Huszonhét év és hét évtized
Popa Péter Szövetségről,
újságról és zenekari törvényről
Popa Péter
Különleges
esztendőt zárt – hiszen nyáron tizedszer választották meg a Magyar
Szimfonikus Zenekari Szövetségének (MSZZSZ) egyik vezetőjévé – 2008-ig az
elnöki, az utóbbi években pedig a főtitkári posztot tölti be - emellett
pedig ősszel a hetvenedik születésnapját ünnepelhette. Popa Péternek
lassan már fél évszázados tapasztalata van a zenekarok működését
illetően, hiszen több évtizeden keresztül játszott a Rádiózenekar szólamvezetőjeként,
kezdeményezője volt az MSZZSZ életre hívásának, s aktívan részt vett a Előadó-művészeti törvény (Emtv) kidolgozásában
is. Emellett alapító főszerkesztője a Zenekar című zenei
szaklapnak, amely már szintén huszonhét éves múltra tekint vissza. A Szövetség és
az újság születéséről, a hazai zenei élet gondjairól, a zenekari munka
mellett tanító muzsikusokról, s a pandémia teremtette helyzetről is beszélgettünk.
-
Nyáron újra a Magyar Szimfonikus
Zenekarok Szövetségének főtitkárává választották. Milyen új tervekkel
kezdett neki ennek az újabb - ha jól számolom -, már tizedik vezetői periódusának?
- Huszonhét
év elteltével – hiszen az MSZZSz ötlete
1993-ban született –, most korszakváltás történt, átalakult az
elnökség. A korábbi években ugyanis az elnöki posztot ketten töltöttük be,
egymást váltva Kovács Gézával. A kezdetektől én, 2008-tól – miután vállaltam
a főtitkári posztot – Kovács Géza. Ő azonban most nyugdíjba vonulása
miatt nem vállalta tovább ezt a feladatot, s új elnököt választottak meg a
tagok Herboly Domonkos személyében. Ő korábban Debrecenben volt zenekari
igazgató, majd Brüsszelben dolgozott évekig, ezt követően lett az Örkény
Színház gazdasági igazgatója, az utóbbi esztendőkben pedig a Nemzeti
Filharmonikusok főigazgatója. Más aspiránsok is akadtak az elnöki posztra,
de azért is rá esett a választás, mert egy ilyen szakmai szervezet vezetőjénél
az egyik legfontosabb kritérium a pártatlanság. Minden zenekarnak akadnak érdekei,
s ma Magyarországon nincs két olyan együttes, amely összehasonlítható lenne,
akár gazdasági, akár egyéb vonatkozásban. Éppen ezért fontosnak tartottam és
tartom, hogy egy olyan együttes vezetője legyen a Szövetség elnöke, aki
nincs benne a napi csatározásokban, kenyérharcokban. S ez a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójára igaz. Hogy
milyen újdonságokat lehet majd találni az új vezetés munkájában, nem tudom még
megmondani, ez Herboly Domonkos egyéniségétől függ, aki más karakter, mint
Kovács Géza. Az azonban biztos, hogy az elmúlt esztendő jócskán hozott
magával olyan gondokat, amelyek megoldásán dolgoznunk kell.
-
Akad más változás is…
- Korábban
is történt már kilépés a szervezetből, most azonban egy olyan együttes távozott,
amely az alapítás óta tag: a Győri Filharmonikus Zenekar. Persze ilyenkor
nagyon sok függ attól, ki vezeti az együttest… A
kezdetekkor a zenekarok tagjai, pontosabban a művészeti tanácsok szavaztak
a Szövetségbe tömörülésről, ami azután, menet közben, munkáltatói
szervezetté alakult, ahol az intézményvezetők szavazata a meghatározó. A
győri együttes kiválása nem az ottani muzsikusok, hanem a vezetőjük döntése
volt. A szervezetünkben ugyanis sokféle érdek létezik, kényes egyensúlyi
helyzetek megtartására kell törekednünk, így természetes, hogy vannak olyan
együttesek, amelyek úgy érzik, az ő érdekeiket nem képviseli kellő mértékben
a Szövetség. Számunkra azonban az a legfontosabb, hogy a teljes magyar zenekari
szcénát egységesen reprezentáljuk, közös nevezőre próbáljuk hozni a különböző
érdekeket.
