Gramofon
Könyvek, 2020
Tartalom:
https://www.dropbox.com/s/f2d9wn35gufar2a/Burian_1_tartalom.pdf?dl=0
Részlet a könyvből:
https://www.dropbox.com/s/i3houx76kh0iybv/Burian_5_felvetelek.pdf?dl=0
Karel Burian – vagy ahogy Magyarországon ismertebb: Burián Károly – a
zenetörténet egyik legjelentősebb Wagner-tenorja volt, mindmáig az egyik
legismertebb cseh operaénekes. Az életrajzírók Wagner-szerepei – főleg
Trisztán-alakítása – és évekig tartó New York-i tevékenysége mellett
mindenekelőtt Richard Strauss Salome című operájának drezdai
ősbemutatójáról (1905) tesznek említést, melyen Heródes szerepét
alakította nagy sikerrel. Elismertsége és népszerűsége hangfajában Enrico
Carusóéhoz volt mérhető. Maga Caruso mondta Burianról
legnagyobb sikerei idején, hogy míg ő maga a zeneirodalom tenorszerepeinek
csak egy részét birtokolja, Burian minden
tenorszerepet el tud énekelni. Gustav Mahler, Arturo
Toscanini és Karl Böhm csodálattal tekintett rá, lábai előtt hevert Drezda,
London, New York és Budapest operai közönsége. Szabó Ferenc János Karel Burian és Magyarország című kötete a legendás tenor
születésének 150. évfordulóján jelent meg a Gramofon Könyvek sorozatában.
Karel Buriant egészen egyedi
viszony fűzte Magyarországhoz. Még fiatal, de már elismert
Wagner-tenorként szerződött Budapestre, ahol egy évig a Magyar Királyi
Operaház tagjaként, majd később haláláig vendégénekesként rendszeresen
fellépett. 1913 után az Operaház „állandó vendég” státusban foglalkoztatta, s Burian a magyar állampolgárságot is felvette.
Valószínűleg ő volt a 20. század elején a legnagyobb hatású,
Magyarországon rendszeresen működő világsztár énekes, a hőstenor
szerepkör itthoni megalapozója. Elsősorban Wagner-operákban énekelt, de
budapesti repertoárján még magyar mű is szerepelt.
Számos anekdota kering róla az operarajongók körében,
talán annak köszönhetően, hogy életútja egy operai hőshöz méltón
sokszínű, kalandos volt. Életének és művészetének magyar nyelvű
tudományos igényű feldolgozása azonban mindezidáig váratott magára. E
könyv szövegének alapját Szabó Ferenc János 2012-ben megvédett doktori
disszertációja képezi, s 2020-ban Karel Burian
születésének 150. évfordulója ad aktualitást a – 2012 óta jelentősen
bővült – kötet megjelenésének.
A könyv négy fejezete négy különböző
nézőpontból tekint az énekesre. Az első három fejezetet tekinthetjük
egy portré három, egyre nagyobb felbontású, a totálképtől a mikroszkóp
felé haladó nagyításának: az elsőben az énekes teljes pályája, a
másodikban magyarországi működése, míg a harmadikban az énekes
előadói stílusa áll a figyelem középpontjában. A negyedik, az utószó
szerepét betöltő fejezetben pedig az énekes magyarországi hatástörténetét
ismerheti meg az olvasó. A könyv függelékeiben az olvasó megismerheti Karel Burian magyarországi tevékenységének dokumentumait és
statisztikáit – fellépésjegyzékek, repertoár –, valamint az énekes
hangfelvételeinek jegyzékét.
Az első két fejezet történeti szempontból mutatja be
Buriant és karrierjét, amelyen keresztül nemcsak az
énekest, de a korszak rendkívül gazdag budapesti operajátszását is megismerhetjük. Burian
életrajza ráadásul operaénekeshez méltóan kalandos és szórakoztató olvasmány: a
világra szóló hírnév, a számtalan kitüntetés és a hatalmas tiszteletdíjak mellett
szerződésszegések, szeszélyes lemondások és „mégis” fellépések, sértések
és sértődések, egy felszarvazott férj, több részegen – hol kifogástalanul,
hol pedig botrányosan – énekelt operaelőadás elevenedik meg a lapjain. S
ugyanez az életrajz az Osztrák-Magyar Monarchia utolsó másfél évtizedének
sokszor viharokkal tépázott történetét is tükrözi.
A harmadik és negyedik fejezet zenetudományi elemzés:
előbbi az énekes mesterségébe enged bepillantást, míg a záró fejezet a
korabeli idősebb és fiatalabb magyar zenekritikusok
és zeneszerzők – mint például Zichy Géza gróf, Kálmán Imre, Bartók Béla,
Kodály Zoltán vagy Csáth Géza –, valamint a korszak jelentős budapesti
operaénekesei – többek között Georg Anthes, Székelyhidy Ferenc, Závodszky
Zoltán – kontextusában vizsgálja Karel Burian
hatását.
Burian énekéről viszonylag nagy mennyiségű
hangfelvétel készült 1906 és 1913 között. Énekstílusát így a szakirodalom és a
korabeli magyar sajtóban megjelent kritikák mellett hanglemez-felvételeken
keresztül is megismerhetjük. Burian Wagner-éneklése
kapcsán szó esik az operai előadóművészet-történet egyik
legkülönlegesebb jelenségéről: a Wagner halála utáni bayreuthi
stílusváltozásról, melynek bizonyos mértékig maga Burian
is áldozatául esett: az az énekes, aki világszerte ünnepelt Wagner-tenor volt,
mindössze egy alkalommal kapott meghívást Bayreuthba, a Wagner-operák
szentélyébe.
A című könyv Szabó Ferenc János
első önálló kötete, szerkesztője Csengery
Kristóf, s Gramofon Könyvek sorozatában jelent meg. Kapható az Írók Boltjában
és a Rózsavölgyi és Társa Zeneműboltban.
Szabó Ferenc János (1985, Pécs) zongoraművész,
zenetörténész. Tanulmányait Pécsett, Budapesten és Grazban végezte,
karvezetés-, zeneszerzés- és zongora szakon. 2012-ben zongora szakos DLA,
2019-ben zenetudományi PhD doktori fokozatot szerzett a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemen. Több nemzetközi kamarazenei versenyen nyert
díjat, Európa számos országában, valamint Kínában lépett pódiumra
zongoristaként. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem magánének
tanszékének adjunktusa és az ELKH BTK Zenetudományi Intézet 20–21. Századi
Magyar Zenei Archívumának tudományos munkatársa. Kutatótémája a magyar
hangfelvételtörténet és a magyar operajátszás története, az
előadóművészet-történet. A Zeneakadémia Doktori Iskolájának TÁMOP
posztdoktori ösztöndíja, az MTA posztdoktori ösztöndíj és az ÚNKP posztdoktori
ösztöndíj nyertese, 2014-ben elnyerte a Magyar Tudományos Akadémia Ifjúsági
díját. 2019–2020-ban a British Library Thomas Edison
ösztöndíja, valamint a City of London Phonograph and Gramophone Society Richard Taylor ösztöndíja támogatásával
Londonban folytatott kutatásokat.
(Forrás: Gramofon.hu, 2020. 11. 17. Hírek és programok)