Tóth
Aladár
Beethoven*
1770-1920
I.
Joseph Willibrord Mähler (1778- 1860) német festő: Beethoven
(1804/05)
Százötven év telt el Beethoven születése
óta. Ez alatt a másfél század alatt kevés nevet emlegettek oly sokszor, annyi
nagyot akaró affektussal, mint éppen az ő nevét. Az Erkölcs, a Forradalom,
az Emberszeretet, a Szenvedés hivatkoztak rá, mint hősre, harcosra,
szentre, vértanúra, filozófusok tűzték zászlójukra, költők zengtek
ódákat róla, titáni homlokát és rettenetes állkapcsait szobrászok vésték
márványba. A társadalma minden rétegébe behatolt az ő halhatatlansága, ha
másképp nem: elkopott adoma alakjában. Az általános elragadtatás magával
ragadta az esztétákat is, akik közül vajmi kevesen keresték, hogy nem lappang-e
alatta valami végzetes felületesség. Pedig már magában az a körülmény is
felébresztheti gyanúnkat, hogy a kép, melyet Beethovenről, mondhatnám kéz
alatt kaptunk, teljesen ráillik a Lángészre, ahogyan azt a XIX. század
elképzelte, s ahogyan kicsit még most is szeretjük elképzelni: süketen, ha
zenész, vakon, ha Homérosz, görcsös zokogás a mellében, ragyogó látomások
lelkében. - Szó sincs róla: Beethoven rászolgált a zseni ilyen romantikus
akcidenciáira, jobban, mint bárki más. Rousseau Németországának volt az embere:
esztéta lélek, önzőrajongó, szubjektív az öntudatosságig. Életepizódok:
mint a Fidelio főpróbája alatti összeroppanás, vagy a IX. szimfónia
bemutató előadását követő rosszullét, írások: mint azok a furcsán
megalázkodó levelek, melyeket hálátlan unokaöccséhez intézett, legalább oly
jellemzőek az egész korra, mint magára Beethovenre. Közmondásos
emberszeretetét is csak úgy értékelhetjük helyesen, hogyha figyelembe vesszük,
mily illuzórikus volt felfogása az Emberről és hogy ez a felfogás
nagyrészt a kor ajándéka volt. Nincs ez másképpen sokat idézett
forradalmiságával sem: elégedetlen, forrongó lelkében a francia eszmék a nagy «igazoló» szerepét
játszották. Kétségkívül Beethoven lelke mélyén tényleg érzékeny, rajongó,
emberszerető, forradalmi temperamentum volt, de ami ezeket a
monumentumokat olyan romantikusan aláhúzza, az mégis csak a koreszmék
öntudatosító hatása. Így van azután, hogy Beethoven
lelkiségének esztéták által kihangsúlyozott jellemvonásai csak a korszellem
tükröződései voltak egy kiválóan heves és fogékony vérmérsékletben. Hogy
Beethoven műalkotásait nem elég ezeknek a «beethoveni eszmék»-nek szempontjából vizsgálnunk, azt ezek után mondani sem
kell. Bennünket legfeljebb azok a belső konfliktusok érdekelhetnek,
melyeket a kor öntudatosító hatása idézett elő művészetében.
Beethovenhez, a belső emberhez még nagyon is járatlan az út.
Éppen ellenkező természetű
felületesség takarta el Bachot, akiben sokáig nem láttak egyebet a kontrapunkt
legnagyobb mesterénél. Persze a Thomasschule
zsörtölődő kántorának kispolgári életében legfeljebb egy Balzac
képzelete tudná azokat a gigantikus árnyakat felidézni, melyek felülmúlhatatlan
alkotásaiban kísértenek. Igaz, hogy Bach maga valószínűleg szintén csak
művészete mesterségi részével törődött. Mint Dürer, ő is nagy
esztéta-teoretikus volt, esztéta, műveivel, de nem önmagával szemben. Csak
szigorú formákkal, teljesen beleáldozva magát mesterségébe bírhatta el
fantáziájának sorvasztó súlyát, azt az öldöklő megszállottságot, melynek
párját csak az ó-testamentumban, Ézsaiás vagy Ezekiel
könyvében találjuk. A zsidó istengondolat, a román faj szellemével történt
terméketlen kereszteződés után (mely az antik hatás segítsége nélkül nem
tudott volna igazi, telivér értékeket kiváltani) a germán fajban kedvezőbb
talajra talált. Rokonvonások: törhetetlen idealizmus, elszánt harciasság hozták
közelebb az egymástól annyira távol eső két nép szellemét. Dürerek és
Grünewaldok után a biblia szelleme leggyőzelmesebb megújhodását a
protestantizmus legnagyobb művészében, Bach Sebestyénben ünnepelte.
