ELHUNYT DR. ADROVICZ ISTVÁN
GITÁRMŰVÉSZ-TANÁR
(1950-2021)
J. Brahms: Theme and Variations
in D minor, Op. 18b (guitar
orchestra) (9:00)
A Debreceni
Egyetem Zeneművészeti Kar gitárzenekara, vezényel: Dr. Adrovicz István
Az átiratot
készítette: Kováts Zoltán
J. K. Mertz - Nänien Trauerlieder No. 1. Am Grabe Der Geliebten (4:17)
Martos László Tanár Úr emlékére.
A Debreceni
Egyetem Zeneművészeti Kar gitárzenekara, vezényel: Dr. Adrovicz István
Az átiratot
készítette: Martos László
I.
„Kezeink munkáját tedd maradandóvá…”
Nekrológ
dr. Adrovicz István emlékére
2021.
március 8-án elköltözött a földi világból dr. Adrovicz
István, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának művésztanára.
Halála hatalmas veszteség a debreceni zenei élet, elsősorban pedig a
klasszikus gitáros szakma számára. Generációk hosszú sorát nevelte fel, jobbnál
jobb gitárművészek és gitártanárok kerültek ki a keze alól. Nem csak a
gitározás technikai részét, zenei gesztusnyelvet, stílusismeretet és
interpretációt tanított, hanem az életre nevelt bennünket, növendékeit.
Tanári
diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző
Intézetében szerezte 1971-ben Szendrey–Karper László
tanítványaként. Számtalan mesterkurzuson és fesztiválon vett részt
Magyarországon és külföldön egyaránt, mint például az Esztergomi Fesztivál, a
Rio de Janeiro-i Villa-Lobos Fesztivál, a Havannai vagy a Volos-i
Nemzetközi Fesztivál, ahol tanított és koncertet is adott.
1978-ban
Athénban tanult az állami Konzervatórium ösztöndíjasaként Kostas
Kotsiolis mesterosztályában, akivel élete végéig
baráti kapcsolatot tartott fenn. 1979-től a Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakközépiskola gitártanára volt Debrecenben. 1986-91-ig
Cipruson tanított, ahol rövid idő alatt a Nemzeti Konzervatórium
vezető gitártanára lett. 1993-tól a Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Karán tanított gitár főtárgyat, metodikát, didaktikát
és kamarazenét, valamint a Zeneművészti Kar gitárzenekarát vezette.
Emellett 2002-től 2007-ig a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Tanárképző Intézetében is tanított főtárgyat és kamarazenét.
Évekkel hazaköltözése után is voltak ciprusi tanítványai, akik Magyarországra jöttek
pusztán azért, hogy nála tanulhassanak. Nagyon sok növendéke szerzett dobogós
helyezést hazai és nemzetközi versenyeken.
Művész-tanári
diplomáját 1998-ban szerezte a bécsi Zeneakadémián Walther Würdingernél,
doktori disszertációját pedig Finnországban, a Jyväskylä-i
egyetem Muzikológiai Fakultásának doktori iskolájában
védte meg német nyelven.
A
Debreceni Egyetem Gitárzenekarát ő alapította meg, fesztiválokon és
koncerteken bizonyítva évről évre, hogy milyen magas művészi
színvonalú megszólalásra képes egy ilyen együttes. Balassa Sándor egy debreceni
koncertjüket meghallgatva megállapította, hogy a gitárzenekar az utóbbi
évtizedekben Adrovicz Istvánnak köszönhetően
nagyon nagyot lépett előre művészi megszólalás tekintetében. Egy
athéni koncert alkalmával Benjamin Verdery, az
Amerikai Egyesült Államok egyik híres egyetemének vezető gitártanára azt
mondta, hogy még nem hallott olyan gitárzenekart, mint a debreceni, ahol minden
tökéletesen egyszerre szólal meg, és mindenki azonos figyelemmel és fegyelemmel
vesz részt a zenei folyamatok megvalósításában. Két éve ünnepeltük a debreceni
gitárzenekar 40 éves fennállását, ez alkalommal nagyon sok régi tanítványa
eljött, hogy egy nagy közös zenekarban együtt muzsikálhassunk Tanár Úr
vezényletével.
