MUCSI
GERGŐ*
AZ ÉV
ELSŐ AMADINDA KONCERTJE
- Beszámoló az Amadinda
ütőegyüttes csongrádi koncertjéről -
A csongrádi Nagyboldogasszony templomban
koncertezett az Amadinda ütőegyüttes
2021. július 17-én. A hangverseny több szempontból is különlegesnek ígérkezett.
Az Amadinda ütőegyüttes immár 37 éve töretlenül az
ütőhangszeres zene elismert „nagykövete” szerte a világban. Az egyik
legsokoldalúbb és legeredetibb ütőhangszeres együttesként számon tartott
formáció fennállása óta rangos koncerttermek, fesztiválok vendége és
fellépője Európában, Ázsiában, Ausztráliában, Mexikóban és az USA-ban
egyaránt. Az Amadinda egyedülálló repertoárját több
pillérre építeti: a tradícionális ütőhangszeres
zenék kutatását, új, kortárs művek inspirálását és bemutatását, átiratok,
valamint saját kompozíciók készítését és előadását tűzte ki célul.
Júliusi csongrádi koncertjükön ezúttal kizárólag magyar kompozíciók csendültek
fel (egy ráadást kivéve), melyek kifejezetten az együttes részére íródtak.
A Nagyboldogasszony templomban a koncert
előtti percekben már nem találhattunk sok ülőhelyet, teltház volt. A
kezdés előtti beszélgetésekből kiderült: volt, aki erre a koncertre
100 km-t is utazott. Ez persze egy budapesti hangverseny esetében nem is lenne
meglepő, hiszen a fővárosi hangversenyek gyakran a teljes ország
közönségét megmozgatják. Nem így egy vidéki városban, Csongrádon, ahol igen
nagy szó egy teltházas, több száz fő nézőszámú klasszikus-, vagy
kortárszenei koncert.
A koncertet Török Mária, a rendezvényt
szervező Csongrádi Múzsa Művészeti Egyesület vezetője nyitotta
meg. Megtudtuk, a hangverseny egy nagyobb sorozat, a „Zene határok nélkül”
részeként valósul meg a Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar Művészeti
Akadémia támogatásával. A rövid köszöntő után Rácz Zoltán lépett a
„színpadra”, amely ezúttal a templom adottságai miatt kissé szokatlan
elrendezésű volt. A fellépők és hangszereik számára kialakított tér
inkább mély - az oltár felé, a közönségtől távolodva nagyobb - volt, mintsem
széles. Ez a kényszerű elrendezés a műsorszámok között kisebb-nagyobb
pakolásokat eredményezett, de aki járt már ütőhangszeres koncerten tudja,
hogy ez a legtöbb esetben elkerülhetetlen. Mindezekkel együtt a pakolás nem
akasztotta meg a koncert lendületét: a művészek gyors, tapasztalt
mozdulatokkal változtatták meg a színpadképet az egyes produkciók között. Rácz
Zoltántól megtudtuk, hogy ez a koncert igazán különleges lesz az Amadinda ütőegyüttes
tagjainak is. A pandémia mindannyiunk által ismert és
tapasztalt következményei az együttes munkáját sem kímélte, ugyanis 2021-ben ez
a júliusi csongrádi fellépés volt az első Amadinda
koncert az évadban. Ráadásul a hangverseny egy jeles napra, Holló Aurél
születésnapjára esett. Mindezek emlékezetesebbé tették a koncertet a
közönségnek és a művészeknek egyaránt.
A koncert első műsorszámaként Holló Aurél: 39 – a manicheus
álma / beFORe JOHN3 című kompozícióját
hallhattuk. A mű egy rövid hangfelvétellel kezdődött, a Jézus
Krisztus szupersztár megostorozás-jelenetét felidézve, amely drámai felütése
volt a koncertnek – főleg ezen a helyszínen. A bejátszást követően a
kompozíció három marimba repetitív, néhány hangból álló motívum-játékával
folytatódott. A zene a folyamatos belső változás és mozgalmasság ellenére
állandóságot sugallt. A mű közepén ismét egy drámai hangvételű
marimba szóló következett Rácz Zoltán szuggesztív előadásában. A marimba
muzsika felett megszólaló néhány apró ütőhangszer Holló Aurél kezében,
kisebb zörejek, csilingelő, kopogó hangok ismétlődő motívumaival
igazán különleges hangzást produkáltak. Kiszámítható ismétlődésük és az
alatta megszólaló orgonapont-szerű kíséret számomra itt is valamiféle
folyamatosságot, spiritualitást idézett. Ezt a hangulatot erősítette a
mű vége felé megjelenő, tökéletes összhangban és egyszerre
kivitelezett akkordok, melyeket vonóval szólaltattak meg a marimbákon,
éteri magasságokba emelve a befejezést.
