KLIMA GÁBOR
Művészet és
érték
A vizuális művészetpedagógia elméleti és gyakorlati
lehetőségei az értékközvetítésre
1. Értékközvetítés a
művészetpedagógiában, bevezetés
Az érték, vagy tágabb
értelemben az értékközvetítés a művészetpedagógiában különböző
pedagógiai elméletek és gyakorlatok formájában, változatos minőségben van
jelen. A művészetpedagógia önmagában szerteágazó terület, az írás fókuszát
ebben az esetben a vizuális művészetek, vizuális kultúra és vizuális
kommunikáció pedagógiája jelenti. Tömörebben fogalmazva az iskolai rajz- és
média óra és ezek lehetőségei az értékdeffiniciókra
és értékek közvetítésére, átadására. De hol és hogyan jelenik meg az érték,
legyen szó bármilyen minőségéről, a művészetpedagógiában? Milyen
tantárgyi, tantervi területeken belül mozoghat a pedagógus? Tételesen
felsorolva, a következő elemeket vizsgálhatjuk:
- Művészettörténet, kultúrtörténet
- Kulturális tudatosság
- Vizuális kultúra és vizuális kommunikáció
- Technika és technológia
- Társadalmi, környezeti kérdések
- Kreativitás fejlesztés
Ezek a vizuális kultúra
tantárgy különböző területei. Ezeken keresztül az értékközvetítés
értelemszerűen történhet elméleti tudás átadásával és gyakorlati
feladatok, projektek formájában.
A művészettörténet
és kultúrtörténet, mint a vizuális kultúra tantárgy elméleti ismeret területei,
értékközvetítés szempontjából viszonylag jól definiálható mezőt
jelentenek. A művészetek és a kultúra önálló fogalmi egységként is
értékként írható le, vagy legalább is a társadalmi konszenzus így definiálja.
Természetesen a művészet és a kultúra is rendkívül diverz,
de a közoktatásban megjelenő, tantervekben és tanmenetekben leírt formái
mindenképpen értékként értelmezhetőek. Ide tartozik a népművészet és
a múzeumpedagógia vizuális kultúra tantárgyon belüli jelenléte is, gyakorlati
vagy elméleti tananyag szempontjából egyaránt.
A társadalmi és
környezeti kérdések, problematikák és jelenségek megjelenése és feldolgozása a
vizuális kultúra tantárgy keretein belül egy rendkívül jelentős, markáns
területét jelentik a rajzóra gyakorlatainak. Itt egyrészről a pedagógus
számára kiváló lehetőségek nyílnak értékdefiníciók és értékközvetítés
gyakorlására társadalmilag érzékeny témák érintésével, másrészről a
vizuális kultúrának ezen a területen egészen konkrét, mérhető
jelentősége is van a szociálisan hátrányos helyzetű tanulók
intézményben maradásának támogatása szempontjából. Tehát ebben az esetben a társadalmilag
érzékeny területek tantárgyi jelenlétét és az ezekre való érzékenyítést értjük
értékközvetítés alatt. Ugyanakkor a tantárgy karakteréből fakadóan az
iskolában maradás támogatását értjük érték alatt. A vizuális kultúra ezen karaktere erősen összefügg a kreativitás fejlesztéssel
is.
A felsorolt
területektől némileg eltérő tantárgyi karaktert jelent a kreativitás fejlesztés, és annak technikai, technológiai
fókuszú változata, a digitális kreativitás fejlesztés. A technológia tudatos,
alkotó, kreatív használata és pedagógia alkalmazása a vizuális kultúra tantárgy
olyan új területét jelenti, ahol az értékközvetítés és érték definíció
kiemelten fontos a digitális technológia tanulókra kifejtett káros hatásai
miatt. Írásunkban kísérletet teszünk a digitális kreativitás fejlesztés
bemutatására, definiálására és pedagógiai hatásainak leírására az
értékközvetítés kontextusából.
2. Kreativitás, mint érték
A kreativitás fejlesztése a vizuális kultúra
tantárgy talán legfontosabb, elsődleges pedagógiai funkciója.
A kreativitás az élet
számtalan területén értékként definiálható (pl. munka, tanulás, probléma
megoldás stb.) A kreativitás ebben a kontextusban társadalmi tőkeként is
értelmezhető. Vagyis minél jobban sikerül az iskolai kreativitás
fejlesztés (tanulói szinten), annál többet profitál a társadalom és a
gazdaság az adott egyén munkaerején keresztül.