Létrehozott
egy olyan fesztivált, amilyen csak itt Debrecenben van, a tavaszi Gitárzenekari
Fesztivált. Ez nem verseny, hanem egy találkozó, ahol a résztvevő
gitárzenekarok hallhatják egymást. Ezen a találkozón a Zeneművészeti Kar
gitárzenekara mindig önálló, egész estés koncertet adott. Ezzel nagy mértékben támogatta és segítette meglévő
gitárzenekarok működését és új együttesek megalakulását.
Élete
során több koncertsorozatot, gitárestet, fesztivált, találkozót rendezett,
(Velence, Hajdúböszörmény, Budapest, Debrecen), ahova világhírű
gitárművészeket hívott meg, mint például Roberto Aussel,
David Russel, Kostas Kotsiolis,
Jorgos Panetsos, Jaime Markez. A legnépszerűbb mégis a Klasszikus
Gitárosok Debreceni Találkozója, amit már évtizedekkel ezelőtt álmodott
létre, és ami azóta is folyamatosan működik a
Zeneművészeti Karon.
Ennek a
nyári fesztiválnak különlegessége, hogy a találkozó keretein belül van egy
olyan verseny, ami az egész országban (de lehet, hogy világviszonylatban is)
egyedülálló. Ezen a versenyen a résztvevők az első nap kapják kézhez
a kötelező mű kottáját, ami mindig egy ma élő zeneszerző
frissen komponált műve, ezért még soha senki nem játszotta. A
versenyzők nagyon komoly feladat elé vannak állítva, hiszen hét napjuk van
arra, hogy megtanuljanak egy számukra ismeretlen, teljesen új művet. Így
mindenki egyenlő eséllyel szállhat versenybe, és nem fordulhat elő,
hogy valaki már ismeri vagy tanulta a művet.
Az egyik
nagyon fontos előnye a versenynek, hogy ennek köszönhetően a fiatal
gitárosok megismerhetik a mai modern klasszikus gitárzenét, és sokkal bátrabban
mernek hozzáfogni új, modern művek megtanulásához.
A másik
nagyon fontos vetülete, ami Adrovicz Istvánnak el nem
titkolt, sőt hangsúlyozott szándéka volt, hogy ezzel is gazdagítsa a
klasszikus gitár repertoárját. Ami sikerült is, hiszen évente legalább egy
(adott esetben több tételes) zenemű született gitárra. Számtalan
zeneszerzőt inspirált új művek komponálására, így nagyban hozzájárult
a 20-21.sz-i magyar gitárzene fejlődéséhez.
Jómagam
először növendéke, majd pedig kollégája voltam Adrovicz
István Tanár Úrnak. Szigorú tanár volt, aki megkövetelte növendékeitől a
következetes és rendszeres munkát. Ez eleinte nem mindenkinek tetszik, de hamar
rájön az ember, hogy ezt a szakmát nem lehet máshogy megtanulni. Viszont a
szakmai szigorúság mellett mindig humánus és szeretetteljes tudott maradni.
Sokszor hangoztatta, hogy a növendéket szigorúan kell szeretni. Ebben is jó
példával járt előttünk, szigorú volt hozzánk, de mindig szeretettel és
őszinte odaadással foglalkozott velünk. Jellegzetes mondásait szinte
szállóigeként hangoztatjuk mind, akik nála tanultunk, erről ismeretlenül
is felismerjük egymást.
