Az
Anima Musicć Kamarazenekar
harmadik vonósszerenád-albumáról
(Hungaroton - HCD 32847)
Ezt a
felvételt hallgatva, többszörösen is aktuálisnak érzem a „szolgálat” szó
hangsúlyozását. Miközben időről-időre változik több jelentésének
rangja/sorrendje, ezúttal egyenrangúan érvényesül közülük több is. Korántsem
korlátozódik a munkakörbe tartozó feladat ellátására, hanem emlékeztet a
miniszter szó eredetére csakúgy, mint arra az odaadó gesztusra, amelyet a
Parsifalban Kundry oly szívhez szólóan jelenít meg.
A
műsor, amelyben három ciklikus mű mellett egy átirat-tétel szerepel,
korántsem tekinthető bármely előadóművész vágyott
álom-feladatának. Egyik sem ad kihívás-jelentőségű teljesítenivaló
(az igényes művek előadásához szokott együttes akár „könnyű”-nek is titulálhatná őket), ugyanakkor éppen ritkán
játszottságuk arra késztette a vonósokat, hogy mindazt kihozzák a partitúrából,
ami a művek megítélésének javára lehet.
Victor
Herbert Szerenádja (Op. 12) karakterdarabok egymásutánja, amihez a tételcímek
is segítséget nyújtanak. A nyitótétel induló zsánerű, a második
stilizáltan polonaise-t idéz, a harmadik zsánerkép,
afféle szerelmi jelenet, a negyedik Canzonetta, a Finale pedig mozgalmasságával egyértelműsíti a cikluban elfoglalt helyét. Az Anima
Musicć
olyan átgondolt-alapos interpretációját adja valamennyi tételnek, hogy a
hallgató aligha tudná elhelyezni az előadást akár időben, akár pedig
a tekintetben, hogy milyen életkorú muzsikusok játszanak. Nagy empátiával
veszik komolyan a romantikus gesztusokat, komolyan véve azokat, ám sohasem téve
ki eszmei idézőjelet az egyes tételek érzelmi töltését illetően.
Talán csak a Canzonetta esetében érzünk némi
erőltetettséget, olyasfajta igyekezetet, amely arról vall: jól kidolgozott
szerep csupán valamennyi karakterdarab.
Edward Elgar Serenade-ja (Op. 20)
kétségkívül az összeállítás legismertebb darabja; mégis, Herbert darabját
követően, Robert Fuchs kétségkívül hatásosabb kompozíciója előtt
inkább csupán mintha intermezzo lenne a program egészében.
Fuchs 9.
opusa (öt zenekari szerenádja közül az első) aligha csupán a földrajzi
távolságból adódóan áll közelebb első hallásra a hallgatóhoz (az ír
származású Herbert oeuvre-jének jelentős része Amerikában készült, s nem
nélkülöz kifejezetten operettes tónust sem, Elgar a
britek elismert szerzője). Műsorra tűzése azért is örvendetes,
mert ráirányítja a figyelmet egy olyan zeneszerzőre, akinek neve leginkább
más szerzők életrajzából ismert (az egykori Bruckner-növendék később
olyan híressé vált növendékekkel büszkélkedhetett, mint Mahler, Wolf, Richard
Strauss – hogy csak a legnagyobbakra hivatkozzunk). Jóllehet a
szerenád-műfajban való sikerének köszönhetően tréfás-gunyorosan
„Szerenádos Fuchsként” emlegették, a szerző életműve – amelynek
játszottságáért maga nem tett lépéseket – hamar feledésbe merült. Márpedig a
Schumann-Mendelssohn-féle irányt követő szerző műve ifjúsági (és
amatőr) együttesek számára kifejezetten hasznos és hálás játszanivaló.
A
programot végigolvasó jogosan várja a zárószámot, Schubert Ständchen-tételét
(a Schwanengesangból). A rutinos átiratkészítő,
Matthew Naughtin munkája azonban korántsem koronázza
meg a műsort; némiképp idegen testként követi az előzményeket.
Érezhették ezt a felvétel készítői is, akik jelentős szünetet
iktattak a záró-tack elé.
Az Anima Musicć valamennyi műsorszámot olyan
műgonddal játssza, hogy a hallgató úgy érzi: jórészt nekik
köszönhetően válik egyvégtében végighallgathatóvá
az egyórás műsor, mert játékuk olyannyira árnyalt, hogy szinte fejleszti a
hangszínérzékenységet. Minden nüansznak lehet örülni,
és az érzelmileg-indulatilag viszonylag lehatárolt zenei anyag nekik
köszönhetően nem válik háttérzenévé.
Fittler Katalin