Elhunyt Prof. Dr. Répássy Dénes
patológus, urológus szakorvos, egyetemi magántanár,
az Ars Nova Sacra Énekegyüttes ALAPÍTÓ tagja
(1947-2021)
Répássy Dénes (semmelweis.hu)
I.
Búcsú Répássy Dénestől
Fájó szívvel búcsúzom Répássy Dénestől, a
baráttól, kórustárstól, a kórus lelkétől, kovászától, szellemi-szakmai
irányítójától. Nem voltam olyan szerencsés, mint kórusunk, az Ars Nova Sacra számos tagja, én csupán tíz éve ismerhettem meg
személyesen, és csodálhattam közelről emberi és művészi nagyságát.
Első találkozásunkat érdekes módon a Bartók rádió
hozta össze, ugyanis egy interjúban kérdésre válaszolva azon sajnálkoztam, hogy
éppen megszűnt a kórus, amiben énekeltem. Több sem kellett Dénesnek és
ikertestvérének, Gábornak, akik véletlenül hallották ezt az interjút, és egy
találkozóra hívtak a SOTE Fül-Orr-Gégészeti Klinikára, ahol Gábor igazgatói szobájában
vártak mindketten. Pillanatok alatt baráti
beszélgetés alakult ki, és meggyőztük egymást, hogy nekem az ANS-ben a
helyem. Lebilincselt az ikerpár igazi reneszánsz személyisége, hiszen
művészi elkötelezettségük, érzékenységük, képzettségük pillanatok alatt
nyilvánvalóvá vált a beszélgetés során, ugyanakkor orvosi körökben közismert
volt tehetségük a reál tudományokban is. Dénes pathológusként és urológusként tett le sokat az asztalra,
míg Gábor ugyancsak pathológus indíttatással, de
gégészként. Mivel nekem is gyerekkoromtól fogva párhuzamosan haladt a zenei és
a biológiai érdeklődésem, azonnal úgy éreztem, rokonlelkekre találtam. Az
agykutatás eredményei ma már fényesen igazolják, hogy a művészetek által
gazdagított érzelemvilág hatékonyabbá teszi a tanulást, tartósabbá és egyedibbé
az elraktározott emléknyomokat, ezáltal fokozva a kreativitást nem csupán a
művészetek, hanem a tudomány területén is. Dénes élete és életműve
mindezt a lehető legmeggyőzőbben igazolja, hiszen nem csak az orvostudomány
területén alkotott maradandót, és gyógyította betegek ezreit, hanem
művészi tehetségével, lelkiségével sok alkotótársa életét tette
gazdagabbá, értékesebbé, és az ANS fellépéseivel sokezres hallgatóságának
okozott maradandó élményt az elmúlt 15-20 év során.
Tudomány és művészet az emberi kultúra két
komplementer, egymást folyamatosan stimuláló és provokáló egységét képezik. Babits Mihály így fogalmaz:
“Tudományt és művészetet nem lehet egyszerre
definiálni, mert nagy dolgok: nincs
definíció, mely őket kimerítené. Íme azonban egyik
oldaluk: ők a világról való Tudatunk
legkincsesebb gyűjtőkamarái:
a művészet az érzetek és
érzések, a tudomány a belőlük leülepedett fogalmak drága gyűjteménye. Az élet friss szőlejéből pompás bort sajtolunk és hasznos ecetet:
azokat hordjuk e végérhetetlen, homályos pincékbe.”
Dénes azon ritka egyéniségek közé tartozott, akik
az érzeteink és érzéseink „szőlejének” műveléséhez, és az abból
készülő bor sajtolásához is kiválóan értettek. Újszerű elképzelései egyes
kórusművekről, - ilyen volt például legutóbb az általa áthangszerelt
Bach János passió - , lebilincselően
illusztrálták az emberi agy végtelen alkotókedvét, tehetségét, a kreatív elme
játékosságát. Mély istenhite különleges módon hitelesítette elképzeléseit, és
fokozta az alkotás meggyőző erejét.
Minden bizonnyal egyetértett Vukán György Kossuth díjas
zongoraművész zeneszerzővel, aki azt vallotta, hogy „a muzsika
odafent van, a zenésznek csupán antennája van ahhoz, hogy ezt dekódolja, és
minden ember számára érzékelhető formában közkinccsé tegye”. Ez a mélyen
gyökerező hit hatotta át Dénes egész életét, művészetét, így
alkotókedvét a Teremtő dicsőségének megmutatása is motiválta.