A német szellem legnagyobb
megnyilatkozásának korszakát csakhamar újabb francia befolyás váltotta fel.
Rousseau, a hellenizmus mintha örökre elhalványította volna a németség víziós,
feneketlen fantáziáját, hogy helyébe ültesse az eddig (még Dürernél is) csak a
második sorban meghúzódó német kedélyességet: a legmértéktelenebb érzékenységig
és rajongásig felfokozva. Az emberek öntudatára ébredtek, hogy élvezik a
szépet, és hogy ez az élvezés szép, sőt dicső dolog. Így történt azután, hogy Rousseau feltáruló világában a németek
megrészegedtek saját szépségüktől és azóta sem voltak képesek elfelejteni
önmagukat. - Ezen új korszak elején tűnt fel a zeneirodalomban Mozart
alakja. Mozart műveit általában, mint a harmonikus befejezettség
mintaképeit emlegetik. Tudtommal egyedül Auguszt Halm merte mind ez ideig kimondani, hogy kevés komponista
nyújtja a befejezetlenség oly szomorú képét, mint Mozart. Magam részéről
nem merném Mozart műveinek kiegyensúlyozottságát megtámadni, de ha
befejezetlenség alatt a maradéknélküli kiteljesülés hiányát értjük, úgy ez a szó
nagyon ráillik a divino maestróra.
Tény, Mozart nem volt saját értékével tisztában, nem is sejtette azokat a
lehetőségeket, melyek benne szunnyadtak. De ez nem az ő bűne
volt. Az élete: könnyelmű, léha udvari körök levegőjét
hangversenykörutak tarka, de annál felületesebb impressziói váltják fel, és a
világ legfogékonyabb lelke minden triviális, ízléstelen érintésre önti, egyre
önti kristályosan csobogó szíve vérét. Majd jönnek a szürke salzburgi évek, a
keserű, örökös csalódásokkal. Régi fiatalkori csapongások szomorú, hogy
széppé vált emléke, újabb hangverseny-körutazás olcsó reménye úsztatják
felületen fantáziáját, felejtetik vele helyzete sivár nyomorúságát. És nem volt
egy nagyobb gondolat, egy általános törekvés, melybe a legnagyobb tehetség beletemetkezhetett
volna, hogy megmérje benne saját mélységét. Pedig tudta-e valaha valaki oly
önzetlenül átadni magát művészete tárgyának, mint Mozart? De jaj, milyen
tárgyaknak! Schikaneder hajmeresztő szabad kőmíves szimbolizmusának... Bachnak ott volt a Biblia, ez Mozart korában már csak
többé-kevésbé felületesen értékelt esztétikai értéket jelentett. Rousseau? Kant
etikája? Míg a Szentírásba a legutolsó paraszt is elmélyedhetett, addig Kant
akkoriban még literátorok számára is nehezen volt megközelíthető! Mozart
kora már az irodalmi kiválasztottak kora volt, de Mozart, aki a múlt öntudatlan
alázatát és a jövő lelkes rajongását oly szerencsésen egyesítette magában... sajnos, nem volt irodalmi
ember. - Mikor azután bekopogtattak hozzá a sötét, kegyetlen órák, mikor
bizalmas tekintete mindenről visszapattanva végre önmagába fordult... már késő volt. Ígéretek
maradtak csak hátra, mint a c-moll fantázia, szonáta és zongorakoncert,
operáinak megragadó részei, de mindenekelőtt a Requiem.
