„A
zeneoktatás temérdek képességet fejleszt”
Simor Lászlóné Mihályi Magdolna
tanszakvezetésről, budafoki kezdetről és befejezésről
Simor Lászlóné Mihályi Magdolna
Tanáralkat. Erre már akkor rájött, amikor nem fellebbezett
a zeneakadémiai felvételéért, pedig nagy esélye lett volna arra, hogy
művészdiplomát szerezzen. Simor Lászlóné Mihályi
Magdolna mindig is a gyerekekkel való foglalkozást élvezte a legjobban. Az
utóbbi években izgalmas kihívásnak tartotta, hogy óvodásokkal szerettette meg a
zenét, előtte pedig szakfelügyelőként, tanszakvezetőként is
dolgozott, s gyerekek százait vezette be a zongorázás és a szolfézs
rejtelmeibe. A tanárnővel a Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola
születéséről, a technikai képzés fontosságáról, a budafoki évekről,
valamint arról is beszélgettünk, hogyan tölti ma a napjait.
-
Az
utóbbi hat esztendőben a legkisebbekkel foglalkozott. Korábban is szerzett
már tapasztalatokat arról, hogyan kell az óvodásokkal megismertetni a zenét?
-
Régen,
még az érdi zeneiskolában működött egy zeneóvoda, ott csoportban történt a
mesehallgatás, az ütőhangszerekkel való ismerkedés, most azonban egyéni
foglalkozásokon találkoztam a kicsikkel. Ami számomra is rengeteg új
tapasztalatot hozott, hiszen teljesen más ekkora gyerekek érdeklődését
felkelteni a zongora, a zene világa iránt. Ahogy befejeztem a tanítást, adódott
ez a lehetőség, amit örömmel vállaltam, s csodálatos hat évet töltöttem a
kicsikkel. Kaptam óvodásoknak való kottát, s úgy gondoltam, gyerekdalokra
helyezem a hangsúlyt, emellett megismertetem őket magával a zongorával és persze
az alapfogalmakkal. A gyerekek nagyon élvezték, hogy megtanulták a zenei
kifejezéseket, azt, hogy mit jelent a piano, a forte. Sok mindent terveztem
eleinte, de ezek a kicsik csak 15 percig képesek figyelni, ehhez kellett mérni
a tanulnivalót, s persze minél játékosabbá tenni. Dobáltunk lufit, hogy
érezzék, miként kell kezüket ráhelyezni a billentyűkre. Hiszen ahogy
ezeket a színes ballonokat megfogják, enyhén hajlított ujjakkal, úgy kell a
zongoránál is leütni a hangokat. S elmondhatom, akad közülük, akit fel is
vettek a Weiner Leó Zeneiskolába. A fő cél azonban nem az volt, hogy
ezekből a gyerekekből muzsikusokat neveljek, hanem az, hogy
érdeklődni kezdjenek a zene iránt, megszeressék, s ha akarják, később
folytassák a zenetanulást. Felmértem a képességeiket, a ritmusérzéküket, azt,
hogyan tudnak énekelni, s persze igyekeztem fejleszteni a hallásukat.
-
Mindegyik
óvodás érdeklődését fel lehetett kelteni a zene iránt?
-
Igen,
ezek alatt az évek alatt egy vagy két kicsi akadt összesen, akit nem lehetett bevonni
ebbe a világba. A többiek azonban mindig nagy örömmel jöttek. Ahogy bementem a
csoportszobába, máris lelkesen szaladtak. Vezettük füzetben a ritmusokat,
violinkulcs helyet csigavonalakat rajzoltunk,
kipróbáltuk az énekbeszédet, csoportosítottuk a dalokat, a szerint, milyen
állatokról szólnak, vagy milyen ünnephez kapcsolódnak. De minden alkalommal
improvizálnom kellett, a gyerekek aznapi hangulatához igazítva a feladatokat.
