Szendi Ágnes
„Egy arc tulajdonságai”
Csepregi György
szerzői estje a Wesselényi 17-ben
Csepregi György
A
műsor 2020 szept. 24-én 18 órakor kezdődött a Budapest frekventált
negyedében levő koncertteremben.
Idézzük a műsorvezetőt,
Horváth Györgyit: „Az est címe: Egy arc tulajdonságai. Hogy ez mit
jelent, arra később, a címadó darab bemutatásakor részletesebben is
visszatérünk. Hadd ragadjam meg
először is az alkalmat, hogy köszöntsem a közönség soraiban a
Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium jelenlevő hallgatóit.
Hogy kerülnek a képbe a „kisképzősök”? A művészeti intézmény legendás
tanár-doyenjétől, Sinkó Istvántól azt a feladatot kapták a 13.
évfolyam festő szakos növendékei, hogy készítsék el egy Csepregi
György-darab illusztrációját a festészet eszközeivel – ezen túlmenően is:
önálló, autonóm képzőművészeti munkákat hozzanak létre, amelyeket
Csepregi zenéje inspirál. A tanulók
motiválására a K11 Művelődési Központ felajánlotta, hogy a
legsikerültebb pályaműveknek helyet ad majd egy kiállítás keretében.” (A
kiállítás a koncertet követően, novemberi kezdéssel létre is jött a K11
emeleti galériájában, de csak néhány napig volt látható a járványügyi
intézkedések miatt – a Szerző.)
Szóval, a koncert egy része összművészeti projektként, de egyfajta versenyként is
felfogható volt: a művészeti iskola diákjai itt hallhatták először
azt a zenét, amelynek tételeitől motiválva festenek majd. És hogy ez
melyik darab? Természetesen az est címadó zenéje, az „Egy arc
tulajdonságai" című.”
De ne szaladjunk előre.
Horváth Györgyi bevezetőjét
a koncert színhelyének bemutatásával folytatta: a jelenlevők megtudhatták,
hogy a „Wesselényi 17” díszterme remek akusztikával bír, száznál nagyobb
létszámú néző befogadására alkalmas, színpadi dobogóval, pazar hangversenyzongorával.
Szóval, minden készen állt arra, hogy a nagyérdemű ízelítőt kapjon
egy, a dallamos, mediterrán zenékhez és az ötletes programzenéhez egyaránt
vonzódó kortárs szerző repertoárjából. Ehhez minden adott volt, a helyszín
mellett, nem túlzás, világszínvonalú előadók jelenléte, és a közönség a
házigazda, Csepregi György egy vendégét is üdvözölhette a magyar-ugandai
zeneszerző, Magala Ronnie
személyében.
Horváth Györgyi felhívta a
jelenlevők figyelmét a maszk viselésére, megköszönve együttműködésüket,
majd felkonferálta az első műsorszámot. A nyitó darab egy jazzes
duett volt, szaxofonra és zongorára. A szerzőtől megtudtuk, hogy
vonzódik az északi zenékhez, a hűvös, esős hangulatokhoz. Kedvencei
között találjuk Sibeliust és Grieget, de szívesen hallgatja a norvég
jazz-szaxofonos, Jan Garbarek zenéjét is. A két tétel
már címében is a hó és fagy birodalmába repíti a hallgatót. Elóadói:
Puskás Levente szaxofonművész, a legendás Dittrich
Tibor egykori növendéke, a művet a szerző neki ajánlotta. A
helyenként szólónak is beillő kíséretet Mocsári Emma zongoraművész
szolgáltatta. A koncertet nyitó "Northen" mintha egy jazz-koncertre invitált
volna minket, harmonizálásával és improvizációnak tetsző, az előadók
által kifogástalanul megfogalmazott szólóival. A darab improvizatív jellege
különleges hangulatot és egyfajta hűvös titokzatosságot sugall.
Csepregi György: Northern
ea.: Puskás Levente - alt szaxofon,
Mocsári Emma - zongora
https://soundcloud.com/csepregi-gy-rgy/csepregi-gyorgy-northern
Ezután lépett a színpadra a
vendég zeneszerző, Magala Ronnie. Két rövidebb szerzeményét adta elő
zongorán, az első címe Őszi prelűd, a másodiké Örökkön
örökké. Az Őszi prelűd szomorú, hideg zenéjében a vágyott
megváltás öröme írta felül a darab alaphangulataként megjelenő tépettséget
és zaklatottságot, a második kompozíció inkább misztikus nyugalmat fejezett ki.
Utóbbi eredetileg egy három tételből álló ciklus részét képezte, amelyet a
Jelenések könyve ihletett. Magala Ronnie
a ciklus zárótételének szánt "Örökkön örökké" fortissimóiban – saját
műismertetése szerint – az ember öröklétre való vágyódását fogalmazta meg.
