Egy kivételes művésztanár köszöntése
Sárik PÉter
És Virágh András Gábor zongorahangról,
elhivatottságról – Prunyi Ilonáról
Prunyi Ilona
(lfze.hu)
Szergej Rahmanyinov: Morceaux de fantaisie, Op. 3 (Elegie - Polichinelle – Melody)
Prunyi Ilona - zongora
Élő koncertfelvétel (MTVA)
"Magam
sem gondoltam, hogy ennyire tanárrá is
válhatok. Ezzel megleptem magamat is. De így, a tanítással és a művészi pályámmal együtt kerek a
világ, ezzel teljes az életem.”
- nyilatkozta Prunyi Ilona néhány esztendővel ezelőtt, a Parlandóban megjelent interjúban. A zongoraművésznő, aki
május 1-jén ünnepelhette nyolcvanadik születésnapját, kiemelkedő
előadói pályája mellett pedagógusként
is elképesztő életművet tudhat maga mögött. Hivatalos tanári pályafutását 23
esztendősen kezdte, akkor lett a Zeneakadémia oktatója. Zongoraművészi
karrierje mellett sem hagyott fel soha a tanítással, és mind a mai napig
fogadja a hozzá jelentkezőket. Az eddig eltelt ötvenhét esztendő alatt sem
kopott meg a szenvedélye, amellyel igyekszik személyre szabottan átadni
tudását, tapasztalatait, s kihozni minden tanítványából a maximumot. Növendékei sorában
akad énekes, orgonista, karvezető, karmester, zeneszerző és számos
hangszeres is. S hogy mi miatt különleges
pedagógusszemélyiség és miért kivételes a tőle elsajátítható tudás, arról két volt tanítványa, Sárik Péter és Virágh András Gábor mesélt.
Prunyi Ilona a diplomáját 1964-ben vehette át, s már ezt követően tanított zeneiskolában, a Zeneakadémián pedig óradíjas zongorakísérő volt oboa- és kürt szakon. Öt év elteltével az ének tanszakon folytatta, tanársegédként dalirodalmat oktatott. A zongora kötelező tárgyat 1982-től tanítja, mind a mai napig.
Emlékezetes tanítványainak sora is
lenyűgöző,
hiszen hozzá járt ének-
és
dalirodalom órára
többek között Sass
Sylvia, Tokody Ilona, Marton Éva, Polgár László, Gulyás Dénes és Kolonits Klára,
karvezetői között megtalálni
Kaposi Gergelyt és
Dobszay Ágnest, karmesterszakosai közé tartozott Erdélyi Dániel
vagy Dobszay Péter. A zeneszerzők között van Meskó
Ilona és
Virágh András Gábor, a
zenetudomány szakosok sorában pedig Péteri Dóra és Csengery
Kristóf.
Az egyéb
hangszeresek között megtalálni
Vigh Andreát, Fenyő Lászlót, Tóth Ibolyát, Sárik Pétert, Zoboki
Gábort, az orgonisták névsorában pedig ott van Elekes Zsuzsa, Fassang
László, Pálúr János vagy Ruppert István is.
S a növendékek hogyan élték
meg a vele töltött éveket?
Erről egy jazz-zongorista-zeneszerző és egy orgonista-zeneszerző
mesél.
SÁrik
PÉter: Neki köszönhetem, hogy lett
hangom”
“Már
a megismerkedésünk is különleges
volt. 2006 nyarán úgy éreztem, hogy válságba került a zongorázásom – meséli Sárik Péter –
akármennyit is gyakoroltam, nem tudtam kontrollálni a
játékom, egyértelmű volt, hogy valami nagy baj van.
Aztán
egy reggel arra az álombeli hangra ébredtem, hogy nekem Prunyi Ilonához kell
járnom zongorázni, ami azért is volt furcsa, mert nem ismertem személyesen,
sőt még koncertjén sem voltam soha. Közös ismerősünk volt Fassang
László,
akit megkértem, kössön vele össze. S annyira jellemző rá
az a nyitottság, ahogy a legtermészetesebben fogadta ezt a képtelen, álombeli üzenetet,
és nem utasított el azonnal, annak ellenére sem, hogy már harmincnégy éves,
ráadásul jazz-zongorista voltam. Szeptemberben meghallgatott a Zeneakadémián,
klasszikust és jazzt is játszottam, nagyjából húsz másodperc után
leállította mindkettőt, de némi gondolkodást követően úgy döntött: vállal.