Ebben a folyamatban
értékként kell definiálnunk a tőke, profit és siker fogalmait is (a
kreativitáson keresztül közelítve). Egyéni és közösségi szinten az érték kategóriái
természetesen különbözőek lehetnek. Ebben az esetben az kreativitás, mint
érték, gazdasági kontextusban nyer jelentőséget.
A vizuális kultúrába
integrált digitális technika/technológia és az ezen keresztül megvalósuló
digitális kreativitás fejlesztés a kortárs technológiák alkalmazásával és
pedagógiai integrációjával kapcsolatban azonban felvet bizonyos kérdéseket. A
pedagógus értékközvetítő szerepe itt rendkívül jelentős, ugyanis
olyan technikákkal és technológiákkal dolgozik a tanórán, amelyek adott esetben
akár ártalmasak is lehetnek. A neveléstudományban, csak úgy, mint a társadalom
egészében egyenlőre nincs arról konszenzus, hogy
a tanulókat mennyire kell óvni, avagy bátorítani digitális technológiák
használatára különböző korosztályokban.
3. A vizuális nevelés technológiai és tartalmi
megújítása - a kreativitás, mint fejleszthető készség és érték
A vizuális nevelés
technikai, technológiai megújítása és fejlesztése olyan nemzetközi trendekbe
illeszkedik, amelyek arra keresik a választ, hogyan lehetséges a 21.sz. vizuális nyelvének oktatását a tanmenetek részévé tenni
(Marner, 2013, Considine,
2009, Mayo, 2007, Ching Chiu Lin, 2011, Unrath, Mudd, 2011). Ilyen irányú
törekvések a hazai vizuális nevelés kutatásban is
fellelhetőek.
A vizuális kultúra és
média tantárgy helyzete a nemzetközi és hazai közoktatás curriculum
fejlesztéseinek egyik „forró pontját” jelenti. Az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport ilyen
irányú kutatási reprezentálják az egyik hazai kutatási irányt, de találhatóak
műhelyek és kutatócsoportok többek között a Szegedi Tudományegyetem
Oktatáskutató Központjában, az Eszterházy Károly Egyetemen, vagy a MOME-n is (a
lista természetesen nem teljes).
Az MTA-ELTE Vizuális
Kultúra Szakmódszertani kutatócsoport Moholy-Nagy
vizuális modulok, a 21. sz. képi nyelvének tanítása c. kutatása
országszerte közel negyven iskolában vizsgál kísérleti tantervek alapján haladó
osztályokat minden korosztályban. A kutatás modulokra bontva osztja fel a
kortárs vizuális nyelvet és vizsgálja annak tanítását, illetve taníthatóságát.
A tantermi innovációs
projekt célja olyan új módszertanok kidolgozása és kipróbálása, amelyek
országszerte széles körben, változatos iskolai körülmények között
alkalmazhatóak. A vizuális kultúrát a következő területek (modulok)
alapján értelmezi: környezet kultúra (design pedagógia), vizuális kommunikáció,
vizuális média, a kortárs képzőművészet pedagógiája, vizuális kultúra
(rajz).
A modulok nem lezárt
rendszert jelentenek, elméleti és gyakorlati szinten is átjárhatóak,
párbeszédben állnak egymással.
A vizuális kultúra és
média tantárgy értékközvetítő szerepe és lehetőségei itt is kiválóan
tetten érhetőek. A különböző területek (modulok) olyan széles
mezőket fednek le, amelyek javarészt képesek reflektálni a 21.sz. társadalmi és pedagógiai kihívásaira. A pedagógus
értékközvetítő és definiáló szerepe ebben az esetben is óriási
jelentőséggel bír.
4. Digitális kreativitás
fejlesztés - a technológia, mint (lehetséges) érték
A digitális kreativitás
fejlesztés az egyik leghangsúlyosabb területe az ezen a mezőn belül mozgó
tantermi innovációs projekteknek. Mivel olyan technológiákról van szó (pl.
okostelefonok), amelynek káros hatásait most már számos kutatás is igazolta,
ezért úgy tűnik valóban kezdenie kell valamit az
iskoláknak is ezzel a helyzettel (értsd az okostelefonok és rajtuk keresztül a
szociális média tanulók életére gyakorolt közvetlen és közvetett hatásaival).
