Fiúk, éljetek!
Dr. Székely György a
Semmelweis Vonósnégyesről és a zeneterápiáról
„Az
orvoslás és a zene jól kiegyensúlyozza
egymást:
a gyógyító munkával járó rengeteg stresszt
levezeti a közös zenélés.”
Dr. Székely György
Dr. Székely György az Új Szent János Kórház I. Belgyógyászati-Gasztroenterológiai
Osztályának osztályvezető főorvosa. Emellett hegedül, gitározik. A
muzsika valódi hangja címmel könyvet írt a Salzburgi Ünnepi Játékokról. Egyik
alapító tagja a lassan negyvenéves Semmelweis Vonósnégyesnek. De vajon hogyan
függ össze a zene és a gyógyítás? Az aktív muzsikálás miként befolyásolja az
orvosi látásmódot? Ezt is megkérdeztük az orvos–zenész főorvostól.
A koronavírus-járvány súlyos terheket ró az egészségügyi dolgozókra, de a
muzsikusokra is, hiszen nincsenek fellépések. Orvosként vagy zenészként viseli
nehezebben ezt a helyzetet?
Életem jelentős részét jelenleg a kórházi osztályvezetés foglalja le.
Most az az egyik legfontosabb dolgom, hogy a kollégáimban tartsam a lelket,
buzdítsam őket, hogy a vészhelyzetben is helyt tudjunk állni. A zenélés a
hobbim, és bár fellépések egyelőre nincsenek, a zene most sem hiányzik az
életemből. Mivel hegedűsként egy kvartettben játszom, és egy ideje a
próbáink kényszerűen szünetelnek, inkább gitározom vagy szonátázom egy
kedves orvos-zongorista kórházi kollégámmal, Kopniczky
Zsolt idegsebész főorvossal. A járvány időszaka arra is felhívja a
figyelmet, hogy mennyire alapvető szükségletünk a kultúra, amely segít
lelkileg építkezni, feltöltődni. A kulturális élet dimenziót váltott, sok
minden átkerült az online térbe: az operától a színházi előadásokig
hatalmas választék érhető el az interneten.
Menjünk vissza az időben: gyerekkorában muzsikusnak készült vagy
orvosnak?
Mindig is az utóbbinak, hiszen szüleim is példát mutattak: édesapám
orvos-orvostörténész volt, édesanyám műtősnőként kezdte, majd
népszerű egészségügyi újságíró lett. Édesapám zongorázott, édesanyámnak
fiatalkorában nagyon szép alt énekhangja volt. Nálunk otthon állandóan szólt a
zene, és gyerekkoromban én is énekeltem. Hatéves voltam, amikor édesapám elvitt
a zeneiskolába, ahol a tanárok javaslatára hegedülni kezdtem, ami jó
választásnak bizonyult.
Felvetődött később, hogy mégis művészi pályára lépjen?
Már kisgyerekként apám orvosi könyveit bújtam, például izgatott az
összenőtt sziámi ikrek esete. Hatéves koromban kijelentettem, hogy orvos
leszek, és ebben soha semmi nem tudott megingatni. De nagy örömmel hegedültem
szabadidőmben, később belefogtam a klasszikus gitározásba is, és lelkesen
gyűjtöm azóta is a hanglemezeket. Gimnazistaként
legtöbb estémet a Zeneakadémián töltöttem. Édesanyám tréfálkozva meg is
jegyezte: „Nem akarsz jegyszedőnek menni? Akkor állandóan a Zeneakadémián
lehetnél.”
Jegyszedő ugyan nem lett, de felvették az orvosegyetemre, és doktori
diplomát szerzett. Fiatal belgyógyász volt már, amikor 1983-ban megalakították
a Semmelweis Vonósnégyest. Mi ennek a története?
