Emlékek Finta Jánosról
(1955-2021)
Finta
János
(zene-kar.hu)
Barátságunk
az autóban született, amikor ifjúsági hangversenyek ügyében helyszínről-helyszínre
utazgattunk. A fellépő művészek busszal vagy autóval jöttek, Jánosnak
azonban sietősebb dolga volt, mert adminisztrálnia és intézkednie kellett.
Ilyenkor szó esett a távolabbi tervekről, lehetőségekről, és az
elhangzott produkciókat minősitettük is.
És János mesélt a zenei múltjáról. Az István Gimnáziumról, ahonnan sok
barátja, zenész társa ért el később jelentős művészi rangot. Rajongva
beszélt további tanulmányainak színhelyéről, a Moszkvai Konzervatóriumról.
Bár ő trombita szakot végzett, a legnagyobb benyomást a zongoristák tették
rá, akik már hajnali öt órától megostromolták az alagsori termeket, és záróráig
csépelték, püfölték a zongorákat.
Isztambul
6 évet jelentett az életében. A keleties sokszínűség már a nyelvhasználat
terén is jelentkezett, hiszen török, angol, orosz és magyar nyelvek
tengeréből kellett kiválasztani a célra éppen megfelelőt. Budapesten,
a Filharmónia dramaturgjaként ismét tanulás várt rá: hogyan kell és lehet a
művészi kínálat és a sokarcú kereslet világában egyensúlyt teremteni. Szegedre hozott kínálatában izgalmas színek jelentkeztek,
egyebek között: Vukán György, és Szakcsi Lakatos
Béla, Borbély Mihály és Orosz Zoltán, de a Bartók Vonósnégyes is.
Tartani
lehetett attól, hogy a Klauzál téri irodától való megválása a zenéhez
fűződő kapcsolatában is törést jelent. De nem így történt.
Együtt mentünk el majd minden koncertre négyesben a feleségek társaságában,
csak a jazz koncertekre nem sikerült beszervezni a hölgyeket. Igaz, hogy éjfél
után mi is elmenekültünk, mert jogos aggodalmaink támadtak hallásunk épsége
dolgában. Budapesten is voltunk, nem egyszer a Müpában.
János mindig virtuózan és biztosan vezetett, leszálltunk a parkoló
benzingőzös alvilágába, elfogyasztottuk a „kultúr-turisták”
papírzacskós vacsoráját, megigazítottuk a sminkeket, nyakkendőket és aztán
fel a fények pompás palotájába. A koncert után hazáig tartott a kritikus
nézetek ütköztetése, összesimítása.
Szokássá
vált, hogy telefonon figyelmeztettük egymást a „felhőkön át” érkező
érdekeségekre. János művészi képzettsége és múltja mellett „üzletember” is
volt, akit szerfölött érdekeltek a zenei szenzációk: a két hangon, vagy öt
oktáv terjedelembe éneklő ember, az 5 éves gyerkőc felnőtteknek
is nehéz hegedű-produkciókkal és hasonló világcsodák. Én inkább barokk
zenei ínyencségekre, meg vonósnégyesekre hívtam fel a figyelmét.
(Zárójelben:
apám temetése alkalmával, mikor a szörnyű menetben a sírgödör felé
vonultunk, állandóan zenei részletek, dallamok kavarogtak a fejemben. Hirtelen
robbanásként tört rám az érzés, hogy a zene hazudik, amikor a gyász borzalmát a
hangok gyönyörűségébe igyekszik átpárolni. Évekkel később ugyanezt
éreztem, anyám temetésén, és még Mozartra is haragudtam, mert a legmélyebb
fájdalomból a „Lacrimosa” dallamának gyönyörűségét
varázsolta. Aztán évtizedek múltak el, és ma már tudom (vagy tudni vélem), hogy
a zene egy egyetemesebb, nagyobb léptékű világról küld számunkra
igazság-sugarakat.)
Egy
ízben együtt hallgattuk meg Beethoven op. 132-es a-moll vonósnégyesét.
Becsületes őszinteséggel vallotta meg, hogy unta és hosszadalmasnak
találta. Mellesleg ebben a kvartettben van az Adagio tétel, melyhez a
szerző ezt a címet írta „A felgyógyult beteg hálaéneke”.
Akkor megbeszéltük, hogy egy nyugalmasabb időszakban ismét összejövünk, és
a művet a számára kijáró nyitottsággal és figyelemmel újra meghallgatjuk. Én
ismertem János intellektuális befogadó képességét, muzikalitását, és biztos
voltam benne, hogy a kvartett és ő előbb-utóbb egymásra találnak.
És most
már tudom, hogy ezt a zenét már soha, de soha nem fogjuk együtt meghallgatni…
Meszlényi
László