-
Ezért is jött létre 1993-ban az ön kezdeményezésére
a Szövetség. A fő célok között szerepelt például az átlátható, kiszámítható
zenekari támogatások megteremtése. Mennyit sikerült ebből megvalósítani az
eltelt évtizedek alatt?
- Sok téren
léptünk előre…
Ami alapvető változást hozott a zenekarok életében, az az Előadó-művészeti törvény megszületése volt. De
kezdjük az elején. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarában szólamvezetőként
dolgoztam sok éven keresztül. Abban az időszakban három nagy zenekar: az
ÁHZ, az Opera és a Rádió olyan struktúrát biztosított a magyar zenei életnek,
amelyben nem voltak viták arról, hogy mely társulatok a top zenekarok, melyek
az elsőosztályúak, és melyek a más feladatokat ellátó együttesek. E téren
akkor történt alapvető változás, amikor - egy teljesen más szisztéma
alapján – létrejött a Fesztiválzenekar. Amikor ez a társulat állandóvá vált, a
muzsikusainak a fizetése a többszöröse lett a korábbi top együttesek bérének.
Ezért aztán a zenei életben elvándorlás kezdődött, számos negatív hatással.
A Rádióból például 12 sztármuzsikus távozott egyszerre, egy részük a BFZ-be,
mások pedig azokra a helyekre mentek, ahol a Fesztiválzenekar miatt üresedés támadt.
Az állam pedig sajátosan kezelte a helyzetet, egy zenekarnak emelte meg a fizetését,
és ezt követően az ÁHZ is ugyanolyan elszívó erővel bírt a többi
zenekarra. Ez pedig krízishelyzetet okozott például a Rádiónál… Olyannyira, hogy
ekkor levélben fordultam az akkori művelődési és közoktatási
miniszterhez, Andrásfalvy Bertalanhoz. Az volt a kérésem,
hogy alkossanak egy olyan zenekari törvényt, amelyben szabályozzák a zenekari
finanszírozást. Példaként hoztam fel a német rendszert, ahol teljesen világos módon
osztják fel a támogatást a kategóriák alapján, s kiválóan működik. A
soraimra az akkori helyettes kulturális államtitkár, Fekete György válaszolt, s
azt írta, hogy alapítsak egy szakmai szervezetet, és tegyünk mi javaslatot a
jogszabályra. Innen kezdődött a szervezés. Abban az időben a Rádiózenekar
művészeti tanácsának voltam az elnöke, és munkavállalóként kerestem meg a
többi zenekart. Nagy volt az érdeklődés minden társulatnál. Össze is
gyűltünk és 1994-ben pedig már be is jegyezte a bíróság a Magyar
Szimfonikus Zenekarok Szövetségét. Aztán az, hogy mindebből később
megszületett az Előadó-művészeti törvény, annak köszönhető, hogy
már megalakulásunkkor felvette velünk a kapcsolatot dr. Gyimesi László, az
MZTSZ főtitkára, aki már évek óta próbálkozott azzal, hogy a színházi szférában
valamilyen jogszabályt alkosson. Ő azt javasolta, hogy ebben a kérdésben
dolgozzunk együtt.
-
Hogyan indult a közös munka?
- A Szövetség
a szakmai részek kidolgozásában vett részt, dr. Gyimesi László pedig a jogi
területen szerzett jártasságát tette hozzá. Jómagam abban voltam a segítségére,
hogy különböző adatokat gyűjtöttem a zenekarok finanszírozásáról és költségvetési
tételeiből, ebből próbáltam statisztikai átlagot kalkulálni, aminek
alapján kidolgoztam az elnökségi kollégáim részvételével egy kritériumrendszert,
illetve egy olyan táblázatot, amely esetleg egy normatív támogatás rendszer alapja
lehet. Természetesen a törvény létrejötte
sok éves munkába tellett, de 2008-ban már hatályba is lépett az Emtv. Egyébként
az első változata nagyon hasonlított az eredeti elképzeléshez, hiszen
abszolút normatív alapon vette figyelembe, hogy melyek a legnagyobb tételek egy
zenekar költségvetésében: a létszám, a bér, a koncertek száma. Ennek az
általunk is kidolgozott rendszernek még egy pozitívuma volt: jutalmazta a
fenntartókat, hiszen minden egyes hozzáadott forinthoz még az állam is adott
egyet. Ezzel is ösztökélte a fenntartókat arra, hogy nagyobb összeggel
támogassák az együtteseket.
- Az önkormányzati
fenntartókat…
- Ez volt
a törvény első változata, de azután az Emtv-t elkezdték átalakítani, módosítani.