Dénes már megtért az életből a létbe, ahová Teremtő-eredetű lelkünk
meghívást kapott. Az élet térben és időben zajlik,
valamennyien feltartóztathatatlanul rohanunk a számunkra előírt idő
beteljesedése, utunk vége felé. A létezés
azonban anyagtól, időtől független, hiszen ezek a dimenziók csak az
ősrobbanással jelentek meg az Örök Létező, a Teremtő akaratából,
aki saját képére és hasonlatosságára – azaz belőle származó lélekkel
megáldva – az embert is megteremtette. Így nyugodtan hihetjük, hogy Dénes már az öröklét állapotában van. Ott vár
minket, ahol a muzsika lakik, ahol a tökéletes szépség és szeretet van,
amelyeket Dénesen keresztül már itt a Földön is felvillantott számunkra a
Teremtő, gazdagon megajándékozva bennünket, a családját, barátait, akik szerencsések
voltunk, és ismerhettük őt.
Ahogy egész testünk minden atomja egy régen
felrobbant csillagból származik új kombinációkat alkotva, tehát tulajdonképpen csillagporból
épülünk fel, ugyanúgy minden gondolatunk, tudásunk, művészi élményünk többezer
előttünk élt generáció szellemi alkotásaira vezethető vissza. Bár a
kultúránkhoz hozzájáruló elődeink többségét nem ismerjük, néha kiemelkedik
a kultúrtörténetből egy-egy egyéniség, akinek öröksége élénken tovább él
közös tudatunkban. Így van ez szűkebb kortárs közösségeinkben is, ahol a
meghatározó egyéniségek emléke örökre velünk marad. Dénes egy ilyen világító
csillag valamennyiünk egén, akik vele együtt, vagy
rajta keresztül gazdagodhattunk az emberiség örök értékeinek bőséges
tárházából. Dénes öröksége, „intellektuális csillagpora” tovább él nem csak
családjának, de a tágabb családnak, az Ars Nova Sacra
Énekegyüttesnek, valamint mindazoknak a belső világában, akik hallgathatták
őt.
Ahogyan József Attila írja:
„Por és Istenpor vagyunk.
Visszahullván, por a porral elkeveredik,
Visszahullván, így keveredik el Istennel a lélek.”
Kedves Dénes, azzal a megnyugvással bocsátottunk
utolsó utadra, hogy bár fizikai tested visszahullt és porral keveredik, de lelked
már együtt van az öröklétben a Teremtővel. Nyugodj békében!
Freund Tamás
II.
Gyászbeszéd az ANS nevében RÉPÁSSY Dénes temetésén 2021.
április 21-én
Répássy Dénes (szentvince.hu)
Mindennek megvan a maga helye és ideje, ahogy a
Prédikátor mondja: „Mindennek rendelt ideje van, ideje a sírásnak
és ideje a nevetésnek. Hát most ideje van a gyásznak. Szól bennem a Mozart Requiem,
hányszor énekeltük együtt, Dénes? Most
is bennem árad a zene, most utoljára énekeljük együtt. Requiem aeterna, dona ei Domine… Milyen
furcsa, hogy ez most pont Neked szól. Ötven éven keresztül sok Máté passió,
János passió H-moll mise közös élményünk volt. Időben annyi közös dalolás,
emléke sűrűsödik, ami az életünket kiteljesítette. De meddig tart még
ez így? Kérdeztem, s közben szomorúan vettem tudomásul a naptár lapjainak
kihullását, s feltettem a kérdést, mikor fogunk az utolsó laphoz érni? Nem
tudtuk, de most kihullott az utolsó lap.
Dies irae, a harag napja, amitől reszket holt
meg élő. Nekem még a hangom is reszket, mert búcsút kell mondanom a társaim
nevében.
Tuba mirum spargens sonum – csodakürtök zengenek, s Te átléped azt a vonalat, amire egész életünkben
készülünk. A Ferences templomban kezdődött hatvan évvel ezelőtt, mint
ministránsok ismertétek meg Gáborral Bucsi Lászlót. Innen ered Antal Matyi
ismeretsége is, aki a későbbiekben meghatározó szerepet kapott az ANS
életében. Aztán a Liszt Ferenc Kórusban találtátok magatokat a kamasz hang
megállapodása után. Bucsi László tárta ki előttetek szent csillaggyújtogatóként a liturgikus
zenében rejlő titkokat, amely a nem látható transzcendenciára nyit
ablakot. Ott kötöttetek
szövetséget Dezsővel, Józsikával, Zolival, akikkel az a bizonyos
spirituálé kvintettet alkottátok, amellyel a „Ki mit tud?” döntőjébe
jutottatok.