A már több mint ötvenéves Semmelweis Egyetem Orvoszenekarából
„nőttünk ki” mi is: a zenekar koncertmestere, Dr. Kelemen László lett a mi
első hegedűsünk: ő belgyógyász-háziorvos. Dr. Ostoros Gyula a
brácsásunk, tüdőgyógyász-onkológus, a csellistánk pedig Dr. Asbót Richard, kardiológus. Én második hegedűs, és ha
lehet mondani: az együttes menedzsere lettem. Az első próbánkat egyik
barátunknál vendégségben tartottuk. Annyira megtetszett a házigazdának a
játékunk, hogy beajánlott minket egy fellépésre, a tolnai zeneiskolába. Haydn
egyik vicces darabját, a Szamár-kvartettet aduk elő ott
fergeteges sikerrel. Majd egyik fellépés hozta a másikat, és immáron majdnem
negyven éve együtt vagyunk.
Dr. Ostoros
Gyula, Dr. Székely György, Dr. Kelemen László és Dr. Asbót
Richard
W.A.Mozart: g-moll vonósötös K. 516. Előadja: Konrád György (12:04)
A Harmónia Orvosklub
rendezvénye a Semmelweis Szalonban 2017. november 16-án.
Mélyhegedűn
közreműködött: Konrád György (Mozart: g-moll vonósötös)
Nem mindennapi, hogy egy amatőr együttest az ország, sőt Európa
legjobb koncerttermeibe is meghívják. Önök felléphettek a Zeneakadémia
Nagytermében, de Rómában, Berlinben és a Salzburgi Mozarteumban
is. Minek köszönhették ezt?
Ahhoz, hogy pódiumra kerülhessünk, profi zenészek támogatása is kellett.
Nekünk ebben is óriási szerencsénk volt. Rolla János
az egyik leglelkesebb támogatónk, mentorunk. Az első két nagyszerű
művész, akikkel játszhattunk, és akik korrepetáltak is minket, Nagy
Enikő brácsa- és Varga Csilla zongoraművésznő volt. Önbizalmat
adtak, lelkesítettek minket. Varga Csilla egyszer azt mondta nekünk: „Fiúk,
éljetek!” És ez valahogy nagyon eltalált minket. Rájöttünk, hogy mi akkor
játszunk jól, ha megőrizzük a civil lazaságunkat, egyszerűen csak
élünk a zenében, és nem görcsölünk rá a feladatokra.
Nemzetközi hírű muzsikusaink vállaltak közös szereplést önökkel, ami
elképesztő szakmai megmérettetés lehetett.
Csodálatos művészekkel találkozhattunk, és ezek számunkra igazi
mesterkurzusokkal értek fel. Devich Sándorral
például, a Bartók Vonósnégyes tagjával Mozart G-moll vonósötösét játszhattuk
a Kongresszusi Központban, A zongoristák közül olyan
kiválóságok léptek fel velünk, mint Frankl Péter, Vásáry Tamás, Várjon Dénes. Granik
Anna, Prunyi Ilona, Simon Izabella, Szentpéteri
Gabriella a női zongorista vonalat erősítették. Többször is
koncerteztünk Konrád György brácsaművésszel, az egykori legendás Tátrai
Vonósnégyes tagjával, aki kilencvenhat évesen még mindig aktívan zenél. Csodás
fúvósokkal muzsikáltunk, a fuvolát Horgas Eszter, Kaczander
Orsolya, Mucza Gabriella, míg a klarinétot Berkes
Kálmán, Käfer György, Devich
Gábor, a kürtöt Seeman László képviselte sok
emlékezetes produkcióban. Amikor a kvartettünk harmincéves lett, Orvosnégyes címmel készült rólunk egy
portréfilm. Megnézte ezt Schiff András is, akivel
szintén jó barátságban vagyunk, és azt mondta: olyan odaadás és szellemiség
árad a zenélésünkből, ami szerinte különleges.
Nem gondoltak arra, hogy mint a profik, lemezt adjanak ki?