A digitális kreativitás
fejlesztés erre a helyzetre reflektálva kínál kiváló lehetőséget az
eszközök tudatos használatának erősítésre. A rossz, vagy károsnak tűnő
gyakorlatok helyett a technológia kreatív értelmezése és használata hosszú
távon olyan pedagógiai módszertanok kidolgozását feltételezi, amelyek
lehetőséget teremtenek a tanulók számára a technológia jelentette
kihívások megválaszolására.
De mit is értünk
digitális kreativitás fejlesztésen? Mivel a mobil
technológia jelenléte és használata ma már evidenciának tűnik a tanulók
életében, ezért a tanmenetek tervezésénél a kiindulási pont adott. Egy meglévő helyzetre reflektálva kell létrehozni valami
újat. A digitális kreativitás fejlesztés ezért elsősorban olyan eszközökre
és azok használatára épít, amelyek az iskolákban nem feltétlenül, de a
tanulóknál viszont rendelkezésre állnak. Ilyen eszközök elsősorban az „okostelefon”
és a tablet gépek.
A már meglévő felhasználási
szokások mellé tehát újak kialakítását és beépítését jelenti a tanulók életébe
és tanulási szokásaiba, valamint a már kialakult rossz felhasználási szokások
alakítását, megváltoztatását.
Ezek az eszközök és
jelenlétük az oktatási intézményekben szinte végtelen lehetőségeket
rejtenek magukban. Ezek a lehetőségek azonban akkor tűnnek
kiaknázhatónak, ha a tanmenetekbe integrálva képesek leszünk a felhasználás
fogyasztói attitűdjeit kreatív, alkotó irányba elmozdítani és az eszközök
értékteremtő karakterét kihangsúlyozni.
5. Vizuális média és vizuális kultúra - a
művészetpedagógia értékdefiniáló szerepe a diákok virtuális identitásának
kialakításában
A digitális kép
megjelenése fénysebességre gyorsította a képi fordulatot (W.T.J.
Mitchell). A képek mennyisége drasztikusan megnőtt, megjelenésük
felgyorsult és a befogadásukra, feldolgozásukra rendelkezésre álló idő
ezzel egy időben rendkívül lerövidült. A vizualitás kora (Gombrich) olyan új helyzetet teremtett, ahol a
képekről való gondolkodás, a képekkel való együttélés a hétköznapok
valósága lett.
A közösségi média
használata már most is jelen van a tantermi, vagy intézményi pedagógiai
gyakorlatok hétköznapjaiban (elég csak a diákokkal történő kommunikációra
gondolnunk). Ez egy olyan terület, ahol a kreativitás
fejlesztés új irányokat és célokat határozhat meg magának. A média
tudatos felhasználása, fogyasztása és előállítása a tanulók internetezési
szokásait tekintve meglehetősen nehezen
követhető mintákat mutat. A médium-tudatosság a tanulók körében
meglehetősen alacsonynak tűnik. A vizuális kultúra tanmenetébe
történő média ismeretek integrálása a kreatív média használat
erősítését jelentheti. A digitális kreativitás ebben az esetben nem csak
technikai és technológiai ismeretek alkalmazást jelenti, hanem a tudatos média
használaton keresztül erősítheti a diákok digitális én-képét. Az, hogy
hogyan fogalmazzuk meg magunkat valós személyként a digitális térben, az
elkövetkező évtizedek egyik legnagyobb pedagógiai kihívása.
A pedagógus
értékközvetítő és definiáló szerepe itt is nagyon jelentős lehet.
Olyan kreatív, készségfejlesztő gyakorlatokon keresztül reagálhatunk a
digitális, virtuális valóság jelentette kihívásokra és problémákra, ahol a
művészet újradefiniálja azt a virtuális közeget, amiben a tanulók idejük
jelentős részét töltik.
6. Társadalmi érzékenység és
művészetpedagógia - esélyegyenlőség, kirekesztés, társadalmi
felelősségvállalás
A vizuális kultúra
tantárgy egyik lehetséges értelmezése (karaktere) lehet az érzékenyítő
funkció. A társadalmi érzékenység és szolidaritás növelése (fejlesztése,
elősegítése stb.) kreatív megoldást igénylő feladatokon keresztül,
tanmenetbe építve lehetséges. Vagyis a hagyományos értelemben vett rajzóra
kiválóan alkalmas arra, hogy szociálisan érzékeny témákat érintsünk és
dolgozzunk fel, ezeken keresztül pedig értékeket közvetítsünk a tanulók felé.