Magala Ronnie
Magala Ronnie:
Őszi prelűd
ea: a Szerző
https://soundcloud.com/ronniemagala/autumnal-prelude
Magala Ronnie:
Örökkön örökké
ea:a Szerző
https://soundcloud.com/ronniemagala/forever-and-ever_live
Ismét
Csepregi-szerzemények következtek. Először egy gitárra írt darab, amit a
szerző az éppen színpadra lépő előadónak, Csáki Andrásnak ajánlott.
„Most tehát gondolatban délre kalandozunk”, – mondta a konferanszié, „a
pálmafák hazájába, következik a tobzódóan érzelmes Két mediterrán portré".
Csáki András a tőle megszokott pontossággal és remek stílusérzékkel hozta
a technikai bravúrokban bővelkedő zenét.
Csáki András
A műsor „szabadtéri
koncerttel” folytatódott. Nem tévedés, a
műsorvezető erdei sétára invitálta a hallgatóságot, megnyugtatva
azonban mindenkit, hogy a képzeletbeli természetjáráshoz fel sem kell állniuk a
székről. „Az erdő hangjait hozzuk ide a terembe, a technika -
CD-lejátszó - segítségével” – mondta a műsorvezető.” Ezt a darabot
Csepregi György az erdő zajaira, madárcsicsergésre és zongorára írta.
Következik tehát Csepregi Párbeszéd a természettel c. darabja,
előadja a szerző zongorán – kíséri a természet”. Csepregi a
klaviatúra mellett a zongora húrjait is igénybe vette az interpretáció közben,
egy alkalommal jobb kézzel a billentyűkön játszva,
bal kézzel a húrok lefogásával változtatva a megszólaló hangok dinamikáját és
színét. A természet meghitt csendjéből indulunk ki, aztán a dinamikai
fokozódás után – mely bővelkedik jazzes
elemekben-ismét a csendbe térünk vissza.
„Nehéz visszajönni a
természetből a terem falai közé? Akkor maradjunk kint.” – folytatta a műsorvezető. A
következő opus A forrás címet kapta
– szóval ismét egy természeti képpel rukkolt elő a szerző. Az
eredetileg zongorára írt darabot Mocsári Emma zongoraművésznek ajánlotta,
akivel a koncertet nyitó darabban már találkoztunk. Most azonban ennek fuvola
átirata következett, amely ezen az instrumentumon ez alkalomból szólalt meg
először. A forrás első tétele tehát Szeitl
Alíz fuvolaművész előadásában csendült
fel. Az est legfiatalabb, nemrég diplomázott résztvevője különösen
fuvolajátékának izgalmas színeivel hívta fel magára a figyelmet, emellett
nagyszerűen oldotta meg a triolákra osztott gyors négynegyed adta
technikai feladatokat.
Szeitl Alíz
Csepregi György: A forrás, 1
tétel - fuvola verzió
ea.: Szeitl
Alíz - fuvola
https://www.youtube.com/watch?v=daYzYUveX5U
Ezután Cs.
Nagy Ildikó ült a zongorához, hogy megszólaltassa a címadó Egy arc
tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára c. darabot. Ismerkedjünk
meg kicsit azzal a zenével, amely az est létrehozását inspirálta. A szerző
ezt írja az opusról: „A 2018-ban született mű
vizuális (összművészeti) vonatkozású: a
szerző egy emberi arc kontúrjait öltözteti fel tételenként más-más
hangulatba. Vagyis, gondolatban rajzol. A darabom egy festett vagy valódi arc különböző hangulatait ábrázolja, azt járja körül,
milyen állapotváltozásokon megy keresztül egy portré, ha más-más optikából
nézik vagy világítják meg, ill. mi történik az élő emberi arccal saját
belső fénytörései vagy kiteljesedései közben.” A 14 tételből álló
zongoraciklus voltaképp variációsorozat egyetlen rövid témára, amely tételenként
más-más „ruhába” öltözik, modifikálódik különböző hangulati és
karakterbeli változások során.
A tételek címei: 1.
Életigenlő - 2. Töprengő - 3. Indulatos - 4. Romantikus - 5.
Rejtőzködő - 6. Napfényes - 7. Megrendült - 8. Esőáztatta - 9.
Szilaj - 10. Groteszk - 11. Karakán - 12. Elszánt - 13. Tiszta - 14. Fúga/egy
arc alakváltozásai.
A mű többfajta zenetörténeti
stílusba viszi el a hallgatót. A különböző karaktereket különböző
stílusban fogalmazta meg a szerző. Itt is túllép a klasszikus zene
keretein és a jazz világába kalandozik.
Cs. Nagy Ildikó nagyszerűen
fogalmazta meg az eltérő, rövid jellemrajzokat a zongorán, színesen,
drámaian, kétségtelen technikai fölénnyel nyúlt a húsz perces opushoz,
különösen az embert próbáló zárótétel fúgájára volt ez igaz.
