Majd hét évtized a szórakoztató zene és zenészek
szolgálatában
Szirmai László a
szakszervezeti segítségről, a minősítés fontosságáról, s az élő
hálózatról
Szirmai László
ének-, zongora- és harmonika-művész, nótaszerző, az
Országos Szórakoztatózenei Központ igazgatója
(A kép forrása: Függetlenség)
Éppen két évtizede, 2001 óta a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete szórakoztató zenei
tagozatának az elnöke, s megválasztásával, 2019 óta a Szabadfoglalkozású Zenei
Előadóművészek tagozatának is elnöke lett, a Küldöttközgyűlés
abban az esztendőben az Elnökség tagjává is választotta. Hosszú évek óta ügyvezetője
emellett a Magyar Élőzene Művészeti Nonprofit (MÉZ) Kft-nek is. Az
Országos Szórakoztatózenei Központhoz azonban még hosszabb kapcsolat fűzi,
hiszen 1974-ben lett a tánczenei osztály vezetője, majd egy évtizednél is
többet töltött igazgatóhelyettesként, s 1988-től egészen a mai napig
irányítja az intézményt. Szirmai László jól ismeri a szórakoztató zenészek
életét, hiszen ő maga is húsz esztendőn keresztül muzsikált
zongoristaként és énekesként az éjszakában. Kedves hangszere a harmonika is,
nótaszerzőként pedig ugyancsak sikeres, rendszeresen hangzanak fel a
szerzeményei a rádiókban és a TV-műsorokban. A zenésszel a
szórakoztatózenei terület lassú és fájdalmas visszaszorulásáról, a vizsgáztatás
eltörlése és a pandémia okozta gondokról, valamint arról
is beszélgettünk, hogy az MZTSZ és az EJI milyen segítséget nyújthat tagjaiknak.
-
Már
lassan egy esztendeje, hogy a pandémia miatt temérdek
zenész maradt munka nélkül. Az MZTSZ elnökségi tagjaként,
tagozatvezetőként hogyan látja, mi mindennel tudják segíteni tagjaikat?
- A szórakoztató és a szabadfoglalkozású
zenészek tartoznak hozzám, s természetesen minden rendelkezésünkre álló
eszközzel arra törekszünk, hogy támogatást nyújtsunk valamilyen formában. Már a
vírusveszély előtt is, hosszú évek óta kaptak a nyugdíjas tagjaink
karácsonykor anyagi támogatást, emellett pedig gyerekszületés, kórházi kezelés
esetén, vagy ha netán halálest történt a családban, további segélyben
részesülhetnek. Most, a pandémia miatt – az EJI
elnöke, dr. Gyimesi László közreműködésének köszönhetően – az
Előadóművészi Jogvédő Iroda biztosított forrást arra, hogy
azoknak a szakszervezeti tagjainknak, akik az EJI-nél nem regisztráltak,
indokolt kérelmeik alapján rendkívüli szociális támogatást nyújtsunk.
Szörnyű ez a helyzet, lassan már egy éve alig lehet koncertezni, így nincs
semmi munka ezen a területen.
-
Bezártak
az éttermek is, ami még nehezebbé teszi a szórakoztatózenészek életét…
- Borzasztó nehéz ez mindenkinek,
különösen a cigányzenészeknek, akik általában tényleg csak a zenének és a
zenében élnek. Azt látom, kiváló muzsikusok szerződtek el biztonsági
őrnek, álltak futárnak, hogy legyen valami bevételük. Sokan azonban nem
alkalmasak a fizikai munkákra. A zenészeknek több ezer dal van a fejében, a
kezében, ennek a tanulására fordítottak sok-sok esztendőt. El kell mondjam azonban, hogy a szórakoztató ipar nemcsak most,
a pandémia miatt, hanem már évek óta, szinte a rendszerváltoztatás
kezdetétől szép lassan, de biztosan épül le. Régen a magyar ún.
