EGY LEGENDÁS HANGFELVÉTEL TÖRTÉNETE*
Csobádi Péter: Karajan ebben az időben
népszerűsége tetőfokán volt. De róla tudni kell, hogy a zene mellett
nagyon komolyan foglalkoztatta sokminden, így a
politika is. Egy igazi államférfi is volt, jó meglátásokkal. Bevallott
célja az volt, hogy a német-szovjet kapcsolatokat – a hidegháború ellenére –
megpróbálja a kultúra, a zene erejével javítani. Ezt szolgálta 1968-ban a
Berlini Filharmonikusok szovjetunióbeli turnéja, amely igen nagy sikerrel járt.
1970-ben, Beethoven születésének 200. évfordulója alkalmából jubileumi
lemezkiadványok sokasága született. Én akkoriban a Deutsche Welle
(DW) nyugatnémet rádió szerkesztője voltam. A DW nemcsak kulturális, hanem
politikai területen is nagy szerepet játszott az országban, sőt
Európa-szerte, és a csatorna igazgatója, Walter Steigner
– aki korábban az UNESCO főtitkára is volt – missziónak tekintette a
kapcsolattartást a keleti országokkal.
Csobádi Péter napjainkban - a szerző felvétele
Igen jó barátságba kerültünk, és egy
napon azt mondtam neki, ha a Beethoven Hármasverseny hanglemezfelvételét
terveznék – a DW ugyanis hanglemezek kiadását is előmozdította
– akkor játszhatnának benne szovjet művészek. A DW már korábban is
kiadatott olyan hanglemezt, amelynek volt művészet-politikai háttere.
Felkerestem a szovjet művészek német ügynökségét, és megtudtam, hogy
Ojsztrah, Richter és Rosztropovics egyaránt hozzájuk tartozik.
Megkezdődtek a tárgyalások: Ojsztrahot, Rosztropovicsot kiengedték, Richtert
nem. Helyette az amúgy kiváló Lev Oborin jött
Berlinbe, és a művet előadták Karajan vezényletével. Az EMI
hanglemezcég azonban nem adta fel. Végül sikerült Richtert is „megszerezni”, és
elkezdődött a lemezfelvétel. Ennek az előadói költségei extrém
magasak voltak. Végig ott voltam a lemezfelvételeken és a felvétel hangulata
valóban kissé rideg, néha feszült volt. Karajan a produkciót sajátjának
tekintette, de három nagy, szuverén művésszel volt dolga, akik viszont
másként gondolták a mű stílusát. Ojsztrah romantikus énje, Rosztropovics
kirobbanó stílusa nem passzolt Karajan nyugodt, kissé lassú tempóihoz. Ennek
ellenére vita, hangos szóváltás nem történt. Mindenki tette profin a dolgát, és
a felvétel meghallgatása után Richter és Ojsztrah azt kérte, még egyszer vegyenek
fel részeket. Karajan azonban már erre nem volt hajlandó, és elhangzott az
elhíresült mondása: „Sajnos nincs több időnk, még fotózásra is kell
mennünk”.
Szvjatoszlav Richter és Herbert von Karajan
- Richter naplójában elég sarkosan fogalmazott: „Rettenetes
felvétel, nem vagyok hajlandó felvállalni. Harcvonal alakult ki Karajannal és
Rosztropoviccsal az egyik oldalon, én és Ojsztrah a másikon...
(...) És milyen émelyítő a lemezborítón szereplő fotó: ő
művészien pózol, mi, a többiek, pedig grimaszolunk, mint valami idióták.”
Karajant Richter egyénisége talán még zavarta is. Erről egy
anekdota is található Richter naplójában. Amikor Richter egyik közös koncertjük
kapcsán megjegyezte, hogy ő tulajdonképpen német (édesapja német volt),
erre Karajan így válaszolt: „Én pedig kínai vagyok”. Karajan hangfelvételei
alapján több kritikus is megjegyezte, hogy Karajan ritkán szeretett
versenyműveket kísérni, a zenekari művek közelebb álltak hozzá.
- Karajan
vezéregyéniségéből következett ez, nem szerette, ha „több dudás van egy
csárdában”. Azonban Karajan hallatlan fegyelmezett volt, és korrektül
végigvitte a felvételt. Nekem viszont hiányzott a felvétel alatt a
művészek lelkesedése, inkább a hideg professzionalizmus jellemezte a
munkát. Ez művészileg egy „rutin” felvétel volt. Politikailag azonban
Karajan számára ez fontos volt, mint „zenei híd” a nyugat-keleti tábor között.
L. van Beethoven: Hármasverseny – hanglemezborító 2020. Warner Classics
00:00 - Allegro
17:53 - Largo
23:28 - Rondo alla polacca
Sviatoslav Richter: Piano; David Oďstrakh:
Violon; Mstislav Rostropovitch: Violoncelle
Berlin Philharmonic
Orchestra
Herbert von Karajan
Recording: 1969 in Berlin, Jesus Christus Kirche EMI Classics
- A lemez utóélete megcáfolta a „nehéz szülést”, milliók
hallgatták-hallgatják örömmel, és a kritikusok egy része is „behódolt”: a
felvétel körülményei ellenére elismerték annak művészi értékét. Thierry Vagne zenetörténész
állandóan frissített blogja jelenleg 58 felvételét
tartalmazza a Hármasversenynek, ő minden kritika ellenére a
stúdiófelvételek között ezt tartja a legizgalmasabbnak.
---
Székely
GyörgyNEK a
Gramofon - klasszikus és jazz zene
internetes kiadásában
megjelent közelmúltbeli írásaiból:
MOZART ÉL! – SALZBURGI MOZART
HÉT 2020
SALZBURG MÁSKÉPP – 100
ÉVES AZ ÜNNEPI JÁTÉKOK
A MÚLT HANGJAI – SALZBURG EMLÉKEZIK