Csepregi György*
Zene és múlandóság
A Gilgames-eposz
(sumer kezdete, amit címként szokás alkalmazni: Sa naqba imuru, ’Aki a
mélységet látta…’)
az uruki
epikus ciklus legismertebb
darabja, az ókori Kelet
egyik legismertebb, legnagyobb hatású mitológiai eposza. Az ókori keleti költészet legfontosabb eposza.
Ugyanaz a késztetés
Ugyanaz a késztetés: 1. az ok, amiért a
mondabeli Gilgames útra kelt, 2. Galilei egy matematikára vonatkozó gondolata.
Az első: felkutatni az örök élet forrását. A második: a felismerés,
micsoda paradoxon végtelen mennyiségekkel történő számításokban véges
logikát alkalmazni. A két időben is távoli, eleve eltérő nyelven
(sumér-akkád, ill. olasz) megfogalmazott vízióra felfűzött csaknem teljes
emberi kultúra ebben a tétova, eszmélő mozdulatban képezhető le. A
logikánk és a meséink is a végtelenre irányulnak véges eszközökkel. Egy
mesével, aminek a négyezredik oldalon mégiscsak vége van, egy egyenlettel,
amely eredményként végtelen tizedes törtet ír le úgy, hogy annak sokadik
számjegyére már csak utalást képes tenni.
Op. 23, No. 1
[Kocsis Zoltán] Chopin: Ballada no.1 in g, Op.23 – Live (8:28)
Chopin szerelmes g-moll balladája (Op.23, no.
1) furcsamód inkább gyász-zene, mint a nagy rekviemek. A vágyakozás féktelen,
parttalan, értsd: halálra ítélt volta (nem eredményében – ezt a
szenvedélyesen vívódó muzsikából nem tudhatjuk meg – hanem zenébe kövült
állapotában az, amely az ébrenlét és a lázálom közül inkább az utóbbival rokon)
másrészt a ballada-műfaj, az édeskés „ballada-érzet” bánata valahogy sötétebb
tónusú, mint egy rekviemé. A rekviem katarzisa fényes és áttetsző, a
lemondás és elengedés pátoszában nincsenek kérdések, szemben a nyugtalan
nosztalgiájú Chopin-darabbal. „So we
beat on, boats against the current,
borne back ceaselessly into the past".
(F. S. Fitzgerald) (Így haladunk, kis barkák az éjen át az árral, mely
szüntelenül múltunk felé sodor).
Felejtés
A halál: felejtés. Mindegy, hogyan volt.
Mindegy, ki születik újjá. A szerelme már nem azé, aki volt, annak a vallomásai
is szétporladtak, mint a hamu. A halál tragikus és boldog elvesztése az
emlékeztetnek, a birtoklásnak, annak az „én”-nek, aki
szüntelen kényszert érez rá, hogy kontrollálja, ki is valójában, és nem enged
szabadon, azonosít, mint az ujjlenyomat. A halál megszabadít az azonosító jeltől,
aki utána jön, már más ujjlenyomat visel. A másik emlékei csak úgy jutnak el
hozzá, ha a kezébe kerül egy kéziratsaláta annak több száz éve porosodó
kottáival. Amikor meglátja elődjének legsikerültebb pillanatait letétben
és az megérinti, újra létrejön az az érzelmi konstrukció, az az állapot, az a
hőfok és tónus, ami akkor volt. Heroikus lenne azt mondani, hogy a zene
ajándéka erőt vesz a halálon, cáfolni viszont egyenesen képtelenség.
Meg nem újulás
Porba rajzoló gyerekek
(jatsszunk-egyutt.hu)
Gyakori úgy tekinteni a halálra, mint
egyszeri eseményre, noha a porba rajzoló, játékai között guggoló gyerek összes
aggodalma, eszmélése úgy hal meg húsz éves korára, mintha sosem lett volna,
nyom nélkül múlik el addigra összes csodálkozása, vagy emlékeiben kutatva úgy
értesül ezekről, mintha valaki mással történtek volna meg: egy regény
alakjával, egy újságcikk névtelen szereplőjével, vagy mintha egy
hírportálon futna végig információként az, amivel annak idejen
a létezését azonosította.
