A fiatal
kürtművész immár két évtizede az élvonalban van. Szegeden már régóta a
legkiválóbb rézfúvósok egyike, de immár alighanem országosan is jegyzett. Az
SZTE Zeneművészeti Karán kapott egyetemi master-diplomát;
ma ugyanott a rézfúvós tanszék vezetője. Hallhattunk remek
Mozart-kürtversenyt tőle, kamaraegyüttesek kedvelt kürtöse.
Előszeretettel gyakorol és játszik natúrkürtön – ez külön elismerést
érdemel, hiszen a ventiles hangszer megkonstruálása
után ez a hangszer évtizedekre eltűnt; miközben tudjuk, hogy a Haydn-, Mozart- sőt Beethoven-szimfóniák még ilyen hangszerre
íródtak.
Mindemellett különleges affinitást mutat a kortárs zene iránt: a Vántus István Kortárszenei Napok állandó
közreműködője; egy-egy évadban sokszor 2-3 műben is játszik.
A magyar
kortárszene iránti elhivatottságát nem tudta volna fényesebben bizonyítani,
minthogy önálló szóló CD-jét kivétel nélkül hazai komponisták
műveiből állította össze. Egy zenekaros és öt kamaramű került
föl az 51 perces (50:54) lemezre, melynek nyitánya Malek
Miklós Kürtversenye; e mű felvétele a Szegedi Szimfonikus Zenekar 2018.
június 13-i Kortárszenei korzó c. hangversenyén készült. Malek
hagyományos elemekből építette fel igényes háromtételes versenyművét,
mely szépen komponált, a közhelyeket sikeresen elkerülő zene, a színesen
hangszerelt zenekari kíséret tökéletesen engedi kibontakoztatni a szólistát;
Kecskés minden szempontból kiválóan valósítja meg a szerző elgondolásait:
a lírai dallamívek és a virtuozitás egyaránt érvényesülnek.
Tóth Péter - Balkán expressz (5:30
Közreműködik: Szokody
Anikó-zongora; Kosztándi István-hegedű; Bödör Imre-nagybőgő
és Kecskés György-kürt
Tóth
Péter Balkán expressz c. alkotása régi kedves ismerősünk; ez a kellemesen
ritmikus-dinamikus darab már jó néhányszor megszólalt, Szegeden is. Kecskéshez
e mű előadásában nagyszerű partnerek társultak: Kosztándi István hegedűművész, Szokody Anikó zongoraművész és Bödör Imre
gordonművész, a CD–n elsőrangú szinten szólalt meg e játékos
kvartett.
Kecskés György-kürt és Klebniczki
György-zongora
Hollós
Máté a kürt minden titkát jól ismeri, ezt nem utolsósorban igen sikeres Cornotturno c. kürtversenye is bizonyítja (bár hallhatnánk
minél hamarabb Kecskés György előadásában…) Beszédes című (a CD-nek
is e mű a címe) Canticornum c. filozofikus,
lírai kürt-zongoradarabja nagy ívekkel, szép kürtszólóval indul, később
apró „kürttörténetként” kürtkvintek vezetnek át az élénkebb zárórészhez.
Kecskés a mű valamennyi színét kiválóan festi elénk.
Kecskés György - kürt Klebniczki
György - zongora
Kecskés György - kürt Klebniczki
György - zongora
Klebniczki György
zeneszerző és zongoraművész Kecskés György legfontosabb partnere a
CD-ben. A 6 műsorra tűzött darabból négy kíséretét ő maga
vállalta, igen magas szinten, tökéletesen játszva a zongoraszólamot; neki is
köszönhető a Hollós-mű kiváló interpretációja. Zeneszerzőként
két művel is jelen van a CD-n, méghozzá két rendkívül jól felépített
darabbal: az Alterego inkább játékos, könnyed, scherzoszerű; a festői című Éjjeli látkép –
komor bevezető után – különféle, helyenként szélsőséges
hangvételű álomképek sorozata, melyek között még egy éjszakai vihar is
rátör az álmodóra. Ez utóbbi darab számos modern, disszonáns részletet is
tartalmaz. Mindkettő Klebniczki-mű igényes:
a szerző a főszereplő kürtművész felkészültsége alapján
írta meg darabját, sok lehetőséget nyújtva neki tudása, elődókészsége demonstrálására, a zongoraszólamot pedig
magától értetődő módon saját, igen nagy tudásához szabta.
Igen
örvendetes, hogy a CD-n megszólal az egyik legnagyobb XX. századi magyar
zeneszerző, a 24 éve elhunyt Durkó Zsolt Symbols
(Szimbólumok) c. jelentős, többtételes kürt-zongora–műve. (E sorok
írója számára különösen nagy örömöt jelentett, amikor felfedezte a CD
műsorában, hiszen Kecskés György éppen a többek között általa, a Mester
posztumusz 70. születési évfordulója tiszteletére rendezett 2004-es
emlékhangversenyre tanulta meg e művet.) A legnagyobb szegedi
születésű, Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneművész minden darabját
ünnep hallgatni; már csak azért is, mert nagy művei igen ritkán szólalnak
meg (szülővárosában szinte csak kamaradarabjai kerülnek műsorra). A
Szimbólumok monumentális rétegeinek feltárásához külön tanulmány lenne
szükséges (itt kell megjegyeznünk, hogy máig sem készült monográfia e zseniális
mesterről; nagyon idő előtt elhunyt zenetudós felesége,
Gerencsér Rita csak egy értékes dokumentumgyűjteménnyel és a Magyar
Zeneszerzők c. sorozat Durkóról szóló kismonográfiájával készült el), a
komponista komplex, mélyértelmű gondolkodása azonban
első hallásra tetten érhető. Az alapvetően bölcseleti
hátterű, helyenként patetikus, sőt magyar sirató-motívumokat is
tartalmazó tételekből néha-néha törnek ki virtuóz részletek: Kecskés
tökéletesen érzi Durkó stílusát, s a legmagasabb szinten valósítja meg a
zeneszerző célkitűzéseit; ugyanezt írhatjuk le Klebniczki
Györgyről is.
A
CD-felvételei professzionális minőségben készültek el a szegedi Korzó
Zeneházban és a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kara Fricsay-termében; ismét Klebniczki
Györgyöt kell dicsérettel illetnünk (aki a CD felelős kiadója): Passamezzo Kreative Music
nevű egyszemélyes cége évek óta jeleskedik a hangversenyfelvételek terén;
a Malek-versenyművel kapcsolatos zenei
utómunkálatokat ifj. Malek Miklós végezte el. Nagyon
jól sikerült a CD borítója is, mely a Heribert C Bt.
munkája: a négy oldal fotóit Mészáros Andrea, a borítótervet Mészáros Lajos
készítette (az erős, tartós borító harmadik oldalára rögzítették a
műanyag CD-tartót, melynek hátterében egy kürt központi szerkezete
látható).
A
Kiadvány – melyet ezúton is ajánlok minden zenekedvelőnek,
CD-gyűjtőnek –fő támogatója a Nemzeti Kulturális Alap volt.
Kecskés
Györgynek és Klebniczki Györgynek pedig további
sikereket kívánok, mind a közös produkciók, mind a további CD-k terén.
Kiss Ernő