Szendi Ágnes

 

Egy arc tulajdonságai

 

Csepregi György szerzői estje a Wesselényi 17-ben

 

Csepregi György

 

A műsor 2020 szept. 24-én 18 órakor kezdődött a Budapest frekventált negyedében levő koncertteremben.

 

Idézzük a műsorvezetőt, Horváth Györgyit: „Az est címe: Egy arc tulajdonságai. Hogy ez mit jelent, arra később, a címadó darab bemutatásakor részletesebben is visszatérünk.  Hadd ragadjam meg először is az alkalmat, hogy köszöntsem a közönség soraiban a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium jelenlevő hallgatóit. Hogy kerülnek a képbe a „kisképzősök”? A művészeti intézmény legendás tanár-doyenjétől, Sinkó Istvántól azt a feladatot kapták a 13. évfolyam festő szakos növendékei, hogy készítsék el egy Csepregi György-darab illusztrációját a festészet eszközeivel – ezen túlmenően is: önálló, autonóm képzőművészeti munkákat hozzanak létre, amelyeket Csepregi zenéje inspirál.  A tanulók motiválására a K11 Művelődési Központ felajánlotta, hogy a legsikerültebb pályaműveknek helyet ad majd egy kiállítás keretében.” (A kiállítás a koncertet követően, novemberi kezdéssel létre is jött a K11 emeleti galériájában, de csak néhány napig volt látható a járványügyi intézkedések miatt – a Szerző.)

 

Szóval, a koncert egy része összművészeti projektként, de egyfajta versenyként is felfogható volt: a művészeti iskola diákjai itt hallhatták először azt a zenét, amelynek tételeitől motiválva festenek majd. És hogy ez melyik darab? Természetesen az est címadó zenéje, az „Egy arc tulajdonságai" című.”

 

De ne szaladjunk előre.

 

Horváth Györgyi bevezetőjét a koncert színhelyének bemutatásával folytatta: a jelenlevők megtudhatták, hogy a „Wesselényi 17” díszterme remek akusztikával bír, száznál nagyobb létszámú néző befogadására alkalmas, színpadi dobogóval, pazar hangversenyzongorával. Szóval, minden készen állt arra, hogy a nagyérdemű ízelítőt kapjon egy, a dallamos, mediterrán zenékhez és az ötletes programzenéhez egyaránt vonzódó kortárs szerző repertoárjából. Ehhez minden adott volt, a helyszín mellett, nem túlzás, világszínvonalú előadók jelenléte, és a közönség a házigazda, Csepregi György egy vendégét is üdvözölhette a magyar-ugandai zeneszerző, Magala Ronnie személyében.

 

Horváth Györgyi felhívta a jelenlevők figyelmét a maszk viselésére, megköszönve együttműködésüket, majd felkonferálta az első műsorszámot. A nyitó darab egy jazzes duett volt, szaxofonra és zongorára. A szerzőtől megtudtuk, hogy vonzódik az északi zenékhez, a hűvös, esős hangulatokhoz. Kedvencei között találjuk Sibeliust és Grieget, de szívesen hallgatja a norvég jazz-szaxofonos, Jan Garbarek zenéjét is. A két tétel már címében is a hó és fagy birodalmába repíti a hallgatót. Elóadói: Puskás Levente szaxofonművész, a legendás Dittrich Tibor egykori növendéke, a művet a szerző neki ajánlotta. A helyenként szólónak is beillő kíséretet Mocsári Emma zongoraművész szolgáltatta.  A koncertet nyitó "Northen" mintha egy jazz-koncertre invitált volna minket, harmonizálásával és improvizációnak tetsző, az előadók által kifogástalanul megfogalmazott szólóival. A darab improvizatív jellege különleges hangulatot és egyfajta hűvös titokzatosságot sugall.

 

Csepregi György: Northern

ea.: Puskás Levente - alt szaxofon, Mocsári Emma - zongora

https://soundcloud.com/csepregi-gy-rgy/csepregi-gyorgy-northern

 

Ezután lépett a színpadra a vendég zeneszerző, Magala Ronnie. Két rövidebb szerzeményét adta elő zongorán, az első címe Őszi prelűd, a másodiké Örökkön örökké. Az Őszi prelűd szomorú, hideg zenéjében a vágyott megváltás öröme írta felül a darab alaphangulataként megjelenő tépettséget és zaklatottságot, a második kompozíció inkább misztikus nyugalmat fejezett ki. Utóbbi eredetileg egy három tételből álló ciklus részét képezte, amelyet a Jelenések könyve ihletett. Magala Ronnie a ciklus zárótételének szánt "Örökkön örökké" fortissimóiban – saját műismertetése szerint – az ember öröklétre való vágyódását fogalmazta meg.