Cs. Nagy Ildikó
Csepregi György: Egy arc
tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 1.,
Életigenlő
ea.: Cs. Nagy
Ildikó - zongora
https://www.youtube.com/watch?v=gE-aTrv_Kw8
Csepregi György: Egy arc
tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 2.,
Töprengő
ea.: Cs.
Nagy Ildikó - zongora
https://www.youtube.com/watch?v=VVcITGQRkOQ
Csepregi György: Egy arc
tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 3.,
Indulatos
ea.: Cs.
Nagy Ildikó - zongora
https://www.youtube.com/watch?v=4k9Mm2i1PQk
Csepregi György: Egy arc
tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 10.,
Groteszk
ea.: Cs.
Nagy Ildikó - zongora
https://www.youtube.com/watch?v=1n3h1EslYN0
Csepregi György: Egy arc
tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 13.,
Tiszta
ea.: Cs.
Nagy Ildikó - zongora
https://www.youtube.com/watch?v=BI3ftJir698
Csepregi György: Egy arc
tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 14.,
Fúga - Egy arc alakváltozásai
ea.: Cs.
Nagy Ildikó - zongora
https://www.youtube.com/watch?v=a5-bPz_woxE
Az est záródarabja egy eredetileg
liturgikus szövegre írt zene volt. Az Agnus
Dei-t az ezredfordulón komponálta Csepregi György, vegyeskarra
írta, így is hangzott el 2000 adventjén. Most a zongora változatot hallották a
jelenlevők a szerző tolmácsolásában.
Csepregi György szerzői
koncertjét a következő kulcsszavakkal jellemezném: improvizatív jelleg,
stílusbeli, karakterbeli és műfajbeli sokszínűség.
Az est résztvevői:
Csepregi György
Zeneszerző,
képzőművész, irodalmi publicista. Tagja a Magyar Zeneszerzők
Egyesületének, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
képzőművész tagozatának, az Alkotó Muzsikusok Társaságának és az
Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda komolyzene tagozatának. Az
Artisjus száznál több művét tartja nyilván: szimfonikus- és kamarazenék,
egyházi és világi kórusművek, szólóhangszerre írt darabok, illetve
kísérőzenék (rádiójáték, hangoskönyv). Anyai
ágon részben dél-olasz származású. Szerzői
estjein összművészeti szándék mutatkozik meg,
ezek egyben koncertek, kiállítások és felolvasóestek. Ezek létrehozásában
Kossuth-, Príma és Junior Príma-díjas, Artisjus- és Liszt Ferenc-díjas,
nemzetközileg elismert művészek is segítik előadóként,
műsorvezetőként.
Magala Ronnie
Zeneszerző. Az apai ágon
ugandai származású művész Magyarországon született. Tanulmányokat
folytatott a Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskolában
Hajdu Lórántnál, diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
zeneszerzés szakán végezte, ahol tanára Orbán György volt. Több szakmai
társaság tagjaként is dolgozott már, jelenleg tagja az Alkotó Muzsikusok
Társasága összművészeti csoportnak, mint
elnökségi tag. Művei között találunk zongoradarabokat, kamarazenét,
orgonára írt kompozíciókat, szimfonikus művet. Erős vonzódását a
társművészetekhez zenéjében is megjelenő vizualitása szemlélteti,
másrészt irodalmi anyagok zenei megfogalmazása, mint pl. Rilke versei.
Cs. Nagy Ildikó
Zongoraművész. Tanulmányai:
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, Illinois State
University, Normal (USA), 1990—1992. Fontosabb
tanáregyéniségek, akik hatottak rá: Hambalkó Edit,
Módos Gellért, Nádor György Devich Sándor, Mihály
András. Szerepel szóló és kamarakoncerteken, zongorajátéka hallható Hungaroton
és BMC lemezeken. 1992-1993-ban a Győri Zeneművészeti Főiskola,
1993-1994-ben a Bilbaói Kodály Intézet (Spanyolország), 1994-től a Váci
Zeneművészeti Szakközépiskola és a Budapesti Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola tanárképző karán zongorát tanít.
Kamaramuzsikusként rendszeresen ad koncerteket Magyarországon és külföldön.
CD-felvételei jelentek már meg Ábrahám Márta hegedűművésszel
(Belgiumban) és Klenyán Csaba klarinétművésszel
(BMC).
Puskás Levente
Háromszoros Artisjus-díjas
szaxofonművész. Iskolái: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
(Zeneakadémia) – klarinét szak /1998/ Conservatoire
National Superieur Musique
et da Dance du Paris, Musique
de chambre – kamarazene szak /2005/, Conservatoire National Musique de
Montreuill – szaxofon szak /2006/. Később a Banska Bystrica-i (Szlovákia)
Művészeti Akadémia doktorandusz hallgatója szaxofon szakon. Tanári állást
kap a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében.