„disszidensek” voltak azok, akik rajongtak a magyarnótákért, vitték mindenhová
az együtteseket. Ma már minimális az a külföldi réteg, aki ilyen nagy
érdeklődéssel fordulna a műfaj iránt. Annak idején rengeteg
művészünk járta a világot, volt olyan, hogy ezernél is többen muzsikáltak
különböző országokban, akadt köztük együttes, szólózongorista. Sajnos már
akkor tudtam, hogy nagy a baj, amikor negyedszázaddal ezelőtt először
hallottam arról, hogy Münchenben a Piroska étterem bezárt, pedig legendás hely
volt, odajárt a környékről mindenki, akit a magyar nóta, a cigányzene
érdekelt. S aztán kezdtük azt tapasztalni, hogy a vendégek egyre kevésbé
érdeklődőek a zene iránt, s az éttermek, bárok tulajdonosai közül is
egyre kevesebben tartják fontosnak, hogy fizessenek egy-egy zenekart. Szinte
mindenütt csökkentették az együttesek létszámát, egyre több helyről
tűntek el az énekesek, a zongoristák. Egyre több bár zárt be, szinte
hónapról hónapra fogyott az élőzenés szórakozóhelyek száma. Pedig annak
idején, amikor még én is muzsikáltam, egyetlen szállodában öt helyen is szólt a
zene. Az egyik étteremben sramli zenekar játszott, a másikban cigányzenekar, a
kupolában tánczenekar, kitűnő műsorral, a bárban két zongoristát
hallgathattak az érdeklődők, s emellett még az ötórai teához is járt
a zenei kíséret. Régen Budapesten tényleg több száz helyen zenéltek, még a
cukrászdákban is élő muzsika szólt. A nyolcvanas években - s ezt már OSZK
vezetőként tapasztaltam - a vendéglátóiparban volt olyan esztendő,
amikor több mint négyezer, nyáron pedig közel ötezer zenészt foglalkoztattak
munkaviszonnyal. Ezen kívül, mintegy 50.000 alkalmi rendezvényre közvetítettünk
zenészeket. Hazánkban 1800 zenét szolgáltató szállodaipari, állami és
szövetkezeti vendéglátó üzlet működött. (Megjegyzem, a kollégámmal
kiszámoltuk, hogy csak a Nagykörúton 64 helyen szólt a
zene.) De sajnos az utóbbi évtizedek alatt szinte teljesen leépült mindez.
-
Ez
a tendencia csak itthon jellemző?
- Nem, ugyanazt lehet külföldön is
megfigyelni. Hollandiában például – ahol szintén sok magyar szólózongorista és
zenekar dolgozott a bárokban – ugyancsak elindult a leépülés. Nem gondoltuk
volna, hogy így tűnnek el sorra a helyek és ilyen gyorsan. Sajnos azonban
nagyon sok cigányzenész, szórakoztató zenész mindezek ellenére még ma is hisz
abban, hogy egyszer még olyan jól meg fog élni muzsikusként, mint annak
idején… A
mostani tendenciák – a pandémiával súlyosbítva – azonban
nem e felé mutatnak. Az mindenesetre számomra is nagy öröm, hogy akadnak azért
olyan fiatal, Zeneakadémiát végzett zenészek, akik így is veszik a fáradtságot,
hogy jelentkezzenek szakszervezeti tagnak. Mindez azt jelzi, értékelik az
MZTSZ-nél folyó munkát, látják ennek a fontosságát. Még akkor is, hogyha a
mostani, nem könnyű helyzetet még az is nehezíti, hogy már több mint 14
esztendeje nem is kell vizsgát tenniük a zenészeknek.
-
Az
utóbbi években a Hagyományok Háza elindított egy minősítési rendszert.