 

 

Magala Ronnie

 

Magala Ronnie: Őszi prelűd

ea: a Szerző

https://soundcloud.com/ronniemagala/autumnal-prelude

 

Magala Ronnie: Örökkön örökké

ea:a Szerző

https://soundcloud.com/ronniemagala/forever-and-ever_live

 

Ismét Csepregi-szerzemények következtek. Először egy gitárra írt darab, amit a szerző az éppen színpadra lépő előadónak, Csáki Andrásnak ajánlott. „Most tehát gondolatban délre kalandozunk”, – mondta a konferanszié, „a pálmafák hazájába, következik a tobzódóan érzelmes Két mediterrán portré". Csáki András a tőle megszokott pontossággal és remek stílusérzékkel hozta a technikai bravúrokban bővelkedő zenét.

Csáki András

 

A műsor „szabadtéri koncerttel” folytatódott.  Nem tévedés, a műsorvezető erdei sétára invitálta a hallgatóságot, megnyugtatva azonban mindenkit, hogy a képzeletbeli természetjáráshoz fel sem kell állniuk a székről. „Az erdő hangjait hozzuk ide a terembe, a technika - CD-lejátszó - segítségével” – mondta a műsorvezető.” Ezt a darabot Csepregi György az erdő zajaira, madárcsicsergésre és zongorára írta. Következik tehát Csepregi Párbeszéd a természettel c. darabja, előadja a szerző zongorán – kíséri a természet”. Csepregi a klaviatúra mellett a zongora húrjait is igénybe vette az interpretáció közben, egy alkalommal jobb kézzel a billentyűkön játszva, bal kézzel a húrok lefogásával változtatva a megszólaló hangok dinamikáját és színét. A természet meghitt csendjéből indulunk ki, aztán a dinamikai fokozódás után – mely bővelkedik jazzes elemekben-ismét a csendbe térünk vissza.

 

„Nehéz visszajönni a természetből a terem falai közé? Akkor maradjunk kint.”   folytatta a műsorvezető. A következő opus A forrás címet kapta – szóval ismét egy természeti képpel rukkolt elő a szerző. Az eredetileg zongorára írt darabot Mocsári Emma zongoraművésznek ajánlotta, akivel a koncertet nyitó darabban már találkoztunk. Most azonban ennek fuvola átirata következett, amely ezen az instrumentumon ez alkalomból szólalt meg először. A forrás első tétele tehát Szeitl Alíz fuvolaművész előadásában csendült fel. Az est legfiatalabb, nemrég diplomázott résztvevője különösen fuvolajátékának izgalmas színeivel hívta fel magára a figyelmet, emellett nagyszerűen oldotta meg a triolákra osztott gyors négynegyed adta technikai feladatokat.

 

Szeitl Alíz

 

Csepregi György: A forrás, 1 tétel - fuvola verzió

ea.: Szeitl Alíz - fuvola

https://www.youtube.com/watch?v=daYzYUveX5U

 

Ezután Cs. Nagy Ildikó ült a zongorához, hogy megszólaltassa a címadó Egy arc tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára c. darabot. Ismerkedjünk meg kicsit azzal a zenével, amely az est létrehozását inspirálta. A szerző ezt írja az opusról: „A 2018-ban született mű vizuális (összművészeti) vonatkozású: a szerző egy emberi arc kontúrjait öltözteti fel tételenként más-más hangulatba. Vagyis, gondolatban rajzol. A darabom egy festett vagy valódi arc különböző hangulatait ábrázolja, azt járja körül, milyen állapotváltozásokon megy keresztül egy portré, ha más-más optikából nézik vagy világítják meg, ill. mi történik az élő emberi arccal saját belső fénytörései vagy kiteljesedései közben.” A 14 tételből álló zongoraciklus voltaképp variációsorozat egyetlen rövid témára, amely tételenként más-más „ruhába” öltözik, modifikálódik különböző hangulati és karakterbeli változások során.

 

A tételek címei: 1. Életigenlő - 2. Töprengő - 3. Indulatos - 4. Romantikus - 5. Rejtőzködő - 6. Napfényes - 7. Megrendült - 8. Esőáztatta - 9. Szilaj - 10. Groteszk - 11. Karakán - 12. Elszánt - 13. Tiszta - 14. Fúga/egy arc alakváltozásai.

 

A mű többfajta zenetörténeti stílusba viszi el a hallgatót. A különböző karaktereket különböző stílusban fogalmazta meg a szerző. Itt is túllép a klasszikus zene keretein és a jazz világába kalandozik.

