Kelemenné Rácz Tímea*
Tudósítás
Balaton Katalin Tulipános program című előadásáról
2020.
10.06-án délután egy órás előadást tartott – a járványügyi helyzet miatt
számítógépen keresztül – Balatoni Katalin táncpedagógus a Győri Pedagógiai
Oktatási Központ szervezésében. Balatoni Katalin számos díjat kapott az
oktatásügyben végzett kiemelkedő munkájáért. Az előadást a gyakorlati
életből merítette, közvetlen hangulatú, tartalmas, hiteles pedagógust
hallhattunk.
Balatoni Katalin
az „Így tedd rá!” című
módszertani program, mozgalom megalkotója. Ez egy komplex program, mely új
szemléletet közvetít.
A
program célja: a táncélmény biztosítása.
Az
óvodapedagógusok – főleg, akik régen végeztek a főiskolán –
emlékezhetnek arra, hogy hogyan tanították őket az Óvónőképzőben,
ének, énekes körjáték tanításával kapcsolatban.
Főbb
szempontok voltak:
-
Legyen elrakodva a csoportszobában, hogy
mindenki jól elférjen, legyen elég tér a körjátékhoz!
-
Szép kört alakítsunk, figyeljünk erre
mindvégig, hogy ezt fenntartsuk!
-
A hangot hangvillával adjuk meg,
ügyeljünk arra, hogy tartsuk a hangmagasságot a többszöri gyakorlás során is!
-
Ugyanazzal a lábbal induljunk, egyszerre
menjünk, tartsuk az ütemet!
-
A körjátékban mindenki egyformán
szerephez jusson, ne maradjon ki senki sem! (Párválasztó körjátékban mindig más
gyereket válasszanak, hogy mindenki sorra kerüljön.)
Ha
továbbképzésen vagy néptáncbemutatón láttak valami jó játékot a kollégák,
gyakran az év végi bemutatón való előadás megvalósítása volt a
legfőbb cél a játék megtanításával kapcsolatban.
Az
óvodapedagógus akkor végezte jól a dolgát, ha a műsorban kívül állt
(forgatókönyvvel a kezében) és irányította a gyerekeket. Követték a
segítői is: kolléga, dajka. A műsor akkor volt sikeres, ha
előadták, amit a próbák alkalmával jól kigyakoroltak.
Ezek
voltak az óvodapedagógus szempontjai, de a gyermekek érdeke mást kíván.
Balatoni Katalin és a gyerekek (A kép illusztráció)
Ők csak
játszani szeretnének, élményszerűen, önfeledten.
A népi
játék nem önkéntes élmény. Feladat, mert a szabályhoz alkalmazkodni kell. Aki sokat
játszik ilyen jellegű játékokat, az könnyebben tud alkalmazkodni
felnőttként a társadalmi szabályokhoz, empatikus.
A népi
játékok célja a hagyományőrzés, tudás átadása, műsorok színvonalas
összeállításának kelléke volt a régi időkben. A népi kultúrában a
szakrális funkció volt a meghatározó. Nem mindegy, hogy hol játszották, hány
évesek játszották, hányan játszották, fiúk vagy lányok játszották a játékokat.
Ma már más világban élünk.
---
Új
szemléletet
kell megvalósítanunk a gyakorlat során. Véleményem szerint ehhez kell a
felkészültség, bátorság, hit, erő. És ez nagyon nagy felelősség!
Mert aki felvállalja, annak a munkahelyén, sőt szakmán belül is olykor
konfrontálódni kell! Nem az a fontos ilyenkor, hogy kinek van igaza, hanem hogy
ki hogyan tudja megvalósítani a tapasztalatait a gyakorlatban. Ez a jól
működő, interaktív kapcsolat pedagógus és gyermek között jól látható,
tapasztalható, tükröződik a kívülállók számára is.
Nem
mindegy, hogy mi a cél. Ezt kell szem előtt tartani! Aki nem tud elvonatkoztatni
a régi berögződésektől, az csak a régen bevált módszereit tudja
alkalmazni. És ahhoz ragaszkodik. Ők ebben az újfajta szemléletben csak a
káoszt látják. (Külsőleg nem rendezett a térforma, össze-vissza lépkednek
a gyerekek, valaki nem énekel, nevetgélnek közben a gyerekek, rosszul
viselkednek, az óvónő nem felkészült, nem tanította be őket rendesen
stb.)
Sajnos
óvónőként sokszor tapasztaltam ezt a hozzáállást idősebb kollégák
részéről. Nem inspiráló az biztos. Egy ilyen légkörben csoda, hogy valaki
meg tudja őrizni nyitottságát, kreativitását, a pedagógusi munkába vetett
hitét, bizalmát.
A
szülők hozzáállása sem mérvadó, hisz nekik is más a céljuk. Ők a
saját gyerekükre kíváncsiak egy-egy szereplés alkalmával, főként a
külsőségek dominálnak, minél büszkébbek szeretnének lenni a gyerekükre.
