SZŐNYINÉ SZERZŐ KATALIN*
Esterházy Music Collection. Magyarország zenei
öröksége
szomorújáték két felvonásban
Ősbemutató:
Kismarton/Eisenstadt, 1739. márc. 28. Nagypéntek
Az Accent Kiadó közreadásában a közelmúltban jelent meg a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar,
valamint szólistái – Kovács Ágnes (szoprán), Bárány Péter (kontratenor),
Megyesi Zoltán (tenor), Najbauer Lóránt (basszus) és Kalafszky Adriána (szoprán) -
előadásában, Vashegyi György vezényletével Gregorius
Joseph Werner oratóriuma.
Az
alábbiakban Szőnyiné Szerző Katalin lemezismertetőjét közöljük.
Werner: Der Gut Hirt - Accent - ACC 26502 - Music
Island
A
lemezünkön hallható barokk remekmű Joseph Haydn kottatárából került
elő, és csaknem három évszázad óta várja, hogy az 1739. évi első
nagypénteki kismartoni ősbemutatója után a zeneértő közönség újból az
európai zenetörténet élvonalába sorolja.
A
zeneszerző Gregorius Joseph Werner 38 éven át
állt az Esterházy hercegek szolgálatában (1728-1766), színvonalas késő
barokk saját és kortárs művek bemutatásával ellátva a Bécs
vonzáskörzetében élő nyugat-magyarországi Kismarton (Eisenstadt) zenei
életét. A Duna északi folyása mellől, Ybbs
városából származó osztrák zeneszerző a melki
apátság orgonistájaként, majd a feltevések szerint Johann Joseph Fux tanítványaként, bécsi tanuló évek után került az akkori
művelt Európa egyik leggazdagabb, 1687 óta birodalmi hercegi címmel
felruházott magyar főnemesi családjához, mely a török 1686-os kiűzése
után országnyi birodalommal, a művészetek pártolásában pedig több
nemzedékre visszamenő jelentős múltra tekinthetett vissza.
Werner szülőháza a
dunai menti Ybbs-ben
Wernerről
meglehetősen sematikusan az vált a zenetudományi irodalomban közismertté,
hogy pályája végén, 33 év hűséges szolgálata után - segítségképpen – Pál
Antal herceg egy fiatal másodkarmester után nézett, aki nem volt más, mint az
ifjú Joseph Haydn. A Herceg természetesen a tapasztalt idős mestert bízta
meg az 1761-ben frissen szerződtetett kolléga teendőinek hivatali
ellenőrzésével. Ez az életrajzi tény nem vált később Werner
zenetörténeti megítélésének előnyére. Az európai és magyar zenetörténet
nagy mulasztásaként a zenetudomány nem a kismartoni egyházzene Haydn érkezése
előtt is már egyedülállóan magas színvonalát értékelte és tulajdonította
Werner érdeméül, hanem szinte kizárólag azt elemezték, Haydn főnökeként
milyen levéltári nyomokat hagyott maga után: volt-e olyan megnyilatkozása,
mellyel kritikusan, vagy esetleg igazságtalanul nyilatkozott volna a bécsi
klasszicizmus élvonalába kerülő utóda munkásságáról. Rendkívül szűk
volt ez a spektrum. Hiszen maga a Wernernek tulajdonítható zeneszerzői
életmű, mely keletkezése idején az európai barokk népiesen világi délnémet
zenei hagyományainak jelentős közvetítője volt, a 18. század közepén
hatalmas európai zenei ízlésváltás áldozata lett, és sokáig szinte
törvényszerűen esett ki a tárgyilagos felfedezés hatósugarából.
Pedig
Werner az európai rezidenciális zenélés nem
középszerű alkotásait hagyta ránk abban a sok száz kéziratban, mely halála
után az Esterházy hercegek magángyűjteményében, majd a történelem
sorsfordulói mentén 1949 óta az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának
egyik legértékesebb állományrészeként maradt az utókorra. Hivatali elődjét
maga Haydn is nagyra becsülhette, melyet jól jelez az a tény, hogy –
feltehetően hercegi gazdája engedélyével – 21 Werner-mű, 9 latin
nyelvű lamentáció és 12 nagypénteki oratórium partitúráját kölcsönözhette
ki saját kottatára számára, sőt: Werner remekmívű fúgáiból 6 témát
fel is használt vonósnégyesei főtémájaként. (Ezek a Wernerre emlékező
művek – „VI Fugen in Quartetten …
von G. J. Werner … neu herausgegeben von … Joseph Haydn” - az Artaria
Kiadónál 1804-ben, 1805-ben rendre meg is jelentek.)