 

Cs. Nagy Ildikó nagyszerűen fogalmazta meg az eltérő, rövid jellemrajzokat a zongorán, színesen, drámaian, kétségtelen technikai fölénnyel nyúlt a húsz perces opushoz, különösen az embert próbáló zárótétel fúgájára volt ez igaz.

 

Cs. Nagy Ildikó

 

 

Csepregi György: Egy arc tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 1., Életigenlő

ea.: Cs. Nagy Ildikó - zongora

https://www.youtube.com/watch?v=gE-aTrv_Kw8

 

Csepregi György: Egy arc tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 2., Töprengő

ea.: Cs. Nagy Ildikó - zongora

https://www.youtube.com/watch?v=VVcITGQRkOQ

 

Csepregi György: Egy arc tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 3., Indulatos

ea.: Cs. Nagy Ildikó - zongora

https://www.youtube.com/watch?v=4k9Mm2i1PQk

 

Csepregi György: Egy arc tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 10., Groteszk

ea.: Cs. Nagy Ildikó - zongora

https://www.youtube.com/watch?v=1n3h1EslYN0

 

Csepregi György: Egy arc tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 13., Tiszta

ea.: Cs. Nagy Ildikó - zongora

https://www.youtube.com/watch?v=BI3ftJir698

 

Csepregi György: Egy arc tulajdonságai - variációk és fúga egy rövid témára – 14., Fúga - Egy arc alakváltozásai

ea.: Cs. Nagy Ildikó - zongora

https://www.youtube.com/watch?v=a5-bPz_woxE

 

 

Az est záródarabja egy eredetileg liturgikus szövegre írt zene volt. Az Agnus Dei-t az ezredfordulón komponálta Csepregi György, vegyeskarra írta, így is hangzott el 2000 adventjén. Most a zongora változatot hallották a jelenlevők a szerző tolmácsolásában.

 

Csepregi György szerzői koncertjét a következő kulcsszavakkal jellemezném: improvizatív jelleg, stílusbeli, karakterbeli és műfajbeli sokszínűség.

 

Az est résztvevői:

 

Csepregi György

Zeneszerző, képzőművész, irodalmi publicista. Tagja a Magyar Zeneszerzők Egyesületének, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete képzőművész tagozatának, az Alkotó Muzsikusok Társaságának és az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda komolyzene tagozatának. Az Artisjus száznál több művét tartja nyilván: szimfonikus- és kamarazenék, egyházi és világi kórusművek, szólóhangszerre írt darabok, illetve kísérőzenék (rádiójáték, hangoskönyv). Anyai ágon részben dél-olasz származású. Szerzői estjein összművészeti szándék mutatkozik meg, ezek egyben koncertek, kiállítások és felolvasóestek. Ezek létrehozásában Kossuth-, Príma és Junior Príma-díjas, Artisjus- és Liszt Ferenc-díjas, nemzetközileg elismert művészek is segítik előadóként, műsorvezetőként.

 

Magala Ronnie

Zeneszerző. Az apai ágon ugandai származású művész Magyarországon született. Tanulmányokat folytatott a Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskolában Hajdu Lórántnál, diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakán végezte, ahol tanára Orbán György volt. Több szakmai társaság tagjaként is dolgozott már, jelenleg tagja az Alkotó Muzsikusok Társasága összművészeti csoportnak, mint elnökségi tag. Művei között találunk zongoradarabokat, kamarazenét, orgonára írt kompozíciókat, szimfonikus művet. Erős vonzódását a társművészetekhez zenéjében is megjelenő vizualitása szemlélteti, másrészt irodalmi anyagok zenei megfogalmazása, mint pl. Rilke versei.

 

Cs. Nagy Ildikó

Zongoraművész. Tanulmányai: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, Illinois State University, Normal (USA), 1990—1992. Fontosabb tanáregyéniségek, akik hatottak rá: Hambalkó Edit, Módos Gellért, Nádor György Devich Sándor, Mihály András. Szerepel szóló és kamarakoncerteken, zongorajátéka hallható Hungaroton és BMC lemezeken. 1992-1993-ban a Győri Zeneművészeti Főiskola, 1993-1994-ben a Bilbaói Kodály Intézet (Spanyolország), 1994-től a Váci Zeneművészeti Szakközépiskola és a Budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tanárképző karán zongorát tanít. Kamaramuzsikusként rendszeresen ad koncerteket Magyarországon és külföldön. CD-felvételei jelentek már meg Ábrahám Márta hegedűművésszel (Belgiumban) és Klenyán Csaba klarinétművésszel (BMC).

