Róna Viktor, a legendás
balett-táncos
Az életmű-tárlat kötete
Halász Tamás: Róna Viktor
Herceg a vasfüggöny mögül
Budapest: Petőfi
Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2020, 228 oldal
Róna Viktor (1936–1994) balett-táncos,
koreográfus, valamint pedagógus, akire a magyar táncművészet a mai napig
megbecsüléssel, tisztelettel emlékezik. A Herceg a vasfüggöny mögül című Róna Viktor-emlékkiállítást a Petőfi
Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet karöltve rendezte
meg, melynek az impozáns hangulatú Bajor Gizi Színészmúzeum adott otthont. A
kiállítás 2020 nyarán nyílt meg, s a zárását 2021. márciusára
tűzték ki, azonban fontos kiemelni, hogy a pandémia következtében fennálló
látogatási korlátozások érintették az említett tárlatot is. Azok az
érdeklődők, akik mégis eltudtak látogatni a
kiállításra, egy gazdag, szakmai sikerekben bővelkedő művész
történetét láthatták gyerekkorától egészen haláláig. Számos fotódokumentáció,
tárgyi emlék kapott helyet a tárlaton, melynek kurátora Halász Tamás. A
kiállítást azonos címmel kötet kíséri, melynek felelős szerkesztője Bánóczy Varga Andrea, a bevezetőt és az életrajzot a
korábban említett Halász Tamás, a tanulmányt pedig Gara Márk jegyzi.
A könyv igényesen szerkesztett,
vizuális anyagokkal teli és fontos gyűjtésnek bizonyul – csak úgy, mint
maga a tárlat, mely alapvetően a Róna-hagyaték anyagából dolgozik és annak segítségével kezdi el feldolgozni a gazdag
életművet. A kötet tehát mindezen okokból is fontos lenyomata a 20.
századi magyar táncművészet egy szegmensének, mely akár önállóan megállja
a helyét, de voltaképpen az említett kiállítás kísérő kiadványaként is.
A könyv időintervallumokra,
témaegységekre bontva halad Rónai karrierjében, miközben egy-egy jelentős
korszakot emel ki. Ezeket az életszakaszokat és történeteket olyan források
támogatják, mint a korabeli sajtóforrások, visszaemlékezések, illetve vizuális
anyagok – képek. Az 1936-1949-es éveket
feldolgozó fejezet A súgónő fia, az
1950–1959-es intervallumot a Nyújtógyakorlatok című, miközben a
Leningrádi 1959-es évi ösztöndíjas korszak külön kiemelést kapott, hiszen ebben
az évben október közepétől karácsonyig tartózkodott Róna Viktor és Orosz
Adél a Szovjetunióban. (55. o.) Színháztörténetileg is fontos dokumentációk
kaptak helyet ekkor, hiszen Róna vázlatos szótára és töredékes naplójegyzetei
mellett Orosz és Róna által megtekintett előadások színlapjai közül
szintén láthatunk kettőt. De akár Róna szüleinek küldött képeslapja is
meghatározó, hiszen egy személyes emléknek tekinthető a művész
életművében. A rengeteg variábilis és a megértést támogató forrás nemcsak
Rónát helyezi el a hazai és nemzetközi táncművészeti kontextusban, hanem
egyúttal fontos munkát végez mind a szerző, mind a szerkesztő, illetve
a könyvben helyet kapó tanulmány írója.
Nagyobb szegmenst ölel fel a Herceg
a vasfüggöny mögül 1960–1969 című negyedik fejezet, ahol évről
évre haladunk az életműben. Fontos felvételeket láthatunk, többek között
Keleti Éva felvételeit az 1962-es évből, onnan is a Prokofjev –
Lavrovszkij: Rómeó és Júlia című előadásból, amikor Orosz Adél
és Róna Viktor vitték a címszerepeket. A legendás páros kapcsolata szintén nagy
hangsúlyt kap a Róna életmű áttekintése során.
Róna
nemzetközi szintéren is megmutatkozott, valamint oktatói tapasztalatot szintén
szerzett, de talán a legizgalmasabb fejezete a könyvnek már az 1981–1990-es
korszakára koncentrál „Az én szívem dobog tanítványaimban” címmel.
