Örökség-gyűjtemény
Szabó
Ildikó szólólemezéről
A
frappáns címek korántsem vehetők „egy kalap alá” – néha szinte maga az
élet kínálja, lényegi mozzanatokra rávilágítva az önmagában
figyelemfelkeltőt. Így van ez Szabó Ildikó második CD-felvételénél (az elsőn
édesanyja, Lénárt Ágota zongorakíséretével játszott). Az „örökség” életrajzi és
zenei vonatkozásai sokdimenziós távlatba helyezik a produkciót, amely – aligha
túlzás ezt állítani – maga is méltó az „örökség”-rangra. Tehát,
aki fogékonynak bizonyult mindazon szellemi ajándékokra, amelyeket már
tanulóéveiben juttatott neki a sors, maga is tudatosan azon munkálkodik, hogy sokakkal
megossza azoknak az eredményeit. Ez derül ki abból a
vallomás-értékű „ajánlásból” is, amelynek részlete a CD-borító hátoldalán is
olvasható: „Lemezem célja, hogy ne csak zenetudományi kuriózum legyen, de
felkeltse a hallgatóság figyelmét a még fel nem vett, vagy ritkábban játszott
darabok és szerzőik iránt; kedvet adjon kollégáimnak a művekben
megjelenő különleges technikák gyakorlására és elsajátítására, és
útmutatás szeretne lenni a magyar illetve erdélyi származású szerzők
műveinek interpretációjához, mely a magyar vonós iskola tradíciói mellett,
személyes kapcsolatokon keresztül, ’csak tiszta forrásból’ merít.” A
figyelmes olvasó észreveheti: e program „célközönsége” nemzetközi, mind a
hallgatóságot, mind pedig a hangszereseket illetően. Szép gesztus a
Berlinben élő fiatal művésztől, hazai kiadvány esetében.
Erős hitre vall a tekintetben, hogy a minőség nem ismer
(ország)határokat… És
kiváltképp értékelendő annak ismeretében, hogy bő évtizede hallotta Starker Jánostól, hogy „a koncerteket a közönségnek
játsszuk, a felvételeket magunknak készítjük”. Mert felismerte a
stúdiófelvétel-készítésnek azt a lehetőségét, hogy „sok éve érlelt
tapasztalatokat, gondolatokat” rögzíthet, más szóval: „ideálisnak vélt
interpretációt” örökíthet meg. Íme, a kettős irányultság, az
előadóművészi önarckép (pillanatfelvétel, dátummal) – és általa a
térben-időben határtalan megmutatkozás, amely egyszersmind az
előadott műveket is népszerűsíti. A műsorválasztás pedig
zenei személyiségjeggyé lényegül.
Kísérőszövegében
Szabó Ildikó „elszámol” azokkal a szálakkal, amelyek művészi örökségének
szövetét gazdagítják. Kodály Szólószonátájához olyan „közvetítőkkel”
kerülhetett közel, mint a kompozíció első kiadását korrektúrázó Mező
László (akitől 11 éves korától tanult a Zeneakadémián) és Starker János, akinek repertoárjában megkülönböztetett hely
illette meg e művet (tőle nyaranta tanult mesterkurzusok keretében).
Ők mindketten „dolgoztak” Kodállyal. Ligeti György Szólószonátájához is
olyanok vezették, akik személyesen ismerhették a szerzőt. Kurtág Györggyel
és Eötvös Péterrel személyes munkakapcsolatban állt (Eötvös jelen volt
darabjának felvételekor a stúdióban, Kurtágnak a műveinek előadóit
instruáló, egyedülálló pedagógiai munkája zenei berkekben közismert…), tehát
„első kézből” kapott érdemi instrukciók hitelesítik produkcióját. Az
örökség azonban legközvetlenebb Szabó Csaba kompozíciója esetében. A Szvit
szólógordonkára kolompokkal című négytételes
ciklus fiának, Szabó Péternek készült, 16. születésnapjára. Ennek
ősbemutatójára a budapesti rádiófelvételt követően Marosvásárhelyen
került sor – a magyarországi hangversenytermi bemutatót már nem érhette meg a
szerző. Az unoka a világelső hangfelvétellel írja tovább a mű hangzó életrajzát (hasonlóképp először került
rögzítésre Kurtág Györgytől a The Hilary Jig).
Mindezek
tények, adatok. Ami nehezebben megfogalmazható, az Szabó Ildikó játékának
örökség-értéke. A húszas évei vége felé járó gordonkaművésznő
teljesítménye több szempontból is „kortalannak” minősíthető.
Történetileg behatárolja a repertoár újabb rétege – de nehéz lenne tényleges
életkorát közelítőleg is megtippelni. Kiforrottság jellemzi, és a
belső meggyőződés által áthatott magabiztos nyugalom. A hallgató
a kompozíciókat kapja, azzal az érzettel, hogy a hangzás és a mű közé
egyenlőségjel tehető. (Az effajta érzet ugyanakkor nem zárja ki, hogy
máskor, mástól, avagy egyazon előadótól későbbi időpontban „másmilyet” fogadjon el meggyőző autentikus
interpretációtól.) Imponáló az a perfekció, amelynek
köszönhetően az egyes darabokkal első ízben találkozó is
„biztonságban érezheti magát”, vagyis tájékozódni képes az időben
kiteljesedő műegészben. Különösen élményszerűek azok a tételek
(Eötvös és Szabó Csaba), ahol a hangszeresnek énekelni is kell. Nem a feladat
szokatlansága tűnik fel, hanem inkább az a harmónia, amelyben eggyé forr a
vox humana és a csellóhang.
A zenei
örökség a tekintetben egyértelműen homogeneitást mutat: érezhetően
valamennyi mű Szabó Ildikó zenei anyanyelvének alap-szókincsébe
tartozik. Értő szeretet sugárzik játékából – az empatikus hallgató
boldogan gyönyörködik valamennyi műben. Ami viszont mindenképp külön
említést érdemel, az Kodály Szólószonátájának megrendítő interpretációja.
Első forrástól tudjuk, 15 éves korában kezdett el foglalkozni a művel
(ami egyszersmind korán megmutatkozó rendkívüli tehetségének is ékes
bizonysága) – és nem kétséges, hogy a hangszer szólóirodalmának eme óriása azóta is intenzíven foglalkoztatta, olyannyira, hogy
eljutott arra a szintre, ahol akadálytalan közvetlenséggel engedheti át
hangszerén a kodályi remekművet.
A CD
borítóján Szabó Ildikó arcát részben eltakarja hangszere – a „csiga” a szeme
elé kerül. A kétségkívül szemet-vonzó ötlet első pillanatban talán
visszatetszést kelt (mért kell eltakarni, ha fotogén?), ám könnyen meg lehet
barátkozni vele. És talán szándékolatlanul bár, de hozzásegít egy olyan
megjegyzéshez, ami kevés művészről mondható el. Pernye András
örökbecsű megjegyzésével magasra állította a mércét a
zenéről/zenészekről írók számára: úgy kell jellemezni, hogy ne
lehessen „kicserélni a nevet”, vagyis, hogy a leírottak lehetőleg ne
legyenek másra is jellemzőek. Ezt szem előtt tartva, megkísérlem
azzal jellemezni Szabó Ildikót, hogy olyan gordonkaművész, aki plusz-érzékszervként
kezeli hangszerét: többlet-lehetőségként, hogy impulzusokat kapjon és
adjon. Fáradhatatlanul.
(Hungaroton –
HCD 32813)
Fittler Katalin