore) and the Artistic Director for Schola Cantorum Singapore Ltd. (Non-profit).

 

Interview (pdf)

 

III.

 

Kodály Zoltán: Esti dal (1938) - népi szöveg

Zoltán Kodály: EVENING SONG (1938) - folk texts

Schola Cantorum Singapore, dir, Albert Tay

https://www.facebook.com/kodalysingapore/videos/4501324769907695 (4:05)

 

        

A Schola Cantorum (latinul: "Éneklő Iskola") a szingapúri Kodály Zeneakadémia kórusegyüttese, kimagasló képviselője az éneklésen alapuló zenetanulásnak https://www.facebook.com/scholacantorumsg/.

Az Albert Tay vezetésével létrejött Schola Cantorum Singapore (SCS) része az SCS Kamarakórus, amely zeneszerető amatőrökből és képzett profi zenészekből, énekesekből és zenei szakemberekből álló vegyeskórus. Az előadásaikat a nyelvi és műfaji eklektikusság jegyében állítják össze: szingapúri, ázsiai és ASEAN-országokból származó kortárs kórusműveket adnak elő, karácsonyi dalokat, afro-amerikai spirituálékat és popdalokat az angol mellett japán és mandarin nyelven valamint számos más dialektusban.

Az SCS égisze alatt működik Szingapúr egyik legjelentősebb operakórusa, az SCS Opera Kórus, valamint a SCS Fesztivál Kórus, amely az egyre jelentősebbé váló szingapúri szimfonikus zenei szcéna fontos szereplője. 

 

 



[1] Város Tajvanban

[2] Angolul „flipped classroom”. A koncepció lényege, hogy a résztvevők előre megkapják az óra anyagát, amit a tanár segítségével kérdések, válaszok, reflexiók formájában dolgoznak fel az órán. Lásd ezzel kapcsolatban Halász Gábor írását: https://ppk.elte.hu/file/atforditott_tanulas_hg.pdf (A ford.)