Ezt nem tartom pozitív iránynak, azért sem, mert az egész rendszer célja az
volt, hogy kiiktassa a kapcsolati tőkét, hogy a zenekarok objektív alapon
kapják az állami támogatást a tényleges kiadásaikra. Mivel azonban kis ország
vagyunk, a kilincselés máig nem tudott kikopni a közéletből. Egyes
együttesek most is el tudják intézni maguknak a közvetlen, vagy extra
támogatást… Erre kiváló alkalmat biztosított most a TAO megszüntetése is. Azt
látjuk ugyanis, hogy az ezt helyettesítő forrást az államtitkárság a
szakmai szervezetek bevonása nélkül osztotta el, és nem csak azoknak, akik ténylegesen
taóztak. Pedig a kézi vezérlés ezen a területen elég káros lehet… Éppen ezért,
az új elnökség alkuló ülésén arról is szót ejtettünk, hogy vizsgáljuk meg, az
Előadó-művészeti törvényben mi az, ami az utóbbi időszakban
megváltozott és nem előnyére. Ha ugyanis a törvényben változtatás lesz – ez talán éppen
most aktuális – azzal is próbálkozhatnánk,
hogy válasszuk külön a színházi és a zenei területet. Az előbbi ugyanis
más működési rendszer, ahol merőben más dolgokra helyezik a hangsúlyt
és nagyon eltérő érdekek mentén működnek. Mi, zenészek pedig olyan állandó
társulatokban gondolkozunk, amelyek évtizedek alatt
nyerik el hangzásukat, az állandó fluktuáció pedig nagyon káros. Talán jó lenne,
ha tisztán zenekari törvény születne, amit több prominens művész is
szorgalmaz.
-
Lát erre esélyt?
- Optimista
vagyok mindig, mi erre készülünk. Ha van változtatási szándék, akkor mi felkészülten
fogadjuk.
-
Egyelőre, míg nincs külön zenekari
törvény, az előadó-művészeti törvény alá tartoznak a muzsikusok, akik
közül sokan a zenekari állásuk mellett zenetanárként is dolgoznak. Hogyan látja
az ő helyzetüket?
- Van e téren
különbség a budapesti és a vidéki együttesek között, ez utóbbiaknál
figyelhető meg, hogy a zenekari tagok többsége tanít is. Ami egyébként nagyon
hasznos a zenekari munka szempontjából is. Hiszen maga a tanítás mindig
egyfajta kontrollt jelent, ami nemcsak a növendéket, hanem magát a tanárt is
fejleszti. Arról nem beszélve, hogy a nemzedékváltás következtében fellépő
zenekari fluktuáció hatását is tompítja valamelyest, hiszen lehet, hogy cserélődnek
a tagok, de ha a tanár a saját maga által kinevelt növendéket viszi az
együttesbe, akkor a stílusának, tudásának meglesz a folytatója. Sajnos az
igazsághoz tartozik az is, hogy sokan azért vállalnak tanítást az együttesek
mellett, mert ma már egyik hivatásból sem lehet megélni… Sem a zenekari játékból,
sem a tanításból. Mindenesetre amikor az Előadó-művészeti
törvényen dolgoztunk, számoltunk azzal is, hogy a muzsikusok jelentős része
tanít. Úgy alakítottuk a szabályozást, hogy a zenekarban töltött idő maximálva
legyen. Amikor magam még a Rádiózenekar tagja voltam, azt tapasztaltam, a
szolgálatok beosztásánál tekintettel voltak arra is, hogy mikor volt tanítási
napja a tagoknak. Ez – feltételezésem szerint – más zenekaroknál is így
működik, mert csak így működhet. A zenekarban dolgozó muzsikusok
tanárként is nevelik az utánpótlást, annak van még egy pozitív hozadéka: azok a
növendékek, akik végzősként kikerülnek az egyetemekről és nem olyan
tanár tanította őket, akinek van zenekari gyakorlata, nagyon nehezen
tudják elsajátítani a zenekar játékmódot és jóformán nem ismerik a repertoárt,
amely merőben más kihívásokat tartalmaz, mint amit a szokványos tanagyag
tartalmaz. Végül is azt kellene tudomásul venni, hogy a növendékek többségéből
nem szólista lesz, hanem zenekari muzsikus, vagy/és pedagógus.