2002-től a csepeli Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola
szaxofontanára, 2005-től a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskoláé. 2008-2010 között a Miskolci Egyetem Bartók Béla
Zeneművészeti Intézetében főiskolai tanársegéd. 1994-től a
Budapest Saxophone Quartet
altszaxofonosa, alapító tagja. Koncertek belföldön és külföldön (USA, Japán,
Kanada Európa számos országa – Ausztria, Németország, Franciaország, Belgium,
Olaszország, Szlovénia, Spanyolország stb., Mauritius). 6 önálló CD lemez a quartettel. Részt vesz a szaxofonos világkongresszusokon
(2000. Montreál, 2003. Minneapolis, 2006. Ljubjana. Második Artisjus-díját a kvartett tagjaként veszi
át.
Mocsári Emma
Zongoraművész, pedagógus. A
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző
Intézet Budapesti Tagozatán szerez zenetanári végzettséget, majd a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem zongora szakán diplomázik. A Fay
András Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára, az Egressy Béni
Zeneművészeti Szakközépiskolában pedig korrepetíciót
oktat. Rendszeresen koncertezik, általában duett vagy kamarazene felállásban,
szólistaként is sikeres. Repertoárjában több kortárs zeneszerzőt is
találunk. A Kammerton
duó tagja. Férjével, Edőcs Tamás
fuvolaművésszel a hazai kortárs komolyzene kedvelt alakjai. Számos közös
estet adtak, láthatjuk őket a Meseautó vagy a Hyppolit, a lakáj
kultuszfilmek jeleneteiben is.
Csáki András
Generációjának kiemelkedő
gitáros egyénisége. Tanulmányait Budapesten a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemen, illetve Los Angelesben a University of
Southern California Thornton
School of Music-on
folytatta. 2014-ben Budapesten a Zeneakadémián
szerzett DLA fokozatot. Tanárai Eötvös József, Scott Tennant
és William Kanengiser voltak. Diákévei alatt olyan
rangos nemzetközi versenyek győztese, mint a Tokiói Nemzetközi
Gitárverseny (2008) az olaszországi Michele Pittaluga Nemzetközi Gitárverseny (2009) vagy a
spanyolországi Julian Arcas Nemzetközi Gitárverseny
(2011). Három szóló lemeze jelent meg. A Naxos kiadó
gondozásában 2010-ben kiadott CD műsorából két mű is bekerült Enrique Robichaud kanadai
zenetudós Guitars Top 100 című könyvébe.
2009-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. 2004-től
rendszeresen tart mesterkurzusokat Európa, Ázsia és Észak-Amerika számos
országában. 2009-ben megkapta a Prima Primissima Alapítvány Junior Prima
zeneművészeti díját, 2010-ben Márciusi Ifjak- díjban részesült. 2015-ben
az Ágai Karola és Szendrey-Karper László Emlékérem
első gitárművész kitüntetettje.
Szeitl Alíz
Az est legfiatalabb
résztvevője. Tehetsége korán megmutatkozott: 2003-ban a IV. Országos Jeney
Zoltán Ifjúsági Fuvolaversenyen második díjat nyert korcsoportjában.
Felnőttként a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem fuvola szakán
végzett, diplomakoncertjén többek között J. S. Bach c-moll szvitjét, (BWV 997),
Mozart 2. (D-dúr) fuvolaversenyét, Saint-Saëns
Fantázia, op. 124 c. darabjait játszotta.
Jelenleg a Solti György Zeneiskola művésztanára. Érdeklődése
tág körű, a koncertek és a tanítás mellett összművészeti
események résztvevője, gyakran szerepel fellépőként pl. kortárs
kiállítások megnyitóin.
Horváth Györgyi
Magánének-tanár, ének-zene tanár.
Tanulmányait az ELTE Tanárképző ének-zene, karvezetés szakán, majd a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola magánének szakán folytatta. Hangfaja
szoprán. Pedagógusként a Continuo Zeneművészeti
Szakközépiskola tanára volt, jelenleg a budafoki Budai Nagy Antal Gimnázium
ének-zene tanára. Aktív fellépő művészként, műsorvezetőként
egyaránt. Részt vett ilyen minőségben az Alkotó Muzsikusok Társasága
koncertjén is pl. a Nádor Teremben, az Országos Idegennyelvű
Könyvtárban stb.
---
A
cikk szerzőjéről: Szendi Ágnes zeneszerző, zongoratanár,
újságíró. Tagja a MAOE zenei tagozatának, az Artisjus komolyzeneszerzők
osztályának. Az Alkotó Muzsikusok Társasága összművészeti
csoport elnöke 2018. szeptemberétől.