Liszt zongoraműveiből állította össze első CD-jének
műsorát Corbin Beisner
Katalógus szám: PN 2002
Kiadási dátum: 2020. december 04
A Perfect Noise kiadó felvétele Bernben, a kitűnő akusztikájú
Menuhin Forumban készült. Tényszerűen debütáló album, ám már a program is
sejtteti, e műfajon belül megkülönböztetett helyet érdemel.
Az
amerikai Corbin Beisner
neve akár ismerősen is csenghet a budapesti zenei eseményeket figyelemmel
követő számára, hiszen fővárosunk kiemelt jelentőségű helyszín a művész életében:
Connecticutban végzett felsőfokú tanulmányait követően a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemen szerezte meg a master-fokozatot.
Diplomakoncertje 2016. március 31-én volt a Régi Zeneakadémia Kamaratermében.
Beisner
pályájának alakulásában a Svájci Liszt Társaság alapító
tagjai közül két magyar is szerepet vállalt (Csapó Éva és Nagy Beatrix), nekik
mond köszönetet a felvétel helyszínére és a kiadóra vonatkozó javaslataikért.
Svájc 2017 óta ad otthont a több kontinensen koncertező művésznek.
Az
1988-ban született művész pályafutásából leginkább nemzetközi koncertező
gyakorlatát hangsúlyozza a CD kísérőfüzete, s csak érintőlegesen tesz említést
sikeres versenyszerepléseiről. A kétségkívül legértékesebbet, a legutóbbit a
szakmai életrajz zárómondatának tartogatja: Beisnernek
ítélték 2018-ban az I. díjat a Londoni Liszt Társaság versenyén.
Mindenképp
figyelemre méltó, hogy a felvétel mindösszesen két nap alatt készült (2019.
október 11-12). Nagy teljesítmény akkor is, ha tudjuk: a program
jelentős része a repertoárjához tartozik. A 104. Petrarca-szonett, A Villa d’Este szökőkútjai, a
Dante-szonáta és a h-moll szonáta komoly erőpróba zeneileg, erőnlét és
koncentráció tekintetében egyaránt. Ráadásul, ha hozzávesszük, hogy a
felvételkészítésben korántsem rendelkezik rutinnal, egészen kivételes
teljesítménynek tűnik (egyébként a Villa d’Este
szökőkútjai és a h-moll szonáta szerepelt diplomakoncertjének műsorán is).
Corbin Beisner
(highresaudio.com)
A
nagyformátumú program végighallgatása: lenyűgöző (mondjuk, jólesett volna
kicsit hosszabb szünet az egyes műsorszámok között, hogy legyen ideje
„lecsengeni” az élménynek…). Örvendetes intenzitással érződik az előadó
„jelenléte”, a koncentrált formai építkezésnek a pillanatra sem lankadó,
mindvégig vezetett íve. Bármiféle korábbi élmény vagy hozzáadott információ
nélkül is teljes bizonyossággal érzi a hallgató, hogy kompozíció-centrikus
muzsikálás történik. Legyen szó a legkülönbözőbb hangvételű-karakterű
részletekről, mindig-minden élő-eleven kapcsolatban áll a nagyformák egészében.
A közlési szándék átütőerejű – éppen ezért leköti a figyelmet, akár
hagyományos, akár alkalmanként sajátosan személyes valamely részlet
interpretálása.
Nem
tudni (s nem is tartozik a hallgatóra), milyen sorrendben készültek a
felvételek. Mindenesetre a kezdet kicsit furcsán „berobbanó”. Némi empátiával
úgy vélnénk, a nagy koncerttermekhez szokott zongorista számára még nem volt
otthonos a kitűnő akusztikájú (hallgatóság nélküli) terem. Vagy talán kezdetben
zavarta, hogy virtuális közönséghez kell szólnia? A későbbiekben leginkább
attól tűnt el ez a probléma, hogy Beisner a
műegészben gondolkodva mintegy „megfeledkezik” a hangzás reális teréről…
Virtuóz
kompozíciók megszólaltatásánál sajátos feladat annak a kettősségnek a
létrehozása, hogy a hallgató egyszerre gyönyörködjön a technikai perfekcióval megoldott részletekben, ám valahol a háttérben
akkor is érezze a játszanivaló „nehézségét”, ha azt bravúros könnyedséggel
oldja meg a művész (zongorista-hallgató a sajátos problématípust akár etűdökben
kigyakorolhatóként is beazonosíthatja). Kifejezetten ritkán kalandozik a
figyelem (az elismerő értékelés) ilyesfajta technikai mellékvágányra Beisner játékát hallgatva. Interpretációjának
végiggondoltsága mutatkozik meg az olyan gesztusokban is, mint például, hogy a
lépegető dallammenetek esetében a „skála” képes zenei élményforrássá válni.
Élnek,
lélegeznek a nagyformák, s bennük arányosan sorjáznak a részletek. S ha néha
felkapjuk fejünket egy-egy motívum artikulálását hallva, az is annak a jele,
hogy apró retorikai fogásokat is bevet a művész, az intenzívebb kifejezés
érdekében.
Egy
interjúból kiderül: Beisnertől nem idegen a jazz
világa sem. Talán ez is adalék ahhoz a minden hangért felelősséget vállaló,
ugyanakkor mindenkor élményszerűségre is törekvő előadásmódhoz, amelyet e
felvétel alapján Corbin Beisner
sajátjának tartunk.
Fittler Katalin
Franz
Liszt (1811-1886): “ Zwölf Transzendentale
Etüden ...(1:05:58)
Liszt Ferenc: Transzcendens etűdök
Corbin Beisner-zongora|
(Schmiedenhof Zunftsaal Basel, 2019. 02.)
00:17 1.) Preludio,
C-dúr;
01:16 2.) Molto vivace, a- moll;
03:44 3.) „Tájkép”, F-dúr;
08:17 4.) „Mazeppa”,
d-moll;
16:00 5.) „Lidércfény”, B-dúr;
20:11 6.) „Látomás”, g-moll;
25:47 7.) „Eroica”, Esz-dúr;
30:47 8.) „Vad hajsza”, c-moll;
36:06 9.) „Emlékezés”, Asz-dúr;
45:48 10.) „Appassionata”,
f-moll;
50:39 11.) „Esti harmóniák”, Desz-dúr;
59:39 12). „Hóvihar”, b-moll