A 6-os stúdióban a Rádiózenekar
nyugdíjas művészeivel:
Reinisch Jenő, Bikfalvy
Ádám, Fodor Artúr, Geiger György, Andrássy Pál, Popa
Péter, Krum Gyula
(fotó: Felvégi Andrea)
-
Az utóbbi években azonban már előfordult,
hogy a pedagógusi hivatás gondot okozott az együttesek életében. Hiszen a pedagógus
életpálya jobb lehetőségeket nyújtott, mint a zenekari, és ezért sokan
csak a katedrát választották…
- Úgy vélem,
nemcsak ezt, hanem az összes mostani, negatív hatást együttesen érdemes
vizsgálni. Az úgynevezett elszívó hatás nem csupán a pedagógus életpálya modell
meglétéből adódik. Hogy egy hivatás vonzó legyen, ahhoz kiszámítható
életpálya kell minden területen. Sajnos, addig még nem jutottunk el, hogy a
művész-életpálya kardinális kérdéssé váljon a döntéshozók számára, miközben
azt halljuk, hogy a zene is stratégiai ágazat. Így számos olyan negatív jelenség
figyelhető meg ezen a területen, amely ellen egyelőre nem nagyon
tudunk tenni. Az előbb beszéltünk a belföldi, kiegyensúlyozatlan
támogatási rendszerről, ami azt tette lehetővé, hogy egyes zenekarok
8-10-szer magasabb gázsiért tudják foglalkoztatni a zenészeket. De ugyanígy
napi gondot jelent, hogy külföldön lényegesen jobban fizetik a muzsikusokat.
Aki egy kicsit is jobban játszik, az szinte azonnal útra kel. Amikor én kezdtem
el ezt a pályát, ha valaki bekerült egy zenekarba, akkor örült, hogy onnan
mehet majd nyugdíjba. Ma már előfordul, hogy egy zenész öt év alatt hat
zenekarnál is megfordul. Mint említettem, egy együttes életében nem túl
szerencsés az állandó fluktuáció, hiszen a megfelelő zenekari hangzást
csak sok év alatt lehet kialakítani. A gondok tehát három okra vezethetőek
vissza: az aránytalan finanszírozásra, valamint a külföld és a mi területünkkel
rokon pedagógus-életpálya modell elszívó hatására, miközben a művész-életpálya
nem született meg. Mindaddig, amíg ezek gondok nincsenek orvosolva, nehéz lesz
itthon olyan zenekari életet kialakítani, ami egészében véve versenyképes.
-
Visszatérve előző
megállapítására, szomorú, hogy a jelenlegi helyzetben, se zenekari muzsikusként,
se pedagógusként nem tud annyit keresni egy zenész, amelyből megél…
- Azok a
zenekari zenészek, akik nem tanítanak, azoknak sem elegendő egyetlen fizetés,
s ezért vállalnak munkát más együtteseknél is. Vannak, akik három társulatban
is játszanak. Mindez olyan torzulásokhoz vezet az egész rendszerben, amit nem
is tudom, mikor lehet helyrehozni. Járvány esetén pedig mindez még komolyabb
gondokat okoz… Ha most minden zenekar összes zenészének egyszerre le kellene
ülnie, akadnának jócskán üres székek egyes zenekarokban. Ezzel a gonddal is
foglalkozni kellene, mert akkor nem hangozhatna el állandóan, hogy: „sok a
zenekar”. Ha csak annyi társulat működne, ahány saját muzsikusaival tudja
előadni a repertoárját, akkor a finanszírozással sem akadnának gondok. A
magyar zenei közélet ugyanis arról szólt az utóbbi 10-15 évben, hogy alkalmi
zenekarok alakulnak, kölcsönmuzsikusokkal és kölcsönhangszerekkel, majd néhány
koncertet követően állami támogatást harcolnak ki maguknak, még mindig kölcsönmuzsikusokkal,
akiknek a hangszereit más együttesek fizetik, ahogy a járulékaikat is. Ezt követően
ők kezdik el azt mondogatni, hogy sok a zenekar… Ráadásként pedig nem
azokat akarják megszüntetni, amelyek újak, hanem amelyek 60-80 éves, vagy még régebbi
múltra tekinthetnek vissza.
-
Évek óta emlegetjük, hogy milyen nagy
szükség volna a művészeti életpálya-modellre. Hol tart most ez az elképzelés?
- Dr.
Gyimesi László már több éve egy teljes modellt kidolgozott a Szövetség közreműködésével.
