VARJAS ANNA 100.
SZÜLETÉSNAPJÁRA
Varjas Anna (Családi archívum)
Varjas Anna száz éve született 1921. január 10-én, Varjas (Weisz) Ignác és Rosenzweig Irén leányaként. Már tizenhét évesen - 1938-tól -
Faragó György tanítványaként a Zeneakadémia zongora szakán tanult. A
zsidótörvények akadémiai tanulmányait ellehetetlenítették, mert magas tandíjat -
kellett -, kellett volna fizetnie, melyet az Ő tudta nélkül tanára Faragó
György fizetett ki. Weiner Leó tanítványaként a kamarazenélés mester
szintű tudását sajátította el. 1941 és 1944 között a Goldmark terem
szólistájaként lépett fel. 1944 második felében a zsidótörvények következtében
akkori férjével együtt deportálták. Férje dr. Nemes János karmester nem tért
vissza a haláltáborból. Varjas Anna a csodával határos módon sok bajtársával
együtt megélte a ravensbrücki koncentrációs tábor
felszabadítását. Felszabadulását követően 1945. április 30.-a után pár nappal, egy olasz orvos autójával elgázolta és
olyan szerencsétlenül esett, hogy mindent újra kellett tanulnia, a járástól
kezdve, a zongorázáson keresztül a beszédig. 1946. és 1949. között a
Zeneakadémia zongora-művészképzőjében Kadosa Pál tanítványaként
képezte magát. Részt vett 1948-ban Marguerite
Long mester kurzusán Párizsban. 1948 és 1949 között a Magyar Múzsa
szólistája volt. Egy fotó abból az
időből mikor művészi pályája indult.
1949-ben a varsói Chopin Versenyen elnyerte a lengyel kormány különdíját.
Az elkövetkező időkben olyan művészek kísérőjeként lépett
fel, mint Starker János gordonkaművész vagy Tito
Schipa világhírű tenorista. Petri Endre
zongoraművésszel kétzongorás darabokat szólaltattak meg, többek közt Horusitzky Zoltán részükre komponált kétzongorás szonátáját
vagy Bartók Béla Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre
című művét. Álljon itt egy visszaemlékezés a 88. életévét
betöltő valamikori Kodály tanítványtól, Bíró Attila karmestertől: „Az
ötvenes években, zeneakadémista koromban sokat jártam hangversenyre az Akadémia
Nagytermébe. Abban a szerencsében volt részem, hogy egy kétzongorás darabot
hallhattam Petri Endre és Varjas Anna előadásában. Az emlék mondhatni
beégett, hiszen az ötvenes években nem voltak jellemzőek a kétzongorás
koncertek, két ilyen remek művész olyan alázattal fordult egymás játékának
irányába, ami számomra meghatározó volt pályám során.” Az ötvenes évektől kezdve
tanított a szegedi konzervatóriumban, majd mikor gyermeke született felkerült
Budapestre az egyik fővárosi zeneiskolába, később a Gödöllői
Állami Zeneiskola tanára lett. Pedagógusi hitvallását a zongorázás
mikéntjéről a FÉNYES HANG-ról a
következőkben fogalmazta meg: „Egyik világhírű, kiváló tanárom,
Weiner Leó prof. tudatosította bennem a FÉNYES HANG
meghatározását. Különben olyan szerencsés voltam, hogy Faragó György, Kadosa
Pál, Marguerite Long, Lazare
Lévy, Weiner Leó tanítványa lehettem.
Valójában az a kérdés, hogyan lehet a FÉNYES HANG birtokába jutni?! Ez a probléma felveti a HANGKÉPZÉS lényegét. Ez, úgy gondolom technikai probléma,
elsősorban. Legalábbis a megszólaltatás. BILLENTÉS KULTÚRA. De a HANG belső igénye, elképzelése! A Hang
megszólaltatása az emberke kb. fél éves korában kezdődik, mikor
zárt szájjal az „M” hangot zöngeti, utána kinyitja a
száját és „A” hangot mond. Ez a HANG
ill. szóképzés szép lassan tudatosodik. ARTIKULÁLÁS. Azt hiszem, lassú
folyamat, hogy az emberke agyában, a megfelelő területen, talán a
memóriarészlegben, rögzüljenek a HANGZÓK, a megismert szavak, s így szép lassan
kialakuljon a BELSŐHALLÁS is. Erre a BELSŐHALLÁS-ra
nagy szükségünk van a „FÉNYES HANG” elképzelésénél, majd a megvalósításánál.
Tulajdonképpen mit fejez ki a zene? A zenében benne van a nyelvezet, a
gondolat, az emberi érzésvilág, az élet lüktetése.
Hogyan valósítsuk meg a zenét, illetve
hogyan interpretáljuk zongorán a zene, illetve zongoraműveket, hogy FÉNYES
HANGON szólaljanak meg a hallgatókhoz? Ezek elsősorban technikai
problémák.
1.)
Először is az ÜLÉS módja. (Összetett működés.)
2.)
A KAR
funkciója. (erőátvitel)
3.)
A KÉZ
szerepe. (az ujjak izomzata)
4.)
Ezek után a HANG megszólaltatása.
5.)
A
BILLENTÉS.
A kérdés
technikai, hogy FÉNYES HANGON hogyan tudok megszólalni?
A
legegyszerűbb megközelítése a súlytechnikai oldalról lehetséges, szerény
többirányú tapasztalataim szerint.
A hogyant,
a mikéntet legmegfelelőbben a gyakorlatban tudnám megmutatni. Leírva
félő, hogy félrevezeti, -viszi az olvasót. Másik nagyon lényeges probléma:
a zene olvasása (értsd alatta a kotta megfelelő olvasata) és
megszólaltatása. Itt kell megemlítenem az ÉNEKLŐ ZONGORAHANG elképzelését
és megvalósítását. Ez a BILLENTÉS megfelelő lehetősége. Nagyon kell
óvakodni, hogy ÜTÖTT HANG ne jöjjön létre, mert ez a hang fajta
nem tudja kifejezni sem a barokk, sem a klasszikus, sem a romantikus, de még a
kortárs zene lényegét, mondanivalóját sem. A technikai megközelítésben nagy
segítséget jelenthet például I. PHILIPP: Ujjgyakorlatainak megfelelő
alkalmazása. Ez közelebb visz a Chopin-Liszt féle zongoratechnika
megközelítéséhez.”
1999 őszén aranydiplomával a kezében a Zeneakadémia bejáratánál:
Varjas Anna (Családi archívum)
És végül álljon itt dr. Esztó Zsuzsa emlékezése
Varjas Anna zongoraművészről: „Kedves, játékos, kegyetlenül
szigorú, megalkuvást nem ismerő, kínosan szókimondó, furcsa,
nagylelkű, gyermeki és bölcs. Anna ilyen volt. Rengeteget tanultam
tőle, nagyon hiányzik. Hiszem, hogy megtapasztalja egyszer mindazt a
Szépséget, ami után egész életében vágyakozott.”
(B.A.)