- Az intézménynek több olyan programja
is akad, amellyel segítséget kívánt nyújtani a munka nélkül maradt
muzsikusoknak, s rájöttek, lényeges, hogy olyan művészekkel
szerződjenek, akiknek van működési engedélyük, akik bizonyították már
egy vizsgabizottság előtt a tudásukat. Így legalább a prímásokat elkezdték
vizsgáztatni, ők ugyanis egy-egy zenekar összeállítói, meghatározó
vezetői. A Hagyományok Háza felvette a szakszervezettel és velem a
kapcsolatot, s meg is hívtak a vizsgabizottságba. Örömmel segítettem, hiszen
néhány évtizeden keresztül elnökként vezettem a minősítéseket a
fővárosban és vidéken is, bevezettem ugyanis, hogy a zeneszéknek ne
kelljen annyit hangszerekkel utazniuk, és a megyeszékhelyeken is legyenek ilyen
megmérettetések. A vizsgaanyagot is szívesen bocsájtottam a Hagyományok Háza
rendelkezésére. Tényleg hasznos ez, hiszen, hogy csak egyetlen példát mondjak,
egy A-kategóriás zongoristának a Rhapsody in Blue mellett Liszt II. magyar rapszódiáját vagy Bartók
Allegro barbaróját is el kellett tudni játszani… Aztán még 250 számból
választhatott a bizottság, hiszen a standard repertoárral ugyancsak tisztában
kell lennie annak, aki ezt a pályát választja. A Hagyományok Háza ma még csak a
hegedűsöket vizsgáztatja, de a pandémia miatt az
utóbbi időben erre sincs lehetőség. De jó volna, hogyha a többi
hangszer is sorra kerülne, hiszen akik levizsgáznak, azokkal később már
nincsenek szakmai gondok. Ahogy az is lényeges lenne, hogy a szakmai
ellenőrzésre is sor kerüljön időről időre, hiszen akkor
kiderülne, a kevés, megmaradt helyen valóban a szakmát jól ismerő zenészek
muzsikálnak.
2017. év
magyarnóta-szerzője Szirmai
László
(magyarnota.network.hu)
- Korábban nem akadtak ilyen gondok,
hiszen az Országos Szórakoztatózenei Központ, amelyet a zenész szakszervezet
1957-ben alapított, diszponálta mindenfelé az énekeseket, zenészeket, így Önt
is. Hogyan indult a zenei pályája, hiszen, ha jól tudom, orvosnak készült?
- Igen, ezért is – a latin miatt – választottam
a bencés gimnáziumot, azt követően azonban már nem vezetett út az orvosi
egyetemre… Pedagógusnak mehettem volna, de nem vonzott a tanítás. Szerencsémre
a szüleim taníttattak zenére, a zongora mellett a harmonikázás titkait Tabányi Mihálytól sajátíthattam el, s így lettem zenész.
Elkezdtem a vendéglátóhelyeken játszani, s olyan népszerű
szórakozóhelyeken szerepelhettem, mint például a Lidó.
Felcsaltak aztán a galyatetői nagyszállóba, ahol örömmel muzsikáltam
éveken keresztül. Majd megnősültem, s ekkor Dobogókőre hívtak, amire
boldogan mondtam igent, onnan ugyanis egyszerűbb volt „hazaszaladni” a
fővárosba. Az ottani üdülőtől akkor köszöntem el, amikor
tatarozás miatt hosszabb időre bezárták. Külföldre szerződtem, másfél
évet töltöttem Finnországban. Ott pedig szokásommá vált, és erre biztattam a
muzsikustársamat is, hogy a közvetítési díjat azonnal, az első kétheti
bérünkből kifizessük. A hazatérésem után pedig vártak vissza a Lidóba.