Másrészt a halál: passzivitás. Nem a
cselekvés-e a – praktikus értelemben vett – élet? Vajon a nem-csekekvő
nem az elmúlásban él már életében is? Tétlen mindennapjai nem mutatnak-e valami
rokonságot a nem-létezéssel? A cselekvőnek viszont ideje sincs töprengeni
azon, lehet-e másképp lenni, mint cselekedve, amikor pihen, a teste és az
elméje is az aktivitást piheni ki, és újra meg újra erre készül minden
porcikája még akkor is, amikor alszik. Ezek az állapotok – élőként éni, halottként élni – nem valóságosabb modellek-e, mint
élet és halál abszolutizált fogalmai? Nem reálisabb-e az élet lineáris
gondolatánál az, hogy a szellemi és biológiai létezés – tőlünk függetlenül
is – mindig van, a halálnak pedig szüntelen látható a jelenléte a tétlenségben,
a csüggedésben, a szükségszerű felejtésben és a dolgok elengedésében, néha
legyőzendő, néha pedig egyenesen szükséges elemeként az életnek?
Strauss - Perpetuum mobile -
Karajan – YouTube (3:12)
(Bécsi
Filharmonikus Zenekar, 1987, I.1.)
Egy skicc: ifj. Johann Strauss Perpetuum mobiléje az aktivitás frappáns
karikatúrája, ha szembe lehetne helyezni vele bármit is, akkor az ugyanez a
mű lenne: végtelenített szalag, folytonos ismétlődés, az élet negálása
a szüntelen meg nem újulásban.
A sorok fölött olvasni
Vissza a kezdő gondolathoz: 1. az ok, amiért a mondabeli Gilgames útra
kelt, 2. Galilei egy matematikára vonatkozó gondolata. Ott ért véget a mondat,
hogy logikánk és a meséink is a végtelenre irányulnak véges eszközökkel. A mesével,
amelynek a négyezredik oldalon vége van, az egyenlettel, amely eredményként
végtelen tizedes törtet ír le megszámlálható számjegyekkel.
Ezzel szemben az Evangéliumi Igazság
nem-logikai érvekkel közli a vitathatatlant: „a szó megöl, a Lélek megelevenít”.
Innen nincs vita, nincs kérdés, mert a gondolat vagy a módszer maga van
felülírva. A módszer, amely általában sokféle lehet különféle szövegértelmezésekkel
kapcsolatban, itt nem érvényes. Nem szó szerint, nem is a sorok között, hanem a
sorok fölött kell olvasni. A verbalitás lehet vita tárgya, az is, amit a sorok
rejtenek, de ami fölötte van, az nem. A Teremtő láthatatlan érintése a
válasz élet és halál kérdéseire. A „sorok fölött” olvasni: nem egyfajta
szándék, hanem megérintettség, amely lehetővé tesz a végtelenről vagy
az igazságról nem polemizálva gondolkodni. Hogy melyik módszert választom, az
nem az ún. szabadság. Szabadság: a helyes utat választani.
Az pszichológiai motiváltság kérdése, hogy szó szerint olvasok-e, vagy rejtett
üzenetek után kutatok a sorok között. Az én karakterem térképe az, ahogyan belebújok
a szövegbe.
Galileo Galilei
(Pisa, 1564. február 15. – Arcetri
, 1642. január 8.) itáliai fizikus, csillagász, matematikus, természettudósBármilyen elfogadó vagy
vonatkoztató választ adhat az olvasó a könyvre, saját belső térképe,
pillanatnyi állapota vagy világképe alapján (ami általában alig több, mint biológiai késztetések – félelmek, megerősítések,
emlékek – definiált összegzése). A sorok fölött azonban nincsenek betűk. A
sorok fölött a végesség cáfolata van.
*Csepregi György
zeneszerző, képzőművész, irodalmi publicista. Tagja a Magyar
Zeneszerzők Egyesületének, a Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesülete képzőművész tagozatának, az Alkotó Muzsikusok Társaságának
és az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda komolyzene tagozatának.