Nem, mert a felvételnél tényleg kitűnnek a hibák is. Ahhoz, hogy
technikailag tökéletes minőségben szóljon valami, rengeteget kell
gyakorolni, de mi csak a munka melletti szabadidőnkben tudunk próbálni.
Mindig demokratikusan döntünk arról, hogy milyen új művet tanuljunk meg,
és ez attól is függött, hogy technikailag mit tudunk biztonságosan bevállalni.
Bartók vonósnégyeseit épp ezért nem játsszuk. Viszont játszottunk sok barokk
zenét például Pergolesi Stabat Materét Sümegi Eszter és Rajk
Judit csodás szólóénekével.
Ugyan amatőrök, mégis profi partnerünk volt két zongorista hölgy: Kolbe Ilona gyógyszer-kutató, és Molnár Edit doktornő,
aki Kadosa Pálnál végzett a Zeneakadémián. Egy fiatal orvos–zenész ikerpár is
csatlakozott hozzánk: Tóth-Vajna Zsombor csembalón, Gergely karmesterként és
billentyűsként is brillírozott. Nekik zenei és orvosi diplomájuk is van.
Magyarországon nincs még egy olyan vonósnégyes, amelyik majdnem negyven éve
változatlan tagokkal együtt maradt. Köztudott, hogy a régóta együtt muzsikáló
kvartettek tagjai között nem egyszer kifejezetten megromlik a kapcsolat.
Minket nem csak a zene és az orvosi hivatásunk köt össze, hanem barátok is
vagyunk. Mindent meg tudunk beszélni egymással, holott sok mindenben nagyon is
különbözőek vagyunk. Olykor talán előfordultak köztünk
nézeteltérések, de komolyra egyre sem emlékszem, s mindig megoldottuk valahogy.
Soha nem veszekedtünk. Általában hétvégén próbálunk, tehát nem vagyunk úgy
összekényszerítve, mint azok, akik hónapokig turnéznak, és nem látják közben a
családjukat. A mi esetünkben a családok is jóban vannak, a próbáinkat a
családtagokkal kibővített nagy közös ebédek vagy vacsorák követik.
Léteznek más orvoskvartettek is a világon? Vagy a
Semmelweis Vonósnégyes hungarikum?
Tudomásunk szerint nincs több kizárólag orvosokból álló és folyamatosan
koncertező vonósnégyes a világon. Nálunk az orvoslás és a zene jól
kiegyensúlyozza egymást: a gyógyító munkával járó rengeteg stresszt levezeti a
közös zenélés. Ráadásul mindannyian több hangszeren is játszunk. Hozzám az írás
is közel áll. Az orvosi, szakmai cikkek mellett, zenei ismeretterjesztő
cikkeket is publikáltam. Könyvet szerkesztettem Fischer Annie-ról, 1993 óta
pedig akkreditált újságíróként tudósítok a Salzburgi Ünnepi Játékokról. A
fesztivál elmúlt harminc évéről készített riportjaimat és beszámolóimat
gyűjtöttem össze egy nemrég megjelent könyvemben, melyhez a csodás fotókat
két kiváló magyar fotóművész és az Ünnepi Játékok elnök asszonya
bocsátotta rendelkezésemre.
A borítót
Sebastian Stachowski tervezte
Más módon is összekapcsolják a zenélést a gyógyítással: például
jótékonysági koncerteket is adtak.
Hosszú időn át minden évben jótékonysági esteket tartottunk a
Zeneakadémián. A zenész barátokon kívül más műfajokból is meghívtunk
vendégeket, például Törőcsik Marit és Makk Károlyt is. Az estek bevételét
a Szent János Kórház alapítványa számára ajánlottuk fel. A kórházi osztályunk
ebből új orvosi műszereket tudott venni, illetve a kollégák képzéseit
finanszíroztuk. A Zeneakadémia vezetésétől egy értékes kitüntetést is
kaptunk: a Musica Dilecta-díjat amatőr
együttesek számára hozták létre, és elsőként nekünk ítélték oda.
