ELHUNYT BUSA TAMÁS OPERAÉNEKES

(1955-2021)

 

Busa Tamás

(Operaház archívuma)

 

I.

2021. április 8-án tudtam meg a szörnyű hírt: szeretett örökös osztálytársunk, Busa Tamás operaénekes eltávozott földi világunkból, április 3-án, négy hét szenvedés után adta fel szervezete napjaink rémével, a Covid-dal folytatott küzdelmet.


Egykori osztályunk, a szegedi Tömörkény István Gimnázium 1973-ban érettségizett zeneművészeti szakközépiskolai osztálya egyik legnépszerűbb és legsikeresebb tagja ment el, nagyon-nagyon idő előtt, életkora és művészi pályája felől nézve egyaránt.

Tamásra mindig nagy tisztelettel néztünk fel, eleganciája és termete szerint egyaránt kimagaslott közülünk; miközben kedves, vicces haver tudott lenni: 1972-ben egyik osztálytársunk, Nemes Éva készített a tanárainkról parodisztikus jelenetet, melyben Tamás alakította az Urat, a mennybe és a pokolba küldte a szereplőket, érdemeik szerint. Nemes hangszíne már a középiskolában sokunknak feltűnt, bíztattuk: lépjen fel énekesként, ő azonban szerényen legyintett: még éretlen erre.

De akkor nem is énekesi pályára készült: egyszer elszólta magát egy, a jövőnkről folytatott beszélgetésben: „Akkor én már fel leszek szentelve.” Igen, papnak készült, ami azokban az években rendkívüli bátorságra valló elhatározás volt. S bár 1973-ban, mint kiváló oboistát, felvették a zenetanárképző intézet szegedi tagozatára, egy évvel később már a Szegedi Hittudományi Főiskolára nyert felvételt. Nem lett pap, de egyházi foglalkozást választott: a kántorképzőt végezte el, s éveken keresztül szolgálta a katolikus egyházat zenei felkészültségével, hangjával.

 

Busa Tamás (jegy.hu)

 

Majd igazi áldozatos területen dolgozott: mentős, sőt mentőtiszt lett, kevés híján e nehéz, de szép munka vált élethivatásává.

Igen nagy öröm volt sokunk számára, amikor 1987-ben visszatért a szegedi zeneakadémiai tagozatra, magánének-szakosként, ahol a legendás énekművésztanár, Sinkó György lett a mestere. Örömmel hallgattuk fellépéseit, néztük a szegedi színház színpadán (a szegedi társulatnak 1990-ben lett tagja).

1993-ban volt Umberto Giordano André Chénier c. operája első szegedi bemutatója, Galgóczy Judit rendezésében, a Szegedi Nemzeti Színházban. E grandiózus előadás bariton főszerepét – Gérard – Tamás játszotta, énekelte, minden szempontból zseniálisan; az akkori szereplőgárdában ő volt a legtökéletesebb, leghitelesebb; ekkor is kimagaslott művésztársai közül.

U.Giordano/André Chenier III. Gérard:Busa Tamás (2:07)

A felvétel a Szegedi Nemzeti Színházban készült.

 

Valamennyi szerepében nagyszerű volt.  1997-ben az Operaház tagja lett (először 1992-ben lépett itt fel, két beugrásos Bohémélet-Marcellel) – de, mint tudjuk, valamennyi magyarországi operatársulatnál énekelt – ettől kezdve Szegeden csak ritkán lépett fel. 2019-ben időben egymáshoz közel kétszer is láthattam. Előbb Tóth Péter operájában, az Örkény-drámából írt Tótékban; ekkor a következőt írtam Róla a Parlandóban: „Komoly többletet kaptunk Busa Tamástól, aki Tomaji plébános figuráját hangsúlyossá tette, szépen intonálva jól megírt szerepét.” Valóban: az eredetileg nem igazán jelentős szerep fontossá vált Tóth Péter és Busa Tamás által. Két hónappal később Bécsben játszotta a győri színház társulatában Bartolo-t a Figaro házasságában: zeneileg-színészileg egyaránt kifogástalanul. A szünetben megölelgettük egymást; ő szabadkozott: most a „középszerepek” korszaka következik számára – korábban volt Figaro és a Almaviva gróf is Mozart operájában. Mint mindig, ezúttal is túlzottan szerény volt, hiszen hangja töretlenül szólt: egy baritonnál nem életkor még a 64-65 év; erre számos példát láttam.