Két alkalommal év végén még egy kis bemutatót is prezentáltunk egy kedves, Marczibányi
téri Kodály Zoltán Iskolában tanító kolléganővel. A gyerekek váltott kezes
dalokat játszottak úgy, hogy közben nézték a kottát, aminek a megtanulása
szintén fontos. Így legalább a szülők is látták-hallották, milyen munka
folyik a foglalkozásainkon. Nagyon szerettem mindezt, megszépítették az utóbbi
éveket. Tavaly tavasszal vettem tőlük búcsút, amikor a pandémia
miatt bezárt az óvoda. Akad azért még magántanítvány, jelenleg csupán egy, de a
vírushelyzet miatt ezek a találkozások is esetlegesek.
-
S
az online oktatás?
-
A
távoktatást három gyerekkel kezdtem el, de csupán egyetlen volt rá alkalmas. A
kicsiknél képernyőn keresztül még nehezebbek ezek a hangszeres
foglalkozások, ráadásul általában a családok otthoni eszközei sem alkalmasak
erre. Annál az egynél azonban olyan kiválóan működött minden, hogy képes
volt így, online formában is levizsgázni.
-
A
kicsiknek is hangszerét, a zongorát mutatta meg. Önnek hogyan kezdődött a
kapcsolata ezzel az instrumentummal?
-
Az
édesanyám a Zeneakadémiát végezte el, 18 évesen már diplomát szerzett zongoristaként,
s örökölhettem tőle valamit, mert Veszprémben, ahol a szüleim tanítottak,
már kisgyerekként a hangszerhez ültem. Négy esztendős voltam, amikor az
édesanyámék azt vették észre, hogy Beethoven hegedűversenyének a
főtémáját próbálom előcsalogatni a zongorából. Anyukám úgy vélte,
próbáljuk meg, és elkezdett tanítani, ő foglalkozott velem egészen tíz
éves koromig. Utána kerültem zeneiskolába, s akkor találkoztam csak a szolfézzsal.
Egyszer aztán eljöttünk Budapestre, egy tanári továbbképzésre, én pedig
játszhattam a jelenlévők előtt, szonátákat, etűdöket. S ekkor
Komjáthy Manyi néni azt ajánlotta, elvállalja a tanításomat, hogyha felköltözöm
a fővárosba. Felkészített a konzervatóriumi felvételire is, ahol Vásárhelyi
Magda lett a tanárom. Majd egyszerre
felvételiztem a Zeneakadémiára és a zeneioskolai tanárképzőre, az utóbbiba
be is jutottam. Közben - nagyon fiatalon - férjhez mentem. Az esküvőmön
mondta nekem Magda néni, hogyha fellebbezünk, akkor talán a Zeneakadémiára is
bekerülök, mert tíz embert vettek fel, én pedig a tizenegyedik lettem. Ezt
azonban már nem akartam, mert egyre jobban éreztem, tanáralkat vagyok.
-
Már
ekkor is szívesen foglalkozott a kicsikkel?
-
Nagyon
élveztem, hogy óralátogatásokra jártunk, hogy ott mi magunk is tanítottunk. A
zongora mellett a szolfézs lett a másik szakom, s olyan pedagógusoktól
leshettük el a titkokat, mint Bartalus Ilona vagy Varga Károly.
-
Mennyire
volt nehéz abban az időben a diplomázást követően tanári álláshoz
jutni?
-
Nehéz
volt. Pályázni kellett, és szerencsésnek mondhattam magam, hogy a Fővárosi
XXII. kerületi Állami Zeneiskolába (mai nevén Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti
Iskola és Általános Iskola), amelyet Nemes László alapított és vezetett,
felvettek. Ismert régről, ez is mellettem szólt, én pedig belecsöppentem
egy frissen alakuló intézménybe, hiszen mindez 1970-ben történt.
-
Izgalmas
lehetett egy akkor születő zeneiskola életre hívásában részt venni…
-
Folyton
pezsgett ott az élet, s roppant lelkes társaságba kerültem, amelynek tagja volt
Biller István, Puskás Ági, Scholcz
Panni. Bennünket négyünket vett fel friss diplomásként Laci a tantestületbe,
ami akkor még igencsak kicsi létszámú volt. Majd két évet tanítottam, aztán
megszületett a fiam, s nemsokra rá érkezett az öccse is. A férjem eközben
Százhalombattán kapott egy szép, új lakást, így költözött a család. Nemes Laci
pedig segített abban, hogy áthelyezéssel a Budai Járási Zeneiskola érdi
szekciójához kerüljek, amelynek Százhalombattán volt a kihelyezett tagozata.