A következő darab szintén
spirituális ihletésű, habár itt más vallás tanaiba nyerünk betekintést. Holló Aurél: Zen Gardens
című művében egy japán zen kert tökéletes rendjében érezhettük
magunkat, ahol a simára húzott kavicsok között néhol egy-egy nagyobb szikla,
bambusz vagy dísznövény tűnik fel. A zenében mindezt a csend
alkalmazásával, nagyszerű időkezeléssel és fantasztikus hangzásokkal
érték el a művészek. Az okarina és furulya, valamint a kagylókürt hangjai
meg-megszakítva a taiko és a gong ütéseivel szinte
egy buddhista szertartás hangulatát idézte. A japánul megszólaló zen buddhista
tanmese a zenével társulva távolságot tartott a zene és a hallgató között,
kissé elidegenítő hatása volt (habár az előadás előtt magyarul
is hallhattuk). De a meditatív hatás eléréséhez, a csend, a hangok és zajok
spirituális jellegű értelmezéséhez mindez feltétlen hozzájárult.
A koncert Holló Aurél már világszerte
sokat játszott művével, a José-val folytatódott. A darab spanyol, flamenco, cigány és
arab zenei hatásokat ötvöz, virtuóz, egymást kiegészítő marimbaszólamok alkalmazásával, kíséretként kannával, cajonnal, gongokkal és más apró ütőhangszerekkel,
effektekkel. Az ugandai xilofon-technikát alkalmazó két marimbajátékos
– Holló Aurél és Váczi Zoltán – virtuóz, spanyolos dallamokkal uralta a
darabot. A tüzes hangulatú mű gitáron fejeződött be, melyet inkább
ütőhangszerként, szintén ezzel a technikával szólaltattak meg. A befejezés
frappáns, elegáns és zenei humorban bővelkedő volt, amely a flamenco
műfaj színpadias elemeit, temperamentumos karakterét juttatta eszembe.
Láng
István: Chagall elrepül alvó Vityebszkje fölött c. kompozíciójával
folytatódott a koncert. A mű előadása előtt maga a
zeneszerző beszélt a darab alkotásának körülményeiről,
inspirációjáról. Rácz Zoltán ugyanis a felkonferálás közben felhívta telefonon
az idén 88 éves Láng Istvánt, aki lelkesen beszélt művéről a
közönségnek. Sajnos a templom akusztikája nem minden esetben segítette a
halkabb vagy gyorsabb beszéd értelmezését a kihangosított telefonból, de ezzel
együtt is igazán különleges élmény volt! A mű előadásához az együttes
közvetlenül az oltár előtti hangszerösszeállítást használta: hangolt
gongok, kínai kolompok, tibeti tálak, tam-tam, flexatone
és egy nagy fémlemez (lastra) összjátékát hallhattuk.
Ezek a hangszerek ebben a térben éltek igazán, az akusztika egy olyan pluszt
adott a műhöz, amelyet egy koncertterem nem tud megadni. Csodás
összecsengések, hosszú visszhangok és felhangok egyedi kombinációját
hallhattuk, megelevenítve előttünk Chagall különleges világát.
Zárásként Holló Aurél és Váczi Zoltán
közös darabja, a Hagyományok I.– A SIKERSZÁM…/ beFORe JOHN7 következett,
melyhez saját készítésű, egyedi hangszerállványzatot is használtak. Az
állványzat számos effekthangszert, söröshordót, cserépdobot, opera gongokat,
kerékpár kereket, nyelvdobokat tartalmazott. A darabban emellett megszólalt még
szélgép, mosógépcső és két pacsintasütő is.
Tehát igazán változatos és egyben szokatlan összeállítást hallhattunk a
színpadon: virtuóz futamok, furcsa hangzások, csengő-bongó gongok és
hordók dallamszerű összjátéka, rövid xilofon és logdrum
motívumok, mindez meg-megszakítva halkabb, de ritmikus közbeékelésekkel és egy
afrikai hatásokat tükröző, pergő fatörzsdob szólóval. A darabban több
visszatérő részt is hallhattunk, melyeknél alkalmunk lehetett a zene
mindig más-más részletét jobban megfigyelni. A mű végén a művészek
játék közben kitolták a furcsa hangszer-szerkezetet, melynek zárásként egy
hatalmas és látványos kalapácsütés vetett véget.
A lelkes közönség ezek után két ráadást
is kapott: elsőként Holló Aurél eredetileg két zongorára és
ütőegyüttesre írt művét, a Birthday song for us c. alkotás átiratát
hallhattuk. A kifejezetten Presser Gábor és Kocsis Zoltán zongorajátékával
megálmodott mű ezúttal egy játékzongora és három ütőhangszeres
összeállításban, ősbemutatóként hangzott fel, természetesen a születésnapos
Holló Aurél tiszteletére. Másodikként pedig Strauss:
Pizzicato polkáját
hallhattuk az együttes könnyed és elegáns előadásában.
A ráadásokkal együtt a koncert közel két
órás volt, de a megannyi élmény, különleges hangzás, a közvetlen és informatív
műsorismertetők feledtették az idő múlását. Egy igazán
felemelő és jó hangulatú hangversenyt láthattunk Csongrádon a
Nagyboldogasszony templomban. Úgy gondolom, ez a koncert remek példája lehet a
kortárszene hatékony népszerűsítésének, hiszen a teltházas közönség minden
műsorszámot kitörő tapssal jutalmazott, amely nem csak a
zeneszerzőket – Holló Aurélt, Váczi Zoltánt és Láng Istvánt –, hanem az
előadóművészek hiteles és professzionális hangszerjátékát is dicséri.
Köszönjük nekik!
* Mucsi
Gergő a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar, valamint a
Király-König Péter Zenei AMI ütőhangszeres
tanára, Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjas ütőhangszerművész.