Felvételeket látunk az 1980-as évek második feléből
Tokióból, ahol Róna éppen próbát vezet a Tokiói Balett együttesnek, de
magánemberként is látjuk feltehetően saját lakásában Tokióban. Számos
megkapó felvételt láthatunk a mesterről, többek között az ötvenegyedik
születésnapján készült fotográfiákat, illetve részletesen felvázolásra kerültek
az utóbb említett korszak szakmailag meghatározó állomásai.
A
kötet fő erőssége, hogy valóban maximálisan megidézi a hozzá
kapcsolódó tárlat nagyszerűségét, sőt bármikor lapozható formában
jeleníti meg azt. Egyik erőssége az egész életmű áttekintésének, hogy
miközben Rónán keresztül képet kapunk az akkori balettművészetről,
egy időben pályatársakat ismerünk meg, továbbá megérthetünk egy korszakot.
A könyv hetedik fejezete az 1991-1994-es korszakot öleli fel, „Azt az öt
ládát el kell rendezni” címmel, ez a legendás táncos utolsó éveit öleli
fel. Róna 1991-ben Csipkerózsikát próbál a Magyar Állami Operaházban,
mely egyébként jelentős helyet foglal el az életműben: „Februártól
a Magyar Állami Operaház felkérésére Róna már intenzíven próbálja Budapesten
koreográfusi főművét, a Csipkerózsikát.” (177. o)
Gara Márk A danseur noble
című tanulmánya kapott helyet kötetben, melynek egyik legérdekesebb
szegmense Róna utazásaira koncentrál, de szépen írja le egyúttal a pályájának végét
– hiszen Róna is megtapasztalta, milyen érzés az anyaszínház
mellőzöttsége, melyet oly sokan mások szintén átéltek – ez pedig a „táncművész-lét
paradoxona”: „Róna Viktor is megtapasztalta, hogy milyen az, amikor
anyaszínháza nem tart rá igényt, ráadásul a hazai fellépések elmaradása közel
egy időben zajlott imádott szüleinek elvesztésével. Ezzel együtt ő mégis jobb helyzetben volt, mint számos kollegája,
hiszen lehetőségei minden szempontból tágabbak voltak, mint az itthon
maradottaké.” (200–201. o.) Gara a Róna örökségére utalva
kiemeli, hogy sajnálatos módon nem sok mozgóképmaradt fenn, de készültek
interjúk mind írásban, mind mozgóképes formában.
A
kilencedik fejezet kifejezetten az Orosz Adéllal való kapcsolatára
összpontosít, hiszen a legendás páros 23 évig táncolt együtt: itt láthatunk
olyan forrásokat, melyekben Orosz emlékszik vissza partnerére. Ezenkívül fontos gyűjtéseket, feljegyzéseket tartalmaz
még a kötet, többek között Róna Viktor szerepeinek listáját a Magyar Állami
Operaházban, kiemelve a legjelentősebb operai balett-szerepeket.
Összességében
elmondható, hogy tárlat, sőt a szóban forgó kötet sem kizárólagosan csak
az emlékét ápolja Rónának, hanem láthatóvá teszi a tánc, a balett, a színház
vagy önmagában e korszak táncművészete iránt érdeklődők számára
Róna Viktort. Mindeközben pedig olyan
kutatómunkáról ad tanúbizonyságot, mely már önmagában is figyelemre méltó. A
kötetet szívből ajánlom a fent említett témák vagy önmagban Róna munkássága
iránt olvasni vágyóknak. Az olvasó informatív, komplex és vizuálisan gazdag – a
design Czeizel Balázs munkáját dicséri, aki a
kiállításgrafikákat és az arculatot készítette – kötetet tarthat a kezében,
mellyel egyúttal a fiatalabb generációk tagjai is méltó kézből ismerhetik
meg Róna Viktor világát.
Lengyel
Zsanett
okleveles design- és művészet
teoretikus,
PhD-hallgató (PTE-BTK
Irodalomtudományi Doktori Iskola)