Kilenc esztendőt töltöttem ott, s már a második évben felkérést kaptam a
tanszakvezetésre Szabó Juliannától. Meglepődtem, mert 28 éves voltam
ekkor, igyekeztem azonban helyt állni. Öt esztendeje dolgoztam ott, amikor
értesítés érkezett Varsányi Annitól, szeretne beszélni velem. Engem abban az
időben Szabó Katalin szakfelügyelt, s ő úgy látta, én is alkalmas
lennék erre a feladatra, Anni pedig fel is kért szakfelügyelőnek. Elvállaltam,
s Pest megye fele hozzám tartozott, ami több
mint ötven zongoratanárt jelentett. A déli rész: Dabas, Abony, Nagykőrös és kihelyezett tagozataik lett a területem. Négy évig szinte
folytonosan utaztam, a hétvégék pedig a jegyzőkönyvek gépelésével teltek…
Nem volt könnyű a két kisgyerek mellett.
-
Mennyiben
volt más a százhalombattai tanítás, mint a budafoki?
-
Nagyon
családias volt a hangulat, mert hiszen csupán hárman voltunk: két zongora- és
egy hegedűtanár. Az érdi zeneiskolát csak akkor láttuk, ha értekezletre
vagy versenyre kellett mennünk. Szerettünk Százhalombattán dolgozni, az iskolák
minden rendezvényében részt vettünk, s lelkes, jó csapat született a
gyerekekből is. Később a tagozat szintén elkezdett növekedni, önállósodni.
S ahogy a távozásomat követően is figyelemmel kísértem, nagyon jó iskola
született.
-
Hamar
megtanulta, hogyan segítse szakfelügyelőként a kollégák munkáját?
-
Igyekeztem,
hogy ne legyen soha bántó, amit leírok, de tartalmazza mindazt, amit
tapasztaltam. Egy idő után ebbe is beletanult az ember. Azonban 1984-ben
telefonált Nemes Laci, s az volt az első kérdése, hogy nem unom az
utazást? Azzal folytatta, hogy lenne a budafoki iskolában egy jó hely,
tanszakvezető lehetnék náluk is. Így tértem vissza a Nádasdy Kálmán Iskolába,
s maradtam is egészen 2014-ig. S ahogy visszajöttem, belevetettem magam az
itteni teendőkbe. Budafokon mindig nagyon mozgalmas volt az élet, rengeteg
koncertet rendeztünk, akadtak jócskán fellépési lehetőségei a
pedagógusoknak is. S persze sok megmérettetést is tartottunk, bár én sosem
voltam az a tanáralkat, aki állandóan versenyezteti a növendékeit. Nem arra a
dicsőségre pályáztam, hanem magát a tanítást szerettem mindig.
-
Mit
tartott a legfontosabbnak tanszakvezetőként? Mit kért a kollégáktól?
-
Fontosnak
tartom, hogy a technikai képzés alapvető legyen, hogy tudják, az első
évet pontosan hogyan kell felépíteni. Ugyanis az éppen olyan, akár az első
osztály, s ha a gyerek nem sajátítja el az alapokat, nem tanul meg billenteni,
ha nem úgy tanulja meg használni karját, ahogy kell, akkor a rossz
beidegződésekre később nagyon nehéz építkezni. Ha azt láttam
valakinél, hogy akadnak e téren gondok, akkor segítettem mindenben. Arra is
folyton figyeltem, hogy milyen a pedagógusok kapcsolata a gyerekekkel. Ha
ugyanis valaki meg tudja találni a növendékkel a megfelelő hangot, akkor
nyert ügye van. S óriási lehetőség is a miénk, hiszen milyen más pedagógus
akad, aki egy-egy gyerekkel hat nyolc évet tölthet?