Négy
esztendőn keresztül jártam hozzá, s ez az időszak megváltoztatta az
életemet. Nem volt könnyű
a közös munka, hiszen hétéves koromtól
zongoráztam, rengeteg beidegződésem volt már, és nem ártott
volna erre az időszakra abbahagyni a koncertezést, de ez lehetetlen volt.
Ezért úgy tanultam újra a zongorajátékot, hogy közben rendszeresen felléptem, ami
még tovább nehezítette a helyzetet… De mindketten kitartottunk, s heti
rendszerességgel foglalkozott velem.
A zenei fejlődés nem választható el a lelki-emberi fejlődéstől. Ha valaki görcsös, az hallatszik a játékán is. Ez az időszak arról is szólt, hogy belülről szintén meg kellett változnom, de az Ilivel (a Tanárnőről hamar átváltottam erre a megszólításra) töltött órák - a zongora mellett - egyfajta személyiségfejlesztést is jelentettek. Rengeteget beszélgettünk a zenéről és ugyanannyit a hangjegyek mögötti titkokról, az életről, az emberekről is. Mindarról, amiből a muzsika megszületik. Sokan eltévednek a hangok, az akkordok megformálásában, pedig minden zenemű a világot írja le, épp ezért, ha a világról nem beszélünk, ha nem éljük meg, akkor üres lesz a játékunk… Megismertem egy új zenei környezetet, beleláttam a klasszikus zenészek mikrokozmoszába és a helyére került az én világom is. Ilit azért is szeretik olyan sokan a növendékei közül, mert zseniálisan látott bele mindannyiunkba, így belém is. Ezért olyan hasznos tanácsokat tudott adni, amelyek drasztikus változást eredményeztek. Nem volt mismásolás, kézzelfogható, konkrét dolgokat tanított. Ő ugyanis nemcsak elmondta, hogy azon a módon miért lesz jobb valami, hanem meg is tudta mutatni, mert éppoly zseniális művész, mint amilyen tanár. Az elején figyelmeztetett, hogy nagyon nehéz lesz, és készüljek fel, hogy nagyjából két évig nem fogok lényegi változást érezni a játékomban. És így is lett, ennyi idő kellett, hogy elkezdjen működni a “terápia”.
Ili
elképesztő szenvedéllyel, kimeríthetetlen energiákkal foglalkozik a növendékeivel. Megesett az is, hogy
egy szombaton, mire felébredtem már négy nem fogadott hívás várt tőle, ugyanis az
előző napi óránk után még éjjel is gondolkodott, s
támadt néhány ötlete egy aktuális probléma megoldására.
Kevesekre jellemző – a szakértelem mellett – ez a mérhetetlen odafigyelés. Tőle
megtanultam azt is, milyen óriási felelősséget jelent a
tanítás.
Ili
fantasztikus képességekkel
bír, ahogy blattol, ahogy ránéz a kottára és hallja a teljes zenét, a miérteket,
az összefüggéseket, s ahogy ezt a
tudást képes a tanításra
fordítani, az valóban
kivételes.
Az
együtt töltött évek alatt én picit sem
lettem jobb klasszikus zongorista, de mindazt, amit az órákon elsajátítottam, tökéletesen tudom alkalmazni a saját
műfajomban. Óriási hatással volt a játékomra. Neki köszönhetem, hogy lett hangom, hogy
megtanultam megfelelően billenteni. Tőle sajátítottam el a‘spórolós
zongorázást’, hogy képes legyek egy
nagyobb lélegzetű műnél jól beosztani az erőmet, s
azt a misztériumot is, hogy a leütését követően
is lehet változtatni egy hangon, ha az ember nagyon erős hangelképzelésekkel
bír. Ez a fajta gondolkodás és a
jazzistákhoz képest klasszikusabb
játékmód a részemmé vált, a stúdióban a hangmérnökök hálásak,
hogy meg tudom szólaltatni
a zongorát, és nem tőlük várom,
hogy a semmiből értelmes hangzást teremtsenek.
Ilinek
köszönhetem, hogy tovább tudtam lépni abból a nagyon görcsös zongorázásból, ami korábban
jellemző volt rám. Nyilván csodát ő sem tud tenni, de magamhoz képest
óriásit léptem előre. Sokkal
többet
kaptam tőle, mint amiért annak idején elmentem a Zeneakadémiára. Olyan világokba vitt el,
amelyek létezését
nem is sejtettem. Gyakorlatilag megmentette a szakmai életem, és ezt nem tudom
eléggé
megköszönni neki!