A
fenntartó pedig az elégedett szülőkre apellál. (Ők a választópolgárok
😊.) A
szakmai szempontok előttük ismeretlenek.
Ezért
nagy az óvodapedagógus felelőssége. Aki a gyermeket képviseli, mert
gyakorlatából tudja, hogy össze kell a gyermekkel csiszolódni, akkor lesz
hatékony a közös „munka”. De akkor tartják jó pedagógusnak, ha a többi
érdekeket is kiszolgálja.
Mi a
cél? Hogy jó pedagógusnak tartsanak? Vagy igyekezzek elég jó pedagógus
lenni?
---
De
visszatérek az előadáshoz, ami inspirációt adott gondolataim
megformálásához.
A
gyerekeknek a népi játékokban a fő célja a szerepazonosulás, és a
nagymozgások végzése. Katalin a Lipem-lopom a szőlőt című játékot említette példának.
Megfigyelte,
hogy a játék során a csősz, a dal végén nem akart szaladni. A tolvajok is inkább
álldogáltak. Katalin tovább gondolta a játék szabályát:
A dal
végén mindenki szaladni kezd, akit elkapnak terpeszben
megáll, de ha átbújik egy társa alatta, kiszabadul.
A játék
így izgalmassá vált, szívesebben játszák a gyerekek.
A párválasztó
játékoknál engedni kell, hogy hadd válasszák a gyerekek azt, akit szeretnének
(barátnő). És nem kell megunásig játszani. Nem kell mindenkinek mindig
szerepelni.
Szabad-e
megváltoztatni a Forrai Katalin: Ének az óvodában módszertani útmutatóban leírt
játékokat? Forrai Katalin Kodály Zoltán tanítványa volt, időtálló
gyűjteménye felbecsülhetetlen kincs, amelyet a hangkörök, hangváltások
figyelembevételével állított össze. De ma már nem ez a magyar kultúra az
óvodában, kisiskolában. Ezt már nem fedi le, ki kell egészíteni más dolgokkal!
Kodály Zoltán 1941-ben írt Zene az óvodában című
könyvében az önfeledt játékélményt emelte ki; és, hogy tiszta forrásból
válasszunk!
A másik
példát Katalin a saját lányai megfigyeléséből hozta. A „Lázár vedd föl lábodat...” című játékot
szerette volna kamerával rögzíteni. Nagyon jó játéknak tartja, mely fejleszti
többek között az egyensúlyérzéket, szövegértést, testtudatot stb. A nagyobbik leánya a felvétel előtt utasította a húgát,
hogy feljebb emelje a lábát. A húga kiszállt a játékból, ez a kritikus
viselkedés tönkretette az önfeledt játékot. Felvétel sem készült róla.
Ezután beszélt
az Ölbéli játékok fontosságáról és arról, hogy a gyerekeknek fokozatosan bele
kell nőni a népi játékokba (kötődés, motoros funkciók kialakulása,
testrészek megnevezése stb.).
A
digitális világban „addig nyomkodja a cicát, amíg meg nem döglik”. A népi
játékban a fogócskánál, aki elgáncsol mindenkit, azt kizárják a többiek maguk
közül. Vagy aki sokszor átbújik a terpeszfogónál a láb között, annak örülnek. A
kiesős játékban a túlélésért, a győzelemért küzdenek. Elég nagy az
elvi különbség a digitális világ és a népi játék között.
Az
ONAP-ban 10 éve már hogy benne van a gyermektánc. Az óvodapedagógusra van
bízva, hogy mit és hogyan közvetít. A médiából sok rögzített rossz példát
láthatunk:
Pl.:
Minősíthetetlen zenei hangzóanyagok választása (tuc-tuc
zenei alapra a Hull a szilva a fáról című
variáns). Vagy olyan vendégelőadók meghívása, akik divatból járnak
fellépésekre és nem hiteles előadók. Vagy műzenére kettes csárdást
tanítása a gyerekeknek.
Nem az a
cél, hogy mindenki folklorista legyen. Kis magot ültessünk, amely gyökérré
formálódik!
Végül
felhívta a figyelmet az „Így tedd rá!”
YOUTUBE csatorna és a Facebook oldal követésére, ahol sok kotta, hangzóanyag
megtalálható.
Zárszóként pedig
arra a kérdésre válaszolt, hogy miért érdemes?
-
Ha hintázás közben csújjogat
a gyermek.
-
Ha homokozás közben zengi az Akkor
szép az erdő című éneket.
-
Ha szabad játék közben elkezdenek páran
önként körjátékozni.
-
Ha barkácsolás közben énekelni kezdenek.
Stb.
Ezért érdemes.
Köszönöm az
inspiráló élményt, a megerősítést. Bízom benne, hogy ez a beszámoló erőt
ad a pályán dolgozó kollégáknak, akik a gyerekek érdekeit tartják mindenek felett.
*Kelemenné
Rácz Tímea óvodavezető,
Nagyszentjánosi Tarka Lepke Óvoda
és Konyha