Wernernek
az Esterházy-családdal kötött karmesteri szerződése 1728. május 10-én
kelt. Első megbízója az 1721 óta özvegyi státuszban élő
hercegné, Herceg Esterházy József özvegye, báró Maria Octavia
zu Theras und Sonnenberg von Gilleis
(1688-1762) régensnő volt, aki Pál Antal fia 1734-es nagykorúvá válásáig a
hitbizomány gondnoka volt. Rendkívüli személyiség lehetett, hiszen anyósa
Thököly Éva grófnő, a Magyarország szuverenitásáért Béccsel is
szembeszálló Thököly Imre (1657-1705) fejedelem, kuruc vezér húga volt, jómaga
pedig anyai ágon a hatalmas tekintéllyel rendelkező osztrák törökverő
hadvezér, Guido von Starhemberg gróf (1657-1737)
császári tábornagy unokájaként látta meg a napvilágot. Egymással a harctereken
is szembenálló politikai ellenfelek között kellett tehát már a saját
családjában is széleskörű kapcsolataival, kifinomult diplomáciai érzékével
a hatalmát megszilárdítania. Bár Bécsből irányította a kismartoni uradalmat,
erős kézzel nevelte az Esterházy Józseftől származó öt főhercegi
gyermekét, és tanácsadóival sikeresen intézte az Esterházy-hercegi hitbizomány
gazdasági és művészeti ügyeit.
Wernert,
aki házas emberként érkezett már az udvarba, a régensnő 400 forintos éves
jövedelemmel és kismartoni szolgálati lakás biztosításával vette fel. Hamarosan
egymás után születtek Werner gyermekei, 1731 és 1736 között 3 fiú és egy lány.
Zeneileg is művelt feleségének köszönhetően Werner kismartoni
otthonában meleg, családias légkör, őt zenei munkájában is támogató,
értő feleség vette körül.
Az
udvari szolgálat rengeteg karnagyi és zeneszerzői feladata, a hercegi
család egyes tagjainak születés- és névnapját köszöntő zenei ünnepségek,
nevezetes vendégek érkezése, egyházi és világi ünnepségek zenei rendezvényei
mellett Werner dolga volt a hercegi kotta- és hangszertár kezelése, az új
növendékek betanítása, a kották mindenkori beszerzésének, másoltatásának, de a
librettók nyomtatásának ügyviteli feladata is. Az özvegy régensnő, majd
1734-től a hitbizományt öröklő elsőszülött fiú, Pál Antal herceg
(1711-1762), őt követően 1762-től „Fényes” Miklós herceg
(1714-1790), nem kevesebbet várt el tőle, mint hogy magas színvonalon,
Bécs mintájára, a császári udvar zenei pompáját importálja udvarukba.
Még a
17. század utolsó harmadában, a zeneszerzői babérokkal is dicsekedő
I. Lipót császár és magyar király (1655-1705) megrendelései nyomán egy
különleges zenei műfaj vált divatossá birodalom szerte: ez volt a nagyheti
oratórium speciális zenedrámai formája, a katolikus templomok Szent Sírja körül
bemutatott úgynevezett „sepolcro”oratórium. (Latinul
a sepulcrum szó sírhelyet, síremléket jelent.) A
középkori misztériumjátékokra visszavezethető, Jézus Krisztus temetését
bemutató zenés szcenikus előadás még a 18.
század harmincas éveiben is élő volt a közép-európai országok egyházzenei
gyakorlatában.
A
lemezen hallható Der gute Hirt/Jó
Pásztor oratórium is egy ilyen bécsi udvari mintára visszavezethető „sepolcro” oratórium. A kismartoni Kastélykápolna nagypénteki
szertartása 1739. március 28-án Gregor Werner saját szövegére a Lukács
Evangélium Jó pásztor példázatát foglalta zenedrámába, így emlékezvén Jézus
Krisztus golgotai kereszthalálára. A nyájból elveszett egyetlen bárány, a
paradicsomi biztonságát elhagyó fellázadt ember szimbóluma, akinek megtalálása
és az üdvösség ösvényére való visszavezetése csak az őt szüntelenül
kereső, őt soha el nem hagyó, neki mindent megbocsájtó Jó
Pásztor/Jézus, az Atya egyetlen fia áldozatával lehetséges, - így szól Werner
zenei bizonyságtétele.
A
kismartoni kastélykápolna, mint a rendezvény színhelye, még herceg Esterházy
Pál (1635-1713) nádor idejében épült, akkor, amikor az Esterházy-család egyik
legjelentősebb magyar államférfija 1663 és 1672 között a régi kismartoni várat
fényűző rezidenciává alakíttatta. Az 1660-ban felszentelt
kastélykápolnában 1674-től már egyházi zenekart is szerződtettek,
orgona is épült, mely a bécsújhelyi Georg Winkler alkotása volt. 1685-ben maga
a pápa, XI. Ince küldte el a hercegnek Szent Konstantin relikviáit, melyeket
üvegkoporsóban, a keleti oltáron helyeztek el. A bensőséges és egyben
fényűző helyszín az unoka Pál Antal herceg idejében többek között
keresztelő medencével és három festménnyel bővült, melyek a Szentháromságot,
egy szerzetes alakját és Szent Pétert ábrázolták. Ebbe a környezetbe kellett
Wernernek a maga oratóriumát beleképzelnie. Feltehetően a szerzetes alakja
festményként már készen lehetett 1739-re, mert a két felvonásos, német
nyelvű szomorújáték egyik főszereplője egy szerzetest formázó
Zarándok (basszus), aki Jeruzsálem felé vezető vándorútján találkozik az
Elveszett Báránnyal (szoprán) és az őt kereső Jó Pásztorral (alt,
majd idősebb korában tenor). Szerepel még a darabban egy pásztorjátékokból
ismert Visszhang/Echo (szoprán) és a hangszerelésben
a continuo és a vonóskar mellett két jellegzetes
fúvós hangszer is, a pásztorfuvola (chalumeau) és a
barokk trombone csodálatos párosa.
