A kotta
négy sorozatot tartalmaz, a növekvő tételszámok sorrendjében: Három mikroludium, Kis szvit (négy tétellel), Öt bagatell és a
Rajzolatok hat négykezes zongoradarabja. Időrendjüket tekintve, legkorábbi
az Öt bagatell (2017. 07. 10 – 23.), utána a Rajzolatok készültek (2018. 05.02
– 06.17.), majd a Kis szvit (2019. 05. 18 – 22.), végül a Három mikroludium (2020. 04. 03 – 05.). Ez utóbbi már a
négykezes-kotta tervezésének idején, s nem utolsó sorban ennek terjedelmi
keretei is befolyásolták a tétel-szám alakulását. Ahány oldal, annyi
miniatűr – csupán a Rajzolatok zárótétele igényelt páros oldalt.
Kis túlzással
azt állíthatnánk: alkalom szüli a műveket. A négykezesek
ősbemutatójára a Szegeden évente ősszel megrendezett Vántus István Kortárszenei Napokon került sor, rendre a
Zenepedagógiai délelőtt program keretében (a SZTE JGYPK Művészeti
Intézet Ének-zene Tanszékén), csupán a 2020-as került kényszerű
halasztásra, a járványügyi helyzetre való tekintettel (éppen a Vántus István által 1971-ben - minden más hazai kortárs
zenei rendezvényt megelőzően – alapított sorozatnak a jubileumi, 50.
évfolyamával fordult ez elő). Itt a legváltozatosabb
megjelenésekre-megmutatkozásokra nyílik lehetőség: fiatal – néha még
főiskolás – szerzőtől a neves doyenig terjed az alkotók listája,
s az előadók között is jelentős generációs különbség van, diákok
mellett tanárok és szerzők is fellépnek, továbbá - főként énekesként
- hivatásos előadóművészek is. Az előadók maguk is hallgatók, és
a közönség soraiban jelen van a legtöbb szerző is.
Láng
István műfajokban gazdag életművében a
zongora korábban szólóhangszerként volt jelen (valamint szonátapartnerként,
kísérőhangszerként, illetve szólista-ranggal szimfóniában). A
négykezes-írás a pedagógiai kiadványba készült korai Négy zongoradarab
átdolgozásával kezdődött – majd jöttek az új ötletek, zenei gondolatok
aforisztikus formába öntésére.
A
címlapon szereplő, frappáns „7-től 77 éves korig” nemcsak
figyelemfelkeltő, hanem egyszersmind elgondolkodtató, éspedig „érdemi”
tekintetben. A koncertélet gyakorlatában általában mostoha sors jut az extrém
rövid daraboknak (előfordult, hogy a „felkészületlen” közönséget
olyannyira váratlanul érte Webern zenéje, hogy célszerűnek tűnt a
rövid opus ismételt előadása). Szerencsére a szólisztikus
és kislétszámú kamaraegyüttesek műsorán
mindinkább polgárjogot nyernek a terjedelmileg rövid (ám korántsem „kis”)
kompozíciók – a hangfelvételek pedig koncentrált figyelmet biztosítanak
számukra.
Láng
István, aki alkatilag par excellence zenekari szerző, erőteljes
drámai vénával, a rövid időtartamot is intenzitással tölti meg.
Végigjátszva a sorozatokat, csak csodálhatjuk a gesztusok, karakterek megannyi
atmoszféráját, ugyanakkor a sorozatokban érződik az a bizonyos „vörös
fonal”, amely az esetlegességnek a leghalványabb lehetőségét is kizárja.
Ethosz és affektus állandó jelenléte teszi intellektuálisan is vibrálóvá a
miniatűröket. A kifejezést illetően külön feladat a rövid idő
alatt közvetíteni az indulatokat (lehetetlen nem gondolni arra a
visszaemlékezésre, amikor a zongoraművét előjátszó művészt
Webern azzal lepte meg, hogy párhangos gesztus-dallamfordulatainál
„hangzuhatagokról” stb. beszélt…), és az is kihívást jelent, hogy „nincs
idő” hibázni. Koncentrációt igényelnek a gyors „váltások”, az
állandó-intenzív jelenlét inspiráló az előadók számára, és a „négy kéz:
egy lélek” teljesítménye minden tétel esetében megunhatatlan örömforrás. Átélés
– miközben „belefeledkezésre” nincs sem idő, sem pedig lehetőség a
játszanivaló mellett! A szituáció gyermekek (és gyermek-lelkű
felnőttek) számára rendkívül vonzó! A váratlanul felbukkanó „technikailag
igényes” mozzanatok pedig azt a kihívást rejtik magukban, hogy az előadó
észrevétlenné tudja tenni a kivitelezéssel kapcsolatos „háttér-mozzanatokat”,
hogy a hallgatóság csak a folyamatokkal törődjön, legyenek azok aforizmák,
mondások – vagy bármiféle „szöveg nélküli” érzelmi-indulati pillanatképek. A
jelenlétet igénylő tételek egyszersmind hasznos koncentrációs gyakorlatok,
ritkábban és rendszeresen fellépő zongoristáknak egyaránt.
Az
arányos-áttekinthető, szemet gyönyörködtető kottakép mellett a
kiadvány másik nagy értéke, amiért aligha lehetünk eléggé hálásak, hogy
komolyan véve a négykezesek kétszemélyes kamarazene-jellegét, mindkét játékos
számára biztosít játszópartitúrát. Tehát, „two in one” gyakorlatként, a kottához
– szólamanyag mintájára – borító nélküli másodpéldányt is társít.
Fittler Katalin