Hálás
vagyok a Jóistennek azért, hogy nála tanulhattam mind a középiskolában, mind az
egyetemen. Mindent, amit a szakmáról tudok, tőle tanultam, és nem egyszer
megtapasztaltam már, hogy ez a tudás milyen komoly érték. Ezt nekünk,
tanítványainak kell őriznünk és továbbadnunk a következő
generációknak. Nagy tisztelettel és szeretettel gondolunk rá mindannyian, akik
növendékei, kollégái, barátai lehettünk és tudjuk, hogy az ő kezének
munkája bennünk él tovább.
Gyakran
mondta nekünk: „Mindenkinek megvan a saját útja, amit neki magának kell végig
járni”. Ő a saját útját végig járta, küzdelmeit megharcolta, a feladatát
elvégezte, ahogy a Bibliából nem egyszer idézte: „Ama nemes harcot
megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam. Végezetre eltétetik
nékem az igazság koronája, amelyet megád nékem az Úr, az igaz Bíró.”
Hiszem,
hogy ő már megkapta harcaiért az igazság koronáját, nekünk pedig az a
feladatunk, hogy nagy becsben tartsuk azt az örökséget, amit tőle kaptunk,
és próbáljunk méltóvá válni ahhoz, hogy folytatói lehessünk az ő
életművének.
Csorba Gergő
orgona- és
gitárművész
II.
Dr. Adrovicz István emlékezete
Fájdalmasan
érintett bennünket a hír, hogy 2021. március 8-án távozott az élők sorából
dr. Adrovicz István Tanár Úr, gitárművész, a
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar főiskolai docense, az Ádám
Jenő Zeneiskola gitár tanára. Adrovicz Istvánt
tiszteltük, szerettük, mert nagy tudású tanár, közvetlen, segítőkész,
barátságos ember, jól tájékozott kollégánk volt. Kedvelte tanítványait, aki
komolyan vette a gitározást, az igen sokat tanulhatott tőle. Több megyei
gitárversenyen nyertek dobogós helyezéseket tanítványai. Az egyetemi szintre
igyekvő továbbtanulókat is támogatta, több növendékünk felvételijét
segítette a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar gitár szakára. Gyurics György tanárunk az ő irányításával szerzett
gitár tanári diplomát a Debreceni Egyetemen.
Adrovicz István
minden évben Gitár Tanszaki Napokon megosztotta tudását kollégáival, fontosnak
tartotta a növendékek meghallgatását, értékelését, illetve előadásokat
tartott számukra érdekes, különleges témákról.
G. Rossini: The Barber Of Seville
- Overture (guitar orchestra) (7:33)
A Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Kar gitárzenekara, vezényel: Adrovicz
István
Az átiratot készítette: Kováts Zoltán
Röviden
életútjáról, művészeti pályájáról:
A Debreceni
Egyetem Zeneművészeti Kar főiskolai docense Szendrey-Karper
László szakmai irányításával 1971-ben szerezte tanári diplomáját a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében. Művészi
érdeklődése ebben az időben elsősorban a hangversenyezés felé
irányult, 1971 – 1973-ig a Magyar Néphadsereg Művészegyüttese
szólistájaként számtalan hangversenyen, zenei műsorban, irodalmi esten
lépett fel itthon és külföldön. Szellemi szabadfoglalkozású
gitárművészként 1974-től kiváló énekesek és színészek önálló estjein
kísérőként, ill. közreműködőként szerepelt, valamint Magyarország
számos kis- és nagyvárosában szólistaként önálló koncertműsorral lépett
színpadra. Mesterkurzusokon és zenei fesztiválokon vett részt külföldön, ahol
többek között tanárai voltak: Julian Byzantin, Mario Beltran del Rio,
Alfonso Borghese. 1978-ban az Athéni Konzervatórium ösztöndíjával 1 évet Konsztantinosz Kotsziolisz
mesterosztályában tanult. 1979-től a Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskola gitártanára Debrecenben. 1986 – 91-ig Cipruson a Nemzeti
Konzervatórium vezetőtanára. 1993-tól a Zeneművészeti Karon gitár
főtárgyat, metodikát, didaktikát és kamarazenét, emellett 2002-től
2007- ig a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző
Intézetének gitártanáraként főtárgyat és kamarazenét tanít. Létrehozta a
Kar gitárzenekarát, amely számos nagysikerű hangversenyen szerepelt itthon
és külföldön egyaránt. Hazai és nemzetközi gitárfesztiválokon és versenyeken
vett részt (Esztergomi Gitárfesztivál és Verseny, Villa Lobos Gitárfesztivál és
Verseny, Havannai Gitárfesztivál, Voloszi
Gitárfesztivál). Több hazai gitárfesztivál szervezője és oktatója
Velencén, Esztergomban, Hajdúböszörményben, az utóbbi években
Debrecenben.