Éppen ebben az időben tartottak a Fészek Művészklubban egy
tanácskozást az együttes-vezetőknek és a szólózenészeknek, amelyen az Interkoncert akkori igazgatója mindenkit jól kiosztott a
különböző, kisebb-nagyobb külföldi szabálytalanságok miatt. „Örüljünk,
hogy külföldön dolgozhatunk” - mondta. Ezen az általánosításon annyira
felháborodtam, hogy felálltam és kikértem ezt mindannyiunk nevében. Elmondtam,
mi, akik külföldön zenélünk, nem ajándékot kaptunk, hanem egy lehetőséget
az államtól, és ezért meg is fizetjük a bérünk tíz százalékát. A harcias monológom
után fel is figyelt rám a szakszervezeti főtitkár, azt mondta, ez a kemény
gyerek kell nekünk. Behívott a Szakszervezetbe s felajánlotta, hogy dolgozzam a
tánczenei osztály élén. Öt hétig gondolkodtam, jól
éreztem magam ugyanis zenészként. Fehér vasalt ingben mentem be dolgozni, és
reggel úgy is mentem haza. Szerettek mindenütt, meghosszabbították a
szerződéseimet, szóval jól éreztem magam. De végül aztán elvállaltam ezt a
posztot. Egyébként a zenészi és az OSZK-ban folytatott pályám részleteit megörökíti
az a rólam szóló könyv, amit a fiam készített 2020-ban.
Szirmai László 2018-ban A Falvak Kultúrájáért Alapítványtól a „Magyar Kultúra
Lovagja” címet kapta
(magyarnota.network.hu)
-
S
ezt a munkát azóta sem fejezte be, hiszen
igazgatóhelyettes, majd 1988-tól az Országos Szórakoztatózenei Központ
igazgatója lett, s most is irányítja az intézményt.
- Így igaz. 1990-ig mi végeztük a
kötelező munkaközvetítést, nálunk folyt a vizsgáztatás is. Meg is van
nálunk a szórakoztató zenészek teljes anyaga, így, ha bárki netán elveszíti az
okmányát, természetesen hiteles másolatot készítünk a nálunk lévő
papírokról. Sőt, amikor megszűnt az Országos Rendező Iroda, az
ő anyagaikat is átvettük, nehogy a pincében végezzék… S még ma is segítünk mindenkinek, ha
érdeklődik zenészek iránt, közvetítési díj nélkül. A szakmai
minőségre a szervezetünk adja a garanciát. Az a hálózat, amit sok évtizede
felépítettünk, részben ma is működik. Az OSZK-nak voltak kirendeltségei
minden megyében, sőt akadt, ahol kettő is. Az ottani munkatársak
intézték a kötelező munkaközvetítést, szerződéshosszabbítást,
egyeztettek az egész évről, a gázsi keretről. Amikor mindez
megszűnt, a kirendeltségeink száma is csökkent, de két-három megyére most
is jut még egy-egy ember. Ők mára átváltoztak szakszervezeti titkárokká,
és intézik a szervezetünk és a tagjaink ügyeit, társadalmi munkában. Segítenek
még a munkahelyet keresőknek és mindabban a teendőben, amit a
tagjaink várnak tőlünk, hiszen pontosan ismernek minden zenészt. S abban
is támaszkodhatunk a javaslataikra, hogy közösen kitaláljuk, hogyan tudunk még
jobb munkát végezni. Én dolgozom ma is az OSZK igazgatójaként és az MZTSZ
szórakoztató zenei tagozat elnökeként, mivel szinte minden muzsikust ismerek,
ők is engem, s így lehetek a kollégáim segítségére.
Réfi Zsuzsanna újságíró
Szirmai László tevékenységét a következő kitüntetésekkel
ismerték el:
1996-ban:
A Magyar Köztársasági Érdemrend Aranykeresztje
2008-ban:
A Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje
2017-ben:
Az MSZSZ „Művészetekért-Művészekért” kitüntetést adományozta
2017-ben:
Az Artisjus-díjat kapta meg
2018-ban:
A Falvak Kultúrájáért Alapítványtól a „Magyar Kultúra Lovagja” címet kapta.
A
fentieken kívül még több „Életmű Díjban” is részesült.