Rex tremende majestatis – Jézus nem rettenetes fejedelem, hanem a
végtelenül jóságos, aki a küszöbön átlépve magához ölel, s a helyedet megmutatja
a szent kórusban. Recordáre, Jesu pie – kegyes Jézus kérünk téged, vedd számításba Dénes
testvérünk egész pályáját. A legszebb hivatást választottad, az emberek
gyógyítását. Az osztályodon mindenki tisztelt és felnézett Rád. Briliáns
operatőr voltál, a műtét kritikus szakaszában a szentlélek vezette
kezeidet – mondta testvéred, aki azt is hozzátette, szakmai felkészültség és
precíz anatómiai ismeretek -manuális készség és művészet, ami jellemzett.
Olyan munkatársakat vonzottál, akikkel kiváló
tudományos eredményeket értetek el, Erre a színvonalra utaltál, amikor tréfásan
mondtad: ebben a harmadosztályú kocsmában jobb bort mérnek, mint az
elsőosztályú vendéglőben. Én is vendéged voltam, melyet most is
megköszönök.
Reneszánsz ember voltál. Az orvoslás, orvosi tudomány
mellett, a történelem is kiemelten érdekelt, ősi kultúrák, a magyarság
eredete. Nem a turistaság, hanem ez vitt többször Ázsiába, Iránba és Üzbegisztánba
is. Na, és mindenek fölött a zene töltötte be
életedet.
Lacrimosa –
hullanak a könnyeink a zene lüktető ütemére. Mi
emberek már csak ilyen földiesek vagyunk, ilyenkor csak a veszteséget látjuk. Pie Jesu Domine! Dona ei requiem.
Kegyes Jézus, add meg neki békességed.
A '80-as évek végén ötletetekre tizenketten
megtanultuk és a Ferences templomban előadtuk Gillaume de Machaut
Notre Dame-i miséjét. E XIV. századi szerző zenében tett újításairól nevezetes, munkásságát
"ars nova" néven tartják nyilván. A legkorábbi időkből fennmaradt
négyszólamú zenemű. Hangzása archaikus, de helyenként zavarba ejtő
módon XX. századi.
Bucsi atya halála után Gáborral igényed volt az
addigi kóruséneklésen túllépve valami zenei csemegére. Ekkor 2005-öt írtunk.
Tizenegyen újra tanultuk a Machaut misét és
előadtuk, mint a Liszt Ferenc Kórus kamarakórusa. Majd ismét. Az új formációnak
nevet is kellett adni, mely mesterünk Machaut ars novájából fakadt és lett az új szent művészet, Ars Nova
Sacra. Hihetetlen kutatómunkával szállítottad az
ismert szerzők ismeretlen műveit, majd az ismeretlenek
gyöngyszemeit. A reneszánsz évében olyan
reneszánsz műsort állítottál össze Dénes, amely nyolcvan százaléka
magyarországi ősbemutató volt. Következő évben pedig barokk
zenei-csokorból lett koncertsorozat. Az újat, a kihívást kerested. Nagy
mestered, Hamvas Béla ideáját tartottad szem előtt: Az ember ott kezdődik, hogy teremt valamit, ami nincs. Valakinek
lenni a semmiből. Nem a legkisebb, hanem a legnagyobb ellenállást keresni.
Csak azt érdemes megcsinálni, ami lehetetlen.
Az Ars Nova Sacrában
az egyenlők között hamar kiemelkedtél. Jelenléted a Mester és a tanítványok már elfelejtődött viszonyát
idézte. S a tanítványi státuszt a zeneileg magasabban képzettek is elfogadták.
Úgy lettél Mester, hogy mindig visszahúzódó voltál. Te mindig messzebbre
láttál. Nemcsak magas termeted miatt, hanem azért is, mert egy méterrel a föld
fölött jártál. Aquilla non captat
muscas. A kis dolgok nem érdekeltek, a távlatok, a
nagy ívek annál inkább. A különlegességek vonzottak. Schütz koncertre
válogattál műveket. Már részben föl is készültünk, a koncertet a járvány
elsöpörte. Aztán jött a bénító betegség. Nekünk
örökösöknek kötelességünk lesz a be nem váltott tervet beteljesíteni.