Ezért még a Don Juan tüneményes mámora után is elém rajzolódik a halvány,
magára eszmélésre feszült idegű homlok, az elkésett akarásban vonagló
száj, az a sápadt fantom, melyet Rodin mintázott: a haldokló Mozart.
II.
Joseph Willibrord Mähler (1778-1860) német festő: Beethoven
(1804/05) (részlet)
Mozartot alig egy lépés választotta el,
hogy Bach mellé kerüljön a legnagyobb magaslatra. Ez azonban mindeddig csak a
nagy jubilánsnak, Beethovennek adatott meg. Az ő korában a nagy titok,
mely az emberiség számára Jean Jaques Rousseau
lelkében oldódott meg, már közkinccsé vált. Az öntudat
ragyogó világossága ömlött szét a szívekbe és már nemcsak csodálták az
élet szépségeit, hanem ki merték mondani, hogy ez minden értünk van, értem, az
Emberért! «Ich bin ein
Mann, wer ist es mehr»!? Szóljunk-e róla, hogy a XIX. század bátor, büszke
öntudata mennyi tépelődésnek, belső meghasonlottságnak lett az
okozója. Bennünket egyelőre csak annyi érdekel, hogy a kor heroizmusa
Beethoven rajongó, befolyásolható, pogány és bizonyára hiú lelkében megérlelt
minden törekvést a nagyság felé. Ilyen körülmények között elképzelhetetlen lett
volna, hogy Beethoven Mozarthoz hasonlóan elhanyagolja saját belső
életének kifejlesztését, elmélyítését. Ellenkezőleg, Beethovenből
esztéta lett, nemcsak műveivel, hanem saját életével szemben is. Neki az
élet fontosabb volt a zenénél, fontosabb minden egyébnél a világon. És mégis,
nincs művész, akinek a művészet többet jelentett volna, mint
Beethovennek. Az ő életében sokkal több volt a magáraszedettség,
az öntudatlan póz, a könyvélmények életbevetítése, semhogy valaha teljes
megnyugvást találhatott volna. Titáni életereje, temperamentuma vak, idegen
utakon tévelygett a valóságban. Megoldást, kifejeződést csak
művészete tartott fenn számára. Csavart, félszeg valója, már
születésétől fogva megnehezített minden természetes belekapcsolódást az
életbe, a jó gyerekszoba teljes hiánya még inkább elferdítette lelkének
kifelé-útjait. S mivel természetes, vitális indulatait nem bírta elfogadható
alakban kifejezésre juttatni, lassanként magányossá sértődött, kifelé
pedig szomorú pózba menekült: embertársait lenéző, büszke gőgös
zseni, republikánus, új világokkal hajigálódzó
forradalmár lett belőle, hogy végül kikopva mindenből, az öreg, süket
Beethoven legalacsonyabb hízelgésekre is reagáló szerepébe rongyolódjon bele.
Pedig nagy, szép élet, szabad, egyenes út, testvéri barátság, óh mennyire áhítozott minderre az ő lelke! Ott szunnyadótt ez a korlátlan vágy már a «szerény és
nyíltszívű» fiúban is, akiről Junker egy mergentheimi
levélben emlékezik meg. A jó Junker nem is sejtette, hogy ezen
szerénység és nyíltszívűség alatt a bonni körülrajongottságtól kielégített
dicsvágy, büszkeség lappangott. Az alig felserdült Beethoven a tapsoló
közönséget és «Kenner»-eket
akkor még csak jó oldalukról ismerte, sőt tisztelte, és
elismerésüket «legszebben» szerénységgel lehetett viszonozni. Bezzeg
bécsi tapasztalatai, holmi Daniel Steibelt-féle sarlatánok
ünneplése epére változtatták kedvességét és az egykor szerény fiú ugyancsak
fennhordja az orrát, mint aki megtanulta lenézni a közönséget, mint általában
az egész «Menschengeschmeiss»-t.