Virágh
András Gábor*: Zeneszerzőként is hasznosítom a tőle
tanultakat
“A zeneakadémiai éveim alatt lett Prunyi
Ilona a tanárom, ő tartotta a kötelező zongora-órákat a zeneszerzőszakosoknak –
meséli Virágh András Gábor –, s korábban
is volt egy távoli ismeretségünk, hiszen nagyon sok orgonistával foglalkozott,
növendékei közé tartozott az édesapám, Virágh András is. Döbbenetes volt a
Tanárnő zenei igényessége, ha nem volt elégedett egy-egy technikai
megoldásunkkal, addig foglalkozott a problémával, amíg nem talált rá megoldást.
Külön darabokat keresett, kijelölve, hogy mely részeket gyakoroljuk
belőle, hogy kiküszöböljük az adott gondot. Addig-addig folytatta mindezt,
amíg legalább vállalhatóan nem ment a játék. Senkiről sem mondott le,
megszállottan dolgozott azon, hogy jobb muzsikusokká váljunk. S hiába más
mindenkinek a személyisége, a keze, a fizikai adottságai, az összes növendékénél
ráérzett arra, hol van a problémája gyökere, ilyen adottsággal pedig kevesen
bírnak. Képes volt empatikusan belehelyezkedni a tanítványai zenész énjébe. Ha
pedig feltárta a baj okát, hatékony megoldásokat is kínált, mindenkinek
személyre szabottan. Mindebben persze az is segítette, hogy nemcsak elhivatott
pedagógus, hanem kiváló zongoraművész is. Sokakra gyakorolt nagy hatást.
Én magam is tanítok 11 esztendeje, s azt tapasztalom, ahhoz, hogy az ember
sikeres munkát végezzen, a tudás mellett szükség van a megfelelő
adottságra is.
A Tanárnőnél töltött négy esztendőnek
köszönhetem, hogy teljesen másképp nyomom le a billentyűket, és számos
alapvető zenei formálás során eszembe jutnak a tanácsai. Ugyanolyan
meghatározóak ezek, mint a nagyapámtól, Virágh Endrétől tanultak, aki az
első orgonatanárom volt…
Ha meglátok egy kottát, azonnal megjelenik a fejemben a
megfelelő kéztartás, ujjtartás, kartartás. Minderre korábban nem is gondoltam,
és persze rosszul is csináltam. Ha jobb az ember technikája, ha tisztában van a
hangok mögötti összefüggésekkel, akkor lényegesen könnyebb lesz az előadás.
A Tanárnőnél töltött időszak eredménye, hogy másképp nyúlok a
hangszerhez, mint korábban. S ezt adom tovább a tanítványaimnak is, akikkel a
transzponálás, partitúra-olvasás órákon találkozom. Mindig elmondom, hogyan
tegyék a kezüket a zongorára, miként tartsák az ujjaikat, a csuklójukat, s
akkor könnyebb lesz eljátszani a skálát. Minden egyértelmű és
kézzelfogható. S ezek annyira jellegzetes tanácsok, hogy aki már megfordult
egy-két Prunyi-órán, azonnal felismeri. Stílust
teremtett, mind a zongorázást, mind az elhivatottságot, a mentalitást tekintve,
amit a növendékei közül egyre többen követnek, s visznek tovább. Magam is arra
törekszem, hogy átvegyem a tőle látott pedagógusattitűdöt, s úgy
foglalkozzam a növendékeimmel, ahogy ő közeledett hozzánk.
Zeneszerzőként is hasznosítom a tőle
tanultakat, hiszen az együtt töltött órákon sajátítottam el, hogyan kell zongorára
komponálni. Sokszor eszembe jut egy-egy hangszerkezelési, technikai tanácsa,
ezek alapján születnek a művek, és ezért szintén nagyon hálás vagyok.
S örülök, hogy rendszeresen találkozunk a Zeneakadémián,
tanárként a kollégája lehetek, s ha összefutunk a folyosón, mindig akad érdemi,
hangversenyekhez, lemezekhez, művekhez kapcsolódó témánk, ha pedig hallja
valamelyik koncertemet, művemet, most is elmondja a véleményét. A zenei
kapcsolatunk megvan még ma is. “
Réfi Zsuzsanna
*A Virágh András Gáborról készült portrékat Várady Nikolett készítette.