Testvéreddel közösséget építettetek. Ez könnyebb
volt, mint azt megtartani. A megtartáshoz mindig kellett a megújulás, a közös
élmények és egymás becsülése. A koncertek, közös utazások, nyári táborok mind
ezt szolgálták. . A világi koncertjeink előtt is sorba állítottál, rövid
imával kértük a Mindenható segítségét, áldását kérted a „hangokra”. Ez is az
élmények közé tartozik.
Mit köszönhetünk most meg. Azt a zenei keretet, amely kimondja
a szép igazságot, átvágja a nemzetek és kultúrák közötti határokat, hisz a
zene nyelvén mindenki ért, és egyformán megérint mindenkit. Segít elviselni a
világot, erőt ad ahhoz, hogy higgyünk a világ értelmében, végső
céljában. Sokszor fél
mondatokban töredékesen, de összességében kifejtetted az Arisztotelészi igazságot,
amihez magunknak is igazodni kell, a cselekvésnek legyen önmagán túlmutató,
természetfölötti célja - mert ha nincsen akkor az profán. Ha megvan, akkor a
cselekvés szakrális, jó és szép, tehát művészi. Mert ha jól tesszük
dolgunkat és a hallgató is jól reagál, akkor munkánkból létrejön egy magasabb
létforma, mint a hangzó részeiből maga a mű, az adó és elfogadó
szeretetéből létrejön a harmónia. Létrejön a második parancs, megvalósul
az igazi, nem szavakban mért művészi eredmény – a felebaráti szeretet.
Nem az elismerésért, hanem hogy ki tudom-e
mutatni azt, amit érzek, ki tudom-e váltani a hallgatóban, azt a megrendülést,
amit katarzisnak hívunk háromezer éve, amely nélkül nincs művészet. Képes
vagyok-e átadni mindazt a szépséget, lét esszenciát, amely bennem megérett, de
csak akkor ér valamit, ha a hallgató ezt megérti, befogadja és megrendül
tőle. Hát most ezt köszönjük meg.
Hálát adunk életedért, hogy annak része
lehettünk. Közös hitünk szerint hisszük a test feltámadását és az örök életet.
Mi itt a földön csak hiszünk, de Te már túlléptél a hiten, Te már tudod
a bizonyosságot. Most már nincs jelentősége a mozgásod korlátainak, hiszen
amit már Te tudsz, ahhoz nem kell segítség, már nem tükör által homályosan
látsz, mint mi itt a földön, hanem élesen, pontosan és tisztán. Babits
gondolata szerint: „Te már jól
tudod, / mennyi kínt bír az ember, mennyit sem sokall még az Isten jósága sem,
/ s mit ér az éle t... S talán azt is, hogy nem is /
olyan nagy dolog a halál”,
Köszönjük Dénes. Kiváltság volt Veled ötven évet
közösen a zene szeretetében fürödni, kitüntetés volt az Ars Nova Sacrában Veled a hallgató és a mi szívünket felemelni. A
szép égi szekér elindult Veled, jó testvérem fogd a mi kezünket, ha Nekünk
eljön az óra és fel akarunk szállni arra a szekérre.
Lux aeterna luceat ei, Domine: Cum sanctis tuis in aeternum, qia pius
es. Qia pius es.
Haló poraidat átadjuk az anyaföldnek, emlékedet
megőrizzük, lelked várja a test föltámadását és az eljövendő örök
életet. Amen.
Némethi Gábor
III.
Az Ars Nova Sacra Énekegyüttes
fennállásának 10.
évfordulója alkalmából hangversenyt adott
2015. november 22-én az Örökimádás
templomban
Vezényelt: Répássy Dénes, művészeti vezető,
valamint vendégként Antal Mátyás, Cser Miklós
és Párkai István
(Bakonyi Viktor és
a Promontor TV felvétele)
http://www.cultureclub.hu/az-ars-nova-sacra-enekegyuttes-jubileumi-koncertje/
(60:04)
http://www.cultureclub.hu/az-ars-nova-sacra-enekegyuttes-jubileumi-koncertje-2-resz/
(30:02)