«Erst
verachtet, num ein Verächter
Zehrt er heimlich an seinem eigenen Wert
In ungenügender Selbstsucht.»
Mi Tolsztojon és Dosztojevszkin
felnevelődöttek rá tudtunk mutatni az életszerető Beethoven állandó
ütköződéseinek, súrlódásainak okára. Sajnos, a XIX. század eleje épp
azokkal a különcködésekkel, egyénieskedésekkel,
szóval ugyan avval a zsenistílussal volt tele, melyek elvonták Beethoven
figyelmét sajátos egyéni életének, az őszinteség útjának kereséséről.
Mikor meglátogatták az ijesztő, üresen kongó órák, alig harapott szívébe a
megalázkodás, a bánat, a gyengeség utáni vágy, máris odafullánkoskodott
melléje a korszellem mérge: irodalmi, történelmi asszociációk nagy
megalázkodókról, önvádaskodókról, és nyílt utat mutattak rettenetes
temperamentumának. Sírt és leborult, mert szerette volna magát megmutatni, s ez
csak ilyen szánalmas pózokban volt lehetséges.
Nagy extatikus felindulásokat leszámítva
igazán boldog órákat Beethovennek csak az élet passzív élvezetei szereztek,
gyönyörök, melyeknek önfeledten, minden aktív emóció nélkül engedjük át
magunkat, azok a szerelmes szemlélődések, mikor vágyainkat szemünk,
fülünk, szimatoló orrunk, simogató kezünk elaltatja, mikor képzeletünk számára
semmi sem idegen és minden elérhető. Az ilyen pillanatoknak
legkimeríthetetlenebb forrása a szabad természet, azután a költészetnek az az
egész külön országa, mely elsősorban Goethe nevét uralja. Hogy mit
jelentett ez a kettő Beethovennek, azt már ismételten, részletesen
megírták. Aki csak egyszer is hallotta a fisz-dur
szonáta I. tételét, annak nem kell magyaráznom, hogy mit értettem Beethoven
szerelmes, önfeledt boldogságának pillanatai alatt.
III.
Fantázia
Joseph
Willibrord Mähler (1778-1860)
német festő Beethoven
(1804/05) portréjának felhasználásával
Bármennyire is az életre helyezte
Beethoven törekvéseinek súlypontját, az lassanként, magától átterelődött
művészetére. Zabolátlan temperamentuma annyi kellemetlenség és baj
okozója, a zenében extatikus csodákat művelt. Rossz indulatai (és
ilyenekben jelleme, akárcsak Rousseaué, legkevésbé sem szűkölködött) amint
művészetében nyelvet kaptak, maguktól elsimultak, mint általában életének
minden ellentéte, mert a dolgok, ha legsajátabb valójukban nyilatkoznak meg,
sohasem állnak egymás útjában. Eszmék (melyeknek az esztéták Beethoven életében
oly nagy fontosságot tulajdonítanak, amelyek azonban ő benne, mint már
említettük, mindig idegen és betolakodott elemek maradtak) művészete
magasabb fokán teljesen in adaptálódtak. Beethoven nem tiszta faji származása
magyarázhatja egyedül azt a hallatlan, internacionálisan gazdag érzésvilágot,
melyet művei felölelnek. Egymás mellett állnak itt a német idealizmus
ellentétet nem ismerő ragyogó optimizmusa (Schiller) és az angol
tragikusság (Shakespeare), sőt kaján pesszimizmus (Swift), a régi germánok
fenekedő, konzervatív harciassága és francia forradalmi tűz. Nincs művészet,
mely annyit bírt volna el, mint Beethovené, mely természetesen nagyvonalú,
szélesen hömpölygő fejlődés eredménye.