2021 január 17-én közvetítette az M5 TV-adó az Operaház Tosca előadását: ekkor láttam utoljára énekesként; Sciarrone rövid, de hangsúlyos szerepét alakította. Ezen opera bariton főszerepe, Scarpia soha nem került be a szerepei közé; szerencsére sok szép – szám szerint 44 – szerep igen. Idézzük föl a legjelesebbeket: Tiborc, Petúr (Erkel Ferenc: Bánk bán); Figaro (Gioacchino Rossini: A sevillai borbély); Háry János és Marci bácsi (Kodály Zoltán: Háry János); Papageno (Wolfgang Amadeus Mozart: A varázsfuvola); Guglielmo és Don Alfonso (W. A. Mozart: Cosě fan tutte); Don Giovanni (W. A. Mozart: Don Giovanni);  Figaro és Almaviva gróf (W. A. Mozart: Figaro házassága);

Busa Tamás és László Boldizsár Tiborc Bánk duett 2019 január 17 Daegu Kórea (8:42)

Erkel Ferenc: Bánk bán. Bánk és Tibor kettőse (II. felv.)

Közreműködik: László Boldizsár (Bánk bán) és Busa Tamás (Tibor), valamint a Magyar Állami Operaház zenekara, vezényel: Dénes István

www.laszloboldizsar.com

 

 

Marcel (Giacomo Puccini: Bohémélet); Marco (G. Puccini: Gianni Schicchi); Sharpless (G. Puccini: Pillangókisasszony); Tonio (Ruggiero Leoncavallo: Bajazzók); Posa márki (Giuseppe Verdi: Don Carlos); Ford (G. Verdi: Falstaff); Miller (G. Verdi: Luisa Miller); Gerard és Mathieu (Umberto Giordano: André Chénier); Wolfram von Eschenbach (Richard Wagner: Tannhäuser); Tóték és Tomaji plébános (Örkény István - Tóth Péter: Tóték).

Mindben kiváló volt. Énekművészi tudását szívesen adta tovább: idén március elejéig a Honvéd Férfikar énekmestere volt. Operaénekesi pályáját Dömötör-, Vaszy Viktor- és Melis György-díjjal ismerték el, sajnálatos azonban, hogy elmaradt a nagyon megérdemelt Liszt Ferenc-díj.

Kodály: Tiszán innen, Dunán túl (4:32)

Kodály Zoltán: Háry János c. Daljátékából Háry és Örzse kettőse

Előadja: Busa Gabriella és Busa Tamás, valamint Oberfrank Péter (zongora)

 

Nagyon korai távozása mérhetetlen fájdalommal töltötte el családtagjait, hozzátartozóit; felesége, nyolc gyermeke – köztük sikeres operaénekes lánya, Busa Gabriella, kire nagyon büszke volt – hat unokája gyászolja; ugyanígy előadásainak, fellépéseinek közönsége, barátai, volt osztálytársai, kollégái. Az Operaház saját halottjának tekintette és posztumusz örökös tagjai közé fogadja; Csongrád város – szintén posztumusz – díszpolgári címet adományoz neki. Temetése 2021. április 24-én volt a Csongrád Római Katolikus Temetőben, katolikus szertartás szerint; operaénekes kollégái nevében Bátki Fazekas Zoltán operaénekes (énekkel és beszéddel), egykori zeneművészeti szakközépiskolai osztálytársai nevében a jelen sorok írója búcsúzott Tőle. A szertartás előtt Posa halála szólt a Don Carlosból, az Ő hangján, megidézve egyik legjobb szerepét.

Verdi: Don Carlo MÁO 2002. parte II. (1:31:18) (Teljes előadás)

(1:16:06-tól Don Carlos és Posa jelenete, valamint Posa halála (III.felv.)

Gianluca Zampieri (Don Carlos), Busa Tamás (Posa márki)

Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Lukács Ervin (2002)

 

 

Reményeink szerint szép számmal maradtak Róla hang- és filmvételek; nagyon fontos lenne ezek összegyűjtése és nyilvánosságra hozatala legalább egy CD-ben. Élete és pályája tanulmányban történő megörökítése talán már a közeljövőben lehetséges lesz. Művészként sokáig emlékezzünk Rá.