A művészetpedagógia
(szűkebb értelemben a vizuális kreativitás fejlesztés)
komplex, integrált, projekt rendszerű gyakorlatai képesek az intézményben
maradás támogatására, vagyis a szociális szempontból HH tanulók korai intézmény
elhagyásának csökkentésére is.
A terület hazai
szakértője és „krónikása” L. Ritók Nóra / többek
között: Alkossunk együtt! Kooperatív
módszertani kiadvány (SuliNova, 2005), Nézzünk körül együtt!
Kompetenciafejlesztő módszertani kiadvány (SuliNova, 2007),
Projektpedagógia a hátrányos helyzetű tanulók oktatásában (Educatio, 2008), Kompetenciafejlesztés a művészetek
eszközeivel (Prolog Kiadó, Nagyvárad, 2010) /.
A vizuális kreativitás
fejlesztése nem csupán a hagyományos vizuális kultúra óra keretein belül
értelmezett feladatok megoldását jelenti, hanem egy olyan integrált, más
tantárgyakra kiterjedő komplex kreativitásfejlesztő programot, amely
jótékonyan hat a vizuális önkifejezés képessége révén más tantárgyakban
nyújtott teljesítményre is. Ebben az összefüggésben a vizuális kommunikáció,
mint támogató, fejlesztő, értékközvetítő eszköz jelenik meg a
hátrányos helyzetű tanulók oktatásában. Támogató abban az értelemben, hogy
segíti a tanulók általános teljesítményének növelését/javítását és
fejlesztő, mert fejleszti a tanulók kreativitását, azon keresztül pedig
önismeretét, tudatosságát. Ezek mellett az értékközvetítő tantárgy
karakter is egyértelműen jelen van.
A vizuális kommunikáció
jelenléte a tanulók életében a hétköznapi valóság, létélmény szerves részét
képezi (elég csak a virtuális valóságban - internet - megélt közösségi
élményekre gondolnunk). A hátrányos helyzetű tanulók tanulási
folyamataiban és fejlesztésében a közösségi médiában rejlő
lehetőségek egy olyan tanulás támogató médiumot jelenthetnek, amely képes
lehet pótolni az intézményben megvalósuló tudás elsajátítás hiányosságait. Ezen
hiányosságok elsődleges forrása a hátrányos helyzetű tanulók esetében
szociális jellegű. A vizuális kommunikáció esélyegyenlősítő
szerepe itt kiválóan tetten érhető. A tudáshoz való hozzáférés
demokratizálása, valamint a tudásátadás karakterének megváltoztatása („vizualizálása”)
betörési pont lehet a hátrányos helyzetű tanulók társadalmi esélyeinek
javításában.
8. A kreativitás intézményben tartó szerepe,
jelentősége
A digitális technológia
kreatív használata és integrálása a tantermi gyakorlatokba kiváló
lehetőséget teremthet a tantárgyi együttműködések széles spektruma
számára. A humán és reál tantárgy területek feladat és
projekt értelmezései szintén igényelhetik a kreatív, integratív szemléletmódot.
Éppen ebben rejlik a kreativitás és a kreatív gondolkodásra nevelés fő
előnye. Nevezetesen, hogy olyan területeket képes megkedveltetni a
tanulókkal, amelyekre esetleg unalmas, kötelező elemként tekintettek
korábban. A képi kommunikáció és vizuális kultúra megjelenése más tantárgyak
gyakorlataiban olyan lehetőség (sőt, szükség), amellyel élve
érdekesebbé, vonzóbbá tehetünk szinte bármilyen tananyagot, valamint olyan
értékeket közvetíthetünk általa, amelyek megjelenítése nem vizuális eszközökkel
nehézkesebb.
A hátrányos helyzetű
tanulók esetében ez a típusú integratív, projekt alapú, kreativitást a
középpontba állító pedagógiai gondolkodás és módszertan lehet az egyik kulcs,
ami végül az intézményben maradás eredményességi mutatója lesz. A kreativitás ebben
az összefüggésben eszközként (sőt értékként), definiálja magát, amely
eszköz arra hivatott, hogy alapvetően megkedveltesse a tanulást és azon
keresztül magát az iskolát (L. Ritók, 2008, 2010).
9. Érték-területek a vizuális kultúra tantárgyon belül az
új Nemzeti Alaptanterv koncepciójában
A vizuális kultúra
alapkompetenciái az új NAT alapján: kreatív
alkotás, önkifejezés, kulturális tudatosság.
