Szerkesztő
dr. habil. Vas Bence
Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet
2015
KERÉNYI
SÁNDOR:
Oboa hangszeres
tanításmódszertani jegyzet
Tartalomjegyzék
A
szerkesztő előszava 9
Bevezetés
13
Az
írás tartalma és célja 16
Zenepedagógia
19
A
sikeres oboatanítás feltételei 21
A
tanterv 21
A
jól megírt hangszeres iskola (tankönyv) 21
Milyen
a szakmailag és pedagógiailag jól felkészült tanár? 23
A
mai kor pedagógusa 25
Jó
zenei és a jó fizikai, illetve anatómiai adottságokkal rendelkező növendék
28
Tehetségek felkutatása 29
Didaktikai
emlékeztető 30
Didaktikai
alapfogalmak 31
Tanulás
és tanítás 31
Jártasság
és készség 31
Oktatás
– képzés – képzettség 32
Képességek
33
Didaktikai
alapelvek 33
A
tanítási órák típusai 38
A
motiváció 39
A
tanár figyelme 41
A
zenei ízlésre nevelés 42
Tanításmódszertan
43
Elkezdjük
a tanítást 45
Légzés
45
Szájtartás
46
Oboaiskola
47
Első
év 49
Az
oboaiskola gyakorlatai (Munia: Oboaiskola) 49
Második
év 53
Harmadik
év 54
A
lámpaláz 55
Negyedik
év 58
Ötödik
év 60
Hatodik
év 62
A
továbbképző osztályok 64
Hetedik
évfolyam (első továbbképző) 66
A
vibrátó (sűrítése, lassítása) 67
Trillajáték
69
Nyolcadik
évfolyam (második továbbképző) 69
Duplanyelv
(kettős nyelvindítás) 69
Kilencedik
év (3. továbbképző) 71
Tizedik
év (4. továbbképző) 72
Néhány
jó tanács leendő és kezdő pedagógusoknak 72
Függelék
75
Az
elmúlt száz év oboa oktatása 77
Tehetségmentés
– tehetséggondozás 80
A
skálázásról 82
Ajánlott
irodalom 89
Bibliográfia
93
***
Nyelvi
lektor: Sipos Erzsébet Kertészné Márky Gabriella
Szakmai
lektor: Sturcz László
Felelős
kiadó és vezető: dr. habil. Vas Bence
PTE
Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet H-7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u.
16.
Tipográfia: molnARTamás
Kottagrafika: Fábián
Pál Tamás
A
kiadvány jogvédelem alatt áll! A szerzői jog jogosultjának engedélye
nélkül a kiadvány egyetlen része sem többszörözhető és vihető át
semmilyen formában és eszközökkel, sem mechanikus, sem pedig elektronikus úton,
kivéve, ha kiadó engedélyezi. TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0012. számon, a
„Szakmai tanárképzés országos módszertani- és képzésfejlesztése”
Digitális
kiadvány ISBN 978-963-642-768-9