Egyoldalú és téves azon esztétikusok
eljárása, akik Beethoven művészi fejlődését azon törekvéssel
azonosítják, mellyel ő művészetét mindnagyobb eszmei tartalom
elviselésére akarta alkalmassá tenni. Igaz, hogy Beethovennél találunk ilyen
irányú törekvést. Ez azonban nem esik össze művei esztétikai értékének
fokozódásával. Különben ilyen értelemben Beethoven első
szonátái «komolyabbak», mint Mozart legszebb hasonló műfajú
kompozíciói, és ez utóbbiak mégis mennyivel felettük állnak művészi érték
tekintetében! – Beethoven irodalmi ember volt, s mint ilyen, szerette és
kereste az asszociációkat, már most, hogy ezek mily mértékben termékenyítették
meg művészetét: ez lehet érdekes probléma, de semmi esetre sem az egyetlen
vezérfonál fejlődésének vizsgálatánál.
Beethoven fejlődésének iránya a
tiszta zenei (tehát nem eszmei!) absztrakció felé
vezet. Míg Bach, Mozart határozott, szilárdan–reális kifejezési
lehetőségekből komponálták össze műveiket, addig Beethoven
alkotásai először elvont belső elgondolásban születtek meg, amelyet
csak azután igyekezett reális kifejezési lehetőségekkel megközelíteni.
Vizsgálódásunk kiindulópontjánál mindjárt érdekes körülmény vonja magára
figyelmünket. Beethoven életművének majdnem felét azok a soha le nem írt
szabad fantáziák alkotják, melyeket a legkülönfélébb témákra zongoránál
improvizált. Sőt Beethoven nem szerette kész kompozícióit játszani és Czerny írja, hogy játéka is rögtönzés közben volt legmagávalragadóbb. Ilyen improvizált fantázia és a
megkomponált szonáta között lényeges különbség csak egy lehetett: az utóbbi
pregnáns, körülhatárolt zártságával szemben az improvizáció esetlegesebb, tehát
elmosódott, vázlatszerű, inkább körülíró, mint rátaláló karaktere nem
kötötte úgy meg a képzeletet, vagy ha jobban tetszik, bizonyos illúzióban
ringatta a lelki füleket. Ezt az illúziót kergette Beethoven, mialatt valamely
többé–kevésbé szellemes dáma által megadott téma felett szőtte ábrándjait.
Érezte, hogy amit ki akar fejezni, az rendkívül mélyen fekszik éterien finom
zenei szférákban. Fantáziálás közben épp a kontúrok vázlatszerűsége miatt
nem volt kitéve annak, hogy azt a finom belső hangzást a pontos
körülhatárolás éles vonalával megsérti. – De Beethoven nem elégedhetett meg
ilyen félmunkával, a nagy feladat, mely rája várt, mégis csak a belső,
absztrakt hangzás pontos kivetítése, megvalósítása volt. Ez adja technikai
szempontból művészete specifika differenciáját.
Mozartról mondja Busoni, hogy a problémával együtt
mindjárt a megoldást is elénk adja. Beethoven problémája evvel szemben már
eleve kizárja a teljes megoldást. Ebből a szempontból legérettebb
művei is csak kísérletek, s a legtöbb, amit elért, hogy zenei gondolatait szeizmografikus technikájával a legtökéletesebb
perspektívába helyezte el. Bármily különösen is hangzik: Beethovent süketsége
elősegítette fejlődésében. A hangszerek durvaságának fékező
hatása ezáltal megszűnt számára. Utolsó
zongoraszerzeményei már messze túlhaladják a zongora teljesítőképességét
(előadásuk ezért a legnehezebb feladat) és a hallgatótól erősen aktív
bele–, illetve eléje–érzést kívánnak. (Ilyen pl. az Op. 110 és 111 utolsó
tétele, noha más hangszerre, mint zongorára, el sem képzelhető, mégis
előadás közben alig lehet megőrizni elvont szépségeit.) Élete végén
Beethoven a legaprólékosabb részletmunkával követte a mű belső
elgondolásának minden rebbenését. Első pillanatra el sem hisszük, hogy az