A kreativitás és
önkifejezés fejlesztése csak úgy, mint a korábbi tantervekben, az új
koncepcióban is kiemelt helyen áll. A kulturális tudatosság valamivel
nehezebben definiálható, mindenesetre az értékközvetítés lehetőségét
sejteti, valamint a nemzeti (állami?), hivatalos, kanonizált kultúrakép
erősítését és tudatosítását kívánja. Ennek eszköze lehet a tanórákon
megjelenő népművészeti, népi-kulturális tananyag egység és a hozzá
kapcsolódó kreatív feladatok, valamint a területet érintő elméleti tudás
átadása. A pedagógus értékközvetítő és definiáló szerepe ebben az esetben
is jelentős. A „nemzeti értékeink”
tágan értelmezhető, homályos kategóriája pedagógiai értelemben itt
definíciót kíván. Már ha elfogadjuk, hogy a kulturális
tudatosság az új NAT esetében valóban a nemzeti, kvázi hivatalos,
kulturális halmaz értelmezését jelenti és kívánja. Érdekes gondolatkísérlet
lehetne a kulturális tudatosság lokális karakterének megjelenése a vizuális
kultúra tanmenetében. Ebben az esetben a kulturális tudatosságot leválaszthatjuk
a nemzeti „összmagyar” szintről
és lokálisan újradefiniálhatjuk. Például, városi, falusi identitás, mint
lokális kultúra, vagy kisebbségi identitás és kultúra tudatosítása és kreatív
feldolgozása stb.
Látható tehát, hogy a
kulturális tudatosság erősítése, fejlesztése nehezen definiálható
területre utal. Ebben az értelemben a tanár kultúra (vagy érték) közvetítő
szerepe jelentős. Érdemes kiemelnünk az érték- és kultúra közvetítés
szempontjából a kritikai attitűd jelentőségét is. Vagyis a pedagógus
érték definiáló szerepében megjelenő kritikai gondolkodás átadását,
közvetítését a tanulók felé (Papanek, 1984).
Az új NAT a felsorolt
három alapkompetenciát természetesen tovább részletezi a vizuális kultúra
tantárgy legfontosabb céljainak meghatározásával, melyek a következők:
– segítsen
a körülöttünk lévő vizuális jelenségek értelmezésében és átélésében;
– felhívja
a figyelmet a mindennapi életben a vizuális kommunikáció szerepére;
– gazdagítsa
a kommunikációs formákat;
– szélesen
értelmezze a vizuális művészet kultúraközvetítésben elfoglalt helyét;
– felhívja
a figyelmet a kulturális örökség jelentőségére;
– segítsen
megérteni társadalmi folyamatokat, kortárs jelenségeket és problémákat;
– gyakorlati
tevékenységei által segítse a finommotorika
fejlesztését;
– lehetőséget
biztosítson az alkotó kísérletezéshez;
– gyakorlati
utat mutasson a kreatív feladatmegoldásra, így a kreativitás fejlesztésére;
– bátorítsa
a megalapozott, önálló ítéletalkotást;
– példákat
mutasson a világ megismerésének holisztikus megközelítésére;
– az
épített és tárgyi környezet kapcsán felhívja a figyelmet a fenntarthatóságra;
– a
művészet sajátos eszközével támogassa a személyiségfejlesztés affektív
elemeit;
– az
önkifejezés bátorításával támogassa az identitásfejlesztés lehetőségét;
– a
feladatmegoldások során lehetőséget biztosítson az együttműködések megvalósítására
A
művészetpedagógiában megjelenő értékközvetítés szempontjából
bemutattuk a vizuális kultúra tantárgy elméleti elemeiben megjelenő
értékeket, a tantárgy gyakorlati karakterében meglévő lehetőségeket
és külön kiemeltük a kreativitás értékteremtő és fejlesztő
tulajdonságait. Ezeken a területeken együtt és külön-külön is számtalan
lehetősége van a pedagógusnak értékközvetítésre, – definiálásra és – teremtésre.
Külön értékként
értelmeztük a vizuális kultúra intézményben maradást elősegítő
szerepét és lehetőségeit. Ezt a hatását a kreativitás
alkotó megélésén keresztül éri el a tanulókban kialakított és
erősített pozitív intézménykép segítségével. Vagyis, ha a diák jól érzi
magát az iskolában, akkor nem akarja otthagyni. Ez természetesen az itt
felvázolt folyamatnál lényegesen bonyolultabb (hiszen többek között kihagyja a
család irányából érkező pressziót), de minden esetre fontos faktor az
idő előtti intézmény elhagyás jelenségének visszaszorítása
szempontjából.