Az
elveszett bárányról és a jó pásztorról szóló evangéliumi példázat, az elveszett
drahma és a tékozló fiú (Lukács evangéliuma 15.
részéből való) Jézus-történetei közelségében az egész nagypénteki
gyülekezet számára ismert lehetett: a darabba szőtt egyéb elmélkedések, a
szeretet hatalmáról szóló ária az I. Kor. 13-ból (4. ária: „A
szeretet nem számító”) és a 42. zsoltárból származó szövegparafrázisok (7.
ária:„A szarvas nem siet annyira a hűsítő patakocskához”) szintén a
18. századi művelt ember bibliai közkincsét jelenthették.
A 21
számból álló oratórium lassú-gyors tempójú zenekari bevezetéssel, drámai
akkordtömböktől, kopogó ritmusoktól vészterhes Introductio-val
kezdődik. A recitatívókból és helyenként olasz
vígoperai hangvételt is megcsillogtató, Da Capo
áriákból építkező oratórium, a történet drámai pontján, az Elveszett
Bárány diadalittas, a korlátok nélküli életet dicsőítő áriájánál
(„Félre hát a szomorkodással”) helyet ad a Szentbeszédnek. Ezután a Zarándok és
az Elveszett bárány duettjében összeütközik az életörömöt, fékezhetetlen
szabadságot követelő bárányka és a Jeruzsálembe tartó Zarándok ég felé
tekintő, a bárányt féltő, őt megrovó érvelése. A recitativókba
néha egészen meglepő, érdes beszédfordulatok, az utolsó ítélet pokoli
képei is beszüremkednek. A bibliai példázat visszafogott fordulataihoz képest
egy Szülő-Gyermek páros minden korból ismerős, keserű
szemrehányásokkal teli dialógusait halljuk. („Ó, szemtelen gyermek /…/Tán
elfelejtetted Istent, ki téged egy szempillantás alatt keserű félelembe és
szükségbe taszíthat, vagy életed idejét gyors halállal lerövidítheti?” - [Scena 5]) A gyermek-bárány az élet
határtalan örömeit szegezi szembe a lemondásokkal kikövezett, szigorú
korlátokat állító szülői akarattal. A felnőttek világa a „négy utolsó
dolog”, a halál, az utolsó ítélet, az igaz bíró szigorú, majdani számonkérésére
figyelmezteti a feleselő jószágot. A Bárány nápolyi olasz operai mintákat
idéző életteli zenei portréja a mindenkori Serpinák,
Rosinák vidám, magabiztos hanghordozásával sepri
félre az útjába kerülő - az Atya és a Jó Pásztor közvetítőjeként
tanító - Zarándok kegyes prédikációit. Az emelkedettnek szánt ünnepi barokk
oratórium hátterében egyszerre csak felsejlik a 18. századi ember ismeretlen és
mégis ismerős rettegése.
1738 és
1742 között hatalmas pestisjárvány pusztított Magyarország keleti felében és
Erdélyben. Négy év alatt mintegy 250 ezer ember pusztult el: tízszer annyi
áldozattal, mint a magyar történelem 1526-os legnagyobb török-magyar
csatavesztésénél, Mohácsnál. Werner – az egész oratóriumot átszövő – egy
hangon repetáló kopogó motívumaival, hol drámai, hol fenyegető, hol
szívdobogást, aggodalmat kifejező ritmus-hálójával vasmarokkal fogja össze
a Der gute Hirt oratórium
szerkezetét. A mű komponálása idején a családi élet biztonságában
megmaradó gyermek jelentette a túlélés egyetlen biztosítékát.
Az út
végén – a Jó Pásztor golgotai áldozatával, a mű egyik legszebb, siciliano ritmusban éneklő vallomása után (8. ária) -
a megtalált és Atyjához visszatérő, bűnbánatot tartó, megbocsátást
elnyerő Báránykát a pásztorok négyszólamú kórusa, utolsó számként
pedig a bárányok gyönyörű 4 szólamú kórusfúgája köszönti. A ritmus
és a dallam most is visszahozza a kopogó, egy hangon repetáló emlékeztető
motívumokat, de immár megváltozott jelentéssel: először, mint a jó
pásztortól érkező kegyelem, majd egy üdvözült, szinte felszabadultan
„hahotázó” gyülekezet - a megtért báránykát visszafogadó – örvendezésének zenei
szimbólumát.
*Szőnyiné
Szerző Katalin írása az Accent Kiadó
közreadásában a közelmúltban megjelent Gregorius
Joseph Werner: Der Gute Hirt
c. oratórium cd felvételéhez készült.