Egyszer nálunk járt Földes Imre, aki tanárom volt a főiskolán, s azt
mondta, ha nem csinálunk mást, csak a gyerekkel egy kicsit beszélgetünk, már az
is nagyon hasznos. S én magam is arra a szeretetre vagyok a legbüszkébb, amit a
növendékeimtől és a szüleiktől kaptam a pályám során.
-
S
hogyan döntött arról, hogy kit irányítson a zenei hivatás felé?
-
Mindig
azt mondtam, az válassza a zenei pályát, akinek ez a belső döntése.
Sohasem forszíroztam. Nagy felelősség ez, hiszen nem egy könnyű
hivatás a muzsikusé. De akad olyan egykori növendékem, aki maga is zongoratanár
lett, minden évben kétszer eljön hozzám és kicseréljük a tapasztalatainkat.
Sokan vannak, akik zenésszé váltak, s találni mellettük karvezetőt,
énektanárt is. De a legfontosabbnak azt tartom - s ezért is vallom, hogy
mindenkinek kötelező lenne zenét tanulnia - hogy a zeneoktatás temérdek
képességet fejleszt, és óriási szerepe van az érzelmi nevelésben is.
-
Akkor
gondolom, az Ön fiai is tanultak zenét.
-
Igen,
bár a férjem már az elején közölte: nem nevelünk zenészeket a
gyerekeinkből. Mert ha nem olyanok, mint Kocsis Zoltán, akkor nincs
értelme… Az egyikük vegyészmérnök lett, a másik informatikus és Svájcban él.
Ahogy megérkezett az új munkahelyére, rögtön megkérdezték tőle a svájci
kollégák, hogy milyen hangszeren játszik. S amikor megtudták, régen klarinétozott,
azt kérték, frissítse fel a fogástáblázatot. Azóta már két együttesben is
zenél. A másik fiam trombitált, de mivel ezzel a hangszerrel nem olyan
egyszerű otthon gyakorolni, most kórusban énekel. Az öt unokámból a legkisebb orgonál, őt már megfogta
a zene, a legnagyobb csellózott, most bőgőzik, mert arra van szükség
a zenekarában, s közben matematika-fizika szakra jár a zürichi egyetemen. A
kisebbek közül a kislány fuvolázott, zongorázott, vele sokat gyakoroltam. A
zene része mindannyiuk életének.
-
Ennyi
Budafokon töltött évtized után nem lehetett könnyű a búcsú…
-
Huszonnyolc
évig vezettem a tanszakot, aztán egy fiatal, lelkes kolléganőnek adtam át,
Batke Mártának, s az utolsó két évemet csak
félállásban vittem tovább. Elegem lett ugyanis a vezetésből, csak a
tanításban vettem részt szívesen. A kapcsolatom azonban azóta
sem szakadt meg az iskolától, mióta nyugdíjas vagyok, hiszen Mártival megmaradt
a kontaktus, rendszeresen elmegyek a koncertjeikre, s olyan megmérettetéseket
is szívesen meghallgatok, mint a kétévente rendezett Cziffra Verseny, amelyen
korábban sokszor győztek a növendékeim. Sőt, az is előfordult, hogy elvittem magántanítványomat,
hogy tanszaki hangversenyen is kipróbálja
magát. Jelenleg élvezem azt, hogy otthon van időm zenét hallgatni, a CD és
a DVD gyűjteményünk darabjai sorra kerülnek elő. És már a magam
örömére zongorázom! Találtam egy olyan
Beethoven-szonátát, amit sosem tanultam korábban, most elővettem. Minden
nap gyakorolok, válogatok a temérdek kottám között. Emellett németül tanulok,
megvan a napi sétánk is a férjemmel. Ha visszatekintek, azt kell
mondjam, elégedett vagyok, a pályámon mindent megvalósítottam, amit szerettem
volna, s megvolt mellette a kiegyensúlyozott családi élet is, amiben rengeteget
segített a férjem. Ehhez kellett persze szerencse is, s az, hogy Budafokon
kezdhettem és fejezhettem be. Szép pálya volt, rengeteg zenével, ami még
mostanra is megmaradt.
Réfi
Zsuzsanna újságíró