ifjú titán szabad fantáziái és az öregedő mester részletmunkái ugyanazon
probléma körül forognak. Érdekes megfigyelni: mennél elvontabb lett Beethoven
alkotásmódja, annál gyakrabban keres reális támaszt ritmikus, polifonikus és
melódiabeli kötöttségekben, par excellence az indulóban, fugában és
variációban. Élete alkonyán ezek az uralkodó formák. – Beethoven fejlődése
természetesen nem ment nyílegyenes irányban végbe. Sokféle mellékágai is
voltak, sőt néha zsákutcába is jutott (pl. oratóriuma). Technikájának
férfikorában mintha egy lépést tett volna a romantika felé (VI. szimfónia, Appassionata-szonáta, Waldstein-szonáta
stb.). A hangzáslehetőségek legmagasabb rendű
felhasználása csak életének utolsó évtizedében kezdődött. Mint
jellemző momentumot említjük meg, hogy Wagner «kijavította» a
IX. szimfónia hangszerelésének «hibáit», melyeket Beethoven süketsége
miatt nem vehetett észre. Csak természetesnek bélyegezhetjük, hogy Wagner
külső effektusokra épülő romantikája nem értette meg a süket
Beethoven mélységes hangérzéseit, melyet a hangszerek legjobb esetben is csak
szimbolizálni képesek. Mert végeredményben mi a leghatalmasabb bariton ahhoz a
világot felrázó és átölelő orgánumhoz viszonyítva, mely Beethoven kifelé
süket fülében felzengte «Ó Freunde, nicht diese Töne...»
Beethoven fejlődésének
tetőpontját azonban akkor érte el, mikor a legengedelmesebb,
hangzástartalma minden pillanatában a kezelők hatalmában álló
hangszercsoporthoz fordult: a vonósnégyeshez. Egy élet árán vergődött fel
a legnagyobb magaslatra, melyen ember valaha állt. Mint elzüllött apa emberré
lett fiára örömkönnyek között nézett az ő javíthatatlan, süket élete
ezekre az utolsó alkotásaira. A sok bánat, melyet
keserűen magába fojtott, vagy hóbortos megalázkodásban méltatlanoknak sírt
el, a sok jóság, mely keveseknek kellett, s melyet félszeg karaktere oly
gyakran visszájára fordított, a reszkető harag és az öröm, oh ez a számára
tantaluszi hordóba öntött égi ital, most mind, mind ott zengenek a négy vonós
hangszer húrjain, azon a tizenhat húron, mely végre büszke magányba makacsodott életét örökre összefűzte embertestvérei
életével. Nem csodáljuk, hogy Beethoven élete végén úgy érezte, mintha
csak az imént kezdett volna el komponálni, úgy érezte magát, mint a felgyógyult
beteg és megírta az a–moll quartettban szent
hálaénekét. Beláthatatlan út volt előtte, minden eddiginél nagyobb tervek
kavarogtak agyában, midőn örökre lehunyta szemét. Békésen távozott a
világból. A «Menschengeschmeiss» egykor
büszke megvetője, most nem fordult el attól a pohár óbortól, melyet
halálos ágyán nyújtott feléje az emberiség. Elfogadta, bizalmasan, csak annyit
tett hozzá: «Schade, schade,
zu spät».
És nekünk most újult erővel
nyilallnak szívünkbe ezek az utolsó szavak, mert eszünkbe jut Ő, és még
annyian mások, akiknek megtört szeme szelíd szemrehányással mered az új
boldogságot harangozók felé: Schade, schade, zu spät...
*Nyugat 1920.
23-24. szám
Függelék:
FISCHER ANNIE FELVÉTELEIBŐL
Fischer Annie és férje, Tóth Aladár (info.bmc.hu)
L. van Beethoven: c-moll
szonáta, op.- 13, Pathétique”
(I. Grave
– Molto allegro con brio;
II. Adagio cantabile; III. Rondo.
Allegro)
L. van Beethoven: I.
zongoraverseny, C-dúr (op. 15)
Magyar Rádió és Televízió
Szimfonikus Zenekara, vezényel Mura Péter
L. van Beethoven: III.
zongoraverseny, c-moll (op. 37)
NHK Szimfonikus Zenekar, vezényel: Miltiades
Karydis