Nagyon sokszor próbáltuk elfogadtatni, úgy tűnik, nincs rá fogadókészség… A jelen helyzetben pedig sajnos fedezete se nagyon volna.
Bár ki tudja… A források helyes és arányos
felhasználásával minden megoldható lenne.
-
-
Életpályáról, finanszírozásról azonban
mindig szó esik abban a lapban, amely szinte a Szövetség születésével alakult.
Hogyan indult a Zenekar újság?
- Már
akkor, amikor elkezdtem szervezni a Szövetséget, rájöttem, szükség van egy
saját orgánumra, amely az együttesek problémáival foglalkozik. Valaki akkor azt
tanácsolta, menjek el a Lapkiadó Vállalat igazgatójához, ő azonban hamvába
holt ötletnek tartotta az elképzelésemet. Bár kívülálló voltam a lapkiadás területén,
tudtam, egy újságra igenis szüksége van a szakmának. Felvetettem hát mindezt
dr. Gyimesi Lászlónak is, aki azt mondta: micsoda jó ötlet! Azonnal társult, s
megszületett a szakszervezettel közös lap, amelynek botcsinálta alapító-szerkesztője
vagyok. Az első néhány számot még Csontos János író-költő, újságíró rendezte
sajtó alá, de amikor hosszabb ideig részt vett egy párizsi tanulmányúton,
magamra maradtam az anyagokkal. A lap most zárta a huszonhetedik évfolyamát, s
bízom benne, hogy kapunk annyi támogatást, hogy megérjük legalább a harmincadik
évfordulót is. Mára ezt olvassa az összes zenekari muzsikus, de eljut az ágazat
döntéshozókhoz, rengeteg privát előfizetőhöz, több mint 350 könyvtárhoz,
oktatási intézményekhez, pedagógusokhoz, tehát mindenhová, ahol igénylik a
naprakész objektív tájékoztatást a szcéna mindennapjairól.
-
Úgy látom, a zenekarok problémái
mellett az újságban rendszeresen szó esik olyan témákról is, mint a pedagógusi
munka, a hangszerész műhelyek…
- Magamból
kiindulva mondom, hogy a hangszeres muzsikusok kicsit szakbarbárok. Rengeteget
kell gyakorolni, és nagyon szerencsés az, aki otthonról eleve magával hoz egy
szélesebb körű műveltséget, érdeklődést. Ezért tartom lényegesnek,
hogy a lapban a zenekarok közvetlen problémái mellett olyasmiről is essen
szó, ami tágítja a muzsikusok ismereteit. Az egyik legfontosabb a kritikai
rovat, amely minden tagzenekar koncertjeivel foglalkozik, emellett zenetörténeti
kérdésekről, a zenészek egészségügyi problémáiról, de nem utolsó sorban a
zenei területtel foglalkozó jogalkotásról és más fontos zenei közéleti kérdésekről
is lehet olvasni a Zenekar újságban. Az első időszakban sokat
kerestem a témákat, most mindig van, aki jelentkezik valamilyen ötlettel. Az
oktatással és a közönség-utánpótlással ugyancsak rendszeresen foglalkozunk.
Jelenleg éppen a marketing-kérdések a legaktuálisabbak. Zenekari igazgató nem
születik, általában zenekari muzsikusból válik valaki azzá, fontos, hogy olyan
cikkekkel is találkozzon, amelyek e téren segítséget nyújthatnak a számára.
-
Hogyan látja a mostani helyzetet, a
pandémia okozta gondok közül mi az, amit nem biztos, hogy jól orvosolnak az
együttesek?
- A
zenekarok a legjobb szándékkal tesznek fel ingyenes koncertközvetítéseket az
internetre, ennek azonban rengeteg negatív hatása lehet. Ünnepi cselekvés
ugyanis felöltözni, elmenni egy hangversenyre, megtapasztalni az ottani miliőt,
s élvezni a koncerttermi akusztikát. Ha egy zenekar online sugároz, sajnos
sokszor nem megfelelő a hangminőség, a hallgatóság pedig a CD-khez
van szokva. Mindez leszoktathatja a publikumot az online előadásokról,
másrészt arról is, hogy később koncertre járjon, miközben eddig is akadtak
gondok a közönség létszámával, elsősorban az általános iskolai zeneoktatás
hiányosságai miatt. Nehéz jó megoldást találni erre a helyzetre, de fontos,
hogy a Szövetségünk ezzel is foglalkozzon…
Réfi
Zsuzsanna