Miként hatott a zenélés az orvosi szemléletére? Változott ettől a
betegekkel való kapcsolata?
Erre akkor tudnék válaszolni, ha lett volna olyan időszak az
életemben, amikor gyógyítottam, de nem zenéltem. Mivel ilyen nem volt, nincs
összehasonlítási alapom. Az biztos, hogy a zene és általában a művészetek
jóval nyitottabbá és érzékenyebbé teszik az embereket. Ha van valami közös a muzsikusok
és az orvosok között, hát éppen az érzékenységük az. A zeneterápia a gyógyító
tudományoknak speciális területe, amit külföldön már egyetemeken oktatnak.
Bizonyítható, hogy a zene oldja a feszültségeket és többféle agyi funkcióra is
pozitívan hat. Az aktív zenélés például a memóriától a finommotorikáig
sok mindent fejleszt. A zeneterápiát főleg a pszichiátriában alkalmazzák,
de bármelyik orvosi területen hasznos lehet.
Kezdeményezte, hogy például az ön kórházi osztályán is szóljon a zene?
Magyarországon a zeneterápiát elsősorban a különböző pszichés és
pszichoszomatikus betegségek kezelésére használják, főleg a
magánszférában. Az állami kórházakban és rendelőintézetekben ennek még
nincs kidolgozva az alkalmazási lehetősége. E téren elmaradtunk a nyugati
országoktól, de azért már nálunk is létrejött a Magyar Zeneterápiás Egyesület,
és képeznek ilyen szakembereket. Egyébként az én szakterületemen, a gasztroenterológiában is lehetne ennek jelentősége,
hiszen az emésztőszervi megbetegedések egy része pszichoszomatikus. A
munkámhoz tartozik az is, hogy kiderítsem a beteg tüneteinek okait, esetleges
pszichés hátterét is.
Ha kell, „receptre” is felír nekik zenét?
Ha valaki kéri, javasolok neki muzsikákat meghallgatásra. A zene gyakran
szóba kerül a rendelőmben, mivel sokan tudják rólam, hogy a Semmelweis
Vonósnégyesben játszom, esetleg a zenei könyveimet is ismerik. De én magam nem
foglalkozom zeneterápiával.
Az orvosi énje miként hat a zenélésre? Orvosi szemmel is vizsgálja a
zeneműveket?
Előfordul, hogy neves muzsikusok betegségeiről is beszélgetünk a
próbák során, vagy, hogy a szerző milyen testi, lelki állapotban
komponálhatta a művét. Sokszor jól nyomon követhető egy-egy darabban
az alkotó fizikai, mentális állapota. Például Schubert zenéjében is tetten
érhetők a kétségbeesés, a depresszió és mániás fázisok váltakozásai.
Ugyanakkor az ilyen „diagnosztizálásoktól” minden műalkotás estében el
kell vonatkoztatni. A zene művészi értékét ezek
nem befolyásolják.
Hogyan látja a saját, illetve a Semmelweis Vonósnégyes jövőjét?
A pandémia miatt most annyira a gyógyító
munkánkra koncentrálunk, hogy a „muzsikusjövőről” pillanatnyilag
nemigen esik szó köztünk. De vannak még beteljesületlen vágyak.
Például?
Azt hiszem, mindenki, aki muzsikál, megpróbálkozik zeneszerzéssel is. Egyik
kedvenc Haydn zongoraversenyemnek elkészítettem az átiratát hegedűre és
gitárra. Házilag gyakoroltuk is, pódiumig azonban még nem jutottunk el vele.
Talán egyszer erre is sor kerül. De a legfontosabb az, hogy a szó jó értelmében
vett dilettáns muzsikálást folytassuk. A dilettare
eredetileg azt jelenti: gyönyörködtetni. És ez a mi legfőbb célunk a
zenével.
(Sándor Zsuzsa-Art is Business szíves engedélyével)