PÉTERFFY GABRIELLA*
Gondolatok a digitális hangszeroktatásról
Vajon
mit szólt volna Bach, Mozart, Beethoven és a többi nagy zeneszerző, ha
ezen a tavaszon láttak volna bennünket? Bizonyára meglepődtek volna, hogy
tanár és diák egymástól távol, furcsa gépek előtt játszik a hangszerén, és
valamiképpen mégis létrejön a zeneóra. Miféle varázslat ez? Aztán bennünket
figyelve talán elmosolyodtak volna, hiszen abban a különös térben, amely
számukra még nem létezett, a saját zenéjük hangzott fel – olykor szakadozottan,
különös hangon, de mégis hallhatóan. Igen, az ő zenéjük szólt több száz év
múltán e sosem tapasztalt körülmények között, amikor a zeneiskolák kapui hosszú
időre bezárultak.
2020 márciusától világszerte az online oktatás kihívásaival szembesült diák,
szülő és tanár. Olyan hirtelen ért bennünket ez a kihívás, mintha a subito zenei szakkifejezés jelent volna meg az élet
kottájában. Egyik napról a másikra váltak virtuálissá azok a személyes,
négyszemközti találkozásra épülő emberi kapcsolatok, amelyeket a
hangszeroktatás legnagyobb értékei között tartunk számon. Márciustól kezdve a
tanítás napi gyakorlatában is megtapasztaltuk az internetes világ különös paradoxonát: összeköt és mégis
elválaszt bennünket, jelentősen módosítva az emberi kommunikáció
eszköztárát.
A személyes találkozás hiánya szakmai szempontból leginkább a zeneművek és
darabrészletek bemutatásában, közös gyakorlásában, a zongorajátékhoz szükséges
mozgásformák megéreztetésében késztetett újragondolásra, különösen a
kezdők és az alsóbb osztályos tanulók esetében. Rávilágított arra, milyen
egyszerű és természetes az órán bármikor odalépni a hangszerhez, hogy akár
egy-egy apró motívumot is bemutassak a növendéknek. Az online oktatás során ez
a részletes, árnyalatokra figyelő gyakorlás nehézkesebbnek és
időigényesebbnek bizonyul, különösen, ha a technika is megtréfál
bennünket: szakadozik a hang, szétesik a kép, megszakad a kapcsolat, ahogyan ez
néhány tanítványom esetében a megfelelő eszköz hiánya és az internetkapcsolat
minősége következtében gyakran előfordult. A technikai problémákon
túl az általános- és középiskolai digitális oktatásra való áttérés nehézségeit
is érzékeltem a növendékek által. A több időt és önállóságot igénylő
iskolai munka, valamint a karantén idején megváltozott családi körülmények
olykor kedvezőtlenül hatottak a zenetanulásra.
Az online oktatás azonban számos örömteli órával és hasznos tapasztalattal is
megajándékozott. Elsősorban azzal az élménnyel, hogy a kialakult helyzet
ellenére a technika jóvoltából, az iskolavezetés segítő-irányító
munkájának köszönhetően, valamint a szülők és a gyermekek
együttműködése nyomán folytatódhatott a zeneoktatás. Tanulságosnak
bizonyult már önmagában az is, hogy megismerhettem a családok életének egy kis
szeletét az otthonokba „lépve”, egyfajta zenés családlátogatás során. Örömmel
tapasztaltam, hogy a szülők és a gyermekek többsége készségesen vállalta a
digitális oktatás „kalandját”. Részükről azt a fajta hozzáállást
érzékeltem, amit általában a nehéz és szokatlan helyzetek teremtenek az emberek
között. Igazolást nyert számomra, hogy a rendezett családi hátterű,
egyébként is rendszeresen készülő növendékek az online órákon is pontosan,
felkészülten jelennek meg, és a megváltozott körülmények között is képesek
haladni a tananyaggal. Számukra kifejezetten motiválónak bizonyult az új
helyzet, amelynek érzékelhetően igyekeztek megfelelni. Jó volt látni azt
is, hogy a családok olykor közösen készülnek az órára: megfelelő
nézőszöget keresve, gondosan beállítva a laptopot vagy a telefont. Örömmel
éltem meg, hogy az óra elején és végén olykor a szülő is beköszön, azaz
jelen van, alkalmat adva a kommunikációra. Hasznos volt látni továbbá, hogy
milyen környezetben és milyen hangszeren gyakorol otthon a növendék: a hangszer
minősége és a zongoraszék beállítása gyakran magyarázatot adott az órán
visszatérő testtartás- és mozgáshibákra, amelyeket immár otthoni
környezetben is javíthattunk. Az új helyzettel voltaképpen a tanítás egésze új
megvilágításba került, s e szokatlan nézőpontból minden eleme módosult
valamiképpen. A hangszerjátékkal kapcsolatos mozgásérzetek kialakításakor
például megnövekedett a verbális kommunikáció szerepe: fontos volt, hogy minél
világosabban és képszerűbben fogalmazzam meg azt, amit máskor a gyermek
mellett ülve bemutatok és megéreztetek. Úgy vélem, hogy a személyesség hiánya
intenzívebb tanári jelenlétet kíván az online térben, mind a darabok és a
technikai elemek bemutatása, mind a verbális közlés szempontjából. És aktívabb
hozzáállást kíván a növendéktől is, hiszen önállóbban és figyelmesebben
kell magát kontrollálnia.
A tanítás hagyományos elemein túl hasznosnak bizonyult ebben az időszakban
az online tartalmak ajánlása, küldése és felhasználása, valamint az otthoni
hangfelvétel készítése a tanulás különböző szakaszaiban. A felvételek
megbeszélése, kiértékelése tudatosította a hibákat és a jó megoldásokat,
továbblépést biztosítva a tanulás folyamatában. A tanév végén örömömre
szolgált, hogy a digitális oktatás lehetőségeinek köszönhetően a
tanulók többségével sikerült elvégeznünk a tervezett anyagot. Most, amikor a
középiskolás és felnőtt korosztályt ismét online tanítom, célom a
hagyományos és a digitális pedagógiai eszköztár ötvözésével új megoldásokat,
módszereket találni. Szerencsére éppen ez a korosztály az, amelyik szívesen és
biztonsággal tájékozódik az online térben, ezért is öröm a velük való
együttműködés. Ifjabb társaikkal együtt visszajelzést adnak arról, hogy a
klasszikus értékek a digitális oktatás idején is eljuthatnak a zenét tanuló
fiatalokhoz.
*A szerző a
Király König Péter Zenei Alapfokú Művészeti Iskola zongoratanára