Requiescat in pacem – et lux perpetua luceat ei.

 

Kiss Ernő

 

II.

Elment Busa Tamás

 

Ott ült Pécsett a jelmezes zenekari próbán, a földszinten a tizedik sor közepe tályán s hallgatta lányát, Gabit. Több mint 1 éve, a Carmen bemutatója előtti próbahéten, találkoztam vele utoljára. A bemutató előtti napokban, már nem szólalok meg, vagy legalábbis igyekszem nem megszólalni. Amit addig nem mondtam el, az már bennem marad. A karmesteré, zenekaré ilyenkor a pálya. Az igazgatói páholy hátsó sarkában, a sötétben ültem, ahonnan még éppen rálátni a tizedik sor közepére. Figyeltem a reakcióit, apró gesztusait, amint Gabi éppen a habanérával, kártyaáriával, jelenetekkel, együttesekkel, táncokkal, a szereppel, könnyedén kötött testvéri barátságot.

 

 

Busa Gabriella (Carmen) a Pécsi Nemzeti Színház előadásán Gulyás Dénes zeneigazgató rendezésében (2020)

 

Az apa bólintásai, mosolyai, izgalma, energiájának összpontosítása, segítsége, ahogyan szinte küldte a lányának fel a tizedik sor közepéről a színpadra, mind valami csodálatosan vegyes érzelmet mutattak. Az izgalom, féltés, a drukk, az együtt lélekzés érzelmei. Igen, a régmúlt helyesírás szabályaival írtam, – lélekzés. Szebb ez a szó így k betűvel. Különösen, ha Tamásról van szó. A félhomályban is érzetem azokat a tiszta indulatokat, apai, emberi, művészi „magatartást” – ha egyáltalán létezik művészi magatartás – melyeket jól ismertem tőle. És most jöhetne itt egy sztereotip rész az emlékezésben, miszerint azért ismertem, mert ő, meg én, hú, de sokszor, itt, és ott, együtt, s ő hány ezerszer villantotta fel a titkot… De nem jön egy ilyen sztereotip rész, mert az ilyen részek unalmasak. Egyáltalán nem az a fontos, hogy hány szerepet énekelt, hogyan lett énekes, hol, merre járt, kikkel dolgozott. Ezt bizonyosan elmondta már ő, nem egyszer, de sokszor újságnak, rádiónak, televíziónak. Az még kevésbé fontos, – sőt talán illetlenség, modortalanság is, hogy az emlékező bármilyen vonatkozásban önmagáról beszéljen, írjon, miközben mást kell méltatnia. A fontos szerintem az, hogy titkainak megfejtésével próbálkozzunk. Ezek a titkok teszik örökké közöttünk maradóvá, a művészt. Mert az igaz titok megfejthetetlen, így akárhányszor próbálkozunk Tamás titkait megfejteni, mindig találkozunk majd vele. Ez a titok lényege, ez tartja őt mindig közöttünk. Mi az a műszerrel nem fogható, nem mérhető hullám, ami ott a tizedik sor közepéről is érezehető és ugyanolyan volt, mint amikor ő állt a színpadon, s ugyanezeket sugározta nekünk a nézőtérre, ahol Gabi is bizonyosan sokszor ott ült édesapját hallgatva. Láttam a feszültséget az arcán, az izgalmat, hiszen lánya az egyik, ha nem a legnehezebb szerepre készült. A próba végén a félig sötét nézőtéren átöleltem a vállát, s gratulálok Tamás, nagyon jó a gyerek – mondtam neki. Igen, – válaszolta – nekem is tetszik, de ezt, meg azt még majd. Persze ez, meg az, mindig van és lesz is. Ettől nem nyugszunk meg soha, ezért gyakorlunk, készülünk, egyébként unalmas lenne a pálya, s mi is unalmassá válnánk. Menj a lányodhoz, öleld meg, mert megérdemli. Köszönöm Dénes – mondta és indult Gabi öltözője felé. Ez az utolsó kép, ami megmaradt nekem Tamásból. Nem tudtam, hogy ez a kép az ő távozása is egyben. És kérlek, Tamás nézz le olykor – lehetőleg gyakran – a színpadra, ahol Gabi énekel, mert nagyon jó a gyerek! Örömöd lesz benne odafönt.

 

Gulyás Dénes