Kíváncsiak vagyunk még egymásra?
Gondolatok a XVI. Friss
Antal Gordonkaverseny kapcsán
2020 őszén hosszas hezitálás
után döntés született: megrendezik a XVI. Országos Friss Antal
Gordonkaversenyt. A vírushelyzetre való tekintettel online formában. A területi
válogatókra beadott felvételek alapján értesítették a nevező iskolákat, hogy
mely növendékük milyen pontszámmal jutott tovább az országos döntőre. Semmilyen
fórumon nem hozták nyilvánosságra, hogy hányan indultak a versenyen, melyik
zeneiskolának a növendékei, ki a tanáruk, ki a zongorakísérőjük, milyen
műsort választottak, kik a zsűri tagjai, akik a döntést meghozták –
amit egy hagyományos műsorfüzet kivétel nélkül tartalmazni szokott….
A továbbjutott versenyzőknek
szigorúan megszabták, hogy milyen formátumban, milyen kísérő levéllel,
adatvédelmi nyilatkozattal, milyen határidővel (február 28) adják fel
vágatlan formában elkészített felvételeiket. Arról, hogy ezeket a felvételeket
milyen összeállítású zsűri, milyen határidővel fogja elbírálni, senki
semmilyen előzetes értesítést nem kapott. Március 16-án a nevező iskola
e-mail formájában kapott értesítést az általa nevezett növendék elért
eredményéről, amit továbbított annak tanára részére.
Mi is történt tehát?
A növendékek, zongorakísérők,
felkészítő tanárok beletették munkájukat egy-egy produkcióba, amit aztán
elnyelt egy fekete zsák, mindennemű visszhang és nyilvánosság nélkül.
Valakiknek az életrajzában jól fog mutatni egy pár év múlva, hogy megnyerték,
második-harmadik díjat kaptak a Friss Antal Gordonkaversenyen. Vajon kik
ők? Nem tudhatjuk? Nem érdemes tudnunk?
Erről szólna a verseny? Nem hiszem.
A három évenként megrendezett,
hagyományosan nagyon magas színvonalú Országos Friss Antal Gordonkaverseny a
zeneiskolás csellisták legrangosabb, nagy múltra visszatekintő versenye.
Óriási lehetőség a
tapasztalat- és véleménycserére, a kitekintésre, a kollégák, a hangszer újabb
irodalmának és a következő csellista generációnak a megismerésére.
Úgy gondolom, igen, erről
kellene, hogy szóljon. Különben miről?
És ezt online formában is
biztosítani lehetett volna. Ahogy a jelenlegi helyzetben a koncerteket, úgy a
verseny produkcióit is lehetett volna egy bizonyos időpontban,
„élőben” közvetíteni mondjuk Szolnokról. Mindenki otthon, a saját
képernyője előtt ülve végig tudta volna nézni a versenyt, akár
pluszként élvezve annak előnyeit, hogy nem kell saját elkövetkezendő
produkciója miatt izgulnia, hiszen az már rögzítve van. Utána ünnepélyes
eredményhirdetés realtime-ban, vagy felvételről…
De ha így nem, legalább a
produkciókat feltenni a netre… Legalább a díjazott produkciókat...
Legalább a díjazottak listáját
nyilvánosságra hozni... Talán mégse ez a
„fülbegyónásos” módszer a legjobb… Olyan megoldhatatlan ez manapság?
Hiszen mindenki hozzájárult mindenhez…
Remélem, három év múlva lesz
verseny, és nem online kell majd megrendezni. De ennek a mostani „verseny”-nek a tanulságairól nagyon érdemes volna elgondolkozni.
Becsüljük még egymás munkáját? Segítjük az értékteremtést? És a megteremtett
érték nyilvánosságra hozatalát?
Kollégák elbeszéléséből
tudom, hogy hasonló sorsra jutott a tavalyi év folyamán a szintén nagy múltra
visszatekintő, rangos Országos Kodály Zoltán Szolfézs- és Népdaléneklési
Verseny. Megrendezték a területi válogatókat, majd közbeszólt a vírushelyzet,
és az Országos Versenyre már nem került sor. Azt már az örök homály fedi, hogy
a területi válogatón nyújtott teljesítménye alapján ki jutott volna tovább erre
az igen magas színvonalú versenyre, amin részt vehetni már önmagában is rangot
jelent. Nem házi bajnokságról van szó, aki itt jól szerepelt, egy egész - igaz, kicsi ország
- régióinak a legjobbjai között van. Ha nem veszünk róluk tudomást,
azzal a kicsi ország csak még
kisebb lesz, szellemi értelemben legalábbis biztosan.
Pedig mennyi érték rejlik még mindig
benne!
Jó, hogy a megszerzett tudás
legalább az övék marad.
Kíváncsiak
vagyunk még egymásra?
Budapest,
2021. március
Bántai
Erzsébet,
a budapesti Szabolcsi Bence
Zeneiskola csellótanára