100 ÉVE SZÜLETETT
KERÉNYINÉ KÉRI MARGIT ÉNEKMŰVÉSZ-TANÁR
(Budapest
március 23.-Budapest 2000. november 24.)
Kerényiné Kéri
Margit - Az utolsó portré
Tanulmányai:
1940-1947. Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola,
Budapest - ének - Rosthy Anna,
, dr. Molnár Imre, Lukács Pál, Kerényi Miklós György
Munkahelyei:
1947-1949. Munkás Kultúrszövetség Énekiskolája
1949-1978. Színház-
és Filmművészeti Főiskola - énektanár, egyetemi adjunktus
1953-1999. Fővárosi XIII. kerületi
Szabó Ferenc (mai nevén Fischer Annie) Zeneiskola - énektanár
Hangverseny- és rádióéneklések
Kerényiné Kéri Margit férjével, Kerényi Miklós
Györggyel az 1940-es években házasságkötésük idején.
Tankönyvszerkesztői munkásságuk is egy életen át
tartott.
Munkái:
Az alapfokú
művészetoktatás tantervi programjában szereplő kiadvány
Társasének (Kerényi Miklós Györggyel)
Az
alapfokú művészetoktatás tantervi programjában szereplő kiadvány.
Százszínű csokor (Kerényi Miklós
Györggyel)
Dalszövegek, műfordítások
Kerényi Mária nekrológja*
Mókica, nem
búcsúzni, beszélgetni szeretnék Veled. Mindarról, amit fél évszázada tartó
kapcsolatunk alatt együtt értünk meg. Hiszen akkor ismertelek meg, mikor a
kisebbik fiad született, s először akkor hallottam gyermekien tiszta, üde
hangodat, mikor a néhány hetes Gabinak a Zsipp zsupp
kenderzsuppot énekelted, s ő a sorvégekhez – a hangnemben maradva! – apró kaccanásokkal csatlakozott. Milyen büszke voltál rá! Meg a
két nagyobbra is, Jánosra és Annára, akik szintén örökölték szüleik zenei
tehetségét, és belenőttek a muzsikálásba, ami nálatok a nap minden
órájában megszokott volt. Férjed, Kerényi Miklós György énekművész és
pedagógus nemcsak feleséget talált Benned, hanem művészpartnert és
munkatársat is: akár a konyhából, akár a gyerekszobából bármikor be lehetett
hívni Téged, hogy velünk, növendékekkel próbálj vizsga vagy koncert előtt,
duettekbe, tercettekbe, operajelenetekbe szállj be. De azért is, hogy
meghallgass egy frázist, véleményt mondj egy produkcióról, segíts kijavítani
egy rossz hangot, oldani egy begörcsölt indítást. Velünk izgultál a fellépések
előtt, örültél a sikereinknek és vigasztaltál, ha nem ment valami. Te
voltál az első művész, akit tegezhettem – nem megengedted, hanem
felszólítottál rá. A Tanár úr mindig mindnyájunknak Tanár úr volt – ugyanúgy,
ahogy Te az első perctől kezdve minden Kerényi-növendéknek Móki, Mókica voltál. Most sem
tudlak Margitnak szólítani; Kerényiné Kéri Margit főiskolai adjunktus az
én számomra mindörökké Mókica marad. Szeretted ezt a
kedves, Rád illő nevet, és számon tartottad, hányan vagyunk még, akik így
nevezünk. Ez ma már szűk körű társaság, mert a múló évek erősen
ritkítják. De amíg vagyunk, Mókinak becézünk, amikor
emlegetünk vagy Rád gondolunk.
Most is
jól esik kimondanom: Mókica...
A lényedből, a nevetésedből derű áradt, mozgásod kecses maradt
nagymama korodban is. Sosem látszott rajtad, milyen nehéz évek állnak mögötted,
hogy a háborúban mi mindent éltél át, s hogy férjedet, amikor nagybeteg volt,
ha kellett, a hátadon menekítetted biztonságos helyre. Legendák szóltak a
lelkierődről – magam is másoktól hallottam emlegetni, barátaidtól,
idősebb kortársaidtól – és csodáltalak érte. Azt viszont már magam
tapasztaltam, hogy az állóképességed rácáfol kislányos alkatodra; a három
gyerek nevelése, a tanítás a Színművészeti Főiskolán, a
művészvilágban permanens felfokozott idegállapot Téged nem fárasztott ki;
nem emlékszem, hogy valaha is kimerültségről panaszkodtál volna. Mozgékony
észjárásod, sokirányú érdeklődésed, vitalitásod konzerválta benned az
egykori bűbájos koloratúrprimadonnát, akinek színház és zene iránti
érzékenysége, művészi kérdésekben való jártassága, biztos judíciuma
iránytűként szolgált az énekesnővé lett Annának és a rendezői
pályán elindult Gábornak. A fiad premierjein találkoztunk legtöbbet az utóbbi
évtizedekben, Mókica, és ezeken a bemutatókon olykor
még aktív szerepet is vállaltál: a szentendrei Sevillai borbélyban például Te
voltál az ablakból leselkedő szomszédasszony, Máté unokád pedig a minden
lében kanál utcakölyök, s így a produkciót köszöntő tapson családod három
nemzedéke osztozott. Unokáid közül meglehet, többre is művészkarrier vár,
a Dávidé azonban máris elindult. S Neked Mókica
megadatott, hogy fiad legutóbbi munkáját, Az öt utolsó színt az
ősbemutatón lásd, majd röviddel később unokádnak – a Tragédia-balett
Tanítvány-szerepében – a főpróbán tapsolj. Ugyanazon a helyen, az ország
első színpadán, az Operaházban. Ez a boldogság kijárt Neked, Mókica. Megérdemelted. S most pihenj békével, Isten veled!
*Kerényi
Mária írása Kerényiné Kéri Margit búcsúztatóján hangzott el és a Parlando 2001/4. számában jelent meg.
Kerényiné
Kéri Margit fiával, Kerényi Miklós Gábor Kossuth-díjas rendezővel, aki 2001-2014 között a Budapesti Operettszínház főigazgatójaként,
2014 novembertől pedig művészeti
vezetőjeként nagy sikerrel újította meg a Budapesti Operettszínház repertoárját,
játékstílusát. Kerényi Miklós Gábor zenés színházi tanárként generációkat
nevelt a hazai zenei színpadok számára.
Köszönjük a
családi fotókat Kerényi Miklós Gábornak.