 

Puskás Levente

Háromszoros Artisjus-díjas szaxofonművész. Iskolái: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola (Zeneakadémia) – klarinét szak /1998/ Conservatoire National Superieur Musique et da Dance du Paris, Musique de chambre – kamarazene szak /2005/, Conservatoire National Musique de Montreuill – szaxofon szak /2006/. Később a Banska Bystrica-i (Szlovákia) Művészeti Akadémia doktorandusz hallgatója szaxofon szakon. Tanári állást kap a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében. 2002-től a csepeli Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola szaxofontanára, 2005-től a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskoláé. 2008-2010 között a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében főiskolai tanársegéd. 1994-től a Budapest Saxophone Quartet altszaxofonosa, alapító tagja. Koncertek belföldön és külföldön (USA, Japán, Kanada Európa számos országa – Ausztria, Németország, Franciaország, Belgium, Olaszország, Szlovénia, Spanyolország stb., Mauritius). 6 önálló CD lemez a quartettel. Részt vesz a szaxofonos világkongresszusokon (2000. Montreál, 2003. Minneapolis, 2006. Ljubjana. Második Artisjus-díját a kvartett tagjaként veszi át.

 

Mocsári Emma

Zongoraművész, pedagógus. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézet Budapesti Tagozatán szerez zenetanári végzettséget, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zongora szakán diplomázik. A Fay András Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára, az Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskolában pedig korrepetíciót oktat. Rendszeresen koncertezik, általában duett vagy kamarazene felállásban, szólistaként is sikeres. Repertoárjában több kortárs zeneszerzőt is találunk.  A Kammerton duó tagja. Férjével, Edőcs Tamás fuvolaművésszel a hazai kortárs komolyzene kedvelt alakjai. Számos közös estet adtak, láthatjuk őket a Meseautó vagy a Hyppolit, a lakáj kultuszfilmek jeleneteiben is.

 

Csáki András

Generációjának kiemelkedő gitáros egyénisége. Tanulmányait Budapesten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, illetve Los Angelesben a University of Southern California Thornton School of Music-on folytatta. 2014-ben Budapesten a Zeneakadémián szerzett DLA fokozatot. Tanárai Eötvös József, Scott Tennant és William Kanengiser voltak. Diákévei alatt olyan rangos nemzetközi versenyek győztese, mint a Tokiói Nemzetközi Gitárverseny (2008) az olaszországi Michele Pittaluga Nemzetközi Gitárverseny (2009) vagy a spanyolországi Julian Arcas Nemzetközi Gitárverseny (2011). Három szóló lemeze jelent meg. A Naxos kiadó gondozásában 2010-ben kiadott CD műsorából két mű is bekerült Enrique Robichaud kanadai zenetudós Guitars Top 100 című könyvébe. 2009-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. 2004-től rendszeresen tart mesterkurzusokat Európa, Ázsia és Észak-Amerika számos országában. 2009-ben megkapta a Prima Primissima Alapítvány Junior Prima zeneművészeti díját, 2010-ben Márciusi Ifjak- díjban részesült. 2015-ben az Ágai Karola és Szendrey-Karper László Emlékérem első gitárművész kitüntetettje.

Szeitl Alíz

Az est legfiatalabb résztvevője. Tehetsége korán megmutatkozott: 2003-ban a IV. Országos Jeney Zoltán Ifjúsági Fuvolaversenyen második díjat nyert korcsoportjában. Felnőttként a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem fuvola szakán végzett, diplomakoncertjén többek között J. S. Bach c-moll szvitjét, (BWV 997), Mozart 2. (D-dúr) fuvolaversenyét, Saint-Saëns Fantázia, op. 124 c. darabjait játszotta.  Jelenleg a Solti György Zeneiskola művésztanára. Érdeklődése tág körű, a koncertek és a tanítás mellett összművészeti események résztvevője, gyakran szerepel fellépőként pl. kortárs kiállítások megnyitóin.

 

Horváth Györgyi

Magánének-tanár, ének-zene tanár. Tanulmányait az ELTE Tanárképző ének-zene, karvezetés szakán, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola magánének szakán folytatta. Hangfaja szoprán. Pedagógusként a Continuo Zeneművészeti Szakközépiskola tanára volt, jelenleg a budafoki Budai Nagy Antal Gimnázium ének-zene tanára. Aktív fellépő művészként, műsorvezetőként egyaránt. Részt vett ilyen minőségben az Alkotó Muzsikusok Társasága koncertjén is pl. a Nádor Teremben, az Országos Idegennyelvű Könyvtárban stb.

---

A cikk szerzőjéről: Szendi Ágnes zeneszerző, zongoratanár, újságíró. Tagja a MAOE zenei tagozatának, az Artisjus komolyzeneszerzők osztályának. Az Alkotó Muzsikusok Társasága összművészeti csoport elnöke 2018. szeptemberétől.