10. Önismereti folyamat, Lezárás
Az új Nemzeti Alaptanterv
vizuális kultúra tantárgyat érintő koncepciójában hangsúlyos elemként
jelenik meg a tanulók önismeretének
fejlesztése. Ez a terület némileg kilóg és elkülönül a tantárgy egyéb
céljaitól és az alapkompetenciáktól, mégis olyan jelenségekre irányítja
figyelmünket, amely a művészet és a művészetpedagógia érték definíció
szempontjából talán a legfontosabb. Az ehhez kapcsolódó tantárgyi
célkitűzések az új Nemzeti alaptanterv alapján a következők:
- a művészet sajátos
eszközével támogassa a személyiségfejlesztés affektív elemeit;
- az önkifejezés
bátorításával támogassa az
identitásfejlesztés lehetőségét;
Az önkifejezés és
önismeret fejlesztése tehát fontos tantárgyi
célként jelenik meg. Az érték (vagy norma) közvetítés ebben a kontextusban
jelenthet egy gyakorlati feladatokon keresztül megvalósuló önismereti
folyamatot (alkotás – művészetterápiás folyamat), de jelentheti elméleti
ismeretanyag megismerését is (művészettörténeti példák - a befogadás
folyamata). Az alkotási (művészeti) folyamat során esztétikai
értékítéleteket hozunk, amelyek minősége személyiségünktől függ
(Richmond, 2009). Az esztétikai élmény révén a diákok definiálhatják a művészethez
való viszonyukat, ami mélyebb megértést és értékítéletet adhat, mint amelyeket
a fogyasztói társadalomban valóságában megélnek. Ezen
túlmenően a művészet történelmi öröksége önmagában pedagógiai
szempontból releváns, hiszen a művészek vagy a művészet
küzdelméről különböző időkben és helyeken tanulunk, hogy az élet
megjelenését és jellemzőit közvetítsük. Nehéz megmagyarázni, hogy miért és
hogyan fejlődhetne ki egy tanulóban a középkori építészet iránt érzett
rajongás, de oktatás nélkül ez a lehetőség soha fel sem merülhetne. Saját
művészi, alkotói munkájukban és a mai és történeti művészet
tanulmányozásán keresztül a diákok megragadhatják az emberiség alapvető
morális kérdését, azaz, hogyan kell
élnünk?
A művészet sajátos oktatási értéke valahol a
művészi alkotás, megértés és befogadás komplexitásában rejlik, amely
felruházza az ÉN-t az élet értelmezésének képességével és lehetőségével.
Irodalom
Ching Chiu Lin
- A Learning Ecology Perspective: School Systems Sustaining Art Teaching with Technology, Art Education Vol. 64, No.4., 2011
Considine, David - Teaching and Reaching the Millennial
Generation Through Media Literacy, Journal of Adolescent
and Adult Literacy, Vol. 52. Issue 6, 2009
L. Ritók Nóra 2008:
Projektpedagógia a hátrányos helyzetű tanulók oktatásában, Educatio
L. Ritók Nóra 2010:
Kompetenciafejlesztés a művészetek eszközeivel, Prolog
Kiadó, Nagyvárad
Marner, Anders - Digital media embedded in Swedish
art education: A case study, Education Inquiry, Vol. 4, 2013
Mayo, Sherry - Implications for Art Education in the Third
Millennium: Art Technology Integration,
Art Education Vol. 60, No. 3, 2007
Mitchell, W. J. T. 1992:
The Pictorial Turn, Artforum, 1992/3. 89-94. (Magyarul megjelent a Balkon
folyóiratban, ford.: Hornyik Sándor, Balkon, 2007)
Papanek, Victor (1984):
Design for the Real World, Academy Chicago Publishers
Richmond, Stuart 2009: Art's Educational
Value, The Journal of Aesthetic
Education, Vol. 43, No. 1, pp. 92-10
Unrath, Kathleen A., Mudd, Melissa A. - Signs of Change: Art Education in the Age
of the iKid, Art Education Vol. 64, No. 4, 2011
__________________
A szerző az ELTE PPK Neveléstudományi
Doktori Iskola harmadéves hallgatója.
Témavezető: Prof. Dr. Kárpáti Andrea