A
Zeneművészeti Karon 2008-ban létrehozta a Zeneművészeti Kar
Gitárzenekarát, amely számos alkalommal sikeresen szerepelt hangversenyeken
itthon és külföldön.
A barokk
pengetős zenekarok kultúrájának újjáélesztésére is törekedett a Kar
gitárzenekarával, sok sikeres hazai és külföldi fellépésnek örülhettek a
zenekar fennállásának évei alatt. Tanítványaival /zenekari, ill. szóló
produkciók/ több ízben bemutatkozhattak az egyetem nyilvánossága előtt,
nagy sikerrel.
2009-ben
életre hívta a Klasszikus Gitárosok Debreceni Találkozóját, valamint a
Klasszikus Gitárzenekarok Debreceni Fesztiválját, mely rendezvények évente
kerülnek megrendezésre. Mindkét rendezvény kitűnően szolgálta a
felnövekvő gitáros nemzedékek emberi, zenei fejlődését és szakmai
előrelépését.
A
rendezvények létrehozásuk óta minden tavasszal és nyáron sok fiatal gitáros
találkozását teszik lehetővé és magas színvonalú munkával
kitűnően szolgálják a felnövekvő gitáros nemzedék emberi, zenei
fejlődését és szakmai előrelépését.
A fiatal
gitárosok fejlesztésének célja érdekében az elmúlt évtizedekben számos hazai és
külföldi verseny zsűrijének elnökségét, ill. tagságát elvállalta, így is
segítve az ifjú tehetségek pályára kerülését, szakmai fejlődését.
Művészi és pedagógiai tevékenysége mellett több gitárátiratot is
publikált.
A
felsőoktatás fejlesztésének programja keretében lehetőség nyílt a
gitár szakon az egyetemi diploma megszerzésére. Az „okleveles gitárművész,
tanár”-i diplomát a Bécsi Zeneművészeti Egyetem gitárprofesszora Walter Würdinger professzor osztályában tanulmányai befejeztével
1998-ban kapta meg. A finnországi Jyväskylä-i egyetem
Muzikologiai Fakultásának doktoriskolájában disszertációját
– „Az ember gitárja” című értekezése könyv alakjában is kiadásra került –
2010. december 10-én, „verygood” minősítéssel
megvédte, és elnyerte a „Doctor of Philosophy” (PhD.) minősítést.
Szomorú,
hogy nincs már közöttünk! Októberben kórházba került, küzdött a betegség ellen,
decemberben úgy tűnt, hogy sikerül felgyógyulnia. Sajnos, egy kórházi
vírus megtámadta legyengült immunrendszerét, szervezete nem bírta tovább a
védekezést. Március 8-án a délelőtti órákban csendesen elaludt.
Köszönjük
Tanár Úr, hogy több, mint 12 évig velünk voltál,
fejlesztetted, nemesítetted növendékeinket, részt vállalták zeneiskolánk
életében!
Nem
felejtünk, nyugodjál békében!
Vajna Katalin karnagy,
a szolnoki
Ádám Jenő Zeneiskola alapítója